کد خبر: ۱۷۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
استاد حوزه علمیه قم به نمونه ای از فضائل و حسنات امام حسن(ع) اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه قم به نمونه ای از فضائل و حسنات امام حسن(ع) اشاره کرد.

به گزارش جماران، استاد حوزه علمیه قم در نوشتاری به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع) به نمونه ای از فضائا آن حضرت اشاره کرده و می نویسد: امام صادق علیه السلام فرمود: مردى‌ به عثمان بن عفان که در مسجد نشسته بود، مراجعه کرد و چیزى‌ خواست. عثمان، پنج درهم به او داد. آن مرد گفت: «مرا به کسانى‌ معرفى‌ کن که بیشتر به من کمک کنند.» عثمان به گوشه‏اى‌ از مسجد که حسن و حسین و عبداللّه بن جعفر در آن جا نشسته بودند، اشاره کرد. مرد، نزد آنان رفت و سلام کرد و تقاضاى‌ کمک نمود.

امام حسن علیه السلام فرمود: «از مردم چیز خواستن، حرام است؛ جز در یکى‌ از این موارد: دیه مقتول، قرضى‌ که وقت ادایش فرا رسیده، فقر شدید.
درخواست تو در کدام یک از این‏هاست؟» عرض کرد: «در یکى‌ از این‏هاست.» امام حسن علیه السلام پنجاه دینار، امام حسین علیه السلام چهل و نه دینار و عبداللّه بن جعفر چهل و هشت دینار به او عطا کردند.

عثمان، در مقابل این بزرگوارى‌ و احسان گفت: «چه کسى‌ مى‌‏تواند همانند این جوانان باشد؟ اینان علم را از پدرشان آموخته‏اند و خیر و حکمت را دریافت کرده‏اند.»[۲۰]

سعید بن عبدالعزیز مى‌‏گوید: «حسن بن على‌ علیه السلام مردى‌ را دید که دعا مى‌‏کند و از خدا مى‌‏خواهد ده هزار درهم به او عطا کند. به منزل رفت و ده هزار درهم برایش فرستاد.»[۲۱]

مردى‌ خدمت امام حسن علیه السلام آمد و عرض کرد: تو را سوگند مى‌‏دهم به خدایى‌ که این همه نعمت را بدون شفیع، به شما عطا کرده، مرا از دست این دشمن ستم‏کارى‌ که نه به سال‏خوردگان احترام مى‌‏گذارد، نه به کودکان ترحم مى‌‏کند، نجات دهى‌.» امام حسن که تکیه کرده بود، نشست و فرمود: «دشمنت کیست تا برایت داد خواهى‌ کنم؟». آن مرد در جواب عرض کرد: «فقر و تهى‌ دستى‌.»

امام علیه السلام سربرداشت و به خدمت گزار خود فرمود: «هر چه نزد تو موجود است، حاضر کن.» خادم رفت و پنج هزار درهم آورد. فرمود: «همه را به این مرد بده.» بعد از آن فرمود: «تو را سوگند مى‌‏دهم که هر گاه این دشمن به تو روى‌ آورد، براى‌ داد خواهى‌ نزد من بیایى‌.»[۲۲]
ابن عایشه روایت کرده که یک مرد شامى‌، امام حسن علیه السلام را دید که سواره حرکت مى‌‏کند. شروع کرد به دشنام دادن و بد گفتن، ولى‌ آن حضرت جوابش را نداد تا این که از دشنام دادن فارغ شد. امام به سوى‌ آن مرد توجه کرد و سلام داد و فرمود: «یا شیخ! گمان دارم غریب هستى‌ و امر بر تو مشتبه شده است.

اگر طلب رضایت کنى‌، راضى‌ مى‌‏شوم، و اگر چیزى‌ بخواهى‌، عطا مى‌‏کنم و اگر رهنمود خواهى‌، تو را هدایت مى‌‏کنم و اگر حیوان سوارى‌ ندارى‌، به تو مى‌‏دهم و اگر گرسنه باشى‌، سیرت مى‌‏کنم و اگر برهنه باشى‌، لباست مى‌‏دهم و اگر محتاج باشى‌، نیازت را بر طرف مى‌‏سازم و اگر رانده شده‏اى‌، پناهت مى‌‏دهم و اگر حاجتى‌ دارى‌ برآورده مى‌‏سازم و اگر اثاث سفرت را به منزل من‏ بیاورى‌ و میهمانم باشى‌، خشنود مى‌‏شوم. خانه‏ام وسیع است و داراى‌ امکانات هستم.»

وقتى‌ مرد شامى‌، سخنان آن حضرت را شنید، گریست و عرض کرد:
«اشهد انّک خلیفه اللّه فى‌ ارضه. اللّه اعلم حیث یجعل رسالته. قبلًا تو و پدرت، مبغوض‏ترین مردم نزد من بودید، ولى‌ اکنون، تو محبوب‏ترین مردم پیش من هستى‌.».
آن گاه اثاث سفر خود را به منزل آن حضرت برد و میهمانش شد و از عقیده‏مندان و دوستداران آن جناب گشت.[۲۳][۲۴]
پی نوشت:
[۲۰]. همان، ص ۳۳۲.
[۲۱]. همان، ص ۳۴۱.
[۲۲]. همان، ص ۳۵۰.
[۲۳]. همان، ص ۳۴۴.
[۲۴] امینى‌، ابراهیم، امامت و امامان علیهم السلام، ۱جلد، موسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى‌ حوزه علمیه قم) – قم، چاپ: اول، ۱۳۸۸.
منبع: شفقنا


آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)