کد خبر: ۱۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس رسیدگی به صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را به عنوان اولین دستور کار جلسه علنی امروز قرائت کرد.

وی همچنین اظهار کرد: طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی، لایحه فارس جوانان و رسیدگی به تشکیل هیات حل اختلاف استان ها و وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا از دیگر دستورهای امروز مجلس است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود واعظی وزیر ارتباطات، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، نعمت‌زاده وزیر صنعت نیز در این جلسه حضور دارند.
 
به دلیل تاخیر ورود رئیس جمهور به مجلس، لاریجانی دستور داد تا مجلس وارد دستور بعدی شود. اما بعد از حضور رئیس جمهور کار بررسی صلاحیت وزرا آغاز خواهد شد.
 
طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، حسن روحانی رئیس‌‌جمهور یک ساعت فرصت دارد از وزرای پیشنهادی خود در صحن علنی دفاع کند.

سپس 2 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف و 2 نفر به عنوان موافق برای هر یک از وزرای پیشنهادی به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند؛ البته هر نماینده مخالف یا موافق می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری دهد.

پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه‌های وزرای پیشنهادی، خود وزرای پیشنهادی پشت تریبون قرار می‌گیرند و حداکثر 30 دقیقه فرصت دارند ضمن تشریح بیوگرافی و سوابق خود، برنامه‌هایشان را ارائه دهند.

در پایان هم رئیس مجلس صلاحیت وزرای پیشنهادی ورزش و جوانان، ارشاد و آموزش و پرورش را به رأی وکلای ملت می‌گذارد.

برابر آیین‌نامه داخلی پارلمان، مجلس به ترتیب حروف الفبا باید رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس‌‌جمهور را آغاز کند که در این مرحله و در هر مورد، پس از اتمام سخنرانی 2 نماینده مخالف و 2 نماینده موافق هر کدام برای مدت 15 دقیقه، وزیری که صلاحیت وی در حال بررسی است به مدت 30 دقیقه از برنامه و صلاحیت خود دفاع می‌کند.

بعد از پایان بررسی صلاحیت وزرا، رأی‌گیری به طور دستی آغاز خواهد شد و اعلام نتیجه آراء پس از رأى‏‌گیرى براى همه وزرای پیشنهادی صورت خواهد گرفت.
 
پیشنهاد دانش آشتیانی برای «لائیک شدن» نظام آموزشی ایران
 
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 11 آبان) در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت در مخالفت با برنامه‌ها و دیدگاههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار کرد: برنامه‌هایی که آقای دانش‌‌آشتیانی ارائه کرده است فقط در مقام شعار است و قابلیت اجرا ندارد.
وی ادامه داد: مشکل امروز ما همین است که عده‌ای که در گذشته هم مسئولیت را داشتند در راستای اجرای اصل 30 قانون اساسی برای گسترش آموزش دولتی اقدامی نکرده‌اند.

فلاحت پیشه با اشاره به برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما در برنامه‌های پیشنهادیتان تاکید کرده‌اید که نظام آموزش و پرورش را بر اساس تعهدات بین‌المللی در قالب یونسکو و یونیسف که در نظامهای لائیک غربی شکل گرفته‌اند سامان می‌دهید. اگر دانش‌آموزان بخواهند هر مسئله‌ای را در فضای آموزش و پرورش یاد بگیرند این مسئله با آموزه‌های دینی ما در تضاد است و ما نگرانیم که این تفکرات غلط بر متون درسی ما اثر بگذارد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس افزود: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در بخش دیگری از برنامه‌های خود به تمرکز بر‌ اجرای مضامین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بررسی محتوای این سند اشاره کرده است که این مسئله یعنی بازگشت به عقب و مشکل ما هم اجرا نشدن این سند است که تازه وزیر پیشنهادی می‌خواهد به بررسی آن بپردازد.

وی با اشاره به سوابق تحصیلی و مدیریتی دانش آشتیانی گفت: تحصیلات شما در حوزه مهندسی راه و ساختمان و مهندسی زلزله است که با فضای فکری و مدیریتی آموزش و پرورش همخوانی ندارد. علاوه بر آن سوابق اجرایی شما هم با حوزه آموزش و پرورش مرتبط نیست و شما در مدیریت مجموعه مدارس مفید که از اشرافی‌ترین مدارس غیردولتی است و تجمعات صورت گرفته در این مجتمع در ایام فتنه باید پاسخگو باشید.

