کد خبر: ۱۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
وی با اشاره به خاطره‌ای از مرحوم خانم خدیجه ثقفی گفت: درسال 84 بعد از دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی، من راضی نبودم که وارد عرصه انتخابات شوم ولی همسر امام راحل بنده را خواست و گفت که امام(ره) این انقلاب را به دست شما سپرده، آیا می‌دانید اینها چه کسانی هستند که می‌خواهید انقلاب را به آنها بسپاریم. با این سخنان اشک در چشمانم جمع شد.
سیاست> احزاب و شخصیت‌ها: رییس مجمع تخیص مصلحت نظام با اشاره به خاطره‌ای از مرحوم خانم خدیجه ثقفی گفت: درسال 84 من راضی نبودم که وارد عرصه انتخابات شوم ولی همسر امام راحل بنده را خواست و گفت که امام(ره) این انقلاب را به دست شما سپرده، آیا می‌دانید اینها چه کسانی هستند که می‌خواهید انقلاب را به آنها بسپاریم. با این سخنان اشک در چشمانم جمع شد.

به گزارش تسنیم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در همایش بانوی انقلاب بزرگداشت مرحوم خانم خدیجه ثقفی همسر امام‌خمینی(ره) که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: این اجلاس، اجلاس مهم و تاریخی محسوب می‌شود و ما انتظار داشتیم که صدا و سیما این اجلاس را مستقیما در اختیار مردم قرار می‌داد. البته نمی‌دانم که آیا صدا و سیما این اجلاس را به صورت مستقیم پخش کرده است یا خیر.

وی ادامه داد: چند مناسبت مهم وجود دارد که نخستین مناسبت بزرگداشت خانم بزرگوار خدیجه ثقفی است که به بانوی انقلاب شهرت یافته و این عنوان حقی برای او است.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه ما تاکنون نتوانسته‌ایم زنان را در مقام واقعی خود قرار دهیم، افزود: وظیفه ماست که نصف جامعه که هنوز مظلوم هستند را به مقام واقعی خود برسانیم.

هاشمی رفسنجانی گفت: بحث من در این اجلاس مختص به امام خمینی(ره) و همسر ایشان نیست، بلکه بحث بنده در مورد مشکلات، دستاوردها و انتظاراتی است که داریم.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) فرزند شهید است، افزود: زمانی که پدر امام خمینی شهید شد، دوران سختی پیش آمد و انقلاب مشروطه که دستاورد علمای نجف و تهران بود منحرف شد و به جایی رسید که انگلستان رضاخان قزاق را به عنوان منجی آشوب‌ها بر سر کار آورد. خانواده امام این دوران را دید.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: انقلاب مشروطه در تاریخ ایران اولین انقلاب درست در ایران بود چرا که قصد داشت ایران را از استبداد نجات دهد و مجلس ایجاد کند. اولین مجلس پس از انقلاب مشروطه در تاریخ ایران شکل گرفت. اشکال انقلاب مشروطه این بود که این انقلاب متکی به مردم نبود. یعنی توده مردم از ماجرا بی‌خبر بودند و سران عشایر و طوایف در آن حضور داشتند. انقلابی که ریشه در توده مردم نداشته باشد، در زمان ما بی‌معناست. لذا انقلاب مشروطه به دیکتاتوری بی‌سابقه به بهانه امنیت تبدیل شد.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: رضاخان در بعد از مشروطه ابتدا در صف سینه‌زن‌ها شرکت می‌کرد و قصد داشت روحانیون را فریب بدهد، اما پس از مسلح شدن مراکز دینی، مکتب تشیع، هیئت‌ها، روضه‌ها و روحانیت را به هم ریخت و روحانیت را به عنوان یک پدیده منحوس معرفی کرد. البته در کنار او متجددها و فرهنگ‌رفته‌ها نیز به وجود آمدند.

