کد خبر: ۱۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
بنایمین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل همچنان حملات و انتقادات خود بر علیه برنامه هسته ای را دنبال میکند و در نظر دار تا با ریاست جمهوری دونالد ترامپ جبهه تازه ای را بر علیه توافق هسته ای باز کند. وی اخیرا گفته است که 5 ایده پیشنهادی برای دونالد ترامپ در مورد توافق هسته ای ایران دارد. اما در حالی که وی از بیان این 5 ایده امتناع کرده است، میتوان حدس زد که چه موضوعاتی را برای مطرح کردن با ترامپ در نظر دارد.

بنایمین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل همچنان حملات و انتقادات خود بر علیه برنامه هسته ای را دنبال میکند و در نظر دار تا با ریاست جمهوری دونالد ترامپ جبهه تازه ای را بر علیه توافق هسته ای باز کند. وی اخیرا گفته است که 5 ایده پیشنهادی برای دونالد ترامپ در مورد توافق هسته ای ایران دارد. اما در حالی که وی از بیان این 5 ایده امتناع کرده است، میتوان حدس زد که چه موضوعاتی را برای مطرح کردن با ترامپ در نظر دارد.

به گزارش «تابناک» نخست وزیر رژیم اسرائیل اخیرا بیان کرده است که در حدود 5 ایده برای دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید ایالات متحده دارد که به وی برای ناکارآمد کردن برنامه هسته ای و توافق هسته ای ایران کمک میکند. وی در مصاحبه با بخش خبری 60 دقیقه در شبکه خبری CBS با بیان این مطلب گفته است: ایرانی ها قبل از این توافق عجله ای برای دسترسی به بمب هسته ای نداشته اند زیرا از مجازات پی آیند آن در هراس بودند.

اما در حالی که بنیامین نتانیاهو از 5 ایده خود در باره توافق هسته ای حرفی به میان نیاورده است، سوال اساسی برای بسیاری آن است که این 5 ایده شامل چه موضوعاتی میشود؟

پنج ایده پیشنهادی نتانیاهو به دونالد ترامپ برای توافق هسته ای ایران چیست؟ 
برای رسیدن به پاسخ این سوال در ابتدا باید مقدماتی از هراس ها و انتقادات نتانیاهو در باره برجام و توافق هسته ای و یاران به شکل کلی را مرور کرد. با بدست دادن این مقدمات و چند مفروضه در مورد شخص بنیامین نتانیاهو میتوان حدس زد که وی چه ایده هایی را برای توافق هسته ای در نظر دارد.

اول: هراس کلی نتانیاهو از ایران. نتانیاهو ایران را تهدیدی جدی علیه رژیم اسرائیل و موجودیت این رژیم میداند و بارها بیان کرده است که از هر وسیله و ابزاری برای دفاع از این رژیم و موجودیت آن در برابر ایران بهره خواهد برد.

دوم: نتانیاهو ایران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح اتمی میکند. نخست وزیر رژیم اسرائیل به شکل کلی برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را در راستای دستیابی به سلاح اتمی میداند. این موضوع بارها از سوی وی و همفکرانش در رژیم اسرائیل و برخی از کشورهای عربی مطرح شده است و از نظر نتانیاهو ایران دو راه برای دسترسی به سلاح اتمی دارد. یکی یکی از راه تقلب و عدم انجام تعهدات در برنامه هسته ای و دیگری از طریق ادامه تعهدات در برنامه هسته ای و پایبند بودن به آن. زیرا در نهایت از نظر نتانیاهو توافق هسته ای منجر به آزادی کامل ایران از قید و بندهای تعریف شده طی 10 سال آینده خواهد بود.

سوم: هراس نتانیاهو از قدرت گیری ایران در منطقه. یکی دیگر از انتقادات نتانیاهو به توافق هسته ای با ایران مربوط به برداشته شدن تحریم ها و آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران است. از نظر وی این مسائل منجر به آن میشود که ایران سرمایه و پول کافی برای قدرتنمایی در منطقه و حمایت از گروه هایی نظیر حزب الله لبنان را به دست آورد.