فلاحت پیشه با انتقاد از تغییرات صورت گرفته در کابینه خطاب به روحانی گفت: ضعفهای مدیریتی و مفاسد اقتصادی بیش از تحریم به ما آسیب زده است و انتظار این بود که کابینه دولت در این حوزه‌ها ترمیم می‌شد. 



آقای روحانی! ۸ هزار میلیارد صندوق فرهنگیان چه شد
 
اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش در جلسه امروز (سه‌شنبه، 11 آبان) خانه ملت که به رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت اختصاص داشت در مخالفت با احمد دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سخنانی  خطاب به رئیس جمهور گفت: چرا باز هم طبق معمول آقای روحانی همواره مشکلات کشور را به گردن دولت قبل می‌اندازید؟

وی افزود: آقای رئیس جمهور درباره مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح شما کافی نبود. ما هم نمی‌گوییم در این صندوق اختلاس صورت گرفته، 8 هزار میلیارد تومان از پول بیت‌المال و فرهنگیان کجا رفته است و عدم وصول از سوی چه کسانی است؟ 

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با تاکید بر اینکه کمیته تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان مجلس در زمینه رسیدگی به حسابهای این صندوق شفاف‌سازی خواهد کرد، گفت: ما نمایندگان هم شعار و ما ادراک مالصندوق را سر نخواهیم داد. 

عباسی همچنین از رئیس جمهور به دلیل اینکه حقوقهای نجومی صحبتی نکرد انتقاد و اظهار کرد: در جریان استیضاح آقای فانی وزیر سابق آموزش و پرورش انتظار این بود که تیم دولت به کمک وی بیاید و در جهت رفع مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام کند و مانند مجلس هفتم که آقای حاجی استیضاح نشد، آقای فانی نیز استیضاح نشود. 

وی اضافه کرد: در آموزش و پرورش و بین معلمان افراد تحصیلکرده داریم که می‌توانیم اداره امور این وزارتخانه را برعهده بگیرند، اینکه فردی از میان آنها برای تصدی وزارت آموزش و پرورش انتخاب نمی‌شود، بی‌احترامی به نظام آموزش و پرورش است. 

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تخصصی برای اداره این وزارتخانه ندارد، افزود: دانش آشتیانی فقط می‌تواند در امر نوسازی مدارس مثمر ثمر باشد که این کافی نیست. 

عباسی گفت: مدرسه مفید اصلا ارزشی برای دولت و بازرسی دولتی قائل نمی‌شود که ما نسبت به این موضوع نیز انتقاد داریم. 

وی اضافه کرد: برنامه‌های آقای دانش آشتیانی معطوف به مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان نیست. برنامه‌هایی که وی ارائه داده در 9 ماه تا پایان دولت یازدهم قابلیت اجرا ندارد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: تحول بنیادین در آموزش و پرورش در این 9 ماه در برنامه‌های شما دیده نشده، با توجه به برنامه‌هایی که شما ارائه کرده‌اید برای این کار چه اقدامی باید انجام داد؟

عباسی یکی دیگر از ضعفهای برنامه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش را بی‌توجهی به سند محتوایی آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: ما انتظار داشتیم در رابطه با مطالبات بازنشستگان فرهنگی در برنامه آقای دانش آشتیانی مطالبی عنوان می‌شد که متاسفانه اینطور نبود.

وی تاکید کرد: ساماندهی مربیان پیش‌دبستانی و توجه به دانشگاه فرهنگیان جزو موضوعاتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موضوعی گنجانده نشده است. امروز صدها کلاس درس بدون معلم و یا با استفاده از افراد کم تجربه آموزشی اداره می‌شود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با بیان اینکه توازن جنسیتی آموزشی در ایران به هم خورده است، افزود: دبیران متوسطه امروز در مقطع ابتدایی تدرسی می‌کنند که این ضعف نظام آموزشی است.

عباسی خطاب به رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آقای روحانی همه مشکلات موجود امروز کشور را نباید به گردن دولت قبل انداخت، این مشکلات وجود دارد و باید حل شده و شما نیز باید پاسخ دهید.


