کد خبر: ۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش بانک مرکزی همچنین حاکی از آن است که حدود 690 میلیارد تومان یعنی نزدیک به دو درصد کل تسهیلات پرداخت شده از سوی شبکه بانکی به بخش های متفرقه اختصاص یافته است که نسبت به 11 ماهه های ابتدایی سالهای گذشته با افزایش همراه است.
اقتصاد> بانک و بیمه: در حالی مجموعه بانک‌ها در 11 ماهه ابتدایی سال گذشته نزدیک به 292 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی پرداخته اند که با وجود اختصاص بیش از 31 درصد آن تنها به بخش صنعت و معدن، وزیر مربوطه همچنان نسبت به تسهیلات اعطایی بانکها به حوزه متبوعش ناراضی بوده و از آنها گله مند است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پرداخت تسهیلات از سوی بانکها در سال گذشته نسبت به چند دوره اخیر از رونق بیشتری برخوردار بوده و با توجه به هدفگذاری دولت برای تقویت تولید و خروج از رکورد همچنین حرکت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی میزان وام دهی شبکه بانکی نیز رشد قابل توجهی داشت.

اگرچه بنا بر اعلام رییس کل بانک مرکزی حدود نیمی از تسهیلات پرداختی بانکها برای استمهال وام های قبلی و نیمی دیگر وام های جدید است؛ اما اکنون در آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی مجموع تسهیلات اعطایی بانکها در 11 ماهه اول سال 1393 از 292 هزار میلیارد تومان گذشت که البته با توجه به اینکه بانک مرکزی در خوشبینانه ترین حالت پرداخت رقمی حدود 280 هزار میلیارد تومان را برای کل سال پیش بینی کرده بود آمار بانکها در پایان بهمن ماه بیانگر روند مناسبی در اعطای تسهیلات است. هر چند که مقامات بانک مرکزی گاها نسبت به رویه پیش روی بانکها در تسهیلات دهی با توجه به بدهکار شدن حسابهایشان و اثر منفی بر تورم تاکید کرده اند.

اما بررسی آمار منتشره از جزییات تسهیلات دهی بانکها نشان می دهد که حدود 292 هزار میلیارد وام پرداختی تا بهمن ماه سال قبل نسبت به حدود 216 هزار میلیارد سال 1392 نزدیک به 75 هزار میلیارد و نسبت به 175 هزار میلیارد تومان همین دوره در سال 1391 حدود 120 هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

صنعت و معدن در صدر تولیدی ها ایستاد
اما جزییات این آمار حاکی از آن است که تا پایان بهمن ماه سال گذشته بیش از 90 هزار میلیارد تومان از مجموع 292 هزار میلیاردی تسهیلات پرداختی به حساب صنعت و معدن واریز شده که در مجموع با 31 درصد بعد از خدمات بالاترین سهم دریافتی را در بین سایر گروههای اقتصادی به خود اختصاص داده است. رقمی که در بین بخش های تولیدی اقتصادی بالاترین میزان خواهد بود. این در حالی است که بعد از این گروه بخش بازرگانی با 13.1 درصد بیشترین تسهیلات دریافتی را داراست.

ادامه گله های نعمت زاده
با این حال نعمت زاده-وزیر صنعت و معدن و تجارت- همواره نسبت به عملکرده شبکه بانکی در تسهیلات دهی به بخش های تولیدی گله مند بوده و در آخرین اظهاراتش عنوان کرده که تنها 40 درصد بخش صنعت موفق به دریافت تسهیلات شده که 50 درصد منابع دریافتی هم برای استمهال وام های قبلی بوده است.

در حالی سهم صنعت و معدن و بازرگانی از تسهیلات 292 هزار میلیاردی از 120 هزار میلیارد تومان می گذرد که سهم صنعت و معدن نسبت به دو دوره قبل که حدود 64 و 55 هزار میلیارد تومان بوده رشد یافته و حتی سهم از کل آن نیز گاها افزایشی است.

اما بررسی جزئیات بیشتر نشان می دهد که حدود 81 درصد منابع دریافتی در بخش صنعت و معدن و بالغ بر 60 درصد تسهیلات بازرگانی برای تامین سرمایه در گردش هزینه شده است.

سهم 80 درصدی سرمایه در گردش از تسهیلات صنعت
بنا براین گزارش، از 90 هزار میلیارد تومان وام اعطا شده به بخش صنعت و معدن در 11 ماهه اول سال گذشته، 73 هزار و 300 میلیار برای سرمایه در گردش، 7500(8.3 درصد) ایجاد، 120 میلیارد (0.1 درصد) تعمیر، 4270 میلیارد(4.7 درصد) توسعه، 2445 میلیارد(2.7 درصد)خرید کالای شخصی،335 میلیارد(0.4 درصد) خرید مسکن و 2403 میلیارد تومان معادل 2.6 درصد از کل تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن در سایر حوزه های این گروه هزینه شده است.

در بخش بازرگانی هم که حدود 38 هزار میلیارد تومان یعنی 13 درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی در 11 ماه اول سال گذشته به آن اختصاص داشته60 درصد منابع به سرمایه در گردش تعلق داشته است.

سهم کشاورزی از کل تسهیلات کاهش یافت
اما اگرچه مبلغ دریافتی بخش کشاورزی از ابتدا تا بهمن سال قبل نسبت به همین دوره ها در سال 1391 و 1392 افزایش یافته اما سهم از کل این بخش در مقایسه با این دوره ها با کاهش مواجه است.

بر این اساس در حالی کشاورزی در 11 ماه اول سال 1393 حدود 21.5 هزار میلیارد تومان معادل 7.1 درصد از تسهیلات پرداختی بانکها را بدست آورده که در دو دوره قبل 9.1 درصد از کل تسهیلات پرداختی متعلق به این بخش بوده است.

این در حالی است که در دوره مورد بررسی در سال گذشته 13.8 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 64 درصد از منابع پرداخت شده به بخش کشاورزی به تامین سرمایه در گردش اختصاص داشت.

سهم مسکن و ساختمان افت کرد
13.2، 12.7 و 11.6 درصد شیب نزولی سهم بخش مسکن و ساختمان از کل تسهیلات پرداختی بانکها در 11 ماهه ابتدایی از سال 1391 تا 1393 است.

این در حالی است که با وجود کاهش سهم این بخش از کل وام دریافتی، با توجه به افزایش مجموع تسهیلات دهی بانکها در این سال ها، از نظر مقداری با رشد همراه بوده و از سال 1391 تا سال قبل به ترتیب بالغ بر 21،27 و 38 هزار میلیارد تومان وام بانکی دریافت کرده است.

خدمات رو به رشد ادامه داد
اما بخش خدمات در مقابل حوزه های تولیدی، نزدیک به 36.6 درصد کل تسهیلات بانکی را در 11 ماهه ال سال گذشته داشته است.

بنا بر این گزارش،106 هزار میلیارد تومان از 292 هزار میلیارد کل در بخش خدمات صرف شده که از این مبلغ که نسبت به دوره های مشابه سال های قبل افزایش دارد حدود 54.3 درصد به سرمایه در گردش تعلق گرفته است.

گزارش بانک مرکزی همچنین حاکی از آن است که حدود 690 میلیارد تومان یعنی نزدیک به دو درصد کل تسهیلات پرداخت شده از سوی شبکه بانکی به بخش های متفرقه اختصاص یافته است که نسبت به 11 ماهه های ابتدایی سالهای گذشته با افزایش همراه است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)