ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه ظهر روز چهارشنبه هشتم دی، دیوار حیاط مدرسه ای واقع در روستای سادات آباد از توابع شهرستان سمیرم، تخریب شد و روی تعدادی از دانشآموزان فرو ریخت.
در این حادثه چهار پسربچه هفت ساله، یک دختر بچه ۹ ساله و یک دختر بچه هفت ساله از ناحیه زانو، سر و پا دچار مصدوم شدند.
پس از وقوع حادثه، دو واحد امدادی از اورژانس پیش بیمارستانی و هلال احمر بر بالین مصدومان حاضر شدند و پس از انجام خدمات درمانی اولیه آنها را ابتدا به درمانگاه روستا و سپس به بیمارستان سیدالشهدا (ع) سمیرم منتقل کردند. تاکنون آموزش و پرورش شهرستان سمیرم در قبال این حادثه واکنشی از خود نشان نداده و علت تخریب این دیوار را اعلام نکرده است.
یک سوم بناهای آموزشی فرسودهاند
این در حالی است که براساس آمارهایی که مسئولان درباره وضعیت مدارس در کشور ارائه کرده اند، حدود یک سوم بناهای آموزشی کشور فرسوده اند و برای استفاده نیازمند بازسازی و مقاومسازی هستند که بر طبق آمارهای رسمی خبرگزاریها تاکنون دو سوم مدارس کشور توسط دولت بازسازی شده است.
علی اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در اظهارات خود پیش از شروع سال تحصیلی ۹۴-۹۵ بیان کرده بود که در حال حاضر به رغم اقداماتی که در زمینه ساختوساز مدرسه و بهینه سازی فضاهای آموزشی صورت گرفته است، یک سوم فضاهای آموزشی هنوز فرسوده و غیراستاندارد است. این در حالی است که در شش ماهه نخست سال ۹۴ هزار و ۳۰۰ مدرسه با هشت هزار کلاس درس با یک میلیون ۱۵۰ هزار مترمریع مساحت و هزینه ای بالغ بر هزار میلیارد تومان احداث و تحویل شده است و تا اسفند امسال نیز ۷۰۰ مدرسه دیگر تحویل خواهد شد.
تهران، رتبه اول در فرسودگي مدارس
درحالی كه خيلیها فكر میكنند تهران به عنوان پايتخت كشور دارای بالاترين و با كيفيت ترين مدارس از لحاظ نوسازی وايمنی است، اما مدير كل آموزش وپرورش اين كلانشهر در اين زمینه نظر ديگری دارد.
اسفندیار چهاربند میگويد: مساله ایمنی فضاهای آموزشی از مهمترين دغدغههای جدی آموزش وپرورش است، اما با تمام تلاشهايی كه در چند سال اخير در اين زمينه انجام شده است ۳۰ درصد ساختمانهای مدارس که حدود ۱۰ هزار کلاس درس را شامل میشود، فرسوده بوده و نيازمند تخریب و نوسازی هستند.
او ادامه میدهد: برخی مدارس پايتخت حتی از حداقل ایمنی نيز برخوردار نيستند، در حال حاضر ۱۷ هزار کلاس درس در شهر تهران در نوبت مقاومسازی قرار گرفتهاند و اگردر اين ميان زلزلهای چهار یا پنج ریشتری رخ دهد، ممکن است ۱۷هزار کلاس درس تخریب شود و اگر بخواهیم این تعداد کلاس درس را تخریب و مقاومسازی کنیم با اعتبارات فعلی به ۳۲ سال زمان نیاز داریم! اين مسئول ادامه میدهد: به لحاظ مشكلات فضای آموزشی، وضعیت بيشتر مناطق كشور چندان مناسب نیست. برای مثال در شهرهای مختلف خوزستان، سیستان و بلوچستان و... مدارسی وجود دارند که بنیان اولیه ساختمانهایشان برای مدرسه نیست و دانشآموزان در ساختمانهای فرسودهای درس میخوانند که هیچگونه امکاناتی را برای تدریس ندارند.
فرسودگي ۵۹درصد مدارس خراسان رضوی
قدمت خراسان رضوی و مدارس آن موجب شده تا پس از شهر تهران، خراسان رضوی بالاترين ميزان مدارس فرسوده را به خود اختصاص دهد.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به وضعيت نامناسب مدارس در اين استان میگويد: ۱۴۹ مدرسه در استان استيجاری است. ۵۹ درصد مدارس استان به بازسازی يا مقاومسازی نياز دارند که از اين حيث خراسان پس از تهران رتبه دوم را داراست.
غلامحسين افسری میافزايد: تقريبا در تمامی مناطق مشهد با بحث فرسودگی مدارس روبهرو هستيم و تنها در نواحي ۶ و هفت آموزش و پرورش كه شهرهای جديد هستند مشكل نداريم. اين مسئول ادامه میدهد: با اين وجود، مشكل فرسودگی مكانهای آموزشی در شهرستانهايی همچون نيشابور و يا سبزوار اين مساله نمود بيشتری دارد. او اظهار میکند: با تصويب سه ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار از سوی مجلس برای بازسازی و مقاومسازی مدارس كشور که قرار است در چهار سال در اختيار آموزش و پرورش قرار بگيرد میتوان تا حدودی اين مشكل را حل كرد.
مرتضی رئیسی، معاون عمرانی و رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس كشور نیز درباره نوسازی مداس میگويد: بر اساس برنامه پنجم توسعه برای تخريب ونوسازی مدارس فرسوده و قديمی نياز به سه هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان اعتبار است كه اميدواريم اين موضوع به تحقق بپيوندد. اعتبارات در سالهای گذشته برای نوسازی مدارس تخصیص نیافته است.