کد خبر: ۱۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتار نو از تمایل ها به تقسیم شدن استان کرمان
در جریان سفر معاون اول رییس جمهور به جیرفت جهانگیری در واکنش به شعار مردم جیرفت مبنی بر این‌که « استان سبزواران؛ حق جنوب کرمان » گفت: «استان شدن جیرفت بررسی می‌شود.» این اظهارات به مذاق سیرجانی‌ها خوش نیامد.
گفتار نو/ محبوبه فیروزآبادی: 
 
می خواهند بزرگترین استان کشور، قسمت شود. هر کدام هم البته بسته به این که ساکن چه شهری باشند، پیشنهاد و طرحی متفاوت برای این تقسیمات کشوری دارند. کارشناسان این حوزه البته کم‌تر در این خصوص سخن می‌گویند. شاید دلیلش این باشد که بیش از دیگران به تبعات صحبت‌کردن در این خصوص واقف‌اند. ان‌چه که مطرح می‌شود اغلب مطالبات مردمی است که بیش‌تر بر پایه عواطف و احساسا‌ت استوار است.
به گزارش گفتار نو، دو دیدگاه کلی وجود دارد؛ برخی می‌خواهند استان کرمان دو قسمت و برخی دیگر هم می‌گویند استان سه قسمت شود. 
آن گروهی که خواستار دو قسمت شدن هستند، البته دو دیدگاه متفاوت دارند. دیدگاه اول نظرش به تقسیم استان به شمال و جنوب است. طرحی که در برخی محافل گفته می‌شود با استقرار شماری از ادارات کل در جنوب استان مقدماتش هم فراهم شده است. 
دیدگاه دوم اما طرح تقسیم استان به شرقی -غربی را مطرح کرده است. در طرح معیار پسته خیز بودن مطرح شد و پیشنهاد شد شهرهای پسته خیز این ناحیه شامل رفسنجان، انار، هرات، شهربابک، زرند و سیرجان استانی با مرکزیت رفسنجان تشکیل دهند. 
اما آن‌ها که خواستار سه قسمت شدن استان هستند. 
گروه اول می‌گویند استان سمنگان با مرکزیت سیرجان، استان کرمان با مرکزیت کرمان و استان سبزه‌واران با مرکزیت جیرفت تشکیل شود. 
در این طرح استان کرمان شامل کرمان،بم، رفسنجان، انار،کوهبنان، زرند، ریگان، فهرج، نرماشیر و راور با مرکزیت کرمان، استان سبزواران شامل جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، منوجان، فاریاب، رودبار و قلعه گنج با مرکزیت جیرفت و استان سمنگان شامل سیرجان، پاریز،. بردسیر، بافت، رابر، ارزوئیه، شهربابک و بخشی از استان فارس و هرمزگان با مرکزیت سیرجان دیده شده است. 
گروه دوم می‌گویند: استان رفسنگان با مرکزیت رفسنجان، استان کرمان با مرکزیت کرمان و استان سبزه‌واران با مرکزیت جیرفت تشکیل شود.
در این طرح استان کرمان به مرکزیت کرمان شامل شهرهای کرمان، بردسیر، شهداد، راور، لاله زار، بافت، رابر و کوهبنان، استان رفسنگان با مرکزیت رفسنجان و شامل شهرهای رفسنجان. انار. زرند. شهربابک. سیرجان و هرات از استان یزد و نهایتا استان سبزه واران با مرکزیت جیرفت شامل شهرهای جیرفت. ارزوئیه. فاریاب. عنبرآباد. بم، نرماشیر، فهرج، محمدآباد، کهنوج، رودبار جنوب، منوجان و قلعه گنج تشکیل شود. 
گروه سوم اما دیدگاه متفاوتی دارند و خواستار تشکیل استان جدیدی به نام مکران به مرکزیت کهنوج یا قلعه گنج منوجان ، استان بم با مرکزیت بم و استان کرمان با مرکزیت کرمان هستند.  
