کد خبر: ۱۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس اتاق بازرگانی رفسنجان در گفت‌وگو با گفتارنو:
ما در شورای گفت وگو این را بردیم ومصوب کردیم اما جهادکشاورزی مصوبه‌ی شورای گفتگورا هم اجرانکرد. بردیم ستادعالی پسته‌ی کشور، معاون وزیر گفت: مدیران جهادکشاورزی و مدیر استاندارد نشستی داشته باشند که بتوانند این مسئله را حل کنند.

گفتارنو/محبوبه فیروزآبادی: 
راه اندازی بورس پسته با اما  و اگرهایی همراه بوده است. اما آن طور که نماینده مردم کرمان و راور گفته است به زودی بورس پسته در کرمان راه اندازی می شود. از رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی کرمان در این خصوص پرسیدیم. محمدعلی محمدمیرزاییان به پرسش های گفتار نو پاسخ داد که می خوانید.


آقای محمدمیرزاییان! نماینده کرمان  اخیراگفته اند  بزودی بورس پسته درکرمان راه‌اندازی می‌شود. می‌خواستم نظرتان  را به عنوان رییس  اتاق رفسنجان درمورد راه اندازی بورس پسته بدانم.
بورس پسته راه اندازی می‌شود؛اما نه اینکه دریک‌ماه اینده راه اندازی شود. به هرحال مراحلی دارد که بایدطی شود. یه سری ابزارآلات باید تجهیزشود وانبارهاباید ازلحاظ اعتبار معرفی شود. 

ازلحاظ اعتبار؟
بله؛ به هرحال انبارها بایداعتبارداشته باشندوشناخته شده باشدویکسری کارها را انجام بدهد. مثل یک بانک باشد که انبارهم اعتبارداشته باشدومردم بتوانند اعتبارکنندکه پسته هایشان  راانجابگذارند. باید ضمانت نامه درتهران بگذارند تا بتواننداعتبارکسب کنند که کشاورزیابازرگان یاکسیکه بخواهد پسته هایش را انجابگذارد اعتماد کند. فکرمی‌کنم تااین مراحل طی شود پنج یاشش ماه طول بکشد.

اقای میرزاییان! پیش ازاین هروقت بحث بورس پسته مطرح می‌شد، فعالان صنعت پسته می‌گفتند زیرساخت‌های ایجادبورس پسته وجودندارد و منظورشان اززیرساخت‌هافقط محدود به انبارنبود. بحث اصلی آن‌ها  این بودکه آن گواهی که میخواهدشرکت کارگزاری بپردازد، چقدر قابل اعتماد و اتکا است...
استانداردها باید تعریف شود، تا بشودپسته‌ها را به بورس برد. به هرحال ما انواع و اقسام پسته را داریم؛کله قوچی، فندقی و بادامی. برای آن انباردارو یاآن کسی که می‌خواهد در بورس، پسته نگهداری کند؛ چه به صورت کارمزدی چه ... بایداین استانداردهارا رعایت کند و اعلام کند آن بورس عرفش چیست؛ چه فیزیکی دارد. بایداستانداردهاراداشته باشد.

تدوین ونوشتن همین استانداردچقدر زمان می‌برد؟
فکرمی‌کنم زودترازپنج یاشش ماه نشود.

و  بعد وظیفه‌ی نوشتن این استانداردبه چه کسی محول شده است؟
ازاقای عزت ابادی سوال کنید. اقای حمیدعزت ابادی کارهای بورس ر ا انجام میدهند من یک جلسه تهران رفتم،اما اقای عزت ابادی و اقای کاربخش درواقع کارهارا انجام می‌دهند.

شما فکر میکنید بورس پسته مشکل پسته را حل می‌کند؟
امیدواریم که چنین اتفاقی بیافتدو پسته‌ی استان را به بخش بورس انتقال دهند،اماکمک به بازرگانان نمی‌شوداما به کشاورزان وتولیدکنندگان می‌شود.

