کد خبر: ۱۷۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس اتاق بازرگانی کرمان:
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با اشاره به اشکالات موجود گفت: ما هنوز به یک برنامه جامعی که بتواند استان را متحول کند نرسیده ایم و هر بخش، سازمان و اقتصاد برنامه هایی را اجرا کرده و زحماتی می کشد اما این برنامه ها منسجم نیست.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با اشاره به اینکه فضای کسب و کار در کرمان وضعیت مطلوبی ندارد گفت: علی رغم اینکه گزارش مرکز پژوهش های مجلس بارقه های امیدی را ایجاد می کند اما شاخص هایی که اعلام می شود بیانگر فضای کسب و کار کرمان نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کویر، "سیدمهدی طبیب زاده" صبح امروز هشتم آبان ماه در نشست خبری اظهار کرد: انتظار داریم با تعامل خبرنگاران بتوانیم در شرایط اقتصادی استان تحول ایجاد کنیم و درخواست ما این است خبرنگاران نبض اقتصادی جامعه باشند.

وی افزود: اهمیت و ضرورت اقتصاد بر همه آشکار است به طوریکه مقام معظم رهبری هم همواره موضوعات اقتصادی را موضوع سال انتخاب کرده اند و همگان به این نتیجه رسیده اند که پس از تثبیت نظام و پایدار کردن امنیت، به منظور افزایش سطح رفاه و امنیت مردم باید به اقتصاد برگشته و آن را بیشتر فعال کنیم.

طبیب زاده با اشاره به اینکه اتاق در مسوولیت های اجتماعی و همچنین در بخش فرهنگ نیز اقداماتی انجام می دهد گفت: با حضور "رزم حسینی" استاندار کرمان اقتصاد این استان پر رنگ تر شده و انتظار ما این است که اصحاب رسانه راهنمای ما باشند و نظرات و عقاید ما را به عنوان نظرات بخش خصوصی منعکس کنند تا بهتر به سمت رونق اقتصادی حرکت کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در جامعه ما بین سرمایه داری و سرمایه گذاری چندان تفاوتی قائل نمی شوند درحالیکه سرمایه گذاری امر بسیار مقدسی است و باید جا بیفتد که کارآفرینان، صنعت گران و سرمایه دارانی که برای اشتغال و توسعه تلاش می کنند مورد احترام باشند و تولید نیز بایستی مورد تکریم بخش های جامعه باشد.

طبیب زاده یادآوری کرد: کرمان موقعیت ویژه ای در کشور دارد از جمله بزرگ ترین استان معدنی و باغی کشور و استانی چهار فصل با امکانات و پتانسیل های خدادادی در زمینه های مختلف است که می تواند به لحاظ شاخص های کلان اقتصادی رتبه های خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: اما وقتی به شاخص های کلان اقتصادی مانند اشتغال، سرانه سرمایه و ... نگاه می کنیم آن انتظاراتی که از استان داریم برآورده نمی شود و چرا این همه امکانات منجر به شاخص های مورد انتظار در بحث شاخص های کلان نمی شود؟

عدم دست یافتن به برنامه جامع متحول کننده استان

طبیب زاده با اشاره به اشکالات موجود گفت: ما هنوز به یک برنامه جامعی که بتواند استان را متحول کند نرسیده ایم و هر بخش، سازمان و اقتصاد برنامه هایی را اجرا  کرده و زحماتی می کشد اما این برنامه ها منسجم نیست.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با بیان اینکه کمبود شدید آب به ارزش افزوده ای در بخش کشاورزی منجر نمی شود تاکید کرد: صنعت ما هنوز ارزش افزوده کافی را ایجاد نکرده است بنابراین سوالاتی از قبیل اینکه چرا معدن در زنجیره صنایع پیشرفته کامل نشده و برق مصرفی ما زیاد اما بازده کافی را ندارد؟ مطرح می شود که علت این چراها باید در قالب یک برنامه جامع پاسخ داده شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر استان شش میلیارد متر مکعب آب مصرف می کند و در بخش معادن هم از دیرباز رتبه اول را در کشور دارا هستیم اما زنجیره ارزش افزوده کامل نیست و باید با مشورت سازمان های مربوطه و مسوولین استان به این امر بپردازیم.

