کد خبر: ۱۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
«بهداشت و سلامت» ساكنان پايتخت ١٢ ميليوني كشور، بدون شك يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي شهروندان تهراني است اما اخباري كه هر از چند گاهي به بيرون نشت پيدا مي‌كند، حكايت از چالش‌هاي اين بخش دارد. از آلوده بودن آب تا افزايش آمار موش‌ها و... در اين بين يكي از چهره‌هاي خبرساز حوزه سلامت شهري رحمت‌الله حافظي، رييس كميسيون سلامت ، ايمني و فضاي سبز شوراي شهر تهران است كه با توجه به جايگاه و مسووليتش، هر از چندي با خبري جديد، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار مي‌گيرد.
 
به گزارش اعتماد، همين مساله بهانه‌اي شد براي گفت‌وگو با او در خصوص موضوعاتي كه خود منتشر‌كننده يا پيگير آن بوده است.

حدود يك ماه قبل خبري منتشر شد كه براساس آن قطعه زميني كه كاربري آن فضاي سبز بوده، به يك تعاوني فروخته شده است. اما بعدا شهرداري در توجيه اين اقدام اعلام كرد كه شهرداري منطقه با اين تصور كه مي‌شود از طريق كميسيون ماده ٥ به دليل موقعيت زمين در بافت مسكوني، اين قطعه زمين را تغيير كاربري داد و به بافت مسكوني تبديل كرد؛ آن را واگذار كرده بود و قول داده است كه اين قطعه زمين را در قالب تهاتر پس گيرد. ولي گويا شما با اين توضيحات قانع نشده‌ايد. چرا؟
 
بله. همان‌طور كه گفتيد من به شخصه از توضيحات آقاي اماني، معاون برنامه‌ريزي شوراي شهر قانع نشدم. دلايلم هم روشن و واضح است. اول از همه اينكه چرا اصلا زميني كه كاربري فضاي سبز داشته، فروخته شده است ؟ آن هم براي كاربري مسكوني. دوم اينكه آيا فروش اين زمين و قيمت آن در برنامه و بودجه سالانه شهرداري آمده بوده است يا خير؟ و بالاخره اينكه مگر كميسيون ماده ٥ مي‌تواند مجوز تغيير كاربري زمين فضاي سبز را بدهد ؟ آقاي اماني به من هم همين جوابي كه گفتيد را داد ولي من قانع نشدم.
 
گويا دو، سه هفته قبل، بازديدي هم از بهشت‌زهرا داشتيد تا از نزديك وضعيت كاري و روحي پرسنل اين مجموعه و شرايط كاري‌شان را ببينيد؛ وضعيت را چطور ديديد؟
 
همان‌طور كه مي‌دانيد بهشت زهرا حدود ٦٠٠ نفر پرسنل دارد. در بازديدهاي قبلي كه از اين مجموعه داشتيم، آثار افسردگي و حتي مشكلات روحي بين پرسنل ديده مي‌شد. اين بود كه قرار شد با اجراي برنامه‌هاي تفريحي و سياحتي و زيارتي، از سوي مديريت اين مجموعه، وضعيت پرسنل را بهبود دهند. خوشبختانه در بازديدي كه اخيرا داشتيم، ديديم كه وضعيت روحي كاركنان بسيار بهتر شده بود و واقعا شاداب‌تر از گذشته بودند. به خصوص كاركنان بخش غسالخانه. از سويي با توجه به محيط خاص كاري بهشت زهرا، براي جلوگيري از ابتلاي پرسنل به بيماري‌هايي چون هپاتيت و بيماري‌هاي ديگر، با رايزني‌هايي كه با مديريت اين مجموعه داشتيم قرار شد تهويه‌هاي خاصي براي بخش غسالخانه تهيه شود تا از گسترش انواع ويروس‌ها جلوگيري شود. اين تهويه‌ها مجهز به فيلتر اشعه ماورای بنفش هستند و بسيار هم گرانقيمت‌اند. در بازديدي كه داشتيم، ديديم كه هر دو سالن غسالخانه بهشت زهرا به اين دستگاه‌ها مجهز شده‌اند. ضمن آنكه قرار شد در فازهاي بعدي، سالن‌هاي انتظار و مراجعه‌كنندگان هم به اين سيستم مجهز شوند كه گام مهمي براي تامين سلامت پرسنل بهشت زهرا و مردمي است كه به آنجا رفت و آمد دارند.
 
يادم هست كه دو سال قبل شما پرونده‌اي را در مورد افزايش نيترات در آب تهران رو كرديد كه سروصداي زيادي كرد. البته بعد از چند ماه اعلام كرديد كه وضعيت بهبود پيدا كرد و ديگر آب آشاميدني آلوده نيست. مي‌خواستم ببينم سال گذشته يا امسال، باز هم آب تهران را تست كرديد تا ببينيد آلوده هست يا خير؟
 
راستش را بخواهيد نه. چون هيچ آزمايشگاه معتمد و معتبري قبول نمي‌كند كه اين آزمايش را انجام دهد.
 
