کد خبر: ۱۸۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
دوران پسا الیزابت و شباهت های جانشین ملکه با ريیس جمهور روحانی را تحلیل می کند
قانون نوشت:
چند روزی هست که در انظار عمومی آفتابی نشده و خبر درگذشت او بیش از هر زمانی پر رنگ تر شده است. بررسی های قانون نشان می دهد که او قبل از سال 2017، مرده است و خاندان سلطنت، برای تلخ نشدن کریسمس 2017 تصمیم گرفته اند خبر مرگ ملکه را با تاخیر اعلام کنند.
او چهارشنبه، 31 فروردين 1305 در منطقه‌ای اعیان‌نشین به نام «می فر» در بخش مرکزی لندن به دنیا آمد. «می‌فر» در شرق «هاید پارک »و در ناحیه شهر «وست‌مینستر» قرار دارد. بسیاری از سفارت‌خانه‌ها، هتل‌های مجلل، دفاتر مرکزی شرکت‌های بزرگ تجاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در منطقه «می‌فر» مستقر هستند. منطقه می‌فر «گران‌ترین بخش لندن» است.

الیزابت دوم از روز اول تولد، شانس ملکه شدن را داشت. او رکورد طولانی ترین مدت سلطنت را در تاریخ بریتانیا به نام خود ثبت کرده است. کلا باید چهارشنبه را روزشانس او دانست؛ چهارشنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ (۹سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی)، ۶۳ سال و ۲۱۶ روز از سلطنت الیزابت دوم گذشت و به این ترتیب، رکورد طولانی‌ترین دوره سلطنت که به ملکه ویکتوریا، فرمانروای بریتانیا در قرن نوزدهم تعلق داشت، شکسته شد.

آغاز سلطنت

پس از مرگ پدرش جرج ششم در ۶ فوریه ۱۹۵۲ (۱۶ بهمن ۱۳۳۰)، الیزابت دوم به مقام ریاست دولت در پادشاهی متحده، کانادا، استرالیا، نیوزلند، سیلان، پاکستان و آفریقای جنوبی رسید.
وضعیت جسمانی جرج ششم، پادشاه وقت بریتانیا از سال ۱۹۴۸ میلادی رو به وخامت بود. در سال ۱۹۵۱ میلادی، به علت بیماری سرطان، تحت عمل قرار گرفت. در ۶ فوریه ۱۹۵۲ میلادی، جرج ششم، در سن ۵۶ سالگی درگذشت.
بر اساس قانون پیشین وراثت سلطنت در بریتانیا که قدمت آن به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسید، اولین فرزند پسر پادشاه، وارث سلطنت بود و تنها در صورتی که پادشاه فرزند پسر نداشت، دختر ارشد او بر تخت سلطنت تکیه می‌زد. به همین دلیل ، چون جرج ششم فرزند پسر نداشت، تاج و تخت سلطنت به دختر ارشد وی منتقل شد.شاهدخت الیزابت، دوشس ادینبرا، در شکارگاه سلطنتی در کنیا بود که خبر مرگ پدرش را دریافت کرد.
 بارش وتوفان، بازگشت هواپیما را به تاخیر انداخت و یک روز بعد، الیزابت به همراه همسرش فیلیپ به بریتانیا بازگشت. وینستون چرچیل، نخست‌وزیر و سایر مقامات دولت بریتانی از او در فرودگاه استقبال کردند. الیزابت در ۸ فوریه ۱۹۵۲ و در سن ۲۵ سالگی، ملکه بریتانیا و قلمروهای همسو شد و پدر او هفت روز بعد به خاک سپرده شد. ۱۶ ماه بعد، مراسم تاجگذاری ملکه الیزابت دوم انجام گرفت.

اختیارات ملکه

در بریتانیا، مقام سلطنت، جنبه تشریفاتی و نمادین دارد و اگرچه بسیاری از نهادهای حکومتی به نام پادشاه یا ملکه این کشور فعالیت می‌کنند، اما او عملا دارای اختیارات اجرایی و در نتیجه، مسئولیت سیاسی نیست و تصمیمات حکومتی، حتی در مورد بسیاری از موضوع‌های مربوط به خاندان سلطنتی و نهاد سلطنت، به نام پادشاه یا ملکه اما توسط دولت، پارلمان و سایر نهادها اتخاذ و اجرا می‌شوند.

