کد خبر: ۱۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
واکنش رییس دانشگاه علوم پزشکی به مرگ مادر باردار در کرمان:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در واکنش به خبر مرگ مادر کرمانی در زمان زایمان مدعی شد: قطعا چنین اتفاقات ناگوار سالها به صورت بسیار محدود وجود داشته و در تمامی نقاط کشور رخ می دهد.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در واکنش به  خبر مرگ مادر کرمانی در زمان زایمان گفت: قطعا چنین اتفاقات ناگوار سالها به صورت بسیار محدود وجود داشته و در تمامی نقاط کشور رخ می دهد.

به گزارش ایسنا ، دکتر "علی اکبر حق دوست" به مرگ مادر بارداری که اخیرا در کرمان اتفاق افتاده است اشاره کرد و گفت: این مرگ  قلب همه را به درد آورد و همه را متاثر کرد که در این بین رسیدگی به علل بروز آن و تلاش برای ممانعت از موارد مشابه اهمیت ویژه دارد، البته قطعا چنین اتفاقات ناگوار سالها به صورت بسیار محدود وجود داشته و در تمامی نقاط کشور رخ می دهد.

وی اضافه کرد: اما در این بین در فضاهای مجازی صحبت هایی رد و بدل می شود که شاید خالی از اشکال نباشد که لذا لازم می دانم چند دقیقه ای در مورد آن صحبت کنم. منتسب کردن این مرگ به زایمان طبیعی، برای کمرنگ کردن اهمیت برنامه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی روش مناسبی نیست.

حق دوست گفت: به عنوان یک پیام و یک سیاست کشوری، بلکه سیاست بین المللی و به خصوص در کشورهای توسعه یافته مترقی با بالاترین استانداردهای بهداشتی درمانی انجام زایمان طبیعی تبلیع، ترغیب و فرهنگ سازی می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه گفت: خواهشمندم از تمام عزیزان و دست اندرکاران از اصحاب رسانه که نقش کلیدی در فرهنگ سازی دارند از خانم های جامعه،  پزشکان و کادر پزشکی  نسبت به این مساله و نسبت به معضل سلامت جامعه بی تفاوت نباشند و از ابراز عقیده های شخصی که گاه با واقعیت های علمی تطابق ندارد پرهیز کنند.

وی بیان کرد:  همه ما باید بدانیم جملاتی که می گوییم و تاثیراتی که در سلامت جامعه دارد؛ همه مسئولیت آفرین هستند، کم، سنجیده و معقول صحبت کردن و تلاش برای ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه جزو وظایف و رسالت ها باشد.

وی ادامه داد: مردم عزیز هم خواهش می کنم از منابع معتبر استفاده کنند و در عین حالی که نقش و جایگاه فضای مجازی بسیار با ارزش و تاثیر گذار است، آسیب هایش را بدانند و بدانند گاهی اوقات پیام هایی رد و بدل می شود که با حقیقت و باورهای علمی فاصله زیادی دارد.

حق دوست درباره حواشی بوجود آمده پیرامون عمل سزارین در کرمان افزود: برای کاهش مرگ مادر صرفا نمی توان نگاه بهداشتی درمانی داشته باشیم و باید فرهنگ جامعه و زیر ساخت های جامعه در همه حیطه ها ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته نرخ سزارین زیر 25 درصد است و توصیه سازمان بهداشت جهانی نزدیک 20 درصد و در کشورهای بسیار مرفه و مترقی حتی به 18 درصد رسیده است، گفت: این درحالی است که در تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه این عدد گاه به بالای 55 تا 60 درصد می رسد و متاسفانه در کشور ما هم این نرخ بالاست و در بعضی از استان ها حتی به بالای 50 درصد رسیده است.

 حق دوست افزود: توجه به همین اعداد نشان می دهد، جایی از مدیریت ما اشکال دارد و باید اصلاح شود این اصلاح باید، اصلاح فرهنگی و ساختاری، قانون و مقررات و تقویت نظارت های موثر و سازنده باشد.

 وی در چاسخ به سوال چرایی اصرار جهانی و علمی بر کاهش سزارین گفت: اولا به مساله عوارض زایمان به صورت مطلق نباید نگاه کنیم این نیست فکر کنیم سزارین بسیار نامطلوب و زایمان طبیعی بسیار بی عارضه است؛ باید تلاش شود که هر نوع زایمانی با کمترین عوارض برای هر فرد صورت بگیرد که این البته مقدور است. البته به لطف زحمات کشیده شده، نرخ عوارض و مرگ و میر کشور به شدت افت کرده و در سطح مطلوب توسط سازمان بهداشت جهانی طبقه بندی می شود.

وی با بیان این موضوع که بعضی از عوارض سزارین کوتاه مدت و برخی نیز بلند مدت است؛ اظهار کرد: بعضی از دلایلی که خانم ها و گاه حتی پزشکان تمایل به سزارین پیدا می کنند، درد زایمان طبیعی و سختی های همراه با آن و عوارض احتمالی که ممکن است ایجاد کند، باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: البته غیر قابل پیش بینی بودن زمان شروع و انجام زایمان طبیعی در مقایسه با مدیریتی که می شود در مورد زمان انجام سزارین داشت و طولانی بودن فرایند زایمان طبیعی نسبت به سزارین از جمله عواملی است که گرایش به انجام سزارین را بیشتر می کند.

وی افزود: باید دقت داشت که بیهوشی و فرایند دوخت و دوزی که در سزارین وجود دارد عوارضی را ایجاد می کند که خیلی از آن به صورت بلند مدت اتفاق می افتد و ممکن است اثرات آن سال ها بعد ظاهر شود و این حرف ها و صحبت ها بر اساس  مستندات علمی است.

وی ادامه داد: سزارین می تواند باعث چسبندگی هایی شود، باعث اشکالات گوارشی شود و همچنین بر روی زایمان های بعدی و نرخ باروری تاثیر بگذارد ضمن آنکه عوارض سزارین دهها موضوع ریز و درشت دیگری است که از نظر پزشکی قابل طرح و بررسی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

استاندار کرمان: سیل امسال آسیب زیادی به بخش کشاورزی وارد نکرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)