بازداشت «دانش‌آشتیانی» در فتنه ۸۸
 
سید حسین نقوی‌حسینی در جلسه علنی امروز مجلس (11 آبان ماه 95) و در مخالفت با وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، گفت: در شرایطی که فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی «برای تصدی وزارت آموزش و پرورش» عضو شورای سازمان برنامه‌ریزی کتب درسی شد درس شهید حسین فهمیده از کتاب‌ها حذف شد.

وی افزود: بعضی‌ها منصوب به شهید رجایی شدند، بعضی‌ها ایشان را به خانواده علما منصوب کردند، من اینجا مطرح می‌کنم که نخست‌وزیر دوران جنگ عامل سر فتنه بود و عامل آمریکایی‌ها در فتنه شد و حال بعضی‌ها فکر می‌کنند که فلانی در پشتیبانی جنگ بوده معیار است. آقای منتظری فقیه بود و فاسد شد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور شما که هیچ وقت مطالب نمایندگان را گوش نمی‌دهید. هر بار در معرفی وزرا صحبت می‌کنید و می‌روید. چون شما گفتید از نقد استقبال می‌کنید من مطالبی را می‌خواهم بگویم و امیدوارم که به جهنم حواله داده نشوم و امیدوارم که فردا بیسواد خطاب نشوم. امیدوارم که پشت همین تریبون به انقلابی‌های نفهم محکوم نشوم.

نقوی خاطرنشان کرد: انقلابی‌ها می‌فهمند. آقای رئیس‌جمهور انقلابی‌ها را پشت تریبون مجلس شورای اسلامی به نفهمی متهم نکنید. این کار درست نیست. حرف منتقدین را گوش دهید.

وی ادامه داد: ما حرف مردم‌مان را می‌زنیم. مگر مردم به ما رأی ندادند؟ به رأی مردم احترام بگذارید. آیا ما انقلابی نفهمیم؟ حرف‌مان را گوش دهید.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور اقدام شما در تغییر وزرا ترمیم نیست و در جهت مطالبات مردم هم نیست. مردم امروز با مشکل بیکاری مواجهند و رونق اقتصادی می‌خواهند. مردم امروز رفاه می‌خواهند. مردم امروز جوانان‌شان با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در خانه‌هایشان بیکارند و ترمیم باید در این بخش انجام می‌شد.

نقوی اضافه کرد: تمام کارخانجات ما در حال نیمه‌تعطیلی است. دولت در این مسیرها چه قدمی برداشته؟

وی افزود: آقای فانی را مجلس استیضاح می‌کرد و دولت با اقدام خود در مورد این وزیر فرار به جلو کرد و در مورد آقای گودرزی و آقای جنتی نیز بحث کارآمدی مطرح نبود. بحث دعوای دیگری بود. بحث کنسرت و مسائل دیگر بود. پس این اقدام دولت در تغییر وزرا ترمیم و در جهت پاسخگویی به مطالبات مردم نیست چرا که مطالبات مردم چیزهای دیگری است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت با آموزش و پرورش این کارها را نکند. آموزش و پرورش حزب سیاسی نیست. آموزش و پرورش مرکز تعلیم و تربیت و متعلق به همه ملت ایران است. چرا با این وزارتخانه سیاسی برخورد می‌کنید؟ وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با توجه به سوابقش کاملا یک بازیگر سیاسی است.

نقوی خاطرنشان کرد: ما باید جوابگوی رأیی که می‌دهیم باشیم. نباید نگران باشیم که دولت چه کار می‌کند. دولت هیچ کاری نمی‌کند و اگر کاری هم بکند ما به مردم وعده دادیم که از استقلال، آزادی، عزت و ولایت فقیه دفاع کنیم. در مقابل فتنه بایستیم.