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) دوره رضاخان را که دوره سختی بود، پشت سر گذاشت. البته هوش امام (ره) بالاتر از نبوغ بود و مطالب را خیلی زود می‌فهمید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره شخصیت امام خمینی گفت: همسر امام در دوران کودکی شخص نازپرورده‌ای بود، چرا که پدر او در حکومت قاجار مسئولیت بزرگی داشت و زمانی که همه بی‌سواد بودند او زبان فرانسوی می‌آموخت و حتی با کالسکه جابه‌جا می‌شد. حالا خانم جوانی که با این وضعیت بزرگ شده بود، باید در قم زندگی می‌کرد. لذ ا زندگی برایش کمی سخت بود. حتی از خانم ثقفی نقل می‌شود که او می‌گوید وقتی به طرف قم حرکت کردم، تا حسن‌آباد گریه می‌کردم.

رفسنجانی با بیان اینکه بالاخره خانم ثقفی این راه را انتخاب کرد، افزود: خانم ثقفی در کنار امام(ره) با نشاط و امید زندگی کرد. در بعد از شهریور 1320 که محمدرضا پهلوی بر سر کار آمد، فضای باز به وجود آمد و زمانی که حوزه علمیه قم سرکوب شدید می‌شد، بعد از روی کار آمدن محمدرضا شروع به رشد کرد و به سرعت توسعه یافت. امام در حوزه علمیه قم چهره بزرگی داشت، چرا که شجاعت و هوش‌شان بالا بود و با کوشش‌های خود موجب شد که حوزه علمیه قم به این عظمت و وسعت برسد.

وی ادامه داد: کم کم متاسفانه اطراف این شخصیت افرادی پیدا شدند که افکار امام خمینی(ره) را برنمی‌تابیدند. امام با رنج رشد یافت، اما تشکیلاتی که خودش ایجاد کرد امام را برنتابیدندو امام هم نتوانست آنها را تحمل کند.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: امام خمینی(ره) به خوبی فلسفه را می‌دانست و برخی به دلیل زمین زدن ایشان فلسفه را تقبیح کردند و این حرکت توسط خشک‌مقدس‌ها صورت گرفت و امام با تهمت، آزار و حرف‌های جاهلانه آنها روبرو شد. امام با افرادی روبرو بود که به فرزندش گفته بودند که چون حاج‌آقا مصطفی در این کوزه یا لیوان آب خورده، باید آن را بشوییم و بعد آب بخوریم.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه چنین مشکلاتی برای امام پله ترقی عرفانی رسیدن به خدا بود، گفت: آن دوره برای حضرت امام از این جهت که مرکزیتی که ایشان ایجاد می‌کرد، به طرف دیگری می‌رفت، ناراحت کننده بود.

وی با اشاره به همسایگی خود با امام خمینی(ره) گفت: آن زمان ما همسایه امام بودیم و از ایشان دو چیز را فهمیدم که برایم موثر بود و توانستم فهم تاریخی و اجتماعی خود را جلو ببرم؛ امام می‌فرمود ما دو عیب بزرگ داریم که تا این دو عیب را رفع نکنیم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. یکی سلطنت و دیگری استبداد.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام افزود: استبداد اجازه نمی‌دهد که استعداد ملت رشد یابد و ثمردهی کند. ترس و تملق عامل بدبختی است و ملتی که بترسد و مجبور باشد برای پیشرفت با تملق پله‌ها را طی کند، نمی‌تواند به جایی برسد. امام می‌فرمود هر جا استبداد باشد، نمی‌توان کار درست کرد.

هاشمی افزود: مسئله دوم استعمار است؛ استعمار اجازه نمی‌دهد ملت آزاد باشند و استعمار است که ملت‌ها را دچار استبداد می‌کند.

وی ادامه داد: امام‌خمینی(ره) همیشه از تعبیر استبداد و استعمار به عنوان دو لبه قیچی یاد می‌کرد و می‌فرمود که استبداد و استعمار دو لبه قیچی هستند که حقوق، حیات، منافع و توسعه مردم را قیچی می‌کنند و ما تا ریشه اصلی آن را حل نکنیم، مشکلات حل نمی‌شود.

