کد خبر: ۱۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
استاندار کرمان در هشتمین همایش معاونین عمرانی استانداری های سراسر کشور:
استاندار کرمان با اشاره به اجرای برنامه دوم و سوم توسعه در دولت اصلاحات و رشد 2.6 و 5.8 در اقتصاد کشور و حتی رشد8.2 در مقطعی از دولت اصلاحات که بیشترین میزان در همه سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده ، یادآور شد: علارغم اینکه دولتی هایی که در مسند امور قرار می گیرد، کاستی هایی داشته اند اما در دولت هفتم و هشتم رشد اقتصادی چشمگیری را شاهد بودیم.

استاندار کرمان  با اشاره به اجرای برنامه دوم و سوم توسعه در دولت اصلاحات و رشد 2.6 و 5.8 در اقتصاد کشور و حتی رشد8.2 در مقطعی از دولت اصلاحات که بیشترین میزان در همه سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده ، یادآور شد: علارغم اینکه دولتی هایی که در مسند امور قرار می گیرد، کاستی هایی داشته اند اما در دولت هفتم و هشتم رشد اقتصادی چشمگیری را شاهد بودیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی صبح چهارشنبه در هشتمین همایش معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری های سراسر کشور که به میزبانی استان کرمان در حال برگزاری است، با طرح این سوال که چرا و چگونه اقتصاد مقاومتی مطرح و نسخه شفابخش اقتصاد کشور شد، به بیان تاریخچه ای از تاریخ پس از انقلاب و سیر تحولات توسعه اقتصادی کشور پرداخت.

نماینده عالی دولت یازدهم در استان کرمان اشاره به پیشینه اقتصادی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: در دوران دفاع مقدس، اقتصاد کشور اقتصاد جنگی بود و بخشی از پول نفت باید برای تقویت بنیه دفاعی کشور و بخشی دیگر نیز برای تامین اقلام مصرفی مردم صرف می شد.

وی با اشاره به اینکه در دوران جنگ، اقتصاد کشور اقتصادی کوپنی، دستوری و دولتی بود، یادآور شد: در دوران جنگ کارخانجات کشور تعطیل و یا نیمه تعطیل بود و به عنوان مثال تولید فولاد کشور در آن مقطع به 500 هزار تن رسید.

استاندار کرمان گفت: خاموشی برق و تولید بسیار پائین نفت( یک و نیم میلیون بشکه) در روز موجب شده بود تا قیمت فروش نفت به هشت تا پانزده دلار برسد و کشور را با کسری بودجه مواجه نماید و این در حالی بود که حداکثر درآمد کشور در دوران جنگ به 2.6 میلیارد دلار رسید.

رزم حسینی با تاکید براینکه دولت وقت باید ضمن سامان بخشی به خرابی ها، اقتصاد کشور را سامان می بخشید، افزود: در دولت سازندگی علارغم تنش های ارزی، برنامه اول و دوم توسعه تدوین و اقدامات زیربنایی خوبی انجام گرفت. 

وی با اشاره به اجرای برنامه دوم و سوم توسعه در دولت اصلاحات و رشد 2.6 و 5.8 در اقتصاد کشور و حتی رشد8.2 در مقطعی از دولت اصلاحات که بیشترین میزان در همه سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده ، یادآور شد: علارغم اینکه دولتی هایی که در مسند امور قرار می گیرد، کاستی هایی داشته اند اما در دولت هفتم و هشتم رشد اقتصادی چشمگیری را شاهد بودیم.

استاندار کرمان به عدم اجرای سند چشم انداز بیست ساله کشور در دولت نهم و دهم اشاره و خاطر نشان کرد: در دولت نهم و دهم  باید سند چشم انداز 20 ساله کشور که از سوی مقام معظم رهبری تصویب و ابلاغ شده بود، اجرایی می شد اما دولت گذشته هیچ اعتقادی به اجرای سند چشم انداز 20 ساله و برنامه های توسعه ای اقتصادی تدوین شده کشور نداشت و همین موجب افزایش تحریم های کشور، کاهش فروش نفت و فشارهای بین المللی به صورت فزاینده علیه نظام پدید آمد.

رزم حسینی گفت: براساس سیاست های سند چشم انداز 20 ساله، قرار بود کشور ایران در منطقه و بین 24 کشور رتبه نخست را به خود اختصاص دهد اما این سند اجرایی نشد و پول حاصل از فروش نفت، صرف پرداخت یارانه شد از جمله سالانه در استان کرمان بیش از 10 هزار و 800 میلیارد تومان یارانه توزیع می شود. 

وی افزود: دولت یازدهم که در ابتدای تحویل دولت با کاهش فروش نفت مواجه بود،  با اجرای توافقات برجام، بخشی از تحریم های کشور مرتفع و فروش نفت امروز به 3.8 میلیون بشکه نفت در روز رسید.

*** 300 هزار میلیارد تومان بدهی های باقی مانده از دولت های گذشته

استاندار کرمان با اشاره به اینکه کاهش شدید تورم در دولت یازدهم از 40 درصد به 9.2 درصد رسید و هم اکنون بهبود رشد اقتصادی را شاهد هستیم، یادآور شد: از دولت های گذشته برای دولت یازدهم با برآوردهای صورت گرفته بیش از 300 هزار میلیارد تومان بدهی باقی مانده است.