وی افزود: آقای دانش‌آشتیانی بازیگر نقش اول فتنه است. اسناد وی در فتنه در همین مجلس ارائه شده است. وی اولین مدیر مدرسه‌ای است که بین سه هزار نفر مدیر مدرسه در تهران به جرم فعالیت در فتنه بازداشت می‌شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور چرا کارت زرد مجلس را دوباره به مجلس معرفی می‌کنید؟ چرا با آموزش و پرورش تا به این حد بازی می‌کنید؟ آیا در میان یک میلیون و صد هزار معلم یک نفر شایسته نیست که این وزارتخانه را اداره کند؟ آیا این توهین نیست که شما فردی را که پیش از این برای تصدی وزارت علوم معرفی کرده‌اید و رأی نیاورده دوباره معرفی می‌کنید؟ این حاشیه‌سازی نیست؟

نقوی خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور شما که شعار عقل‌گرایی می‌دهید آیا این عقل‌گرایی است که فردی که تا به این اندازه دارای حاشیه است و در همین مجلس رأی منفی گرفته است اسناد فعالیت وی در فتنه مطرح شده دوباره برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی می‌شود؟ آموزش و پرورش باید اینگونه ضربه بخورد؟

وی افزود: امروز آموزش و پرورش گرفتار است. معلم‌ها فراموش شدند. معلم‌ها انگیزه خود را از دست داده‌اند. حق آموزش و پرورش نیست که با آن اینگونه بازی شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسکن فرهنگیان رها شده. ببینید وضعیت صندوق ذخیره‌ آنها چگونه است.

نقوی خاطرنشان کرد: امروز آقای رئیس‌جمهور تعریف جدیدی را از فساد ارائه کرد که این اختلاس نیست که هشت هزار میلیارد تومان از دارایی‌های معلم‌ها را به 30 نفر بدهیم، اختلاس نیست بلکه وام است.  شما هشت هزار میلیارد تومان را به 30 نفر می‌دهید و بعد می‌گویید وام است و می‌گویید نفهم‌ها می‌گویند اختلاس، این وام است.

وی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور مطابق تعریف جنابعالی در دولت شما هشت هزار میلیارد تومان به 30 نفر وام داده شده و اختلاس نیست.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش موسسه حزب منحله مشارکت و عضو شورای مرکزی این حزب غیرقانونی و عضو فراکسیون مشارکت مجلس ششم، عضو شورای سیاست‌گذاری ستاد انتخابات معین، امضا‌کننده بیانیه‌های مختلف در دوران فتنه 88 و  در حمایت از تحصن‌های غیرقانونی در مکان‌های مختلف است.

نقوی خاطرنشان کرد: آقای دانش آشتیانی با بورس دولتی دولت آقای هاشمی‌رفسنجانی در انگلستان درس می‌خوانده و در آنجا ان‌شاءالله بر اساس صلاحیت به عنوان دبیر محلی در مدرسه ایرانیان تدریس می‌کردند و این در حالی است که معلمان برای اعزام به خارج مراحل متعددی را طی می‌کنند و آقای دانش آشتیانی بدون هیچ گونه آزمون و گزینشی در مدارس ایرانیان تدریس می‌کرده است.

وی افزود: کسی که در قلبش راضی باشد دولت جمهوری اسلامی شکست بخورد صهیونیست است. آیا می‌خواهیم دولت شکست بخورد؟ ما می‌خواهیم دولت پیروز شود. دولت مقتدر باشد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: الحمدالله امروز نظام جمهوری اسلامی ایران مقتدر در دنیا حرکت می‌کند. بینی‌ قدرت‌های سلطه‌گر را به خاک مالیدیم و آنها را به زانو درآورده‌ایم. ایران برای شرکت در لبنان برای قدرت‌های سلطه‌گر شرط گذاشت و آنها شرط ایران را پذیرفتند و در مقابل ملت ایران زانو زدند.

نقوی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم شخصی به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود که خود وی و خانواده و سابقه‌اش تدین، شرافت، تربیت را به همراه داشته باشند. آقای رئیس‌جمهور آیا چنین فردی در مجموعه شما نیست؟ آیا فردی با این حاشیه‌ها باید برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شود؟

وی افزود: رهبری فرمودند فتنه خط قرمز نظام است. مگر دولت جزء مجموعه نظام نیست؟ آیا فقط مجلس و قوه قضائیه جزء نظام هستند؟

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: امروز مجلس در معرض آزمون بزرگی قرار دارد. به فتنه‌گرانی که عامل آمریکا بودند و به چهره پاک نظام چنگ کشیدند و آن را خونین کردند و هرگز بخشیده نخواهند شد رأی ندهید.