شما جرات می‌کنید از بورس کالا پسته بخرید؟
اگر استانداردهادرست تعریفنشود و یا انچه که در برگه‌ی انباردارارائه می‌شودواقعیت نباشد، و آن برگه‌ای که به بورس میرودبامشخصات فیزیکی پسته یکسان نباشد، من مطمئنم کسی پسته اش را به بورس نمی‌برد. اصلا هم اتفاق خاصی نمی‌افتد. اگراین استانداردها درست تعریف شود، و آن زیرساخت‌ها رادرست انجام دهندامکان داردپسته رابه بورس بیاورند.

یکی از چالش‌هایی که در سال‌های اخیرمطرح بودخریدوفروش گواهی‌های استانداردبود! درست می گویم؟
دقیقانمی‌توانم بگویم که چنین اتفاقی در رفسنجان افتاده ‌است ولی این شرکت‌های همکارهستند که کاراداره استانداردرا انجام می‌دهند و احتمال اینکه گفته باشندهست.

این گواهی‌هاچقدرقابل اعتمادند؟ 
 ببینید الان ازمایش شیمیایی نمی شود. فقط روئیت فیزیکی که برگه‌ی استاندارد فیزیکی توزیع می‌شود.

ما الان به یک چالش برخوردیم. سازمان جهادکشاورزی و اداره استاندارد دارند موازی کاری می‌کنند. قبلا روال کار این‌گونه بود که استانداردزمان نمونه برداری، 2 نمونه بر می‌داشت. یک نمونه برمی‌داشت برای خودش و یک نمونه می‌دادیم جهادکشاورزی تا برگ قرنطینه نباتی را صادرکنند. این برگه قرنطینه نباتی تاکشور مقصد ارزش داشت ولی برگ استاندارد در گمرگ می‌ماند.

حدود هفت هشت ماه است که جهادکشاورزی یکسری  شرکت راه اندازی کرده است واین اتفاق هم درحال حاضر درکرمان افتاده است اما دراستان های دیگر این‌گونه نیست؛ بعضی از استان‌ها همان روال قبل را ادامه می‌دهند.کرمان کمی سخت گیری کردند.

مدیران بخش قرنطینه نباتی گفتندماخودمان می‌خواهیم اینکار را انجام بدهیم. این‌که این شرکت‌ها متعلق به چه کسی است را نمی‌دانم. آن شرکت‌ها نمونه برمی‌دارند  برای جهادکشاورزی و استاندارد هم جدا نمونه‌برداری می‌کند. اینکه جهادکشاورزی قبل از استاندارد بیاید نمونه برداری کند، چونهنوزبارپلمپ نشده ومشخص نیست که میخواهداین بار راصادر کند مساله ساز است. بعد از استاندارد هم اگربخواهد نمونه بردارند، شدنی نیست چون باید فک پلمپ کنند  و اصلا ارزشی ندارد.اینکاراخلال ایجادکرده است.یعنی بعضی صادرکننده ها مشکل پیداکرده اند.

حتی ما در شورای گفت وگو این را بردیم ومصوب کردیم اما جهادکشاورزی مصوبه‌ی شورای گفتگورا هم اجرانکرد. بردیم ستادعالی پسته‌ی کشور، معاون وزیر گفت: مدیران جهادکشاورزی و مدیر استاندارد نشستی داشته باشند که بتوانند این مسئله را حل کنند. به اتفاق آقای کاربخش پیش معاون وزیر در تهران رفتیم. گفتند: شما با مدیران استاندارد و جهادکشاورزی بشینید و یکی از دو ارگان نمونه برداری کند. دراتاق جلسات متعددی داشتیم هم جهادکشاورزی اقای مهندس طاهری که قسمت قرنطینه هستند و خانم ناظمی واستاندار آمدند اما به توافق نرسیدند.






نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)