در این طرح  استان مکران  شامل شهرستان میناب، رودان، جاسک، بشاگرد و سیریک از شرق استان هرمزگان. با 5 شهرستان جنوبی کرمان شامل کهنوج، منوجان، قلعه گنج، رودبارجنوب و فاریاب با مرکزیت یکی از شهرهای قلعه گنج منوجان یا کهنوج تشکیل شود. استان بم هم شامل شهرستان ریگان-نرماشیر -بم عنبراباد و جیرفت به مرکزیت بم تشکیل شود. استان کرمان هم شامل کرمان، بردسیر، شهداد، راور، لاله زار، بافت، ارزوییه، رابر و کوهبنان، رفسنجان، انار،  زرند، سیرجان، شهربابک با مرکزیت کرمان ایجاد شود. 
بر سر جزییات طرح تقسیم استان اختلاف نظر جدی وجود دارد. نماینده هر شهرستان سنگ شهرستان خودش را به سینه می‌کوید. با این حال مدتی بود که بحث تقسیم استان در افواه عمومی مطرح نبود. آخرین بار برمی‌گشت به دست به دست شدن یک نقشه در فضای مجازی که حکایت از سه قسمت شدن استان کرمان داشت. مساله ای که فرماندار رفسنجان به آن در فروردین ماه سال 94 واکنش نشان داده بود. 
حمید ملانوری در خصوص ابهامات جدید مطرح شده در مورد تقسیمات جدید استان به سه بخش در شبکه های اجتماعی، این تقسیمات را غیر تخصصی و غیر کارشناسی بیان می‌کند و می‌گوید: در چند سال اخیر بحث تقسیم استان کرمان به دو یا سه استان مطرح شده و شهرستان هایی از جمله رفسنجان، سیرجان و جیرفت تمایل دارند به عنوان مرکز استان قرار بگیرند.
ملانوری به نقشه ارائه شده در فضای مجازی اشاره می کند و آنرا متعلق به گروه های حقیقی و حقوقی می‌داند و می‌افزاید: این نقشه به هیچ وجه صحت ندارد و طراحی آن از طریق دستگاه های اجرایی انجام نشده است و جایگاه رسمی ندارد.
وی با بیان اینکه موضوع تقسیم استان از طرف نمایندگان در حال پیگیری است و بیشترین پیشنهاد در مورد تقسیم استان به دو بخش شمالی و جنوبی می باشد، اظهار می‌دارد: این پیشنهادات از سوی وزارت کشور و تقسیمات کشوری ابلاغ نشده و طراحی علاقمندان به تقسیم استان است.
فرماندار رفسنجان در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تبدیل شهرستان رفسنجان به مرکز استان، می‌گوید: تبدیل رفسنجان به مرکز استان باعث ارتقاء سطح منطقه شده و خدمات بهتری به آن ارائه می شود و ما نیز علاقمندیم که این امر صورت پذیرد.
حمید ملانوری ادامه می‌دهد: قانون تقسیمات کشوری در حال اصلاح است و تا زمانی که تصویب نشده و یا اصلاح نهایی نشود، متوقف است.
 اظهارات ملانوری در حالی مطرح می‌شد که شهریورماه سال 93 استاندار کرمان به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی استان در خصوص طرح تقسیم استان کرمان مواضع شفافی را مطرح کرده و گفته بود: در حال حاضر دولت برنامه‌ای برای تقسیم استان ندارد.
علیرضا رزم حسینی می‌افزاید: تقسیم استان مشکلی را حل نمی‌کند؛ دنیا در حال برداشتن مرزها و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر است. شمال و جنوب مکمل هم هستند تا توسعه در استان اتفاق بیفتد.
رزم حسینی تصریح می‌کند: اگر دولت تصمیم بر تقسیمات استانی بگیرد، ما مجری هستیم و تصمیمات را اجرا می‌کنیم اما در حال حاضر نظام هیچ‌گونه تصمیمی در خصوص تقسیمات کشوری ندارد.
وی تاکید می‌کند: استانداری کرمان همواره سعی کرده عدالت را در کل استان برقرار کند و بیشترین بازدیدهای ما از جنوب استان بوده و شروع کار از جنوب استان بوده است.
انتشار این نقشه در فضای مجازی انتقاداتی در پی داشت و از سوی مسوولان تکذیب شد
 
 
 
استاندار کرمان اظهار می کند: دوستان نماینده که دلسوز هستند و این سخنان را مطرح می‌کنند، باید جوانب مختلف را ببیند، تقسیمات، تقسیمات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی است و همه مجموعه باید با هم دیده شود و دولت فعلا تصمیمی برای این موضوع ندارد.
