کد خبر: ۱۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود درجمع دانشجویان و اساتید دانشگاه پکن به ارائه یک بحث نظری در مورد مقتضیات و الزامات دوران گذر، الزامات جهانی شدن، روابط ایران و چین، چگونگی مبارزه با تروریسم و افراط‌گرای پرداخت.

به گزارش جماران، محمد جواد ظریف در ابتدای سخنان خود در این جمع دانشگاهی و آکادمیک گفت: از این که در چین هستیم خوشحالم ،کشوری که اکنون ما با آنها همکاری راهبردی مشترک داریم همان‌طور که در دیدار روسای دو کشور در تهران بر ان تاکید شد ما تاریخی مشترک عمیقی بین دو کشور داریم و اکنون نیز به سمت نزدیکی بیشتر پیش می‌رویم.

وی ادامه داد: امروز نیز قصد من این است که درباره این‌که چگونه آینده را بسازیم صحبت کنم. می‌خواهم درباره  مرحله گذاری صحبت کنم  که  امروز در دنیا در حال اتفاق است، تغییرات جاری است و به همین دلیل ما اسم آن را مرحله گذار گذاشته‌ایم؛  چراکه دیگر دوران قدیم گذشته است.

وی تاکید کرد :چالش‌های فراوانی مقابل ماست؛ از محیط زیست گرفته تا افراط‌گرایی و تروریسم و چین  بعنوان  یک بازیگر مهم ، نقش فعالی در این دوران گذار دارد.
این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد :بعد ازفروپاشی شوروی تصور اشتباهی در غربی‌ها وجود داشت  که این یک پیروزی برای غرب بود و طبق این برداشت آمریکا تلاش داشت که خود را به عنوان تنها ابرقدرت جهانی مطرح سازد آن‌ها در این راستا در اشغال کشورهایی مانند عراق و افغانستان تلاش کردند که این ابرقدرتی را در میان جهانیان نهادینه سازند.

وی تا کید کرد :من این را بعنوان شعار نمی‌گویم اما دوران سلطه گرایی برگرفته از این برداشت اشتباه سپری شده است.
وی گفت: کشورها عادت به انحصاری کردن قدرت داشتند اما در اوایل قرن بیست و یکم این وضعیت تغییر کردو دولت‌ها این انحصارها را بخصوص در زمینه اقتصادی و بعد از آن در دیگر زمینه‌های آموزشی از دست دادند و ما امروز شاهد هستیم که بازیگران غیردولتی نقش‌های دولت‌ها را به نوعی گرفته‌اند.  

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: اگر بخواهیم توضیح دهیم علت افراط گرایی و تروریسم در کشورها چیست دلایل فراوانی دارد اما دلیل اصلی آن‌ها حس تنفر،ناامیدی و نارضایتی است که اشغالگری برای ملت‌ها به همراه داشته است.
وی تاکید کرد :به اعتقاد من این برداشت سلطه گرایی بر فرضیات غلطی استوار است که یکی از آن‌ها این است که شما می‌توانید برنده باشید در صورتی که دیگران بازنده باشد یا این که شما می توانید همه چیز را به دست آورید اگر دیگران همه چیز را از دست بدهند.

وی ادامه داد :این برداشت غلط می‌تواند به نتایج غلط منجر شود. بزودی مردم جهان به این درک می رسند که این تصورات غلط به هیچ جا نخواهد رسید.
این دیپلمات  مطرح کشورمات در عرصه بین‌المللی ادامه داد : آیا می‌توان گفت که آمریکا اکنون بخاطر اشغال افغانستان عراق امن‌تر است؟ آیا ناامنی در یک منطقه و یک کشور به امنیت در کشور دیگر ختم شود؟شاهد هستیم که این‌گونه نیست. در باره محیط زیست نیز وضع همینطور است. باید جور دیگر فکر کرد باید به این نتیجه رسید که به قیمت ناامنی جای دیگر نمی‌توان به امنیت رسید.

وی ادامه داد :نگاهی به سوریه و جنگ گروه‌های تروریستی نشان می‌دهد که مسایل می‌تواند به دیگر مناطق سرایت کند درست مانند بیماری واگیری است که مثلا در مالزی اتفاق می‌افتد و نمی‌توان جلوی انتقال آن را به دیگر جاها گرفت؛ بنابراین در این وضعیت بیماری تروریسم و افراط گرایی به جاهای دیگر سرایت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم که مسایل جهانی را حل کنیم باید بدانیم که نمی‌توانیم این کار را به قیمت و هزینه دیگران انجام دهیم. ما این کار را در مسئیه هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای انجام دهیم وقتی که مذاکره‌ را آغاز کردیم دنیا به ماهیت کار پی برد.

این دیپلمات تصریح کرد :در مسئله سوریه نیز وضع همین‌گونه است؛ نمی‌توان با رویکرد برد و باخت به آن نگاه کرد اگر تاکید بر رفتن یک نفر از ریاست کشور باشد او نیز هواداران خود را دارد برای مخالفان نیز وضع همینگونه است. اما راهکارهایی که  در آن همه طرف‌ها در نظر گرفته شوند می‌تواند راهگشا باشد. برای وضعیت جهانی نیز همینطور است. همه ما در یک قایق هستیم و دریا متلاطم ماست؛ زیرا ما اکنون بازیگران متعددی داریم و دیگر مثل قبل یک نفر بازیگر نیست که اسم این بازی را "دربرگیری و نه حذف" inclusion not exclusion می گذاریم این نظری است که ایران و چین دارند و در راستای تحقق آن تلاش می کنند.

وی ادامه داد :ما باید شیکه‌ای جهانی با منافع مشترک و همکاری‌های مشترک داشته باشیم که این واقعیت را بپذیرند که همه ما در یک قایق هستیم و باید با هم در رفع مسایل تلاش کنیم.
در ادامه این جلسه ظریف به پاسخ درباره سوالی درباره روابط  پرداخت و گفت که برنامه‌های فرهنگی و دانشگاهی می‌تواند راهی برای مقابله با افراط‌گرایی باشد؛ چراکه رویکردنظامی نمی‌تواند راهکاری برای حل افراط گرایی باشد و به برنامه ایران و چین و افغانستان برای افزایش همکاری‌های دانشگاهی و فرهنگی برای مقابله با افراط گرایی و کشت مواد مخدر پرداخت.
وی درباره نقش جهانی چین نیز گفت که چین نقش ابرقدرتی دنبال نمی‌کند بلکه در حال ایفای نقش مثبت در مسایل جهانی از جمله سوریه‌است.

در این نشست در ابتدای این جلسه خلاصه ای از فعالیت‌های دیپلماتیک محمد جواد ظریف در دوران کاری وزارت امور خارجه به حضار ارایه شد. همچنین گزارش مختصری از فعالیت دانشگاه پکن ارایه شد.

سخنرانی ظریف در دانشگاه پکن همزمان با روز دانشجو در ایران با موضوع «همکاری‌های ایران و چین استفاده از فرصت‌ها و مقابله با چالش‌های منطقه ای و بین المللی» بود .
 دانشگاه پکن بزرگترین دانشگاه چین است و در این مراسم تعدادی از دانشجویان نخبه ایرانی نیز  حضور داشتند .همچنین تعدادی از نخبگان سیاسی چین و دیپلمات‌های خارجی مقیم چین از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

ظریف پیش از این سخنرانی با رییس دانشگاه چین نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)