کد خبر: ۱۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
 باشگاه خبرنگاران نوشت: سخنگوی وزارت کشور در رابطه با نتیجه بررسی‌های وزارت کشور در مورد لغو سخنرانی مطهری در مشهد گفت: بررسی‌ها در این زمینه انجام شده و زمانی که گزارش نهایی شود حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتخابات الکترونیک"، منابع مالی انتخابات، لغو سخنرانی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، موضوع رسیدگی به تخلفات پدیده و ... از جمله مواردی بود كه سید سلمان ساماني سخنگوي وزارت كشور به آن ها پاسخ گفت.

اهم اظهارات سخنگوي وزارت كشور را در ادامه بخوانيد:

*(میزان بودجه برای برگزاری انتخابات الکترونیک)نمی‌توان رقم دقیقی اعلام کرد زیرا این موضوع باید جمع‌بندی شود که در چه گستره‌ای از کشور انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود لذا اینکه چه نوع انتخاباتی در چه گستره‌ای از جغرافیای کشور اتفاق می‌افتد متفاوت است.

*موضوع شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات موضوعی بسیار حائز اهمیت است که به سلامت انتخابات و شایسته گزینی مورد نظر قانون اساسی، کمک بسزایی می‌کند. قوانین موجود انتخاباتی متأسفانه در این حوزه از شفافیت لازم برخوردار نیست و با توجه به تجربیات وزارت کشور، مطالعات تطبیقی و استفاده از تجربیات کشورهای مختلف، شرایط و ویژگی‌های خاص در کشور مورد نظر قرار دادیم و براین اساس لایحه شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات تدوین و از سوی دولت به مجلس ارائه شد، امیدواریم این لایحه در مجلس شورای اسلامی هم مورد واکاوی بیشتری قرار گیرد تا بتوان برای شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخابات در کشور قوانین و مقررات درنظر گرفت که براساس آن نامزدها از منابع مالی شفافی استفاده کنند و در قبال آن منابع به مردم و نهادهای نظارتی پاسخگو باشند. 

*(در رابطه با لغو سخنراني مطهري) نشست‌هایی که در کشور برگزار می‌شود به سه صورت مورد ارزیابی حقوقی و قانونی قرار می‌گیرند. در یک مرحله سخنرانی‌ها و نشست‌ها در اماکن دانشگاهی برگزار می‌شود، هیئت ناظر بر این مراسم متشکل از سه نفر است و درخواست تشکل‌های دانشجویی مورد بررسی قرار می‌گیرد. براساس نظر هیئت نظارت موافقت یا عدم موافقت با برگزاری آن نشست برای همگان لازم‌الاجراست در این حالت دستگاه‌های امنیتی و شورای تأمین مکلف هستند در صورتی که هیئت نظارت با آنها براساس موازین داخلی دانشگاه موافقت کرد امنیت آن نشست را در فضای خارج از دانشگاه تأمین کنند لذا جلساتی براساس مجوز دانشگاه‌ها صادر می‌شود که به لحاظ قانونی وجاهت کامل دارد بنابراین شوراهای تأمین هم در سراسر کشور مکلف هستند با جدیت امنیت برگزاری نشست‌های قانونی را تأمین کنند.

*مسئله دیگر مربوط به نشست‌های تشکل‌ها و انجمن‌های سیاسی و اجتماعی خارج از محیط دانشگاه است که طبق قانون انجمن‌ها مکلف هستند مجوزهای خود را از فرمانداری‌ها اخذ کنند در این صورت فرمانداری‌ها با بررسی جوانب امر پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند و اگر مجوزی صادر شد قطعا تحت حمایت قانون بوده و شوراهای تأمین هم می‌کوشند امنیت برگزاری جلسات را حفظ کنند.

*حالت سوم مربوط به نشست‌ها و مسائل مذهبی است که در واقع سخنرانی‌های مذهبی نیازی به اخذ مجوز و ثبت در نهادهای رسمی ندارد و در سراسر کشور به صورت روزانه برگزار می‌شود که تامین امنیت آن هم به صورت عام برعهده شورای تأمین است.

*در هر حال مصادیقی که در اقصی نقاط کشور رخ می‌دهد را قطعا پیگیری می‌کنیم. در هر موضوعی که اتفاقای رخ می‌دهد خلاءهای قانونی بررسی و پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌شود، ساختار و اصلاحات مورد شناسایی قرار می‌گیرد و قطعا حرکت کشور به سمت ایجاد شفافیت در حوزه صلاحیت نهادها و تصمیم‌گیران اداره امور کشور است. درباره موضوع لغو سخنرانی مطهری در مشهد باید اعلام کنم که بررسی‌ها در این زمینه انجام شده و زمانی که گزارش نهایی شود حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

*پدیده پروژه‌ای است که متاسفانه در بستری از تخلف شکل گرفته و روز به روز رو به جلو حرکت کرده است. مجلس شورای اسلامی مصلحت کشور را به خوبی تشخیص می‌دهد و زمانی که قانونی تصویب می‌شود هیچ مرجعی حق ندارد به استناد این که به مصلحت مردم می‌اندیشد قوانین را دور بزند. به صورت مصرح و خاص وزارت کشور مسئولیتی برای رسیدگی به تخلف پدیده ندارد ولی با توجه به اینکه امور داخلی کشور بر عهده وزارت کشور اداره می‌شود نه تنها در این موضوع بلکه در بسیاری از مسائل دیگر ورود پیدا می‌کند و با حمایت‌های دولت موانع موجود رفع می‌شود لذا موضوع پدیده هم با هماهنگی مسئولان اصلی و متولی رفع خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)