کد خبر: ۱۸۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
بسطامی مدیر کارخانه کاغذ بسته بندی کرمان تشریح کرد
بسطامی مدیر کارخانه کاغذ بسته بندی کرمان گفت : سود ۱۶ درصد تسهیلات بانکی در تامین سرمایه در گردش ، تعرفه وارداتی ارزان قیمت ،مواد اولیه گران قیمت ،عملکرد غیر شفاف مالی و بانکی بعضی از واحد های تولیدی و نیروی انسانی آموزش ندیده در زمینه ی کار عملی اقتصاد واحد های تولیدی داخلی را دچار مشکل ساخته است.
بسطامی مدیر کارخانه کاغذ بسته بندی کرمان گفت : سود ۱۶ درصد تسهیلات بانکی در تامین سرمایه در گردش ، تعرفه وارداتی ارزان قیمت ،مواد اولیه گران قیمت ،عملکرد غیر شفاف مالی و بانکی بعضی از واحد های تولیدی و  نیروی انسانی آموزش ندیده در زمینه ی کار عملی اقتصاد واحد های تولیدی داخلی را دچار مشکل ساخته است.
  
به گزارش آرمان کرمان ، بسطامی مدیر عامل کارخانه کاغذ بسته بندی ؛ در جمع مدیران تولید و صنعت استان کرمان به مشکلات زیر ساختی صنعت در سطح کشوری اشاره کرد و گفت : تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی توجه و هم دلی مسئولین با مدیران تولیدی است در زمانی که مسئولین دغدغه حل مشکلات را ندارند و تنها به دنبال برنامه ریزی واهداف بلند مدت خود هستند واحد های تولیدی در کوتاه مدت دچار مشکلات عدیده ای می شوند .
 
وی چالش های عدم پیشرفت را با ۸ عامل موفقیت در کشورهای به ظاهر پیشرفته صنعتی مقایسه کرد و افزود : ۸ عامل موفقیت ،پول ،نیروی انسانی ،مواد اولیه ،روش ها و فرآیند ،ماشین آلات و تجهیزات ،کنترل کیفیت ، شرایط محیطی و در انتها بازار است که در ایران به برخی از این عوامل کم و به برخی دیگر اصلا توجه نشده است .
 
 
پایین بودن راندمان تولید بر اساس عوامل زیر ؛
 
 بسطامی ادامه داد : بر اساس عواملی که در بالا ذکر شد چالش هایی در عرصه کاغذ بسته بندی وجود دارد که این صنعت را دچار مشکل ساخته است گرچه این مشکلات مختص کاغذ، بسته بندی نیست و به نوعی کل صنعتگران و تولید کنند گان با همه یا یکی از این چند مشکل روبه رو هستند، لذا پایین بودن راندمان تولید اولین عامل در عدم رشد اقتصادی است که به دلیل پایین بودن فرهنگ صحیح کار در بین نیروهای انسانی است ، در امارهای ارائه شده دانشگاهی زمان کار قابل قبول در ادارات دولتی ۳۰ درصد و در بخش خصوص ۶۵ درصد است در حالی که در کشوری مثل ژاپن این رقم ها ۹۵ درصد است .
 
وی افزود ؛دومین عامل کاهش راندمان تولید ناشی از فرسودگی ماشین الات در حال کار است ،در حال حاضر تکنولوژی ماشین الات ما بسیار پایین است که بر کیفیت مواد تولید شده اثر سو می گذارد لذا به جای ایجاد کارخانه به دنبال کسب تکنولژی و دستگاه های به روز دنیا باید بود  .
 
 
بسطامی اذعان کرد :سومین عامل  بالا بودن قیمت تمام شده محصولات ،به علت  گرانی قیمت مواد اولیه  مرغوب و خرید قطعات با کیفیت برای ماشین آلات و استفاده از تسهیلات بانکی با سود ۱۶ درصد است ،  در حال حاضر این سئوال مطرح می شود که مگر واحد های تولیدی فعلی ۱۶ درصد سود  فروش محصول دارند که تسهیلات بانکی ۱۶ درصد را بتوانند دریافت کنند و اقساط آنان را با این ۱۶ درصد بپردازند،  حتی صنعت خودروسازی هم که صنعت پر سودی است نمی تواند این نوع تسهیلات را در یافت و اقساط  آن را پرداخت کند چه برسد به واحد های با تولید زیر ۵۰ درصد .
 
 
مدیر کارخانه کاغذ بسته بندی کرمان که مشاور اقتصادی ارگ بم نیز هست ، ادامه داد :اگر واحد تولیدی بخواهد از تسهیلات بانکی با سود ۱۶ درصد استفاده کند بعد ازمدتی کوتاه ورشکستگی کامل را در بر خواهد داشت واین اتفاقی است که برای کارخانه دیزل خودرو ،راین خودرو ،بم خودرو نیز افتاد این کارخانه ها واحد هایی بودند که با یک سرمایه بزرگ شکل گرفتند اما اکنون دچار مشکلات عدیده شده و عملا غیر فعال شده اند .
 
