کد خبر: ۱۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
جواد مجابی با واکنش نشان دادن به مخالفت‌هایی که با سریال طنز «در حاشیه» مهران مدیری شده، می‌گوید: نباید با جلوگیری از نقد و ساخت طنز درباره اقشار مختلف جامعه به سانسور جامعه کمک کنیم.
فرهنگ> تلویزیون:جواد مجابی با واکنش نشان دادن به مخالفت‌هایی که با سریال طنز «در حاشیه» مهران مدیری شده، می‌گوید: نباید با جلوگیری از نقد و ساخت طنز درباره اقشار مختلف جامعه به سانسور جامعه کمک کنیم.

این نویسنده در گفت‌وگو با  ایسنا درباره نقش کتاب‌سازی‌ و انتشار کتاب‌های بی‌کیفیت در بی‌علاقه کردن کتاب‌خوان‌ها به کتاب‌خوانی، گفت: ممکن است بنده یک‌سری از کتاب‌سازی‌ها و کتاب‌های میان‌مایه‌ و عوامانه و کم‌ارزش را نپسندم اما در واقع اگر بخواهیم با انتشار هرگونه کتاب مخالفت کنیم به نوعی تمایل‌مان را به سانسور نشان داده‌ایم چون اگر موافق جلوگیری از انتشار آن‌ها باشیم ممکن است این موافقت راه را برای سانسور دیگر کتاب‌ها هم باز کند، بنابراین معتقدم باید اجازه دهیم خود مردم در این زمینه تصمیم‌گیری کنند چون به هر حال مردم و قشر کتاب‌خوان حرفه‌یی فریب این کتاب‌سازی‌ها را نمی‌خورند.

او در ادامه گفت: مطمئنا مردم و قشر کتاب‌خوان بعد از مدتی دیگر کتاب‌های بی‌ارزش و بی‌اهمیت را نمی‌خوانند و در درازمدت به سراغ آثار درجه یک نویسندگانی می‌روند که حاصل کارشان چیزی به گنجینه ادبیات اضافه کرده است.

مجابی در ادامه بیان کرد: بنابراین ما نباید با استفاده نابجا از چند واژه در یک سریال، نگران نابودی زبان فارسی باشیم و یا با انتشار چند کتاب بی‌ارزش نگران از دست رفتن مخاطبان کتاب. ما باید تاکید داشته باشیم که همه می‌توانند کتاب‌های‌شان را چاپ کنند. نباید گمان کنیم قیم مردم هستیم وگرنه الان کتاب‌های بی‌ارزش با جلدهای زرکوب منتشر می‌شود و بیان می‌شود که تیراژشان 100 هزار نسخه است و خریده هم می‌شوند اما هیچ‌گاه خوانده نمی‌شوند.

این شاعر و منتقد با بیان این‌که معتقد نیست باید جلو انتشار کتاب‌های بد و بی‌کیفیت گرفته شود، اظهار کرد: کتاب‌های خوب همواره راه خود را بین خیل عظیم کتاب‌های بد پیدا می‌کنند. نمونه آن‌ کتاب‌های پروست و «صد سال تنهایی» مارکز است که تا به حال در ایران بارها به چاپ رسیده‌اند. بنابراین این‌که گفته می‌شود مردم در بین حجم زیاد کتاب‌ها و کتاب‌سازی‌ها گیج می‌شوند خرافه است.

او در ادامه به انتقاد بخشی از جامعه پزشکی از پخش سریال طنز «در حاشیه» مهران مدیری واکنش نشان داد و گفت: سریال مدیری یک طنز معقول‌، درست و همه‌جانبه است، اما عده زیادی از پزشکان به آن هجوم آورده‌اند که این سریال آن‌ها را تخریب می‌کند؛ در صورتی که همان‌گونه که به بخشی از قشر وکلا‌، بساز بفروش‌ها‌، بازاری‌ها و غیره انتقاد وارد است به بخشی از قشر پزشکان هم انتقاداتی هست که باید گفته شود.

مجابی با بیان این‌که نباید از انتقاد و طنز بترسیم اظهار کرد: اگر قرار باشد هر صدایی را که به اصلاح جامعه می‌انجامد سانسور کنیم به ضرر همه خواهد بود و به سانسور جامعه کمک کرده‌ایم. همه ما می‌دانیم که برخی از پزشکان بهترین شخصیت‌های فداکار جامعه هستند که برای سلامتی مردم تلاش می‌کنند اما بگذاریم همه حرفه‌ها از نظامی‌گری گرفته تا طب همه مورد نقد واقع شوند چون نقد باعث بالا رفتن تحلیل در جامعه می‌شود و در این بالارفتن همه افراد جامعه سهیم‌اند.

او همچنین گفت: بگذاریم به صورت عادی همه قشرهای جامعه نقد شوند و درباره آن‌ها طنز ساخته شود. اگر مشکلات نقد نشوند به صورت عقده درمی‌آیند و عاقبت به صورت توهین‌های رکیک زیرزمینی در جامعه گسترش پیدا می‌کنند.

این نویسنده در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره کتاب‌های خود نیز گفت: تا یک ماه دیگر کتاب «شکل نوشتم هستم» از سوی انتشارات آمه منتشر می‌شود. همچنین مجموعه شعر «در این اتاق‌ها» و تجدید چاپ «بنفشه‌های سراشیب» به ترتیب از سوی نشر چشمه و به‌نگار منتشر می‌شود. سه نمایشنامه‌ام نیز به تازگی مجوز نشر گرفته است.


برچسب ها: در حاشیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)