با پشت پا زدن به اخلاق نیروهای انقلابی را هدر می دهیم
 
حجت‌الاسلام مهدی شیخ نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 آبان) پارلمان در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که خود این سخنان را احساسی خواند، اظهار کرد: ما تا کی می‌خواهیم به این روند بی‌اخلاقی در سیاست کشور ادامه دهیم؟

وی افزود: فردی وارد سیاست ما شد و سالها نیروها را به جان هم انداخت. با پشت پا زدن به اخلاق، تخصص و نظارت مجلس بر دولت نیروها را هدر داد، به کجا می‌رویم؟ این فرد مجددا خواست وارد عرصه سیاست شود، مقام معظم رهبری هوشیارانه تذکر دادند که دوباره نباید جامعه به فضای دوقطبی برگردد. چرا می‌خواهیم فضا را دو قطبی کنیم؟

شیخ ادامه داد: افرادی که پشت تریبون قرار گرفتند، چه موافق و چه مخالف آیا کافر و ضد ولایت فقیه هستند؟ آیا ما کافر و ضد ولایت هستیم؟ این چه ادبیاتی است و چه ضد اخلاقی‌گری است؟ تا کی می‌خواهیم به این روش ادامه دهیم؟ آیا این نفاق نیست؟

نماینده تهران در مجلس با طرح این سؤال که آیا این انشقاق میان نیروهای انقلاب نیست، اظهار کرد:  با تهمت زدن‌، انگ زدن به نیروهای وفادار انقلاب و کسانی که عمر و هستی‌شان را در راه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گذاشته‌اند چرا باید تهمت نفاق و جاسوسی بزنیم؟ آیا این روش پسندیده‌ای است و با اسلام سازگار است؟

وی با بیان اینکه قرار بود به اخلاق رای دهیم، انقلاب ما انقلاب ارزشها و انسانیت بود گفت: آیا این اخلاق، ارزش و انسانیت است؟

شیخ اضافه کرد: آیا این روشها با قرآن سازگار است که به اختلافات در میان خودمان دامن بزنیم؟ روزی که دشمن در ما رخنه کرد و تفرقه انداخت آیا باید در آتش تفرقه بدمیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در پیشگاه خداوند شهادت می‌دهم که اگر لحظه‌ای احساس کنم هر وزیر و یا شهروندی می‌خواهد مقابل جریان انقلاب بایستد اولین نفر با آن برخورد می‌کنم، من عمرم را در این راه گذاشته‌ام.

وی خاطر نشان کرد: تا کی می‌خواهیم هر کس که تزویر و ادعایش بیشتر است خودش را انقلابی نشان دهد و هر کس که خضوع دارد، ضد انقلاب باشد؟

شیخ تصریح کرد: ما باید سیاستی اخلاقمدارانه و انسانمدارانه در اداره جامعه در پیش بگیریم، این به نفع کشور است.

وضعیت معیشتی و اقتصادی معلمان نابسامان است
 
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود با بیان اینکه امیدوارم بتوانم بعد از رأی اعتماد نمایندگان دین خود را نسبت به فرهنگیان و معلمان ادا کنم، گفت: در آستانه روز 13 آبان، روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی هستیم، روزی که خون پاک دانش آموزان در برابر دانشگاه تهران به زمین ریخته شد و پیوند میان مدرسه و دانشگاه و دانش آموختن و تعهد داشتن را نمادین کرد.

برنامه پیشنهادی بر اساس چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و طبق خواست مقام معظم رهبری است

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه هایم در 4 بخش تدوین شده، اظهار داشت: مهم ترین دغدغه چندین ساله من این است است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه ای کشور دانست و نه بخش مصرفی و مدرسه را باید مهم ترین واحد تأثیرگذار در توسعه به شمار آورد لذا محور کلی برنامه اینجانب در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش بوده و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه برنامه ای واقع گرایانه و تحول خواه است، افزود: اگر نمایندگان مخالف عنوان کردند این برنامه قابلیت اجرا ندارد، بله مسلم است در مدت کوتاه امکان تحقق برنامه کامل بنده وجود ندارد چرا که برنامه ای درازمدت است اما برنامه کوتاه مدتی هم دارم که مرتبط به برنامه بلندمدت است.