رزم‌حسینی البته 21 ماه بعد مجبور می‌شود با ادبیاتی متفاوت همین مفهوم را بار دیگر تکرار کند. بعد از سفر رییس جمهور به استان کرمان که در آن برخی از آحاد مردم خواستار تقسیم استان شده بودند،  استاندار کرمان خرداد ماه سال جاری در کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوالی  مبنی بر تقسیم استان کرمان به  صراحت می‌گوید: دولت فعلاً در خصوص تقسیم نه تنها استان کرمان بلکه دیگر استان ها هیچ برنامه ای ندارد.
به هر روی مسئله تقسیم استان کرمان هر چند سال یک بار مطرح و جنجالی می‌شودو دوباره مسکوت می‌ماند. در آخرین مورد آن  در جریان سفر معاون اول رییس جمهور به جیرفت جهانگیری در واکنش به شعار مردم جیرفت مبنی بر این‌که « استان سبزواران؛ حق جنوب کرمان » گفت: «استان شدن جیرفت بررسی می‌شود.» 
این اظهارات به مذاق سیرجانی‌ها خوش نیامد و کار بدان‌جا رسید که مطبوعات سیرجان نه تنها سفر اسحاق جهانگیری به سیرجان که وعده‌اش  در خصوص بررسی شدن استان جیرفت را به باد انتقاد گرفتند . 
پس از آن شهباز حسن‌پور فضا را مناسب دید تا در باب استان شدن سیرجان در مجلس شورای اسلامی سخن بگوید. نماینده مردم سیرجان و بردسیر  در صحن مجلس در نطق میان دستور خود خطاب به وزیر کشور گفت: اگر در کشور قرار است جایی استان شود با توجه به تمامی زیرساخت هایی که دارد آن محل سیرجان است.
سخنان شهباز حسن پور در خصوص استان سیرجان در حالی است که وی شهریور 93 به ایسنا گفته بود که شورای عالی امنیت ملی به طور کلی بحث تقسیم شدن استان‌ها را ممنوع اعلام کرده و تقسیمات کشوری در دستور کار دولت نیست و مطالب مطرح شده در این رابطه نظرات شخصی افراد است.
به نظر می رسد تقسیم استان کرمان موضوعی نباشد که بتوان به سادگی در مورد آن تصمیم گیری کرد. چه آنکه فقط یک مطالبه منطقه ای است و نهادهای تصمیم گیر هنوز به اجماع نرسیده اند.
 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
امير
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
5
5
در غرب وجنوب غرب استان ، استاني به مركزيت سيرجان تشكيل شود.اين منطقه پتانسيل هاي متعدد انساني، اقتصادي،معدني ، كشاورزي و فرهنگي فراواني دارد
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
1
3
تا وقتی مردم برطرف شدن مشکلاتشان را وابسته به دولت و نماینده و استاندار میدانن، کرمان چهار بخش هم شود هیچ تغییری صورت نمیگیرد. کاش به مردم فهمانده شود با این کار فقط دولت بزرگ‌تر شده و حقوق افراد افزایش مییابد. افرادی هم که الان مشکلات را قادر به برطرف کردن نیستند و تنها حرف از استان شدن میزنند، با استان شدن هم نمی‌توانند کاری انجام دهند.
روزبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
0
0
امیدوارم که دولت در این باره، بهترین و مناسب ترین تصمیم را بگیرد...
