کد خبر: ۱۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برجام را یک تعهد و توافق بین‌المللی دانست و گفت: اگر حرف‌های ترامپ ملاک شود که او ناتو، تجارت جهانی و عهدنامه پاریس برای محیط زیست را هم قبول ندارد!

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، عصر امروز در دیدار آقای بروت پاخور، رئیس جمهور اسلوونی، نظام اسلامی را ملهم از آیین اسلام دانست و با تشریح وصیت پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع)، گفت: پیامبر اسلام به جانشین خود تأکید می‌کنند که بعد از من، اگر مردم شما را خواستند، حکومت کن و اگر نخواستند، کارشان را به خودشان واگذار کن.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر حاکمیت دین در کشور و اکثریت مطلق مسلمانان در ایران، گفت: چون انقلاب اسلامی را براساس تعالیم اسلام می‌دانستیم، دو ماه پس از پیروزی انقلاب، برای تعیین نوع حکومت، رفراندم برگزار کردیم تا مردم از بین جمهوری، جمهوری دمکراتیک و جمهوری اسلامی، یکی را انتخاب کنند که بیش از 99 درصد به جمهوری اسلامی رأی دادند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «قانون اساسی ما پس از تدوین و تصویب در مجلس خبرگان قانون اساسی به رأی عمومی گذاشته شد»، گفت: در قانون اساسی همه امور کشور ریشه در تصمیم مردم دارند، به گونه‌ای که از رهبری به عنوان شخص اول کشور، تا رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس خبرگان و پارلمان و شوراهای شهرها و روستاها، به شکل مستقیم و غیرمستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شوند.
ایشان در توضیح جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در خیلی از کشورها دادگاه قانون اساسی دارند و براساس نظام ما، وقتی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان که مسئول تطبیق مصوبات مجلس با دین و قانون اساسی است، اختلاف پیش بیاید، برای داوری به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌آید که معمولاً مسئولان با تجربه عضو مجمع تشخیص هستند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان تفاوت‌ها و شباهت‌های استنباط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی از دین و دخالت شرع در تصمیم سازی‌ها گفت: ما معتقدیم اسلام کلیات مترقی برای اداره جامعه دارد و غربی‌ها که تجربه تلخ دخالت کلیساها و مانع‌تراشی‌های آنها را در مسیر علم و دانش دارند، به گونه‌ای دیگر فکر می‌کنند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به سؤال رئیس‌جمهور اسلوونی مبنی بر اینکه «آینده روابط ایران و آمریکا چه می‌شود؟»، به تشریح اقدامات خصمانه آمریکا در سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به مردم ایران پرداخت و گفت: حتی پس از پیروزی انقلاب روابط خود با آمریکا را قطع نکردیم و حدود 5 هزار مستشار آمریکایی با خانواده‌ها و وسایل خویش با امنیت کامل از فرودگاه‌های ما به کشورشان رفتند.
ایشان درباره تسخیر سفارت آمریکا، گفت: کم‌کم گروهک‌های مسلح که نمونه آنها همین منافقین هستند که الان در حمایت غربی‌ها هستند، برای اقدامات تروریستی و براندازی با سفارت آمریکا رفت‌وآمد داشتند که دانشجویان انقلابی عصبانی شدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علاوه بر نقش آمریکا در طرح‌ریزی کودتای نوژه علیه انقلاب اسلامی، به بدعهدی‌های مالی آمریکا در زمان رژیم پهلوی اشاره کرد و گفت: قرار بود به ایران تجهیزات مدرن نظامی بدهد، اما نداد، در حالی که پولش را گرفته و الان سالهاست که به ایران بدهکار است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، درباره مواضع سخت ترامپ در زمان تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران در تمام سال‌های پس از پیروزی با مواضع تند و تحریم‌های آمریکا مواجه بوده، اما همیشه بر اساس عزت، حکمت و مصلحت عمل می‌‌کند.

ایشان، برجام را یک تعهد و توافق بین‌المللی دانست و گفت: اگر حرف‌های ترامپ ملاک شود که او ناتو، تجارت جهانی و عهدنامه پاریس برای محیط زیست را هم قبول ندارد!

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از سیاست‌های ترامپ و همراهی اقلیتی جنگ‌طلب با او، گفت: اگر چه مردم آمریکا می‌دانند چکار کنند، اما روزهای سخت آمریکا با ترامپ هم بعید نیست و اعتراضات مردمی، مخصوصاً در کالیفرنیا نشانه‌های بدی برای آینده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در خصوص آینده روابط ایران و آمریکا، گفت: ایران حتی در زمان امام راحل تا الان همیشه تأکید می‌کرد که آمریکا باید دست از زورگویی‌ها بردارد، البته دفاع مردم ایران را در زمان جنگ با عراق دیدید که در مراحل پایانی به مقابله مستقیم روی آورده بود.

در آغاز این دیدار، آقای بروت پاخور، با بیان اهداف سفر خویش به ایران، گفت: بهترین خبر این است که فردا سفارت اسلوونی در ایران بازگشایی می‌شود که این نشان از تعهد کشور متبوعم برای گسترش روابط با کشور شماست
.
رئیس جمهور اسلوونی، با بیان این جمله که «اخیراً در جلسه‌ای درباره نظام دموکراسی بحث می‌کردیم»، گفت: در آن جلسه یکی از استادان دانشگاه می‌گفت که نظام حاکم بر ایران کاملاً دموکراسی است.

وی با اشاره به زوایای قانون‌گذاری و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها در ایران، گفت: وقتی نظام شما را مطالعه کردم، متوجه شدم که هم مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم شخص جناب‌عالی جایگاه مهمی در کشور دارید و به همین مقدار، در نظام بین‌‌المللی شناخته شده هستید.

رئیس جمهور اسلوونی در ادامه دیدار خویش از احتمالات روابط ایران و آمریکا پرسید و وقتی پاسخ‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را شنید، گفت: حرف‌های شما را قبول دارم، چون ترامپ که گفته ناتو را به این صورت قبول ندارم، در حالی که ما عضو ناتو هستیم و صبر می‌کنیم تا مواضع عاقلانه بگیرد.

آقای پاخور در پایان گفت: خواستار روابط گسترده‌تر با ایران هستیم و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پاسخ گفت: ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با کشور اسلوونی ندارد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)