هاشمی رفسنجانی گفت: من مرجع تقلیدی مانند امام خمینی(ره) ندیدم که در مقابل استبداد شاه بایستد. امام در زمان‌های قبل استبداد را کشف کرده بود و زمانی که مبارزه را شروع کرد، از دولت عبور کرد و شاه‌پرستی را هدف قرار داد و به شاه گفت که کاری نکن که از کشور بیرونت کنیم؛ آن زمان این تعبیر مانند یک بمب هسته‌ای بود.

وی گفت: امام حسین(ع) در پاسخ به سوالی که گفتند چرا به کربلا می‌روید، گفت: مگر نمی‌بینید که کار به جایی رسیده که فردی مثل یزید بر مردم مسلط شده است، این بر سر اسلام مصیبت می‌آورد و اینجا اسلام ضربه می‌خورد؛ امام حسین(ع) می‌خواست پایه‌های حکومت یزید را بلرزاند و این کار را با خانواده و مجموعه هستی‌اش انجام داد.

وی ادامه داد: خداوند به امام توفیق داد و کاری کرد که در تاریخ اسلام و ایران رخ نداده بود. یعنی او توسط شاگردانش مردم را آگاه کرد. امام خمینی(ره) مردم را با آگاهی و دانش وارد مبارزه کرد و نتیجه آن شد که مردم با اجتماع پرشور خود در سراسر کشور رژیم شاهنشاهی را شکست داده، آمریکا را بیرون کردند و ما را از زندان آزاد کردند.

هاشمی رفسنجانی افزود: با انقلاب اسلامی ایران، اسلام از خطر استعمار و استبداد نجات پیدا کرد و این انقلاب حضور مردم را در صحنه تضمین کرد. لذا اگر در هر جامعه‌ای این سه عامل، یعنی شکستن استبداد و بیرون راندن استعمار و حضور مردم در صحنه وجود داشته باشد، آن جامعه مقهور نمی‌شود و شکست نمی‌خورد و به پیروزی می‌رسد.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام افزود: چرا همه مصیبت ما این است که گفته می‌شود زنان این‌گونه به خیابان‌ها می‌آیند؟ البته این مصیبت است که چند زن در خیابان‌ها با این ظاهر حضور پیدا می‌کنند، چرا که زنان باید حداقل حجاب اسلامی را داشته باشند، اما مسئله ما این است که ظلم‌ها، زندان‌ها و سرکوب‌ها چه می‌شود و حق ضایع کردن‌ها چه می‌شود؟

هاشمی‌رفسنجانی گفت: مقام معظم رهبری در انتخابات و در زمان رأی دادن با صراحت گفتند که رأی مردم حق‌الناس است؛ حق الناس یعنی هر آدمی حقی بر گردن کسی داشته باشد، آن حق ساقط نمی‌شود و خدا نیز آن را ساقط نمی‌کند.

وی ادامه داد: وقتی این حرف رهبری است و حرف سیاسی نیست و بلکه از روی اجتهاد است، ما چطور به خودمان حق می‌دهیم که فردی که مردم او را می‌خواهند نگذاریم وارد شود و فردی که مردم نمی‌خواهند بیاوریم و او را مسلط کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام یادآور شد: حق الناس بزرگ‌ترین ظلم و منکر است. لذا ما باید به حقوق پایبند باشیم، اما توجه به فروع نباید آنقدر زیاد شود که به اصول توجهی نکنیم.

هاشمی رفسنجانی گفت: امام خمینی(ره) بسیاری از مسائل داخلی کشور را با تدبیرهای خود حل کرد. به طور مثال مجمع تشخیص مصلحت نظام را به وجود آورد تا به موارد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان برطرف شود و جنگ را با جمله نوشیدن جام زهر تمام کرد. البته چند ماه بعد گفت که این زهر برایم شیرین شد.