طبیب زاده با اشاره به اینکه مشکل دیگر تامین مالی در استان است گفت: در بخش سرمایه گذاری خارجی یک و شش دهم سرمایه گذاری شده است اما کافی نیست و باید سالی 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود تا به رتبه نخست منطقه تبدیل شویم، از این رو جهت تامین منابع خارجی هم به دلیل اینکه ساز و کاری برای فاینانس خارجی ایجاد نشده این مساله هم مورد استقبال قرار نگرفته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان افزود: مشکل سوم فضای کسب و کار در کرمان است که وضعیت مطلوبی ندارد و علی رغم اینکه گزارش مرکز پژوهش های مجلس بارقه های امیدی را ایجاد می کند که این وضعیت رو به بهبود است اما تنوع تغییر نمی تواند ما را از این قضیه مطمئن کند و شاخص هایی که اعلام می شود بیانگر فضای کسب و کار کرمان نیست.

اتاق کرمان مسوول پایش فضای کسب و کار استان

طبیب زاده بیان کرد: اتاق بازرگانی به دلیل رسالت خود مسوول پایش فضای کسب و کار در استان ها است و باید این مساله را به اطلاع مسوولین برساند، ضمن اینکه اتاق کرمان در این مقوله پیشتاز بوده و پیشنهاد بومی کردن فضای کسب و کار و راه های بهبود آن را تهیه کرده و آماده است مدل این پایش را به کشور ارائه کند.

رییس اتاق کرمان سپس به برنامه های خود در اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: پروسه اخذ مجوزها در سازمان هایی که متولی صدور هستند طولانی و موجب یاس سرمایه گذاران می شود و اگر استان بخواهد در بخش های مختلف رشد کند باید این مسائل را حل کند، ضمن اینکه در بخش برنامه ریزی هم باید به برنامه هماهنگی با استفاده از تمامی پتانسیل ها برسیم.

طبیب زاده تصریح کرد: اتاق بازرگانی بایستی به دلیل جایگاه قانونی خود این توانمندی را در درون ایجاد کند که به عنوان مشاور مورد مراجعه قرار گیرد و اتاقی می تواند این نقش را داشته باشد که منجسم، آگاه، با برنامه و مطلع باشد از این رو تلاش ما این است که کار کارشناسی در اتاق انجام شود.

وی افزود: برنامه های اتاق حول استراتژی های گفته شده انجام می شود تا ایفای نقش آن در بهبود فضای کسب و کار با تمام ابزارهای قانونی انجام شود و در این راستا اتاق کاملا برنامه محور است تا اهداف مشخص خود را دنبال کند.

طبیب زاده همچنین بیان کرد: ما دغدغه بسیار زیادی نسبت به معیشت مردم، تامین منابع و محدودیت شدید آب و همچنین دغدغه زیادی نسبت به ذخایر استان داریم، درخواست صمیمانه ما این است که به اتاق کمک و ضعف و قوت ها گفته شود تا بتوانیم بهتر عمل کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با اشاره به اینکه بهبود فضای کسب و کار داشتن ارتباط با مردم است که ما دنبال آن هستیم، گفت: همچنین در زمینه اقتصاد مقاومتی که یک نسخه بسیار خوبی برای کشور است و اگر 24 بند آن به خوبی اقدام و عمل شود می تواند چاره ساز باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه استان کرمان به عنوان استان پایلوت کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی تلقی شده و ابتکار بسیار خوب استاندار این بود که استان را به هشت منطقه تقسیم کند، براساس این تقسیم بندی منطقه دو استان یعنی جیرفت و عنبرآباد به کرمان واگذار شده است تا نقشی نرم افزاری داشته باشیم یعنی نقش اتاق ساماندهی امور در بازاریابی و ایجاد تشکل های صادراتی در تجمیع فعالیت های اقتصادی است.

