کد خبر: ۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتار نو گزارش می‌دهد؛
«سرطان» همچنان خبرساز است. این بار اما حرف از «سونامی سرطان» در میان زنان کشور طی ۱۰ تا ۱۵ ساله آینده در میان است. اظهار نظری که دیروز (دوشنبه) از سوی زهره شاهوردی دبیر علمی ششمین کنگره بین المللی سرطان زنان بیان شد.
چامعه> سلامت: امین شول سیرجانی : «سرطان» همچنان خبرساز است. این بار اما حرف از «سونامی سرطان» در میان زنان کشور طی ۱۰ تا ۱۵ ساله آینده در میان است. اظهار نظری که دیروز (دوشنبه) از سوی زهره شاهوردی دبیر علمی ششمین کنگره بین المللی سرطان زنان بیان شد. 

سال ۹۳ سال خبرهای نگران کننده درباره سرطان بود. مرگ برخی از چهره‌های سر‌شناس هنری بر اثر سرطان موج رسانه‌ای را درباره سرطان راه انداخت. تا جایی که حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در پی درگذشت مرتضی پاشایی خواننده موسیقی پاپ، سرطان را «واقعیتی تلخ زندگی صنعتی امروز» توصیف کرد و گفت: «باید تدابیری اتخاذ کنیم که سرعت روند رو به رشد آن را کنترل کنیم.» بر اساس اعلام وزارت بهداشت سالانه در کشور ۹۰ هزار نفر مبتلا به سرطان شناسایی می‌شوند و طی ۱۵ سال آینده این آمار ۷۰ درصد افزایش می‌یابد. همچنین به گزارش گفتار نو، طبق آخرین نقشه میزان بروز سرطان در سال ۲۰۱۴، کشورهایی مانند استرالیا، آمریکا و فرانسه میزان بروز سرطان در هر ۱۰۰ هزار نفر بالای ۳۰۰ و این آمار در ایران ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر است. این آمار بهمن ماه پارسال از سوی نوذر نخعی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام شد. به گفته او براساس آمار سال ۲۰۱۴ سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۴۰۰ هزار مرگ در ایران اتفاق می‌افتد که ۳۰ هزار و ۲۰۰ مورد ناشی از سرطان در مردان است. وی مرگ ناشی از سرطان‌های معده، سیستم تنفسی، مری و پروستات را جزو رده‌های اول در مردان ایران عنوان کرد و گفت: مرگ ناشی از سرطان در جمعیت زنان کشور ما ۲۳ هزار و ۳۰۰ نفر است که سرطان پستان، معده، مری و روده بزرگ در رده‌های اول هستند. حالا در یک اظهار نظر تازه دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی سرطان زنان از در راه بودن سونامی سرطان و خصوصا شیوع سرطان دهانه رحم در میان زنان خبر داد. 

 «رفتارهای پرخطر» عامل افزایش سرطان دهانه رحم
به گزارش ایلنا، زهره شاهوردی از افزایش آمار «رفتار‌های پرخطر» در میان زنان و کاهش سن زنانی که «رفتارهای پر خطر» دارند؛ خبر داد و گفت: بین ۱۰ تا ۱۵ سال آینده با سونامی سرطان در بین زنان مواجه می‌شویم در حالی که این موضوع با انجام تست و تزریق واکسن قابل پیشگیری است. به گفته دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی سرطان زنان، اکنون در کشور زنان زیادی با عارضه زیگیل تناسلی به پزشکان مراجعه می‌کنند که از شیوع روزافزون سرطان دهانه رحم در کشور حکایت دارد. 

تاکید بر تزریق واکسن HPV
شاهوردی افزود: برخی تست‌ها که در گذشته وجود داشت هم‌اکنون دیگر انجام نمی‌شود و این انجمن سعی بر آن دارد تا وزارت بهداشت را برای انجام دوباره این تست‌ها اقناع کند، مثلا یکی از این روش‌ها انجام واکسن HPV است که دختران می‌توانند قبل از ازدواج آن را بین سنین ۱۱ تا ۲۵ سالگی و قبل از اولین تجربه آمیزش تزریق کنند. به گفته شاهوردی چهار سال است که این واکسن به کشور وارد می‌شود، اما توزیع آن تنها محدود به چند داروخانه در تهران محدود است. همچنین تزریق این واکسن سه گانه نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد. 