کار با 13 نخست وزیر

الیزابت دوم، تاکنون در بریتانیا شاهد فعالیت چندین نخست‌وزیر بوده و خانم «ترزا می» ، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، سیزدهمین نخست‌وزیری است که در زمان سلطنت او، دولت تشکیل داده است.

جانشینان الیزابت

۱. چارلز، شاهزاده ولز؛ او شانس اول جانشینی ملکه است و بعد از اعلام رسمی خبر مرگ ملکه، چارلز که بزرگ‌ترین فرزند الیزابت دوم و همسرش شاهزاده فیلیپ است، روی تخت سلطنت خواهد نشست. او ولیعهد بریتانیا است که طبق سنت، لقب« شاهزاده ولز» می‌گیرد.
۲. شاهزاده ویلیام، دوک کمبریج؛ ویلیام، سومین نوه ملکه الیزابت دوم و فرزند شاهزاده چارلز و همسر سابقش «شاهدخت دایانا» است.
۳. شاهزاده جرج کمبریج؛ او بزرگ‌ترین فرزند شاهزاده ویلیام و همسرش کاترین، دوشس کمبریج است.

دوران پسا الیزابت

احتمالا نباید منتظر تغییر چندانی در دستگاه سلطنت بریتانیا باشیم؛ الیزابت دوم، نه آنقدر قدرت داشت که با نبودنش، مشکلی ایجاد شود و نه آنقدر مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس، دور و برش گرسنگان کمین کرده بودند که بخواهد جنگ و جدلی برای تاج و تخت صورت بگیرد.

پایان تدریجی سلطنت در بریتانیا

هر چه هست اما باید به این نکته اشاره کرد که مقام پادشاهی یا ملکه دیگر آن جذابیت و حتی قداست گذشته را در بریتانیا یا دیگر کشورهای تحت امر ندارد. مشکلات اقتصادی و خرج و مخارج سنگین خانواده سلطنت از محبوبیت آن‌ها کم کرد و شاید در آینده ای نزدیک، این عنوان کلا سلب شود! در استرالیا هم همه‌پرسی حذف مقام ملکه یا پادشاه از ساختار سیاسی و قدرت، کلیک خورده و احتمالابه زودی برگزار می شود. در کانادا و دیگر مناطق تحت فرمان، مواردی مشابه دیده می شود. حتی اگر مقام سلطنت حذف نشود با فشار مردم، احتمال بالایی وجود دارد که بودجه خاندان سلطنت به شدت محدود شود و این همان پایان تدریجی سلطنت در دموکراسی های نوین است.

چارلز ، همسن ريیس جمهور روحانی

به احتمال خیلی قوی،« چارلز»، پادشاه بریتانیا خواهد شد. او متولد یکشنبه ، 23 آبان 1327 است؛ یعنی دو روز بعد از حسن روحانی، ريیس جمهور کشورمان به دنیا آمده است. او اولین کسی است که توانسته در خاندان سلطنتی، مدرک دانشگاهی دریافت کند. «چارلز» فارغ التحصیل رشته مردم شناسی از دانشگاه کمبریج است. شباهت بعدی او به دکتر روحانی این است که هر دو فارغ التحصیل یک دانشگاه بریتانیایی هستند!

سفر چارلز به ایران

پرنس چارلز در سال ۱۳۸۲ برای کمک به بازسازی مناطق زلزله زده بم، وارد ایران شد. در آن زمان خبرهای ضد و نقیضی از بازدید وی از ایران منتشر شد. در نهایت هدف سفر وی، تنها کمک به بازسازی بم عنوان شد. او تنها فردی از خانواده سلطنتی پادشاهی متحده‌ است که بعد از انقلاب ایران از سرزمین پارس دیدن کرده‌ است. او پس از بازدید از ایران و برگشت به انگلستان، ایران را کشوری بزرگ با تمدنی بزرگ‌تر و کشوری در حال توسعه توصیف کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)