کد خبر: ۱۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رونمایی از میرسلیم نامزد ریاست جمهوری


محمدنبی حبیبی: میرسلیم، عسگر اولادی دوم است

حزب مؤتلفه اسلامی یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های سیاسی است و به واسطه همین تاریخ طولانی فعالیت سیاسی در چارچوب حزب، به حرکت تشکیلاتی اعتقاد راسخ دارد. از همین‌رو امیدوار است سایر تشکل‌های اصولگرا را برای حمایت از نامزد خود ترغیب کند و در عین حال تأکید دارد اگر جامعه اصولگرایی بر کاندیدایی غیر از نامزد اختصاصی این تشکل، به وحدت کلمه برسند، کاندیدای این جریان کنار خواهد کشید. 

این در حالی است که حزب مؤتلفه اسلامی تجربه چندان خوشایندی را در انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته نداشته است. محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌و‌گویی به «ایران» گفت این تشکل در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 تلاش بسیار کرد که در چارچوب تشکیلات و به محوریت جامعه روحانیت مبارز، کاندیدایی واحد از جامعه اصولگرایی وارد میدان شود. 

به گفته وی ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان شامل محمد حسن ابوترابی فرد، منوچهر متکی، محمدرضا باهنر، مصطفی پورمحمدی و یحیی آل اسحاق به همین منظور تشکیل و در نهایت با تفاهم اکثریت اعضا محمدحسن ابوترابی فرد به‌عنوان کاندیدای نهایی ائتلاف تعیین می‌شود. بر همین اساس تنها ابوترابی فرد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کند اما 29 اردیبهشت ماه، حزب مؤتلفه اسلامی از طریق رسانه‌ها مطلع می‌شود که نامزد تحت الحمایه این تشکل از رقابت‌های ریاست جمهوری کناره‌گیری کرده است.

تلاش مؤتلفه برای معرفی نامزد واحد با وساطت آیت‌الله مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز هم به نتیجه نمی‌رسد و این تشکل به صورت جداگانه از علی اکبر ولایتی حمایت می‌کند. حال باید منتظر ماند و دید سرنوشت واپسین نامزد اختصاصی حزب مؤتلفه و نخستین رقیب حسن روحانی از اردوگاه اصولگرایان چه خواهد شد؟

 آیا دیگر اصولگرایان این «پیش دستی» مؤتلفه را خواهند پذیرفت یا در نهایت مؤتلفه از نامزد غیر اختصاصی خود حمایت خواهد کرد؟ یا اینکه همان گونه که طیفی از اصولگرایان در روزهای گذشته مطرح کردند، لشکری از نامزدهای اصولگرا برای «خراش رأی روحانی» و کشیدن انتخابات به دور دوم وارد میدان می‌شوند.



مصطفی میرسلیم به‌عنوان نامزد نهایی حزب مؤتلفه اسلامی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده معرفی شد
به گزارش ایلنا، محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی در اجلاس سراسری دبیران استان‌ها و شهرستان‌های این حزب که روز پنجشنبه برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: ما ۶۰ شاخص را برای افراد واجد شرایط در مؤتلفه اسلامی تعیین کرده‌ایم؛ ۸ نفر در این مسیر تحت بررسی قرار گرفتند ؛ ۴ نفر از آنها گفتند ما نمی‌توانیم کاندیداهای ریاست جمهوری بشویم. بنده هم اعلام کردم احساس تکلیف برای کاندیدا شدن نمی‌کنم. وی ادامه داد: این ۴ نفر در اوایل آذرماه سال‌جاری و پس از جلسات فشرده در معرض رأی شورای مرکزی حزب قرار گرفتند و بعد از طی همه این مراحل، سید مصطفی میرسلیم با یک رأی قابل توجه و اظهار نظر شورای مرکزی به‌عنوان کاندیدای حزب مؤتلفه اسلامی تعیین شد. 

به گفته وی«برخی افراد و شخصیت‌های خارج از حزب از کانال‌هایی که دسترسی داشتند، درباره تأیید میرسلیم توصیه‌های زیادی می‌کردند.» حبیبی افزود: من شهادت می‌دهم آقای میرسلیم برهوای نفسش غلبه دارد و طبق میراثی که از آقای عسگراولادی به ما رسیده است، باید گفت ایشان عسگراولادی دوم هستند. 