سرطان ؛ حکایت دیروز و امروز 
اظهار نظر درباره شیوع سرطان به هفته‌ها و ماه‌های اخیر محدود نیست. زیرا پیش از این هم در کشور برخی مقام‌های وزارت بهداشت در این باره هشدار داده بودند. در اسفندماه سال ۹۲ محمد اسماعیل اکبری، رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفته بود که حدود ۶۰هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان پستان هستند و سالانه حدود ۱۰هزار مورد جدید هم به آمار مبتلایان به سرطان پستان در ایران افزوده می‌شود.

سن ابتلا به سرطان پستان پایین تر از میانگین جهانی
 به گزارش همشهری آنلاین، به‌همین دلیل، کار‌شناسان می‌گویند که ایران بالا‌ترین رشد ابتلا به سرطان پستان در جهان را دارد. علاوه بر این، سن ابتلا به سرطان پستان هم در ایران ۵تا ۱۰سال پایین‌تر از میانگین جهانی است. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که اجرای برنامه‌های پیشگیری و غربالگری سرطان پستان در ایران ضروری است؛ امری مهم که به هر دلیل در ایران جدی گرفته نشده است. به گفته اکبری میانگین سن ابتلا به سرطان پستان ۴۵ تا ۵۵سال است اما باید توجه کرد که «سن مبتلایان به سرطان پستان در ایران ۵تا ۱۰سال جوان‌تر از بقیه کشورهاست و میزان بقای ۵ساله بیماران در ایران به‌طور میانگین ۷۱درصد و میزان بقای ۱۰ساله این بیماری نیز حدود ۶۴درصد است.» 

غربالگری زنان جدی گرفته نمی‌شود
اما به راستی برای شناسایی زودهنگام سرطان چه باید کرد؟ دست کم در مورد دو سرطان شایع در میان زنان یعنی سرطان پستان و سرطان دهانه رحم متخصصان توصیه‌های روشنی دارند؛ همه زنان بایستی از سن ۴۰ سالگی با پزشکان خود در باره ماموگرافی مشورت کنند و از سن ۲۱ سالگی هم به‌طور منظم تست پاپ اسمیر مربوط به غربالگری سرطان گردن رحم را انجام دهند. 

به نوشته سایت «مرکز تحقیقات، درمان و آموزش سرطان»، با انجام غربالگری با استفاده از ماموگرافی می‌توان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پستان را، بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش داد. همچنین طی ۳۰ سال گذشته، کاربرد گسترده پاپ اسمیر به کاهش ۵۰ درصدی موارد بروز سرطان گردن رحم در ایالات متحده منجر شده است. از همین روست که رییس انجمن سرطان ایران بر لزوم اجرای برنامه «غربالگری» تاکید می‌کند.

به نوشته سایت موسسه تحقیقات سرطان، دکترعبدالله فضل‌علی‌زاده عقیده دارد: «حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد کل مردم در طول عمر خود به سرطان دچار می‌شوند که ایران نیز از این مساله مستثنا نیست و اگر برنامه غربالگری یا درمانی انجام شود می‌توانیم شاهد کاهش این میزان باشیم.» او می‌گوید: «مشکل اصلی بیماری سرطان در کشور ما این است که ما هنوز نتوانسته‌ایم برای ثبت انواع سرطان‌ها مرکز اطلاعات مشخصی داشته باشیم و به همین دلایل است که برنامه‌های غربالگری سرطان در کشور به‌صورت کامل اجرا نشده است، در حالی که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا با استفاده از پایگاه اطلاعات سرطان تا حد زیادی توانسته‌اند بیماری سرطان را کنترل کنند.»

برچسب ها: سرطان ، سرطان سینه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)