چهارم: نتانیاهو به هیچ وجه خواهان فسخ یکجانبه توافق هسته ای از سوی آمریکا نیست زیرا این موضوع به شدت از سوی ایران مورد اقبال قرار میگیرد و در نتیجه امکان ایجاد یک ائتلاف بین المللی بر علیه ایران را از میان میبرد. با فسخ یک طرفه توافق از سوی آمریکا اروپا، چین و روسیه همگی ایران را محق دانسته و در نتیجه امکان منزوی کردن ایران – آنچه رژیم اسرائیل به دنبال آن است – وجود نخواهد داشت. بهترین گزینه از نظر نتانیاهو این است که ایران تحت فشار تن به تغییرات در توافق داده یا مجبور به نقض تعهدات شود تا انگشت اتهام به سمت ایران باشد.

با در نظر گرفتن این چهار موضوع، قدم بعدی بررسی مجموعه انتقاداتی است که نتانیاهو شخصا و بسیاری دیگر از همفکران و همقطاران وی چه در اسرائیل و چه در گروه های تندروی آمریکا و کشورهای عرب به توافق هسته ای وارد کرده اند. میتوان گفت که این انتقادات در کنار چهار فاکتور فوق مبنای اصلی برای حدس و گمان در رابطه با ایده هایی است که نتانیاهو در نظر دارد تا با دونالد ترامپ در میان بگذارد.

پنج ایده پیشنهادی نتانیاهو به دونالد ترامپ برای توافق هسته ای ایران چیست؟ 
ایده های احتمالی نتانیاهو برای توافق هسته ای و برجام

یک: برچیده شدن تمامی تاسیسات غنی سازی هسته ای ایران. در حالی که برجام موافق ادامه برنامه هسته ای ایران برای غنی سازی تحت شرایط سخت و نظارت است، نتانیاهو به همواره به دنبال آن بوده است که تمامی تاسیسات هسته ای غنی سازی در سطح بالای ایران به شکل کامل برچیده شود. حتی در راستای این موضوع رژیم اسرائیل دوبار تصمیم به حمله نظامی به ایران گرفت که هر دوبار از سوی آمریکایی ها منع شد. نتانیاهو با این توجیه که: عدم توافق بهتر از یک توافق بد است، به دنبال آن بوده که در برجام جایی برای غنی سازی ایران باقی نماند و با فشارهای بیشتر بر روی ایران، برنامه هسته ای ایران به کلی فسخ شود.

در نتیجه میتوان انتظار داشت که اولین ایده نتانیاهو برای دونالد ترامپ برچیده شدن تاسیسات هسته ای ایران مجهز به سانتریفیوژهای مدرن برای غنی سازی در سطح بسیار بالا – U-238 – است. همچنین با توجه به این موضوع که تولید آب سنگین در اراک از نظر وی راه ایران برای غنی سازی پلوتونیوم و ساخت بمب هسته ای را هموار میسازد، قطعا برچیده شدن تاسیسات اراک نیز میتواند یکی از ایده های نتانیاهو برای دونالد ترامپ باشد. نخست وزیر رژیم اسرائیل قصد دارد اگر چیزی از برنامه هسته ای ایران باقی میماند، در حد یک خیمه شب بازی بیش نباشد.

دو: بازرسی های هر کجا و هر زمان. یکی دیگر از مهمترین هراس های نتانیاهو در باره برجام و توافق هسته ای مربوط به مسئله بازرسی های میشود. نتانیاهو از زمان شروع مذاکرات – و بعد از آن که دست خود را از برهم زدن آن کوتاه دید – همواره تلاش کرد تا نظارت ها بر فعالیت هسته ای ایران را 100 درصد کند. وی در ماه جولای 2015 در مصاحبه با NPR نیز به این موضوع اشاره کرد. از نظر وی مشکل بزرگ این توافق آن است که موضوع نظارت ها در آن "هر زمان و هر کجا که لازم باشد" نیست.

وی در این مصاحبه بیان کرده بود: ایم بازرسی ها و نظارت های پیش بینی شده در توافق برای جلوگیری از تقلب از سوی ایران به شدت ناکافی است. زیرا نظارت "هر کجا و هر زمان که لازم باشد" نبوده و در واقع به جای فرصت 24 ساعته به ایران برای بازرسی 24 روز به ایران برای بازرسی وقت داده اند. در این فرصت طولانی ایران میتواند بررسی کند که چه مکان هایی بازرسی خواهد شد و چرا. این مانند آن است که به یک دلال مواد خدر بگویید ما 24 روز دیگر بساط تو را بازرسی میکنیم. من فکر میکنم این مکانیزم بازرسی بسیار مشکل دارد.

