کد خبر: ۱۸۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
دولت و بخش خصوصی هردو ناراضی!
فرآیند دشوار دریافت زمین توسط کسانی که می‌خواهند برای احداث یک پروژه سرمایه‌گذاری کنند، برای دومین بار به موضوع مورد بحث در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان تبدیل شد. این‌بار اما معاون عمرانی استاندار کرمان نیز لب به گلایه گشود و به برخی رفتارهای بخش خصوصی اعتراض کرد.

هفته نامه استقامت نوشت ـ فرآیند دشوار دریافت زمین توسط کسانی که می‌خواهند برای احداث یک پروژه سرمایه‌گذاری کنند، برای دومین بار به موضوع مورد بحث در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان تبدیل شد. این‌بار اما معاون عمرانی استاندار کرمان نیز لب به گلایه گشود و به برخی رفتارهای بخش خصوصی اعتراض کرد.

ابوالقاسم سیف‌الهی گفت: «چندی قبل، به همراه جناب استاندار، رییس کل محترم دادگستری، دادستان و معاون ایشان از محدوده‌ی شهرک صنعتی جاده‌ی جوپاری و کمربندسبز بازدید کردیم؛ واحدهای سنگبری‌ و بتن که در این شهرک فعال هستند، به اندازه‌ی نصف شهرک صنعتی، وسط تاغزارها خاک و نخاله تخلیه، و مواد آلاینده در آنجا رها کرده‌اند؛ هم به جنگل آسیب زدند و هم ادارات محیط زیست و منابع طبیعی استان را زیر سوال برده‌اند که دارند به دستگاه‌های نظارتی جواب پس می‌دهند».

به گزارش خبرنگار استقامت، وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «تقاضای بسیاری از سرمایه‌گذاران در مورد زمین، بعد از یک سال به کارگروه (زیربنایی استان که زیرمجموعه‌ی معاونت عمرانی استانداری است) می‌رسد و ما آنجا گرفتار می‌شویم. مثلا دیروز (چهارشنبه) کمیسیون ماده ۲۱ داشتیم دو تا طرح نیروگاهی در سیرجان داشتیم؛ یکی از آن‌ها ۲۰۰ هکتار زمین تقاضا دارد. وزارت‌خانه جهاد کشاورزی هم مجوز داده اما شرکت برق می‌گوید ایشان پروژه را اجرایی نمی‌کند. در مورد کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند بررسی مالی صورت نمی‌گیرد که همان اول مشخص بشود آیا توان راه‌اندازی دارند یا نه؟».

وی به نمونه‌ی دیگری اشاره و بیان کرد: «سال گذشته همین‌موقع بود که در جاده‌ی ماهان کلنگ احداث شش نیروگاه خورشیدی با حضور مسوولین راه و شهرسازی و استاندار محترم زده شد. تا امروز یک متر از این زمین‌ها را دست نزدند و فریزشان کردند . یک ماه دیگر هم قرارداد اجاره فسخ می‌شود».

سیف‌الهی ادامه داد: « الان گرفتاری مدیران ما این است؛ بازرسی کل کشور می‌گوید ۷۵ درصد از مجوزهایی که صادر و زمین واگذار کردید، اجرایی و عملیاتی نشده است. این یک بحث خیلی مهم است».

معاون عمرانی استاندار کرمان با بیان این‌که الان تب احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور بالا گرفته و مرتب هم دارند برای سرمایه‌گذاری در این بخش مراجعه می‌کنند، گفت: «مدیران استان بیایند شهادت بدهند آیا در این دو سال، در استان یک مترمربع نیروگاه خورشیدی زده شد؟ در حالی‌که ما زمین را به متقاضیان اجاره دادیم و داریم به دستگاه‌های نظارتی هم جواب می‌دهیم. با این‌حال هنوز هم پشت در اتاق مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای ایستاده‌اند و مجوز برای نیروگاه می‌خواهند!».

وی افزود: «وزارت نیرو یک برگه کاغذ آچهار را به عنوان مجوز به دست طرف می‌دهد، او هم می‌آید و در سیرجان ۲۰۰ هکتار زمین از ما می‌خواهد. زمین را می‌دهیم، کار که انجام نشد، دوباره باید در کمیسیون‌های مختلف مراحل ابطال مجوز را طی کنیم».

سیف‌الهی اظهار کرد: «شرکت برق می‌گوید در جنوب استان، به دلیل ارتفاع و گرمای هوا، راندمان برای احداث نیروگاه خورشیدی پایین است؛ اما راه و شهرسازی و منابع طبیعی جنوب می‌گویند که همین الان ۱۰ تقاضا برای این سرمایه‌گذاری داریم و ول کن هم نیستند و زمین می‌خواهند».

 

از سرمایه‌گذار واقعی دفاع می‌کنیم

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان اما این صحبت‌های سیف‌الهی را بی‌پاسخ نگذاشت و با انتقاد ضمنی از فضای کسب‌وکار استان تاکید کرد: «فرآیند سرمایه‌گذاری باید اصلاح بشود».

عباس جبالبارزی گفت: «قبل از ارایه‌ی مجوزها باید در مورد سرمایه‌گذار ارزیابی صورت بگیرد؛ اهلیت فرد مشخص بشود و همه‌ی دستگاه‌ها به این نتیجه برسند که طرف می‌تواند سرمایه‌گذاری کند. در طول اجرای پروژه هم ارزیابی انجام بدهند؛ اگر به این نتیجه برسند که نمی‌تواند، مجوز او را باطل کنند».

وی با بیان این‌که اتاق کرمان از سرمایه‌گذار غیرواقعی دفاع نمی‌کند، افزود: «الان در استان، جوی درست می‌کنید که مجوز می‌گیرند، کار نمی‌کنند. خوب مجوزها را باطل کنید».

وی گفت: «سرمایه‌گذاری در کرمان الان جزیره‌ای است، امروز زمین نمی‌دهند، فردا وام نمی‌دهند. ما تاکید داریم که مسوولینِ امر سرمایه‌گذاری در کرمان باید یک‌جا جمع و طرح سرمایه‌گذار را بررسی کنند، در صورت تایید، مجوزها و امکانات را بدهند و در طول مسیر هم کار را رصد کنند».
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)