کد خبر: ۱۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
ارسال به دوستان
ذخیره
پیش‌بینی رییس هیات امنای انجمن پسته ایران برای پسته
رییس سابق هیات مدیره انجمن پسته ایران در ادامه درباره وضعیت بازار پسته ابراز کرد: تاثیر مستقیم ارز و ارتباطات کشورها درهمه بخش های اقتصادی از جمله کشاورزی و پسته را نمی توان نادیده گرفت. اما هشدار من در زمینه پسته عمدتا در بخش تولید است.
رییس سابق هیات مدیره انجمن پسته ایران در ادامه درباره وضعیت بازار پسته ابراز کرد: تاثیر مستقیم ارز و ارتباطات کشورها درهمه بخش های اقتصادی از جمله کشاورزی و پسته را نمی توان نادیده گرفت. اما هشدار من در زمینه پسته عمدتا در بخش تولید است.

محسن جلال‌پور افزود: ما در شرایطی تولید می کنیم که بهره وری مان نسبت به کشور رقیب یک هشتم است و اخیرا به کمتر از آن هم رسیده ایم، یعنی ما حدود 400 کیلو پسته در هکتار برداشت می کنیم و آمریکا چهار تن در هکتار برداشت دارد.

جلال پور ادامه داد: مساله اصلی ما آب و نگرانی و دغدغه من در بحث تولید، مساله آب است که نه تنها در آب کشاورزی بلکه در آینده نزدیک در آب شرب و صنعتی هم دچال مشکل خواهیم شد و چطور می خواهیم در سال های آتی آب را که سرمایه ملی است صرف تولید کنیم در حالیکه جایگزینی این میزان آب به هیچ قیمتی امکان پذیر نخواهد بود. 

وی بیان کرد: بنابراین به جز سال آینده که سال استثنایی است و اگر از سرما و گرما و آفت عبور کنیم محصول بزرگی خواهیم داشت، در سال های بعد محصول ما هرسال کمتر خواهد شد.

جلال پور گفت: سال آینده نزدیک 700 هزار تن محصول ایران و آمریکا را خواهیم داشت و این محصول در بازارهای جهانی باتوجه به قیمت تمام شده، به دلیل بهره وری کم برای ما با قیمت بالایی تمام می شود قابل رقابت نیست با وجود اینکه ما بسیاری از یارانه ها را بر روی حامل های انرژی می گذاریم اما قیمت پسته ما حدود دو برابر قیمت آمریکاست و در کوتاه مدت عدم رقابت و در بلندمدت هم مشکل آب و تولید خواهیم داشت و در این زمینه طی 10 سال آینده کاملا به بن بست خواهیم رسید.

وی درباره راهکار حل این مشکلات تصریح کرد: یک راه این است که از میزان آب موجود بیشترین بهره وری را داشته باشیم که در این راستا باید بسیاری از باغات را از آب بیندازیم و برخی باغات که زمین و درخت و شرایط تولید بهتری دارند را هم آبیاری کنیم هم به سبک و سیاق جدید در مرحله داشت و طول سال رسیدگی کنیم تا عملا میزان برداشت آنها در هکتار افزایش یابد.

عضو هیات امنای انجمن پسته ادامه داد: باید قبل از اینکه همه باغات بالاجبار خشک شوند برخی را با این روش نجات دهیم و لازمه آن این است که از بخش هایی که نمی خواهیم آبیاری شوند آب را منتقل کنیم درحالیکه هنوز قانون انتقال آب از بخشی به بخش دیگر ممنوع است ولی عمده این کار باید توسط کشاورزان و باغداران اتفاق بیفتد که کار سختی است و نیاز به فرهنگ سازی دارد.

جلال پور بیان کرد: روش دیگر جایگزینی باغات در مناطقی است که در کشور امکان کشت پسته را دارند، بزرگ ترین ثروت ما بازار ما است چراکه یک و نیم میلیارد دلار بازار پسته را داریم و برای حفظ آن باید جاهایی جدید را زیر کشت پسته ببریم، هرچند که دیر شده اما هنوز هم این امکان وجود دارد تا مناطق را شناسایی کرده و زیر کشت ببریم، همچنین می توان جهت استفاده بهتر از آب از آبیاری های مدرن، جدید و تحت فشار استفاده کرد تا حداقل بهره وری به دو تا سه برابر فعلی برسد.

رییس سابق اتاق ایران گفت: طی 10 سال آینده در استان نمی توانیم با این وضعیت آب امیدوار باشیم. بنابراین باید در مناطقی که شرایط آب بهتری دارند به دنبال کشت پسته برویم، در همین راستا انجمن پسته چندسال پیش مطالعاتی انجام داده و خراسان شمالی، کرمانشاه، گیلانغرب و برخی استان های کشور را پیشنهاد کرده است، هرچند که ممکن است شرایط کرمان را نداشته باشند اما به خاطر سدها و میزان آب رودخانه ای و ... می توان این باغات را آنجا ایجاد کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)