کد خبر: ۱۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس اتاق تهران اعتقاد دارد دولت‌ها فکر می‌کنند اگر قیمت واقعی ارز در جامعه مطرح شود باعث تضعیف ریال می‌شود
 در لایحه بودجه ای که دولت ارائه داده است قیمت دلار را 3300 تومان در نظر گرفته‌اند که با قیمت دلار 3970 تومان در بازار آزاد 670 تومان اختلاف دارد که عدد بزرگی است؛ انتظار ما از دولت محترم این است که واقعیت‌ها را ببینند و براین اساس عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بیست و یکمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران صبح امروز با حضور اعضا در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تهران برگزار شد، مسعود خوانساری گفت:« اولین نکته ای که باید به آن بپردازم بحث جهش ناگهانی ارز بود که یک مرتبه افزایش پیدا کرد و به رقم حدود 4 هزار تومان رسید و برای این تحلیل‌های مختلفی ارائه شد از جمله سفرهای اربعین، انتخابات آمریکا، افزایش تقاضا، رونق اقتصادی و پارامترهای دیگر... 

البته متاسفانه از مسئولین دولتی تاکنون هیچ کسی صحبتی در این ارتباط نکرده است و شاهد بودیم که بیشتر گمانه زنی‌ها در رسانه‌ها صورت گرفت؛ ولی این کاملاً طبیعی بود که این افزایش صورت بگیرد، ما در طول سه سال گذشته حدود 60 درصد تورم داخلی و تورم ریالی را شاهد بوده‌ایم  که اثر آن روی ارز گذاشته نشده بود. از زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد قیمت دلار 3650 بود ولی بعد قیمت روی 3500 تومان تثبیت شد و این عمدتاً به دلیل ارز مبادله ای بود که دولت تزریق می‌کرد و می‌کند ولی خب بالاخره دولت هم تا جای خاص توان این تزریق را دارد و از یکجایی به بعد شاهد جهش خواهیم بود که در هفته گذشته رخ داد؛ من فکر می‌کنم قسمتی از آن 60 درصد تورم این سال‌ها که افزایش را روی دلار شاهد نبودیم را این جهش کنونی توانست پوشش دهد.»

او در ادامه با اشاره به اینکه باید همگی از این تحولات درس بگیریم، گفت:« این اتفاق بار اول نیست که افتاده و در طول همه این سال‌ها و در تمام دولت‌های قبل هم شاهد وقوع همین اتفاق بوده‌ایم که عیناً رخ داده است. دولت‌ها فکر می‌کنند اگر قیمت واقعی ارز در جامعه مطرح شود باعث تضعیف ریال می‌شود و برای دولت ضرر دارد بنابراین سعی می‌کنند به صورت مصنوعی قیمت ارز را نگهدارند ولی در نهایت یکجایی توان ادامه ندارند و این فنر رها می‌شود. در تمام دولت‌های قبلی هم این اتفاق رخ داده است ولی متاسفانه ما از تجربه‌ها استفاده نمی‌کنیم و مجدداً همان کار غلط را تکرار می‌کنیم.»

مسعود خوانساری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:« نگرانی بعدی این هست که باز دولت بخواهد روی کاهش قیمت ارز پافشاری و اقدام به پمپاژ و تزریق دلار ارزان در بازار کند، همان کاری که دولت قبلی هم انجام داد و میلیاردها دلار ارز در بازار تزریق کرد تا بتواند قیمت را پایین نگهدارد ولی در نهایت نتوانستند و قیمت رفت بالای 3 هزار تومان.

 انتظار ما از دولت این است که واقعیت آن چیزی که روی قیمت ارز هست را بپذیرد بدون اینکه بخواهند قیمت را سرکوب کند و اجازه دهد که قیمت ارز روند طبیعی خود را طی کند زیرا این جهش‌ها ضربه‌های بسیاری به اقتصاد، صنعت، تجارت و... می زند.»

او در ادامه به قیمت دلار در لایحه بودجه هم اشاره کرد و گفت:« در لایحه بودجه ای که دولت ارائه داده است قیمت دلار را 3300 تومان در نظر گرفته‌اند که با قیمت دلار 3970 تومان در بازار آزاد 670 تومان اختلاف دارد که عدد بزرگی است؛ انتظار ما از دولت محترم این است که واقعیت‌ها را ببینند و براین اساس عمل کنند.»

رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به لایحه بودجه سال 1396 اشاره کرد و گفت:« شاهد بودیم که کلیات بودجه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. بودجه امسال با 320 هزار میلیارد تومان بسته و به مجلس ارائه شده است که 8 درصد نسبت به سال قبل رشد دارد. ارقام اساسی بودجه نشان می‌دهد که درآمد دولت از مالیات 113 هزار میلیارد تومان  و از فروش نفت 110 میلیارد تومان است. 

در قسمت هزینه‌ها هم 48 هزار میلیارد تومان یارانه‌ها را دیده‌اند و 63 هزار میلیارد تومان هم برای بودجه عمرانی در نظر گرفته‌اند. همچنین در بودجه هزینه‌های جاری هم 236 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل 11 درصد افزایش داشته است و این بیانگر آن است که در لایحه هیچ نشانی از کوچک تر شدن دولت دیده نمی‌شود.»

خوانساری در ادامه به بررسی‌های کارشناسی اتاق روی لایحه بودجه که درحال انجام است، اشاره کرد و گفت:« دراین خصوص روز گذشته جلسه ای با تعدادی از دوستان داشتیم و امروز هم جلسه داریم و تقاضای من مشارکت تمام اعضا و استفاده از نظراتشان در این ارتباط است تا به یک جمع بندی کاملی در این ارتباط با بودجه برسیم و آن را به مجلس ارائه کنیم.»