حاج قلندر
|
United States of America
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
3
1
استان خودتون رو تقسیم کنید ولی کاری به استان هرمزگان نداشته باشید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
5
5
استان شدن پرجمعیت ترین شهر استان بعداز کرمان یعنی سیرجان به نفع کل مملکت ایرانه زیرا سیرجان از دوران قبل از انقلاب قرار بود استان شود سیرجان پتانسیلهای متعددی صنعتی اقتصادی کشاورزی ترانزیتی استراتژیک ...دارد که به دلیل شهرستان بودن دارند به نحلبل میروند و این به نفع کشورعزیزمان نیست اگر سیرجان هرچه سریعتر استان شود باعث شکوفایی منطقه عظیمی از جنوب کشورمان میشود واین از وظایف نماینده این شهرستان است که حقیقتا موضوع را پیگیری کند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
5
3
فقط استان مکران به مرکزیت کهنوج
نگین. جیرفت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
4
3
ببینید 1- این گزارش یک گزارش بی مستند و تنها متکی به شایعات نوشته شده است.2- رفسنجان بعنوان گزینه جدید برای استان شدن عنوان شده برای اینکه در همه سالها نامی از این استان بیان نشده.3- من نمی دانم چرا وقتی جیرفتی ها شعار استان شدن را سر می دهند همه سرتاسر استان یکهویی به فکر استان شدن می افتند و قلم های شمال استانی ها هم برای نوشتن مقالات متعدد در این خصوص به تکاپو می افتد مثل همین گزارش.4- چرا در همین سفر جهانگیری مردم سیرجان شعار استان شدن سر ندادند. این در حالی بوود که قبل از سفر به جیرفت ایشان در سیرجان حضور یافتندو..... و اما همه می دانیم مستقل شدن جنوب کرمان از سالهای خیلی خیلی قبلتر از انقلاب در مجلس بیان شده، بروید این گزارش ها را در آرشیو مجلس ببینید. جنوب کرمان با 7 شهرستان و کلی اداره کل( که سیرجان و رفسنجان ندارند) و فرهنگ و لهجه ای متفاوت از شمال کرمان استانی واحد می طلبد. و مطمئن باشید حتما مستقل خواهد شد انشالا. البته جنوبی ها که بخیل نیستند بقیه هم استانی های غرب و شرق هم تقلا کنند برای استان شدن...در ضمن ابدا تعادل و عدالت در تمام استان یکسان نیست. جنوب در محرومیت مطلق است. شمال فربه. این اعتدال هیچ گاه اتفاق نیفتاده و نمی افتد.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
2
5
سلام
بردسیر تا کرمان 45کیلومتر فاصله داره ولی تا سیرجان 130کیلومتر . پس مطمین باشید دولت محترم و دولت های اینده به این امر واقف هستند که بردسیر تا ابد مختص استان کرمانه و خواهد بود .پس هر اتفاقی رخ بده و هر نقطه ای استان بشه بردسیر از کرمان جدا نخواهد شد....چون دولت مردان به فکر مردم و میزان درامد و خرج کرد مردم هستند و نمیخواهند هزینه های اضافی به مردم وارد کنند ...با تشکر.....
پویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
0
2
جناب جهانگیری اصلا در جمع مردم سیرجان حاضر نشدند که مردم خواسته های خویش را بیان کنندایشان حتی در نشست مطبوعاتی هم شرکت نکردند . درضمن مردم خواسته خویش را بارها به گوش مسئولان رسانده اند و طرح استان شدن سیرجان به قبل از انفلاب بر می گردد.
حیدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
0
2
هم استانی های محترم در جنوب سخن از بی عدالتی در امکانات و اعتبارات نکنند زیرا به گفته استاندار اعتبارات وبودجه شهرستان های جنوب بیشتر از سایر نقاط استان است ضمنا آنچه که امروز جنوب نامیده می شودقبل از انقلاب فقط شهرستان جیرفت بود وبعد از انقلاب به برکت نظام جمهوری اسلامی و برای رفع محرومیت شش شهرستان جدید در جنوب ایجاد شد که درهیچ کجای استان این اتفاق نیفتاده و بعد چند تا اداره کل دادند دوستان ناشکری نکنید امکاناتی که به جنوب داده شده بیشتر از جاهای دیگر است
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
1
3
قضاوت با شما:جمعیت شهر سیرجان بیش از ۲۰۰هزارنفر..جمعیت شهرستان نزدیک به ۳۰۰هزارنفر باطرحهای توسعه گل گهر هرروز جمعیت رو به افزایش..دارای هفت شهر اقماری که بعد از کرمان بیشترین شهر.....بیشتر اهالی شهرستانهای بافت.شهربابک.نیریزفارس.حاجی آباد هرمزگان برای درمان ؛خرید و…به سیرجان سفر میکنند.وبخاطر شرایط بهتر کار و اشتغال خیلی از افراد این شهرستانهای شریف بصورت دایم و فصلی درسیرجان مشغول به فعالیت هستند و از این رو از پیشرفت سیرجان همیشه استقبال کردند چون با پیشرفت سیرجان فاصله شهرهای مردم شریف این منطقه به امکانات نزدیکتر میشود پس از مستقل شدن سیرجان یا پیشرفت سیرجان خوشحال میشوند
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
3
2
جهت مبارزه با محرومیت و ظلمی که در حق جنوب استان میشود استان سبزواران باید تشکیل شود . . . هم از لحاظ جمعیتی حدود یک ملیون نفر در هفت شهر جنوبی ساکن هستند هم از لحاظ قومیتی هم از لحاظ فاصله زیاد حدود پانصد کیلومتر فاصله جنوبی ترین شهر تا کرمان هم از لحاظ کشاورزی هم از سابقه بشری جیرفت کهن ترین تمدن شرق استان سبزواران به مرکزیت جیرفت تشکیل شود تا شاهد رشد و پیشرفت در کل منطقه باشیم . . .