توجه به توانمندسازی روستاها از وظایف اتاق

طبیب زاده بیان کرد: کمک به بازریابی و توجه به توانمندسازی روستاها از دیگر وظایف اتاق است که اهمیت این موضوع و به اینکه نسخه راهگشای اقتصاد منطقه است اعتقاد کامل داریم و تلاش می کنیم این منطقه بتواند پتانسیل های فراوان خود را در افزایش تولید، افزایش درآمد سرانه و افزایش سطح معیشت و رفاه مردم به کار گیرد و امیدواریم بتوانیم این حسن اعتماد را پاسخ خوبی بدهیم.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه پسته یک محصول و کالای کاملا اقتصادی است تاکید کرد: اگر بتوانیم شاحص های رقابت را حفظ کنیم در بازار خواهیم ماند و همواره سعی کرده ایم به بازار تنش وارد نکنیم، البته گاهی اظهارنظرها و قیمت هایی گفته می شود که مبنای کارشناسی ندارد از این رو باید صحبت های ما مبتنی بر کارشناسی و واقعیات باشد تا در بازار تنش ایجاد نشود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: امسال آمریکا 360هزار تن تولید پسته داشته و رقیب اصلی ما است و اکنون پسته موجود در بازار دنیا از میزان مصرف آن بالاتر می باشد، بنابراین ابزار کار رقابت قیمت تمام شده است.

 طبیب زاده در ادامه افزود: عملکرد در هکتار رقیب ما بین سه و چهار تن در هکتار است درحالیکه ما 400 کیلوگرم در هکتار تولید می کنیم ضمن اینکه تسهیلاتی که در زمینه پسته به کشورهای دیگر اعطا می شود بسیار متفاوت است.

وی یادآوری کرد: پسته در کشور ما 80 درصد صادراتی و 20 درصد مصرف داخلی دارد اما خرما برعکس پسته 80 درصد مصرف داخلی داشته و 20 درصد صادراتی است، البته اگر خرمادارها هم به تسهیلات نیاز داشته باشند قابل تامین است.

طبیب زاده با بیان اینکه استراتژی ما افزایش رقابت پذیری در بازار پسته است بیان کرد: باید تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان تعلق گیرد ضمن اینکه تولیدات پسته هم باید با کیفیت و قیمت تمام شده کمتری عرضه شود تا بتوانیم در بازار رقابت باقی بمانیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: در زمینه صادرات هم برنامه اتاق آسیب شناسی مشکلات است به همین جهت یک روشی که در دنیا هم استفاده می شود را به عنوان ارزیابی واحدهای صنعتی انجام دهیم تا براساس آن نسخه نوشته شود.

وی افزود: قرار بود جهت رونق تولید 800 میلیارد تومان به استان کرمان داده شود که تا به حال 170 میلیارد تومان به بخش کشاورزی و صنعت داده شده است که تقریبا به هر واحد کمتر از یک میلیارد تومان داده شده و مشکلی را حل نمی کند.

روزی 83 میلیون تومان خواب سرمایه؟!

طبیب زاده یادآوری کرد: اگر در سال 120 هزار میلیارد تومان با 25 درصد نرخ بازدهی سرمایه را برای هر پروژه در نظر بگیریم روزی 83 میلیون تومان خواب سرمایه داریم و اگر دو روز دیرتر پروژه اجرا شود 170 میلیون تومان خواب سرمایه خواهیم داشت بنابراین در صورتیکه به بهبود فضای کسب و کار کمک کنیم و فقط چند روز کار جلو بیفتد به میزان زیادی جلوی خسارت را خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در حال تدوین مدل توسعه سرمایه گذاری است و بزودی به مدلی در این زمینه خواهیم رسید که در یک جا مجوزها با حضور همه نمایندگان صادر شود تا مشکلات در این زمینه کاهش یابد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)