کد خبر: ۱۸۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش نهایی حادثه سمنان باید تکمیل شود| استعفای مدیرعامل راه‌آهن به درستی انجام شد
استیضاح حق مجلس است اما استفاده درست از این حق نیازمند پرهیز از نگاه سیاسی و رویکردهای احساسی است.

شادمهر کاظم زاده عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به قرائت گزارش این کمیسیون درباره سانحه ریلی پنجم آذرماه سال جاری در استان سمنان به خبرآنلاین گفت: گرچه نمی توان از آثار و تبعات این سانحه صرفنظر کرد اما باید بگویم استیضاح یک وزیر با حدود 60 هزار پرسنل برای یک خطای انسانی راهکار درستی برای حل اینگونه مشکلات نیست.

این نماینده مجلس دهم با تاکید بر حق نمایندگان مجلس برای استیضاح وزرا گفت: این حق بر کسی پوشیده نیست و این قانونا از وظایف نمایندگان است منتها استیضاح در فضای سیاسی و با رویکرد احساسی، کار مناسبی نیست.

به گفته کاظم‌زاده وزارت راهو شهرسازی حدود 60 هزار نفر نیرو دارد بنابر این اگر برای خطای عملکردی یکی از این نیروها وزیر را استیضاح کنیم کمکی به بهبود فرآیندها نخواهد شد.

وی افزود: بحث فعلی این است که وزیر باید پاسخگو باشد اما این پاسخگویی باید در مسیر ایجاد اصلاحات در فرآیندها و بهبود عملکرد کلی باشد. ما باید کاری کنیم که از تکرارچنین اتفاقات و مشکلاتی پیشگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعا بحث استیضاح وزیر به صحن خواهد آمد اما به طور منطقی اگر بخواهیم نظر بدهیم این است که در حال حاضر جزییات اتفاق در حال روشن شدن است و ما باید در نظر داشته باشیم که این استیضاح چه تاثیری در آینده خواهد داشت.

کاظم‌زاده افزود: برخی از نمایندگان بعد از قرائت گزارش درخواست استیضاح داشتند اما خیلی از نمایندگان معتقد هستند باید موضوع به صورت منطقی و واقع بینانه بررسی شود. به صرف اینکه یک نفر در یک سازمانی مرتکب خطایی شد، وزیر را بازخواست کردن به نظر منطقی نمی آید. اگر موضوع پاسخگویی مدیر واحد مربوطه بود که استعفای مدیرعامل راه‌آهن به درستی انجام شد و آثار مثبت عمومی و اجتماعی آن را هم دیدیم.

وی گفت: در دولت قبل هم این اتفاقات رخ داد متاسفانه در زمان وزرای قبل هم سقوط هواپیما و تصادفات جاده ای و و ریلی پیش آمد، اما بعد از این رخدادها باید به این سمت حرکت کنیم که ساختار و اشکالات را بررسی کنیم تا از تکرار آنها پیشگیری شود. باید دید چه عاملی باعث این اتفاقات است. در این گزارش عامل اصلی خطای انسانی بوده بنابراین می توان راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این تخلفات پیدا کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرآنلاین مبنی بر اینکه آیا تضمینی وجود دارد که با استیضاح و تغییر وزیر فعلی راه و شهرسازی دیگر این اتفاق تکرار نخواهد شد؟ گفت: این سوال را می توان از دو جنبه پاسخ داد. اینکه ما بگوییم هیچ وزیری نباید استیضاح شود به نظر بنده درست نیست. اما وزیر را باید برای موضوعاتی که در راستای حل مشکلات کلان و بزرگ است استیضاح و بازخواست کرد تا ساختار و شرایط آینده اصلاح گردد.

وی ادامه داد: اما از نگاه دوم ما معتقدیم موضوع کاملا بررسی شده و گزارش دقیق به کمیسیون آمده است اما اشکال به شخص وزیر برنمی گردد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر ما منظورمان این است که در بخش مشکل دار باید اصلاحاتی صورت گیرد این خواسته با تغییر مدیرعامل راه آهن و استعفای او باید پیگیری شود اما اگر بر اساس گزارش بررسی شخص وزیر عامل بروز این مشکل بود باید از وزیر استضاح کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)