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به همایش مبارزه با فساد که روز گذشته در اتاق تهران و با حضور حجت‌الاسلام ناطق نوری برگزار شد، اشاره کرد و گفت:« این همایش به مناسب روز مبارزه با فساد و خوشبختانه برای دومین سال از سوی اتاق تهران برگزار شد. تلاش ما در اتاق تهران این است که این باور را ایجاد کنیم که مبارزه با فساد صرفاً دستگیری دو نفر و احیاناً اعدام نیست بلکه این مبارزه با معلول است درحالی‌که ما باید علت‌ها را باید شناسایی کنیم. دیروز هم سخنرانانی که در جلسه حاضر بودند به این قضایا پرداختند.»

خوانساری در ادامه خلاصه ای از نکات مهم مطرح‌شده در همایش فساد را بیان کرد و گفت:« فساد را اگر بخواهیم کاهش دهیم و کنترل کنیم اولین بحث داشتن اقتصاد آزاد و رقابتی هست یعنی در یک اقتصاد بسته و کوپنی قطعاً نمی‌توان انتظار شفافیت داشت. آقای ناطق اشاره کردند که در طول سال‌های بعد از انقلاب دولت‌هایی که سر کار آمده‌اند همگی چپ‌گرا بوده‌اند و این شاید یکی از دلایل رشد فساد بوده است.

 موضوعات دیگری که در جلسه مطرح شد ضرورت وجود رسانه‌های آزاد، کوچک شدن دولت و شفافیت در همه امور و کاهش و به حداقل رسیدن دخالت دولت در همه امور بود. اتاق تهران هم در طول یک سال گذشته کارهای موثری انجام داده است؛ ما یک آگهی را در روزنامه‌های داخلی و خارجی منتشر کرده‌ایم و از شرکت‌هایی که در زمینه فساد فعالیت داشته‌اند خواسته‌ایم که تجربه‌هایشان را در اختیار ما قرار دهند تا راه‌های مقابله با فساد را مدون کنیم.»

رئیس اتاق تهران در ادامه سخنانش گزارشی هم از سفر هیات اعزامی 35 نفره اتاق تهران به کشورهای اتریش و آلمان به اعضا هیات نمایندگان ارائه داد و گفت:« هر دو سفر به اعتقاد من موفقیت آمیز بود. در اتریش آمادگی بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در داخل کشور وجود دارد؛ چند بانک اتریشی آمادگی‌هایی برای شروع به کار با ایران دارند؛ به صورت کلی اتریش نسبت به کشورهای دیگر در شکل گیری روابط و گسترش آن با ایران جلوتر است. اتریش یک میلیارد یورو برای ضمانت همکاری شرکت‌هایش با ایران در نظر گرفته است و این عدد محدود نیست و اگر لازم باشد اضافه خواهند شد. ما باید شرکت‌های داخلی را شناسایی کنیم که نیاز به سرمایه گذاری دارند و یا طرح‌های جدیدی که سرمایه گذاری خارجی را می‌طلبد.»

استقبال خوب آلمانی‌‌ها از هیات ایرانی

او در ادامه به سفر آلمان اشاره کرد و گفت:« علاوه براین در آلمان هم استقبال از هیات خوب بود. دفتری را اتحادیه صنایع آن‌ها به اتاق تهران اهدا کردند که ما نماینده ای را آن جا داشته باشیم برای ارتباط بیشتر و امیدواریم که زودتر این نماینده انتخاب شود. علاوه براین ها سفری را هم بنده خدمت آقای ظریف وزیر امورخارجه هفته گذشته به چین و ژاپن داشتم و شاهد بودم که ژاپنی‌ها هم استقبال خوبی از گسترش روابط خود با ایران داشتند، ژاپن یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است و تمایل دارند که روابط اقتصادی خود با ایران را افزایش دهند. من فکر می‌کنم این وظیفه ما خواهد بود که با معرفی جاذبه‌های اقتصادی که داریم بتوانیم سرمایه‌های بیشتری را جذب کنیم.»

در ادامه جلسه رئیس اتاق تهران به برخی از گزارش‌های تازه منتشر شده مراکز مهم اقتصادی خارجی و داخلی هم اشاره کرد و گفت:« مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی که اخیراً منتشر شده به شرایط کشورمان از نظر سیاست‌ها و زیرساخت‌های خدماتی که امکان جریان آزاد کالا را فراهم می‌کند، پرداخته و وضعیت کشورمان را مناسب ندانسته است. از بین 136 کشور رتبه ایران 132 است و بعد از ما تنها کشورهای کنگو، چاد، یمن و ونزوئلا قرار دارند. 

در دو سال گذشته اگرچه که دولت بر مقررات زدایی تاکید داشته است ولی این بررسی‌ها نشان می‌دهد که نتوانسته‌اند کار مهمی را انجام دهد، همین مسائلی هم که خود ما با آن دست به گریبان هستیم این را به خوبی نشان می‌دهد. مثلاً ماه گذشته من در جلسه هیات نمایندگان به موضوع تأمین اجتماعی و چالش‌های فعالان اقتصادی در این زمینه اشاره کردم ولی متاسفانه هیچ بازخوردی از دستگاه مربوطه نداشت و کماکان مشکلات وجود دارد.»

مسعود خوانساری در ادامه به گزارش جدید بانک مرکزی اشاره کرد و گفت:« گزارش فصل دوم سال که از سوی بانک مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد که ما با نرخ بیکاری 26.7 درصدی جوانان ( 15 تا 29 سال) رو به رو هستیم که عدد بسیار بالایی است و امیدوارم اقتصاد هرچه زودتر به سمتی حرکت کند که انشالله ما اشتغال را در کشور بیشتر شاهد باشیم.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)