معین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
0
2
همین چند منطقه ای کردن کرمان توسط استاندار فعلی با وجود دو منطقه ای بودن قبل از انتصاب این جناب خود بیانگر نگاه و رویکرد مدیریت مرکز استان است که سعی می کند با قطب بندی و اختلاف ، فرصت رشد و توسعه منطقه های واجد شرائط استان شدن را بگیرد.
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
5
0
انشالله این سیرجونیا با گلگهرشون جدا بشن که مشخص بشه یه قرون از معدنشون به هیچ کجای این استان نمیرسه .حیف شهر بابک که قراره سیرجونیای نژاد پرست حکومت کنن بهشون
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
5
0
اگر هدف از تقسیم استان کرمان توسعه بیشتر استان باشه بهترین گزینه برای مرکزیت استان جدید شهرستان کهنوج است وگرنه هر کدام از شهرهای بم ،سیرجان ،جیرفت و رفسنجان که استان شود آنچنان تغییری در توسعه استان انجام نخواهد شد و همچنان فاصله طبقاتی و توسعه حفظ چه بسا بیشتر خواهد شد و مردم جنوب پابرهنه و مظلوم و مردم شمال و غرب استان در بهترین امکانات و رفاه خواهند بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
4
3
سیرجان واقعا حقشه استان بشه چون چهار راهی هست و درآمد خوبی هم دارد سیرجان حقشه استان بشه
حسين زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
2
1
سلام. متأسفانه يكي از مهمترين مشكلات ما در وادي تقسيمات، اين است كه هر استاني كه بخواهيم ايجاد كنيم،‌ با توجه به قوانين فعلي، فقط از يك استان مي تواند كنده شود. يعني ما نمي توانيم يك سرزميني كه بين دو يا چند استان قرار دارد را سر هم كرده و به استان مستقل تقسيم كنيم. با اين حساب، منطقه جيرفت را راحت مي توان استان كرد اما منطقه سيرجان را نه. چون كل وسعت استان فرضي جيرفت همه اش از يك استان (كرمان) جدا مي شود اما براي استان سيرجان، شهرستانهاي سيرجان، شهربابك، بافت و ارزوئيه از استان كرمان جدا مي شوند اما ساير شهرستانهاي مربوطه يعني حاجي آباد، نيريز و خاتم (هرات و مروست) بايد از سه استان ديگر يعني هرمزگان،‌فارس و يزد جدا شوند و به استان سيرجان بپيوندند. همين مشكل براي برخي مناطق ديگر كشور ازجمله بهبهان،‌ دزفول و لارستان نيز وجود دارد. اينها به همين سادگي استان شدني نيستند. حتي براي قم هم ما نتوانستيم شهرستانهاي نزديك به آن را از دو استان مركزي (اراك) و اصفهان جدا كرده و به استان قم بپيوندانيم. يعني اجازه اش را به ما ندادند. بنا بر اين ما با اين قوانين موجود، مي توانيم استانهاي خوي، چالوس، جهرم، جيرفت، ايرانشهر و چابهار را داشته باشيم. استان شدن مناطق ديگر با مشكل مواجه است،‌مگر آنكه ما آن مشكل مهم را حل كنيم. التماس دعا.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)