کد خبر: ۱۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
از خلال سخنان وزير و پاسخ‌هاي علم‌الهدي و اشارات مستقيم و غيرمستقيم آنها به ماجراي كنسرت‌ها مي‌شود اين ماجرا را فهميد

شرق نوشت:

 سیدرضا صالحی‌امیری با حجت‌الاسلام سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و نماينده ولي‌فقيه در استان خراسان رضوي ديدار كرد. اين ديدار احتمالا بي‌ارتباط با اختلاف‌نظرهاي نماينده ولي‌ فقيه و ارشاد در قضيه كنسرت‌ها و كنش و واكنش‌هاي آن نبوده است.

 از خلال سخنان وزير و پاسخ‌هاي علم‌الهدي و اشارات مستقيم و غيرمستقيم آنها به ماجراي كنسرت‌ها مي‌شود اين ماجرا را فهميد. بسياري معتقدند استعفاي علي جنتي، وزير سابق ارشاد، بي‌ارتباط با اختلاف وزارت تحت مديريت او با انتقادات نماينده ولي فقيه به برگزاري كنسرت در مشهد نبوده است. علي جنتي بعد از اعتراض علم‌الهدي گفته بود در مشهد به نقطه‌نظرات علم‌الهدي احترام مي‌گذاريم. اين پاسخ با انتقاد شديد رئيس‌جمهوري روبه‌رو شد.

 روحاني گفته بود: «ما مجلس شورای اسلامی داریم، هر کسی صبح بلند شد و یک تریبونی یافت که نمی‌تواند قانون‌گذاری کند. وزیر ما هم نباید تبعیت کند و باید تابع قانون باشد». علم‌الهدي در گفت‌وگو با وزير ارشاد به اين سخن روحاني هم واكنش نشان داده و توضيح داده است.

خبرگزاري «ايرنا» و «فارس» گزيده گفت‌وگوي وزير و علم‌الهدي را از اين ديدار منتشركرده‌اند. وزير ارشاد كه با هدف تشريح برنامه مشهد، پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال ٢٠١٧ به ديدار علم‌الهدي رفته بود، گفت: «دولت و شخص حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی هنگام تصویب مصوبات این رویداد بر هرچه باشکوه‌تر برگزارشدن آن و استفاده از همه ظرفیت‌های فرهنگی- هنری تأکید داشت و تلاش می‌کنیم تصویری از مشهد به جهان ارائه کنیم ولی امسال باید تبلیغ کنیم که توریست‌های دنیا را به مشهد بیاوریم. همچنین تلاش ما این است که این رویداد بزرگ معنوی و فرهنگی برای مردم مشهد خوش‌یمن باشد».

به گفته وی قرار است لوگویی مخصوص با عنوان مشهد ٢٠١٧ تهیه و در برنامه‌ها به نمایش گذاشته شود و تابلوهایی نیز در ورودی‌های شهرها و مراکز و اماکن نصب شود تا همه مردم با این رویداد آشنا شوند و در جریان آن قرار گیرند». وزير ارشاد افزود: «امروز در سخنرانی‌ها تأکید کردم که اگر دنیا به دنبال امنیت است، سال ٢٠١٧ مشهد امن‌ترین جای دنیاست و همه مسلمانان می‌توانند به ایران و مشهد عزیمت کنند و در کنار آن از رهبران ادیان و فِرق نیز دعوت کردیم که برای گفت‌وگو و تعامل و ایجاد وحدت یکپارچه به مشهد سفر کنند».

عضو کابینه تدبیر و امید، خطاب به آیت‌الله علم‌الهدی گفت: «کمک شما، آستان قدس رضوی و حوزه‌های علمیه در مشروعیت‌بخشی این رویداد نقش بی‌بدیلی خواهد داشت. مطمئن باشید دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد به صیانت از آرمان‌ها و ارزش‌های امام رضا(ع) است و در راه تبیین و معرفی معارف، آموزه‌ها و فرهنگ رضوی از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهند کرد». وزير ارشاد با اشاره به اينكه وزارت ارشاد به دغدغه‌های مقام معظم رهبری توجه ویژه داشته و برنامه‌های خود را بر مبنای رهنمودها و منویات معظم له ادامه می‌دهد، خطاب به علم‌الهدي گفت: «دنبال چالش نبوده و هیچ شأنی جز خدمت به مردم قائل نیستیم».