نظام آموزش و پرورش بیماری ساختاری دارد

دانش آشتیانی ادامه داد: در رابطه با توسعه آموزش و پرورش باید توجه داشته باشیم نظام آموزش و پرورش ما گرفتار بیماری ساختاری است و مسأله آن، مسأله ای ملی بوده که حل آن نیاز به اجماع ملی دارد و یک فرد به تنهایی نمی تواند آموزش و پرورش را به جایگاه خود برساند لذا همه دولت و نمایندگان باید کمک کنند تا جایگاه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مسأله ملی تلقی شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم ادامه داد: نگرانی امروز نسبت به آینده سرمایه های انسانی کم اهمیت تر از نگرانی نسبت به سرمایه های طبیعی و فیزیکی نیست و باید تلاش کنیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم تا از طریق کیفیت بخشی به فرایندهای مدرسه، انسان هایی کارآمد تربیت شود که نظام توسعه ای کشور به این انسان های کارآمد نیاز دارد.

وی با بیان اینکه توسعه کشور نیازمند رشد متوازن است، اضافه کرد: آموزش و پرورش 13.5 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و مربی دارد که در بیش از 107 هزار مدرسه و آموزشگاه مشغول فعالیت هستند و در همین حال نظام آموزش عالی ما با بیش از 2 هزار و 500 واحد دانشگاهی و 5 میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارد اما ببینید در شهرستان هایی هستیم که دانشگاه دارد اما با صندلی های خالی روبروست ولی در همان شهرستان مدرسه کم داریم و به صورت شیفتی است و حتی در برخی مناطق هنوز مدارس کپری وجود دارد که این عدم توازن یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش است.

وضعیت نابسامان معیشتی و اقتصادی معلمان

دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه نتیجه تحقیقات ملی نشان می دهد در جامعه معلمان به عنوان سرمایه های اجتماعی بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی را دارا هستند، گفت: از نظر شهروندان معلمان دارای بیشترین حرمت هستند و به رغم این احترام از نظر معیشتی و اقتصادی در وضع نابسامان قرار دارند که این عدم تعادل ساختاری یک مانع مهم توسعه ای و چالش اساسی است که باید به آن پرداخته شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به برخی چالش های آموزش و پرورش اذعان کرد: برخی مسائلی که همه به آن اذعان داریم به عنوان آموزش مخزنی و محوریت محفوظات و نمره، حاد بودن تنگناهای معیشتی معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی، ضعف مشارکت مؤثر خانواده ها، وجود شکاف میان دستگاه های ستادی با معلمان، گسست میان خانه و مدرسه، در کنار اینها سیاست زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده است.

پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است

وی با تأکید بر اینکه پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است، ادامه داد: اکنون آموزش به مسابقه ای برای کسب صندلی های دانشگاه تبدیل شده و اصالت دادن به کمیت آموزش و کم توجهی به مسائل جدید ملی و جهانی نظیر مهارت های زندگی، محیط زیست، تفاوت های اقلیمی و جغرافیایی در مناطق کشور مسائلی را به دنبال داشته که برنامه آموزشی را با مشکلات و تنگناهای مختلف روبرو کرده است.

دانش آشتیانی ادامه داد: برون داد این وضعیت ساختاری، تصویری از آموزش و پرورش به وجود آورده که بد نیست بدانیم رتبه کنونی آموزش و پرورش ما در نظام بین المللی بر پایه 101 شاخص جهانی متأسفانه 141 از 187 است؛ نظام آموزش و پرورش ما گرفتار نوعی سکون و فرسودگی است لذا کاری که می خواهم انجام دهم در جهت تحقق دیدگاه های مقام معظم رهبری است که قصد دارم آموزش و پرورش را از سکون و جمود دربیاورم.



رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز نهاد قانونگذاری را به صدا در آورد.
 
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نوبت صبح نشست علنی امروز (سه شنبه 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 11 و 47 دقیقه به صدا درآورد.

رئیس مجلس،اعلام کرد که نوبت دوم نشست علنی امروز مجلس ساعت یک بعد از ظهر با هدف بررسی صلاحیت های وزرای پیشنهادی برگزار می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)