میتوان با توجه به نگرانی های نتانیاهو از بازررسی ها و پیش فرض وی مبنی بر این که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است و در این راه به تقلب روی می آورد، حدس زد که احتمالا یکی از دیگر ایده هایی که با ترامپ در میان خواهد گذاشت مربوط به بازرسی به شیوه مورد قبول خود از تاسیسات هسته ای ایران خواهد بود. موضوعی که برای تغییر آن در توافق هسته ای فشار زیادی خواهد گذاشت.

پنج ایده پیشنهادی نتانیاهو به دونالد ترامپ برای توافق هسته ای ایران چیست؟ 
سه: بازگشت تحریمها و اعمال تحریم های مضاعف. انتقاد دیگری که نتانیاهو و تندروها به توافق هسته ای داشته و دارند، موضوع برداشته شدن تحریم ها از روی ایران است. نتانیاهو در همان ماه جولای 2015 در یک بیانیه که از تلویزیون این رژیم پخش شد، بیان کرد: طی دهه های پیش رو این توافق هسته ای صدها میلیارد دلار پول را در اختیار ایران که کشوری تروریستی است قرار خواهد داد. این سرمایه هنگفت منجر به تقویت تروریسم ایران در سراسر جهان خواهد شد و خشونت های تهران را در منطقه و علیه اسرائیل و برای از بین بردن اسرائیل افزایش خواهد داد.

وی در آنجا نیز بیان کرد که اسرائیل از هر روشی برای صیانت از خود استفاده خواهد کرد. رژیم اسرائیل و همراهان عرب این رژیم به هیچ وجه از برداشته شدن تحریم ها در حوزه انرژی و سرمایه گذاری از روی ایران خشنود نیستند و از آنجایی که برجام منجر به لغو برخی از این تحریم ها به شکل آنی و لغو برخی دیگر در طول زمان میشود، این مسئله از دید نتانیاهو منجر به افزایش قدرت ایران در خاورمیانه و در نتیجه افزایش تهدیدات برای این رژیم خواهد شد.

نتانیاهو در مصاحبه با NPR بیان کرده بود که ایران دوبار اقدام به توقف برنامه هسته ای خود کرد یکبار در 2003 و از ترس حمله نظامی آمریکا و دیگری در سال 2012 در مواجهه با تحریم های پتروشیمی که بعد از آن ایران دیگر هیچ سانتریفیوژ جدیدی به برنامه هسته ای خود اضافه نکرد. از دید نتانیاهو میتوان با تحریم های فلج کننده ایران را از تعقیب برنامه هسته ای و ساخت بمب اتمی باز داشت.

در نتیجه میتوان گفت که یکی از مهمترین ایده هایی که نتانیاهو برای گفتگو با دونالد ترامپ در مورد توافق هسته ای در سر دارد، به موضوع تحریم ها باز میگردد. احتمالا نتانیاهو پیشنهاد خواهد کرد که نه تنها موضوع لغو تحریم ها از برجام حذف شود، بلکه تحریم های بیشتری نیز بر روی ایران و به ویژه فعالیت های موشکی ایران اعمال شود تا ضمن حفظ اهرم فشار بر ایران، قدرت گیری تهران در منطقه نیز به شدت و برای شاید چند ده سال دیگر به تاخیر افتد.

چهار: از بین بردن مشروعیت برنامه هسته ای ایران. برجام به برنامه هسته ای ایران مشروعیت بین المللی بخشیده است و حق غنی سازی هسته ای ایران را به رسمیت شناخته است و این چیزی است که نتانیاهو به شدت با آن مخالف دارد. طبق توافق هسته ای محدودیت های اصلی بر برنامه هسته ای ایران طی هشت سال و الباقی محدودیت ها نیز طی 15 سال به شکل کلی از برنامه هسته ای ایران برداشته خواهد و ایران میتواند بدون هیچ محدودیتی اساسی برنامه هسته ای خود را دنبال کند.

این موضوع به معنی آن است که برنامه هسته ای ایران از یک مشروعیت بین المللی برخوردار شده است. نتانیاهو اما بر این باور است که پشت غنی سازی اورانیوم در ایران، یک بمب هسته ای قرار دارد که تلاویو را هدف گرفته. ساعاتی بعد از امضای توافق هسته ای، باراک اوباما با نتانیاهو تماس گرفت و به وی گفت که طبق منافع ملی اسرائیل و ایران شبح یک ایران مجهز به سلاح اتمی را محو کرده است. طبق بیانیه کاخ سفید نتانیاهو در پاسخ گفته است: این توافق خطر دسترسی ایران به سلاح اتمی را دوچندان کرده است. زیرا ایران میتواند یا با نقض آن و یا با انتظار 15 ساله برای رفع شدن همه محدودیت ها در نهایت بمب اتمی خود را بسازد.