وی درباره خانواده امام خمینی(ره) افزود: خانواده امام خمینی بر گردن انقلاب حق دارند و من خاطرات زیادی از همسر امام(ره) دارم که به آن اشاره می‌کنم. شبی که امام رحلت کرد و مردم هنوز نمی‌دانستند که این اتفاق ناگوار افتاده است، سیاست بر این شده بود که خبر فوت امام اعلام نشود، چرا که ترس این وجود داشت که عراق دوباره به ایران حمله کند. لذا به من گفتند که به خانه حضرت امام بروم و به آنها اعلام کنم که خبر فوت امام نباید اعلام شود؛ من به خانه امام رفتم و در آنجا هیاهو وجود داشت، اما بعد از اینکه موضوع را با خانم خدیجه ثقفی در میان گذاشتم، وی به اهالی خانه اشاره کرد و خانه آرام شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: فردا که جلسه خبرگان برگزار شد تا رهبر جدید تعیین شود، آقای روحانی که مشاور بنده بود در وسط جلسه به من گفت ارتش عراق از چند نقطه آماده ورود به ایران شده است. لذا ما به سرعت رهبر را تعیین کردیم و خوب هم انجام شد و همان طور که امام(ره) می‌خواست انجام شد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از مرحوم خانم خدیجه ثقفی گفت: درسال 84 من راضی نبودم که وارد عرصه انتخابات شوم ولی همسر امام راحل بنده را خواست و گفت که امام(ره) این انقلاب را به دست شما سپرده، آیا می‌دانید اینها چه کسانی هستند که می‌خواهید انقلاب را به آنها بسپاریم. با این سخنان اشک در چشمانم جمع شد.

هاشمی‌رفسنجانی خاطرنشان کرد: همسر امام اهل تملق، چاپلوسی و تظاهر نبود. همسر امام خانمی پارسا، صبور، عالم، تحصیلکرده و آشنا به مسائل بود. البته بقیه خانواده امام تقریبا همه‌شان به این انقلاب خدمت کردند غیر از استثناها که در هر خانواده بوده است.

وی گفت: امروز هم بیت امام و فرزندان امام(ره) می‌توانند محور باشند؛ به طور مثال حاج آقا مصطفی بعد از بازداشت امام بیت را به خوبی اداره کرد و در نجف نیز حاج‌احمدآقا بیت امام و انقلابیون را حفظ کرد و نگذاشت افراد ناباب سوءاستفاده کنند.

هاشمی رفسنجانی درباره شخصیت همسر امام گفت: همسر امام بعد از رحلت حاج‌احمدآقا با نجابت کامل شرایط را تحمل کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفت: من تفاوتی بین سید حسن، سید یاسر و سیدعلی خمینی نمی‌بینم، همه با هم با دوستی مجموعه خوبی در اختیار نظام هستند، ولی اگر می‌بینید خشک مقدس‌ها و دلواپسان گاهی اذیت می‌کنند آنها همان‌هایی هستند که در گذشته امام‌خمینی(ره) را اذیت می‌کردند، اما توده جامعه این خانواده را قبول دارند. ما نباید اجازه دهیم آدم‌های حسود و نادان خانواده امام را در نظر مردم تضعیف کنند. انقلاب به راه امام نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌امیدواریم ملت ما هوشیار باشند؛ کانون کار یعنی خانواده امام(ره) باید حفظ شود. امام مقام زن را بالا برد و زنان در انقلاب اسلامی پیشرفت کردند و حضور زنان در دانشگاه‌ها و اجتماع محصول این انقلاب است و نباید این را کم گرفت.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به گلایه برخی زنان که گفته‌اند چرا تعداد ما در مجلس کم است، گفت: من به آنها می‌گویم که چرا خودتان که نصف جامعه هستید به خودتان رای نمی‌دهید؟ زنان می‌توانند با سواد و شخصیت خود نقش ویژه‌ای را در کشور ایفا کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)