کد خبر: ۱۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت خبر داد:
عضو ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت گفت: بسیاری از استانها و شهرستانها در جمع آوری قلیان از اماکن عمومی موفق عمل کرده اند و استان کرمان و رفسنجان هم جزو استانهای خوب در این حوزه است.

عضو ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت گفت: طبق آمار رسمی وزارت بهداشت 12 درصد جمعیت بالای 15 سال کشور مصرف کننده مواد دخانی هستند، 22 تا 23 درصد مردان بالای 15 سال و 4 درصد زنان بالای 15 سال مصرف کننده مواد دخانی می باشند.

دکتر "حسن آذری پور ماسوله" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر، با اعلام این خبر اظهار کرد: در همه استانهای کشور یک کلینیک ترک سیگار حداقل در مرکز استان در دانشگاههای علوم پزشکی مشغول فعالیت است و در برخی استانها بیش از یک کلینیک در حال فعالیت می باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال ترک دخانیات در نظام شبکه ادغام شده و امیدوارم پایداری کلینک های ترک سیگار بیشتر شود، افزود: ترک سیگار تاکنون به عنوان فعالیت جمعی در مراکز بهداشتی نگاه می شد و الزام صددرصدی در نظام شبکه برای اقدام در این زمینه وجود نداشت. منتهی با توجه به این اقدام و ادغام، یکی از وظایف رسمی شبکه های بهداشت و درمان در سطح کشور ارائه خدمات برای ترک سیگار است.

عضو کارگروه آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: بیش از 60 درصد افرادی که در دوره های کلینک های ترک سیگار شرکت می کنند موفق به ترک می شوند.

آذری پور خاطرنشان کرد: پس از این بحث نگهداری را داریم که در این حوزه هم باز کلینیک های ترک سیگار وزارت بهداشت موفق بوده اند و پس از یکسال حدود 40 درصد هنوز در ترک باقی مانده اند.

عضو ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت با یادآوری این نکته که ذات پدیده اعتیاد این است که بخشی از افرادی که ترک می کنند بازگشت به مصرف دارند، گفت: راه برای کسانی که ترک می کنند بسته نیست و هر چند بار که بخواهند می توانند مراجعه کرده و اقدام به ترک سبگار کنند.

وی ابراز داشت: ترک سیگار یک تغییر رفتار است، فرد سیگاری حتماً باید تمایل به ترک و تغییر رفتار داشته باشد و برای آن انرژی صرف کند. کار ساده ای نیست ولی شدنی است.

عضو کارگروه آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت بیان داشت: در کشور برای کمک به موفقیت ترک سیگار، در کلینیک های ترک سیگار فقط دارو استفاده نمی شود بلکه یکسری مشاوره های رفتاری و روان شناختی می شود تا نسبت به پدیده استعمال دخانیات آشنایی بیشتری پیدا کنند و با این توصیه ها هوس سیگار کشیدن خود را کنترل کنند.

آذری پور عنوان کرد: طبق قانون درصدی از مالیات فروش مواد دخانی باید تحویل وزارت بهداشت شود و در اختیار ستاد کشوری کنترل دخانیات قرار گیرد تا در راه مبارزه با دخانیات و درمان بیماریهای ناشی از دخانیات مصرف شود و در همه دنیا نیز مرسوم است اینکه چقدر از آن در ایران محقق می شود باید از وزیر بپرسید.

عضو ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه قلیان وسیله ای است که در حال حاضر شدیداً شیوع استعمال دخانیات را در کشور تحت تأثیر قرار داده است، تصریح کرد: باور غلطی که در جامعه وجود دارد این است که قلیان بی ضرر است و تصور می کنند که آبی که در قلیان است سموم دود را در خود جذب می کند و این دود بی ضرر است در صورتی که این تصور کاملاً غلط است و آب، هیچ تاثیری در دود قلیان ندارد.

عضو کارگروه آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این تصور غلط اجتماعی سبب شده که افراد در خانواده قلیان مصرف کنند و با این وسیله همسر و فرزند خود را به نیکوتین معتاد می کنند از طرفی چون قلیان وسیله سختی برای تأمین نیکوتین بخصوص برای گروه سنی نوجوان و جوان است اینها پس از اینکه به نیکوتین اعتیاد پیدا کردند به اشکال سهل الوصول تر تأمین نیکوتین یعنی سیگار روی می آورند.

آذری پور همچنین گفت: بسیاری از استانها و شهرستانها در جمع آوری قلیان از اماکن عمومی موفق عمل کرده اند و استان کرمان و رفسنجان هم جزو استانهای خوب در این حوزه است.

وی درباره برگزاری کارگاه آموزشی ترک سیگار در رفسنجان نیز اظهار داشت: کارگاه آموزش راه اندازی مراکز کنترل و مشاوره ترک دخانیات در رفسنجان، مدیریت کنترل دخانیات و شیوه های مورد استفاده برای ترک دخانیات با تمرکز بیشتر بر فرآیند ترک مواد دخانی در این دوره دو روزه انجام می شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)