چرا؟ آخر آزمايش نيترات كه آزمايش خاص و ويژه‌اي نيست!
 
گويا آزمايشگاه‌ها مجوز آزمايش آب و اعلام نتيجه آن را ندارند.
 
خب اين‌همه آزمايشگاه... چرا فقط دنبال آزمايش آب در يكسري آزمايشگاه خاص هستيد؟
 
دليلش واضح است. اگر بخواهيم به ساير آزمايشگاه‌ها سفارش دهيم، ممكن است بگويند چون اينها مورد تاييد اداره استاندارد نيستند، نتايج هم معتبر نخواهند بود. البته در طول اين مدت يك خط لوله آب از شمال شرق سد ماملو به نوار شرقي و جنوب شرقي تهران كشيده شده و به گفته مسوولان ديگر از آب چاه‌ها براي شرب مردم استفاده نمي‌شود. ولي ما ابزاري براي تست و تاييد صحت آن نداريم و مجبوريم به گفته‌هاي مسوولان اعتماد كنيم.
 
يكي ديگر از مقوله‌هايي كه شما پيگير آن بوديد، بحث افزايش چشمگير آمار «موش»‌ها در تهران بود. حتي يادم هست كه شركت ساماندهي مشاغل مدعي شده بود كه با اقداماتي كه انجام داده موفق شده، جمعيت موش‌ها را به حدود يك ميليون و هشتصد هزار موش كاهش دهد. ولي شما موضع‌گيري شفافي در اين زمينه نداشتيد. بالاخره آمار موش‌ها كم شده يا نه؟
 
براساس آمارگيري‌هاي علمي دانشگاه، جمعيت موش‌ها در اواخر سال ٩٣، حدود يك ميليون و ٨٠٠ هزار قلاده بوده است كه در سال ٩٤ به حدود يك ميليون و ٤٠٠ هزار قلاده كاهش پيدا كرده بود. سخنان من براساس گزارش‌هاي مراجع دانشگاهي است. اما از وقتي كه مديرعامل شركت ساماندهي عوض شده، گويا مديرعامل جديد چندان تمايلي به پيگيري مقوله مقابله با موش‌ها ندارد! بنابراين عجيب نخواهد بود اگر دوباره و طي چند ساله اخير، باز هم شاهد رشد تصاعدي اين جانوران موذي در تهران باشيم.
 
چند ماه قبل، شاهد بروز دو حادثه تلخ در سطح شهر بوديم كه در يكي از آنها دختر بچه ٥ ساله‌اي توسط لوله فواره آب حوضچه بوستاني در منطقه ١٥ جان باخت و در حادثه ديگر در بوستان الغدير پسربچه‌اي به داخل حوضچه پارك افتاد و به دليل برق‌گرفتگي فوت شد، نتيجه اين دو پرونده چه شد؟
 
در مورد پرونده اول، خبري از نتيجه تحقيقات ندارم فقط همين قدر مي‌دانم كه پرونده در دست پيگيري است. فكر مي‌كنم هنوز گزارش پزشكي قانوني آماده نشده است ولي در مورد پرونده دوم خبر دارم كه گويا پزشك قانوني نظر خود را اعلام كرده است. همانطور كه مي‌دانيد در آن پرونده، شهرداري منكر همه‌چيز بود و مدعي شده بود كه اصلا در آن محوطه سيستم روشنايي و كابل‌كشي برق وجود ندارد ولي در بازديدي كه به اتفاق دكتر اقبال شاكري از محل داشتيم كابل كشي كاملا مشهود بود. همچنين شهرداري مدعي بود كه اين پسربچه وقتي به دليل هل دادن ديگر بچه‌ها به درون حوض افتاده، به خاطر خفگي فوت كرده است. اما در گزارش پزشكي قانوني آمده كه مرگ به دليل شوك ناشي از برق‌گرفتگي بوده است. بنابراين پرونده همچنان باز است.
 
و پرونده خروج كارگاه‌هاي سنگ خردكني از تهران به كجا رسيد؟
 
سال گذشته كميته آلاينده، تشخيص داد كه اين كارگاه‌ها بايد از منطقه ١٥ خارج شوند. با اعتراض صاحبان اين كارگاه‌ها، پرونده به شعبه هم‌عرض رفت و باز هم حكم تاييد شد. براي همين پرونده با اعتراض مجدد مالكين به ديوان عدالت اداری رفت ولي الان حدود يك‌سال است كه هنوز قاضي ديوان پرونده را راكد نگاه داشته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)