 
وی افزود : عدم برنامه ریزی کلان برای صدور مجوز های ظرفیت  تولید  در کشور که در حال حاضر بدون احتساب صورت می گیرند و به نظر می آید یک شبکه ارتباطی درستی بین صنعت و معدن استان ها وجود ندارد نیز دردسر ساز شده است به طور مثال در صنعت کاغذ ؛در سال ۹۱ میزان مصرف کاغذ بسته بندی در کشور هشتصد هزار تن برارود شده بود  لذا یک سری از شرکت ها با مجوز قانونی صنعت و معدن در این عرصه سرمایه گذاری کرده و شروع به تولید کاغذ بسته بندی نمودند .
 
 
وی ادامه داد : در طول مدت سه سال ظرفیت تولید کشور از هشتصد هزار تن به دو میلیون و صد هزار  تن رسید در حالی که مصرف کاغذ بسته بندی در داخل کشور نهایتا یک میلیون و دویست هزار تن است ،این یعنی ما د رحال حاضر نزدیک به ۵۰ درصد افزایش ظرفیت تولید داریم لذا این امر سبب شده است کارخانه ای که می توانسته با ۱۰۰ درصد ظرفیت کار کند الان با ۵۰ درصد ظرفیت کار کند.
 
 
بسطامی ابراز کرد : با توجه به اینکه تقاضا برای این محصول داخل کشور کم است و تولید چند برابر در خواست همین نوع کاغذ بسته بندی  نیز از کره با کیفیتی بهتر و یا بعضا مشابه نوع داخلی اش و با قیمتی ارازن تر که باعث خرابی بازار کاغذ شذه است. با این احتساب که کاغذ بسته بندی در داخل تولید می شود ومسیر صادرات این محصول هم هموار نیست سبب شده است که قیمت تمام شده داخلی بالاتر از همتای وارداتی اش شود لذا تعرفه های وارداتی و ظرفیت های بیش از اندازه تولید در داخل باعث شده که قیمت مواد اولیه افزایش یابد .
 
 
وی ادامه داد : قیمت تمام شده آخال که همان مواد اولیه برا ی تولید کاغذ بسته بندی است ظرف مدت دو هفته اخیر نزدیک به ۲۰۰۰ ریال  روی هر کیلو افزایش داشته است لذا اگر این روند ادامه دار شود کارخانه کاغذ بسته بندی کرمان هم مشابه وضعیت کارخانه روغن نباتی گلناز خواهد شد .
 
 
بسطامی اذعان کرد : وقتی قیمت تمام شده کاغذ بسته بندی کرمان  هزار تومان است و من کالایی را با قیمت هزار و دویست تومان ۶ ماهه  واقساطی می فروشم و قیمت تمام شده مواد اولیه که باید نقد خریداری شود ، دویست تومان افزایش می یابد چطور و با کجا توان رقابت خواهم داشت .
 
 
مدی رکارخانه کاغذ بسته بندی کرمان  به عملکرد غیر شفاف مالی و بانکی بعضی از واحد های تولیدی اشاره کرد و گفت : شرکتی که قصد دارد با قوانین پولی و مالیاتی به صورت قانونی کار کند و فروش داشته باشد قیمت کالا ی آن می شود قیمت تمام شده +سودش ، ضربدر ارزش افزوده، اما  خیلی از شرکت ها این مشکلات را از طریق دفاتر غیر رسمی خود حل می کند و ارزش افزوده ای را نه می دهند و نه می گیرند و قیمیت کالا ی این شرکت ها  حدود ۹ درصد پایین تر از کارخانه های تولیدی با احتساب ارزش افزوده می شود لذا چطور می شود با وی رقابت کرد، لذا مشتریان هم حق دارند از واحدی خرید کنند که قیمتی ۹ درصد پایین تر از محصولات ارائه کارخانه ما را ارائه می دهد .
 
 
وی در پایان خاطر نشان کرد : کارخانه ها درجذب  نیروهای انسانی خود نیز مشکلات عدیده ای دارند زیرا اکثر فارغ التحصیلانی که جذب می شوند کاملا در زمینه عملی بی تجربه هستند که هزینه های آموزش این افراد فارغ التحصیل در رشته های مرتبط هم سر به فلک می کشد و بار اضافه ای را بر کارخانه تحمیل می کنند لذا فاصله زیادی به دیدگاه تئوریک دانشگاهی بادیدگاه  عملی کارگاه های تولیدی وجود داردکه بایدچاره اندیشی شود .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)