رزم حسینی به احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، تدوین برنامه ششم توسعه و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر 86 درصد زیرساخت ها (آب، برق، گاز، جاده و ...) وارد روستاها شده و همه چیز برای توسعه اقتصادی مردم محیاست.

وی توسعه مردم را یکی از اهداف انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها و ایجاد شدن پدیده حاشیه نشینی، افزایش نگران کننده آسیب های اجتماعی و بیکاری بیش از 5.5 میلیون نفر جوان تحصیلکرده نشات گرفته از عدم اجرای سند چشم انداز 20 ساله است.

 استاندار کرمان افزود: وجود بحران ریزگردها در استان کرمان و خطرناک تر از سایر استان های مرزی است.

*** اقتصاد مقاومتی کلید طلایی در بخش مردمی است

رزم حسینی به ابلاغ سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و یادآور شد: روح اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مردمی است و معظم له به صراحت بر این موضوع تاکید دارند که در این راستا دولت تدبیر و امید نیز بلافاصله ستاد فرماندهی  اقتصاد مقاومتی را تشکیل داد تا این مهم هر چه بهتر در کشور اجرایی شود.

وی با تاکید براینکه تحقق نهضت اقتصاد مقاومتی در استان کرمان ضروری است، خاطرنشان کرد: تمامی نهادها در این زمینه باید پای کار بیایند تا از همه ظرفیت ها برای ایجاد دانش اقتصادی استفاده شود.

استاندار کرمان به فرموده مقام معظم رهبری مبنی براینکه (دولت کارفرما و دولت کارگزار ملت است)، گفت: نباید اجازه داد اختلافات سیاسی درحوزه های مختلف درروند توسعه خللی ایجاد کند زیرا موردی برای اختلاف نداریم.
 
*** عقلانیت سیاسی جایگزین جدال های سیاسی شود

رزم حسینی اختلافات سیاسی را نخستین چالش جدی کشور عنوان کرد و افزود: جدال های سیاسی فرصت های تاریخی توسعه را از ما می گیرد لذا عقلانیت سیاسی را باید جایگزین جدال های سیاسی کرد در این راستا منشور همدلی انتخابات در استان کرمان تدوین و به امضای همه گروه ها و جناح های سیاسی رسید.

وی منشور همدلی را راهکار استان کرمان برای عبور از جناح های سیاسی دانست و خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی به این معناست که همه ارکان حکومت برای توسعه پای کار باشند که در این راستا طرح مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان تدوین و 92 مورد از چالش ها و قوانین مزاحم توسعه در استان احصا و برای بررسی به کارگروه اقتصادی دولت ارسال شد.

استاندار کرمان به عدم اختیارات متناسب با مسئولیت، تمرکزگرایی در مرکز و وجود نظام اداری فرسوده اشاره کرد و یادآور شد: علمای دین، ائمه جمعه و جماعات در حوزه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را بر عهده دارند.

رزم حسینی فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی را نمونه ای از شعور و الگوی حسینی دانست و گفت: طرح گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در استان کرمان تدوین شده و در ابتدا به صورت کلی اجرایی شده و سپس به صورت خرد در هر روستا اجرائی می شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه با یک جهش و در یک مقطع خاص اتفاق می افتد و مسیر خود را می پیماید، خاطر نشان کرد: استان کرمان ابتکارات و راهکارهای سیاسی و اقتصادی کارشناسی شده ای برای تمرین توسعه و آبادانی در سایه امنیت پایدار ارائه داده است.

نماینده عالی دولت در استان کرمان بیان چالش ها و راهکارها را موجب تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی برای رسیدن به توسعه اقتصادی و همه جانبه دانست و افزود: در استان کرمان تلاش شد تا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را به سمت وظیفه ذاتی خودشان هدایت کنیم.

*** ائمه جمعه و جماعات سفیران توسعه فرهنگ و گفتمان اقتصاد مقاومتی

رزم حسینی با تاکید براینکه اولین اقدام استان کرمان برای تحقق اقتصاد مقاومتی، طرح ایده مثلث توسعه اقتصادی بود که در بهمن ماه سال 92 مطرح شد، یادآور شد: اقدام تحقق اقتصاد مردمی از شهرستان قلعه گنج با هدف محرومیت زدایی و توسعه یافتگی منطقه آغاز شد و مدیریت اقتصاد مقاومتی در بخش مردمی کردن توسط شرکت های توانمند ابتدا در این شهرستان در سال 93 امتحان شد.

وی با تاکید براینکه ائمه جمعه و جماعات باید از تریبون های مختلفی که در اختیار دارند برای تعالی فرهنگ اقتصادی و سیاسی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: در استان کرمان 58 امام جمعه داریم که نقش تاثیرگذاری در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی دارند و امروز از آنها به عنوان سفیران توسعه فرهنگ و گفتمان اقتصاد مقاومتی یاد می شود.

نماینده عالی دولت یازدهم در استان کرمان به طرح تقسیم بندی استان کرمان به هشت  زون اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: دولت ناظر اجرای طرح هشت زون اقتصاد مقاومتی است و 12 شرکت توانمند توسعه گرا وظیفه اجرای طرح فوق را بر عهده دارند.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، هشتمین همایش معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری های سراسر کشور صبح چهارشنبه به میزبانی استان کرمان و با حضور قائم مقام وزیر کشور، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با هدف مرور اقدامات انجام شده و برنامه ریزی برای ادامه فعالیت های دولت یازدهم آغاز به کار کرد.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)