کد خبر: ۱۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره

ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 96، درحالی آغاز شده است که برخی از داوطلبان با نگاهی به دفترچه سازمان سنجش معتقدند ضرایب برخی از دروس رشته‌های مختلف، چهار ماه مانده به کنکور سراسری و آزاد، تغییرات زیادی داشته و این مسأله روند برنامه‌ریزی‌های درسی آنها را مختل کرده است.البته این تغییرات در برخی رشته‌ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر بوده است.

دکتر «اصغر مولایی دهکردی»، مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، در پاسخ به اعتراض داوطلبان نسبت به تغییر ضرایب دروس در گفت‌و‌گو با «ایران»، گفت: «امکان تغییر ضریب دروس در برخی از رشته‌ها وجود دارد، اما این مسأله به علت تغییراتی اتفاق افتاده که در شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی پیش ازاین صورت گرفته است.»او ادامه داد:«به همین منظور این شورا تصمیم گرفته  این هفته نشست خبری را برای پاسخ به این پرسش‌ها برگزار کند. بنابراین تا برگزاری این جلسه، نمی‌توان اظهار نظرصریحی کرد.»

اضافه شدن منابع جدید
با این حال، تغییر ضرایب برخی از رشته‌ها، به قدری زیاد بود که سر و صدای بسیاری از داوطلبان را بلند کرد. چراکه به گفته برخی از آنها، این تغییرات تنها به ضرایب دروس محدود نشده و در برخی رشته‌ها، علاوه بر تغییر ضرایب، منابع جدیدی هم به کنکور کارشناسی ارشد اضافه شده است!
به گزارش «تابناک» بر اساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد سال جدید در مواد درسی بسیاری از رشته‌های تحصیلی تغییراتی کلی و جزئی صورت گرفت که یکی از نتایجش بی‌فایده شدن مطالعه و زحماتی است که داوطلبان تا 4 ماه قبل از برگزاری آزمون انجام داده اند؛ داوطلبانی مثل دانشجویان رشته رایانه که معتقدند تغییرات انجام شده در مواد درسی و زیر شاخه‌های رشته آنها غیر منطقی است و به دلیل اینکه از مدت‌ها پیش به اطلاع داوطلبان نرسیده است، باید به حالت سابق باز گردد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده در مورد تغییرات ایجاد شده در مواد درسی رشته‌های مرتبط با کامپیوتر، دو گرایش شبکه‌های رایانه‌ای و رایامنش امن از رشته‌ «آی تی» جدا و زیر گروه رشته رایانه شده است که این خود باعث رقابت شدید 30 هزار داوطلب آی تی برای کسب تعداد اندک سهمیه در دو گرایش باقیمانده خواهد شد.
جدا از این به خاطر جابه‌جایی دوگرایش شبکه‌های رایانه‌ای و رایامنش امن، دروس ریاضی عمومی 1 و 2 و معادلات به ریاضیات تمامی گرایش‌های مهندسی رایانه اضافه شده و در عوض ریاضیات مهندسی و محاسبات عددی به خاطر رعایت حال بچه‌های آی تی حذف شده است تا آنها هم بتوانند جوابگوی ریاضیات رشته رایانه باشند.

مشکلی که بر این اساس ایجاد شده اینکه در طول این مدت بسیاری از داوطلبان رایانه دو درس حذف شده را مطالعه کرده و وقت زیادی را برای تفهیم این دروس صرف کرده‌اند و حالا حذف این دروس معنایی جز بی‌فایده بودن همه زمانی که تاکنون صرف کرده‌اند، نخواهد داشت.
آنها معتقدند مطالعه این منابع جدید، زمان زیادی می‌طلبد و مطرح کردن این موضوع آن هم، کمتر از چهار ماه مانده به کنکور سراسری، به هیچ وجه عادلانه نیست. اغلب این داوطلبان، متقاضی شرکت در رشته برق هستند، اگرچه تعداد بالای معترضان، تنها به رشته «برق» محدود نمی‌شود و داوطلبان رشته‌های «مهندسی کامپیوتر»، «فناوری اطلاعات» و «عمران» هم در دسته معترضان به ضرایب دروس قرار می‌گیرند! البته نکته جالب توجه اینجاست که صدای اعتراض داوطلبان ناراضی، به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مثل اینستاگرام و توییتر هم رسیده و براحتی می‌توان ردپای گلایه آنها را در این فضا دنبال کرد.

ثبت‌نام 45 هزار داوطلب
طبق اعلام رئیس سازمان سنجش، بیش از 45 هزار نفر تا به حال موفق به ثبت‌نام در سایت سازمان سنجش شده‌اند. داوطلبانی که تعداد زیادی از آنها هم‌اکنون برای به دست آوردن منابع جدید و شروع برنامه‌ریزی دوباره با توجه به تغییرات جدید، در استرس و نگرانی به سر می‌برند.
دکتر احمد توکلی، با اعلام اینکه تا ساعت 10 صبح 3 دی ماه، بیش از 45 هزار داوطلب برای شرکت در آزمون کنکور ارشد ناپیوسته ثبت‌نام کرده‌اند، به «ایران» گفت: ثبت‌نام این داوطلبان از روز چهارشنبه اول دی ماه منحصراً از سایت سنجش آغاز شده و 7 دی ماه به پایان می‌رسد.او ادامه داد: ضروری است داوطلبان تا پایان روز سه‌شنبه 7 دی ماه با مطالعه دقیق دفترچه راهنما از طریق سایت سازمان سنجش ثبت‌نام کنند.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)