نتانیاهو در همان مصاحبه با NPR نیز این مطلب را بیان کرده بود و گفته بود: از نظر من اولا ایران میتواند در توافق هسته ای تقلب کند. دوم اینکه حتی اگر بر فرض ایران در این توافق تقلب نکند، طی یک دهه – بگویید 12 سال – آنها آزادانه خواهند توانست اورانیوم را تا هر سطحی که بخواهند غنی سازی کنند. و در این شرایط به سادگی به ساخت بمب هسته ای نزدیک هستند... در خوش بینانه ترین حالت این توافق ساخت بمب هسته ای توسط ایران را به تاخیر انداخته است.

میتوان حدس زد که شاید یکی دیگر از ایده های نتانیاهو برای توافق هسته ای این باشد که محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران را نه با مدت زمان 15 ساله بلکه به شکل مادام حفظ کند.

پنج: داخل کردن مذاکره بر سر فعالیت های موشکی ایران. محدود سازی فعالیت های دفاعی ایران در منطقه و به شکل کلی محدود کردن قدرت مانور و حضور ایران در منطقه یکی دیگر از دغدغه های جدی نتانیاهو است. وی که ایران را متهم به تروریسم کرده و گروه حزب الله را یک گروه تروریستی خطاب میکند در پی آن است که به شدت توان ایران برای تزریق قدرت خود در منطقه و حمایت از گروه هایی نظیر حزب الله لبنان را کاهش دهد.

از آنجایی که برجام هرگونه مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران و فعالیت های دفاعی ایران را استثناء کرده است، این مسئله برای رژیم اسرائیل و کشورهای عرب رقیب ایران در منطقه موضوعی بسیار جدی است. نتانیاهو بارها تلاش کرده است که برنامه موشکی ایران را با بعدی تهاجمی نشان دهد و در حال حاضر قدرت گیری ایران در منطقه و نفوذ ایران در عراق و سوریه را تهدید جدی برای اسرائیل ارزیابی میکند.

به شکلی جالب توجه اخیرا اندیشکده واشنگتن در گزارشی بیان کرده است: برنامه موشکی ایران باید بخش جدایی ناپذیر هر گونه تلاشی در آینده برای مذاکره مجدد ابعاد توافق هسته ای باشد. این امر بدین منظور صورت می گیرد که نقایص آن رفع و بحران بالقوه از سوی ایران خنثی شود.

این موضوعی است که اتفاقا برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به شدت در آن با اسرائیل همراهی دارند. عربستان سعودی به ویژه که هم در حوزه دیپلماسی نفتی در اوپک شکست سنگینی را از ایران متحمل شده است و هم به لحاظ منطقه ای تحت فشار نفوذ و قدرت ایران قرار گرفته از هرگونه تلاش برای محدود سازی فعالیت های نظامی ایران در منطقه و جلوگیری از نفوذ بیشتر ایران استقبال خواهد کرد.

میتوان گفت که داخل کردن مذاکره برای محدود سازی سایر فعالیت های ایران در منطقه به ویژه برنامه موشکی ایران از دیگر مسائلی است که میتواند جزو ایده های نتانیاهو برای دونالد ترامپ باشد.

پنج ایده پیشنهادی نتانیاهو به دونالد ترامپ برای توافق هسته ای ایران چیست؟ 
آنچه مشخص است این که با توجه به فرضیه های مطرح شده در فوق، مسائل و موارد بسیاری را میتوان در نظر آورد که در دامنه ایده های احتمالی نخست وزیر رژیم اسرائیل میگنجد. اما آنچه هیچ شکی در آن نیست اینکه نتانیاهو تمام تلاش خود را خواهد کرد تا ضمن جلوگیری از فسخ یکطرفه توافق از سوی آمریکا، برنامه هسته ای ایران را به کلی متوقف کرده، یا آن را در حد یک برنامه بی فایده برای ایران تنزل داده و در نهایت نیز بهترین گزینه را دنبال کند: نقض برجام از سوی ایران و فشار بین المللی فلج کننده با احتمال برخورد نظامی با ایران در صورت لزوم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)