کد خبر: ۱۸۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها مطرح کرد
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان در خصوص عملکرد موسسات مالی و اعتباری در استان هشدار داد و تصریح کرد که این وضعیت برای اقتصاد کرمان یک زنگ خطر جدی است.

هفته نامه استقامت نوشت: 

 دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان در خصوص عملکرد موسسات مالی و اعتباری در استان هشدار داد و تصریح کرد که این وضعیت برای اقتصاد کرمان یک زنگ خطر جدی است.

حسین امیری از پایین بودن میزان نقدینگی بانک‌های استان کرمان در خردادماه جاری و بهبود نسبی آن در شهریورماه خبر داد و در توضیح بیش‌تر این شرایط گفت: «میزان نقدینگی ما در پایان خردادماه امسال در استان رشد ۹/۰ (۹ دهم) درصدی داشته در حالی که میانگین کشوری چهار درصد بوده و این یعنی میزان نقدینگی ما از یک‌چهارم میزان کشوری کمتر بوده است. در پایان شهریور اما میزان رشد نقدینگی ما به چهار درصد رسیده در حالی‌که رقم کشوری ۶/۹ (۹ و شش دهم) بوده است و همین، باعث شده که رتبه‌ی استان از لحاظ مجموع منابع از هشتم کشوری به نهم تنزل یابد».

به گزارش خبرنگار استقامت، وی در جلسه‌ی مدیران واحدهای تابعه‌ی وزارت اقتصاد و دارایی در استان کرمان با تعدادی از نمایندگان مجلس که ظهر یکشنبه‌ی گذشته برگزار شد، این صحبت‌ها را مطرح و در ادامه اظهار کرد: «در رصدی که ما انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که یکی از موسسات مالی و اعتباری، طی سال گذشته تا امسال، پنج هزار میلیارد تومان منابع استان را جذب کرده؛ نسبت مصارف به منابع این موسسه اما در استان کمتر از ۱۰ درصد بوده است؛ موسسه این پول را به خارج استان برده و الان دارد با نرخ ۲۶ تا ۳۵ درصد به مردم سود هم می‌دهد».

امیری با بیان این‌که گزارش محرمانه‌ی این موسسه را به شورای تامین استان ارایه کرده‌ایم، ادامه داد: «چنین اتفاقاتی برای اقتصاد استان یک زنگ خطر است. دیشب (شنبه‌ی گذشته) هم صدای موسسه مالی و اعتباری فرشتگان درآمد و چندی قبل نیز ثامن‌الحجج بود که مشکلاتی ایجاد کرد».

وی خطاب به نمایندگان استان کرمان در مجلس گفت: «به جای این‌که بحث ساماندهی بانک‌ها را داشته باشیم باید قبل از آن، صندوق‌ها و موسسات مالی و اعتباری را ساماندهی کرد که به یک زنگ خطر در اقتصاد کشور تبدیل شده‌اند؛ در هر بانکی که می‌خواهند ادغام‌شان کنند و این وضعیت را سامان بدهند تا مردم هم گرفتار نشوند؛ در استان کرمان فردی هست که تا ۳۰ میلیارد تومان در موسسه ثامن‌الحجج سپرده داشته است. حالا چه زمانی نوبت او بشود؟ خدا می‌داند».

امیری در ادامه نیز گفت: «در خصوص پرداخت سود تسهیلات یک میلیارد و زیر میلیارد تا این لحظه به شبکه‌ی بانکی دستورالعملی ابلاغ نشده است. از طرفی مدام در رسانه‌ها مطرح می‌شود و توقع مردم هم بالا رفته است؛ فکر می‌کنم تامین بار مالی این هم سنگین باشد و به این زودی نیز ابلاغ نشود. از دوستان تقاضا دارم این مساله را مدیریت کنند به خصوص در بانک کشاورزی که تسهیلات خرد باید پرداخت کند، کار سخت شده و این وضعیت، مطالبات شبکه‌ی بانکی استان را هم قطعا افزایش می‌دهد».

وی در ادامه، عملکرد شبکه‌ی بانکی استان (به تفکیک شهرستانی) در شش ماهه‌ی اول امسال را برای نمایندگان تشریح و تصریح کرد که منابع بانکی استان واقعا ناچیز است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان گفت: «سرجمع منابع شبکه بانکی استان تا شهریورماه امسال ۲۱۰ هزار میلیارد ریال بوده است؛ منابع قابل تخصیص بیش از ۱۳۴ هزار میلیارد و تسهیلات پرداختی بیش از ۱۷۸ هزار میلیارد بوده است».

وی اظهار کرد: «میزان انحراف (اضافه برداشت) بیش از ۴۳ هزار میلیارد معادل ۳۲ درصد منابع استان بوده است».

وی افزود: «نسبت مطالبات به تسهیلات ۹ درصد معادل ۱۶ هزار میلیارد بوده است. این در حالی‌ست که شرکت‌های بزرگی مثل گل‌گهر، میدکو، کرمان‌خودرو و مس سرچشمه جزو مصارف استان نیستند و در تهران پرداخت شده‌اند که اگر آنها را لحاظ کنیم، وضیعت استان بسیار بغرنج خواهد شد».

امیری با بیان این‌که در شرایط فعلی، به نفع استان است که پرداخت‌های شرکت‌های بزرگ در تهران صورت بگیرد، ادامه داد: «منابع بانکی این شرکت‌ها نیز با وجود پیگیری‌های فراوانی که از سوی استان شده، همچنان به کرمان منتقل نشده است».

جلسه‌ی مشترک مدیران واحدهای تابعه‌ی وزارت اقتصاد و دارایی در استان کرمان با برخی نمایندگان استان ظهر روز یکشنبه‌ی گذشته در برج بانک صادرات برگزار شد.

در این جلسه، محمدرضا پورابراهیمی؛ نماینده کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، شهباز حسن‌پور؛ نماینده سیرجان و بردسیر، احمد محمدی‌انارکی؛ نماینده رفسنجان و انار و احمد حمزه؛ نماینده کهنوج، قلعه‌گنج، منوجان، رودبارجنوب و فاریاب حضور نیافتند.

مجمع نمایندگان استان به‌طور میانگین هر دوماه یک‌بار، جلساتی را با مدیران دستگاه‌هایی دولتی در کرمان برگزار می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)