کد خبر: ۱۸۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
واکنش رادیکال یا اقدام معتدل؟

سیدحمید حسینی-

 با پایان یافتن ماه صفر، شاهد اتمام مراسم عزاداری و پایان اتفاقات ناگواری خواهیم بود که پیاپی رخ داد و اثرات ناخوشایندی به جای گذاشت.

جلسه اوپک و آینده برجام

اگرچه ظاهرا کشور تعطیل است، اما شاهد اتفاقاتی هستیم که تاثیرات زیادی بر کشور دارد. مهم‌ترین این اتفاقات جلسه اوپک و اقدامات انجام شده برای تاثیرگذاری بر قیمت نفت و کنترل تولید نفت کشور‌های عضو اپك و ديگري رای‌گیری در سناي امريكا براي ادامه تحريم‌هاي داماتو است كه مي‌تواند بر آينده برجام تاثيرگذار باشد.

در چند جلسه برای ادای احترام به پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) شرکت کردم. طبق روال سال‌هاي قبل آقای کرباسچي دعوت كرده بود و سخنران آن آقای «معادي‌خواه‌» است و معمولا بسیار پربار است. ایشان به تفاوت شرایط و تفاوت حکومت حضرت علی(ع) و پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و نکات جالب تاريخي در رابطه برخورد پيامبر و امام علي با سران قريش، عايشه، طلحه و زبير و شيما مطرح كرد كه بسیار جالب و آموزنده بود.

يك شب نيز در منزل «محمد آقای هاشمی» شرکت کردم و استفاده کردم. ايشان اخيرا دچار ناراحتی قلبی شده است و پزشکان ايراني توصیه کرده بودند که باید عمل قبل باز انجام دهد. آقای هاشمی مدارك پزشكيش را برای يكي از دوستان طبيبش در سويس فرستاده و آنها عمل را لزومي ندانسته و در آنجا با قراردادن «استند( فنر)» در رگ‌ها گرفتگي را برطرف كرده و الحمدلله حال ايشان بسيار خوب و از این عمل بسیار راضی بود.


نوسان قیمت دلار و دلایل آن
از ابتدای هفته قیمت دلار به دلایل متعدد شروع به افزایش یافت. بسیاری اعتقاد داشتند دلار به بیش از چهار هزار تومان خواهد رسید اما من در کانال تلگرام خود به صراحت تاکید کرده بودم که بانک مرکزی بازار را کنترل و این نرخ تا قبل از انتخابات بیش از سه هزار و 800 تومان نخواهد شد. با سخنرانی آقای سیف و توافق اوپک، قیمت مجددا به سه هزار و 800 تومان کاهش و تثبیت شد. ولی ممکن است تصمیمات کنگره و سنای آمریکا درباره تمدید تحریم‌ها علیه ایران بر قیمت تاثیر گذارد.

درباره دلایل گرانی دلار هم معتقدم، تقويت دلار در مقابل ساير ارزها، اعلام بانك مركزي مبني بر تک‌نرخي كردن ارز، افزايش پيوسته نرخ ارز مبادله‌اي، مبارزه جدي‌تر با قاچاق كالا و افزايش واردات رسمي كه در آمار ماه آبان به وضوح به چشم می‌آید، رونق بعضي از اقلام وارداتي مثل خودروهای و مواد اوليه واحدهاي صنعتي و تداوم خروج سرمايه از كشور و شدت گرفتن آن پس از پيروزي ترامپ از عوامل تاثیر گذار بر قيمت دلار هستند.

علاوه بر موارد فوق، بايد به موضوع دسترسي دارايي‌ به حساب‌هاي بانكي هم توجه كرد كه بعضي از افراد اقدام به خارج كردن پول از حساب‌ها و خريد دلار كرده‌اند و در آينده بخشي از معاملات خودرو و مسكن با دلار صورت خواهد گرفت.


توافق ایران و عربستان و کاهش تنش در منطقه

جالب بود در ساعاتی که همه منتظر شنیدن خبر توافق اوپک بودیم، خبر احتمال تمدید تحریم‌ها نيز اعلام شد.پس از اعلام توافق اعضا اوپك بر كاهش توليد، بلافاصله آثار اقتصادی و سیاسی توافق اوپک را در کانال تلگرام نوشتم که مورد توجه سایت‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفت. ضمنا سرمقاله‌ای برای روزنامه «آرمان» نوشتم که «بی.بی.سی» و «یورو نیوز» در بررسي مطبوعات ايران، به آثار سیاسی کاهش تنش بین ایران و عربستان كه در این سرمقاله به آن اشاره كرده بودم پرداختند.در این باره بر این باورم که آثار سياسي اين توافق بيش از آثار اقتصادي آن است. 

اين نرمش حاكي از تغيير سياست منطقه‌اي و بين‌المللي عربستان در مواجهه با ايران و روسيه است. پس از توافق در لبنان اين دومين گام همكاري ايران و عربستان است و به نظر من عربستان هم نگران سياست‌هاي خاورميانه‌اي «ترامپ» است و ترجيح مي‌دهد تنش را با همسايگان كم كند. از طرف ديگر شكست داعش در موصل و حلب و اتفاقات يمن هم در اين تغيير نگرش بي‌تاثير نبوده است.

نکته جالب اقدام صدا و سیما بود . این هفته در خلال بحث‌های اوپک، «اخبار 20:30» مصاحبه‌ای که یک ماه قبل در اتاق بازرگانی درباره حساب‌های اجاره‌ای و عدم شفافیت اقتصادی، انجام داده بودم را تیتر اول خبر كرد! دلیل تصمیم صدا و سیما برای پخش آن در این زمان را متوجه نشدم.


واکنش رادیکال یا اقدام معتدل؟
متاسفانه در پایان هفته قانون تحريم ايران معروف به «داماتو» در سنای آمریکا تمديد شد و باعث شد تا پنجشنبه شب تا نزديك بامداد فضای مجازی درباره این موضوع بحث وگفت‌وگو صورت گيرد.
به نظر من بهترین عکس‌العمل اقدام حقوقي و پيگيري آن از طریق 1+5 است و اعتقاد ندارم که اين تحريم‌ها نقض برجام است، ولی بیشتر سیاسیان معتقدند که آمریکا نقض برجام کرده است و ما باید عکس‌العمل نشان دهیم.

 افراد حقوقی نیز با چنین نظری مخالف و ابراز می‌کنند که اقدام رادیکالی نباید انجام شود و فرصت بازگشت تحریم‌ها را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داد. از سوی دیگر دولت، مجلس و رهبري هم حاضر نیستند بار تبعات بر هم خوردن برجام را بعهده بگيرند و اقدام رادیکال انجام دهند.
خبرخوب این هفته افزایش قیمت نفت و همکاری کشور‌های اسلامی در اوپک و پیروزی پرسپولیس در لیگ برتر ایران و پس گرفتن صدر جدول از تراکتور سازی بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)