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: ما در جلسات‌مان تصمیم گرفتیم اولاً با ظرفیت کامل وارد انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بشویم و ثانیاً یک نامزد حزبی داشته باشیم و همه ظرفیت خود را برای پیروز شدن او به‌ کار بگیریم. حبیبی با بیان اینکه «چه ائتلافی بین نیروهای انقلاب صورت بگیرد یا نگیرد ما در انتخابات حضور خواهیم داشت»، گفت: اگر ائتلافی بین نیروهای انقلاب صورت گرفت، ما تلاش می‌کنیم در جلسات ائتلاف، با استدلال‌هایی که داریم، از میرسلیم دفاع کنیم تا وی به‌ عنوان نامزد مؤتلفه اسلامی در فرآیند ائتلاف مورد قبول قرار گیرد.

 وی تصریح کرد: اگر نیروهای انقلاب به یک ائتلاف مورد قبول ما هم برسند، قطعاً برای ما موضوعیت خواهد داشت.
اسدالله بادامچیان نایب رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه ما در فرآیند انتخابات تا پایان مناظرات قاطعانه در صحنه خواهیم ایستاد، گفت: البته تمام تلاش خود را می‌کنیم تا وحدت نیروهای انقلاب را حول یک چهره اصلح، افضل و ارجح شکل دهیم. به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: شکر خدا که به ما توفیق داد تا بتوانیم نامزد مطلوب و شایسته‌ای را برای انتخابات ۹۶ معرفی کنیم و امیدوارم سایر دوستان اصولگرایان نیز سید مصطفی میرسلیم کاندیدای مؤتلفه اسلامی را گزینه اصلح جریان اصولگرایی بدانند.

وی گفت: من به دوستان اصولگرا گفته‌ام که جدول شاخص‌های انتخاب کاندیدای اصلح را تدوین کنید و نامزدهای مطرح اصولگرایی را نیز در آن قرار دهید؛ اگر فردی اصلح و افضل از نامزد مؤتلفه اسلامی بود من یقین دارم خود آقای میرسلیم به نفع او کنار می‌رود.

سید مصطفی میرسلیم از اعضای شاخص حزب مؤتلفه اسلامی است که زمانی قرار بود به‌ عنوان نخست‌وزیر یکی از بالاترین مناصب کشور را از آن خود کند؛ مرداد ۱۳۵۹ نخستین رئیس جمهوری (ابوالحسن بنی‌صدر) قصد داشت میرسلیم را به‌عنوان نخست‌وزیر معرفی کند اما پس از چند روز که فضای مجلس را مساعد ندید این پیشنهاد را پس گرفت تا بالاترین مسئولیت اجرایی وی به عهده گرفتن مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باشد.

مؤتلفه اسلامی در ادوار پیشین انتخابات ریاست جمهوری، میرسلیم را پیشنهاد کرده بود.البته وی هیچ گاه تا پایان انتخابات در صحنه نماند. البته این به آن معنا نبود که مؤتلفه اسلامی از کاندیدایی حمایت نکند.این حزب در انتخابات سال 60، حبیب‌الله عسگراولادی عضو ارشد خود را نامزد و حمایت کرد اما در نهایت محمد علی رجایی رئیس جمهوری شد.در دومین انتخابات ریاست جمهوری همان سال، مؤتلفه حسن غفوری فرد و سید اکبر پرورش را معرفی کرد اما در نهایت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در انتخابات پیروز شد. 

سال 64 حزب مؤتلفه اسلامی بازهم عسگراولادی را به‌عنوان کاندیدا معرفی کرد اما باز هم مردم به آیت‌الله خامنه‌ای رأی دادند. این تشکل در انتخابات سال 68 که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نامزد اصلی بود، کسی را به میدان نفرستاد و در انتخابات سال 72 نیز از وی حمایت کرد.در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 که به روی کار آمدن دولت اصلاحات انجامید، این حزب از علی اکبر ناطق نوری حمایت کرد و در انتخابات 84، 88 و 92 کاندیدای اختصاصی نداشت  در انتخابات ریاست جمهوری اخیر هم از علی اکبر ولایتی حمایت کرد. 

حال مؤتلفه اسلامی پیش از هر تشکل و گروهی در اصولگرایان نامزد خود را معرفی کرده و امیدوار است بتواند سایر گروه‌ها را به حمایت از نامزد خود ترغیب کند. هنوز هیچ کدام از تشکل‌ها و جریان‌های اصولگرا به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند. طیفی از اصولگرایان از جمله جامعه روحانیت مبارز و جبهه پیروان خط امام و رهبری تأکید دارند تنها در صورتی می‌توانند حسن روحانی را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شکست دهند که یک گزینه واحد را به میدان بفرستند. پیشتر شماری از اعضای جبهه پیروان، محمدرضا باهنر دبیر کل این تشکل را گزینه مناسب معرفی کرده بودند. حال حزب مؤتلفه اسلامی یکی از زیر مجموعه‌های اصلی جبهه پیروان، میرسلیم را به‌عنوان نامزد نهایی خود معرفی کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)