 صالحی‌امیری افزود: «باید مواظبت کرد تا آسیبی به ما از ناحیه فرهنگ و هنر و رسانه نرسد». او به یک‌سری شایعه‌پراکنی‌ها و جوسازی‌های برخی رسانه و دروغ‌پردازی آنها درباره برخی مطالب حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: «بر این باوریم که گفت‌وگو به‌ جای کشیدن مسائل به فضای رسانه، راحت‌تر و بهتر مسائل را حل‌وفصل می‌کند». وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: «خواهش ما این است پس از شنیدن مطلبی از حوزه وزارت ارشاد قبل از اعلام از تریبون به ما منتقل شود تا چنانچه پاسخی برای آن ابهام نداشتیم، بعد عمومی و از تریبون‌ها اعلام شود».

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تبلیغ شبکه‌های ماهواره‌ای معاند درباره برخی آثار سینمایی اشاره کرد و گفت: «برخی تولیدات سینمایی به وسیله این شبکه‌ها تبلیغ می‌شود بی‌آنکه صاحب اثر اطلاعی داشته باشد؛ این در حالی است که فیلم‌هایی که آنها تبلیغ می‌کنند، جزء کم‌فروش‌ترین آثار سینمایی ما هستند و در مقابل آثار سینمایی داریم که بدون تبلیغ ماهواره فروش آنها به مرز هشت میلیارد تومان رسیده است». به گفته وی، این نشان می‌دهد که مردم خود ارزیاب و انتخاب‌گر خوبی هستند؛ از این رو دشمنان آگاهانه وارد می‌شوند. 

مخالفت با چوب‌بازي و موسيقي محلي 

 به گزارش فارس، علم‌الهدي هم در پاسخ به وزير ارشاد گفت: «باید اجرای برنامه‌های فرهنگی- هنری مشهد ٢٠١٧ براساس فتوای مقام معظم رهبری صورت گیرد نه براساس آنچه من می‌گویم. خبرهایی از حاشیه‌سازی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی- هنری مشهد ٢٠١٧ به ما می‌رسد که احتمالا از سوی افراد خارج از کشور برنامه‌ریزی شده است».

علم‌الهدی درباره دغدغه‌های ایجادشده خاطرنشان کرد: «دلواپسی ما این است که کار وسیعی در حال انجام است و باید در این ابعاد کاری که ارائه می‌شود در حد امام هشتم باشد تا حرمت حضرتش حفظ شود؛ خبر‌هایی به ما می‌رسد که ضدانقلاب‌ها و افراد خارج‌نشین در نظر دارند رخداد فرهنگی مشهد ٢٠١٧ را تحت تأثیر قرار دهند. پیشنهاد بنده در این باب با توجه به نگرانی‌های موجود این است که از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی که پایگاه قوی و نیرومندی دارد بهره‌گیری شود، اگر محوریت اجرای برنامه‌ها با آستان قدس رضوی باشد و برنامه‌های شما اجرا شود، نارسایی‌هایی را که ممکن است در خلال آن حرمت امام رضا(ع) حفظ نشود، از میان برمی‌دارد».

 او افزود: «برنامه‌های برخی روستاها مثل چوب‌بازی، وضعیت ظاهری برخی عشایر اطراف و موسیقی‌های محلی را نباید به‌عنوان جریان فرهنگی مشهد معرفی کنیم، به این دلیل که این موارد توسعه فرهنگ امام رضا(ع) نیست. این‌گونه حرکت‌ها در اطراف رخدادهای فرهنگی مشهد ٢٠١٧ آثار مثبت را از هم می‌پاشد و آفت‌هایی ایجاد مي‌کند؛ مشهد ٢٠١٧ فرصتی است که باید از آن حداکثر استفاده را بکنیم تا حداکثر رسالت خود را در توسعه ارزش‌های دینی انجام دهیم، بایستی نظارت‌ها قوت یابد تا آفات گرفته شود و با مشکل مواجه نشویم.

 عرصه وزارت فرهنگ و ارشاد پرماجراست، در بینش‌های فرهنگی تعارضاتی وجود دارد که در یک‌سو افراد دین‌مدار هستند و افراد دیگر در سوی دیگر که پارادوکسی ایجاد می‌شود، وزارت ارشاد درگذشته در هیچ حوزه‌ای وزارت مصون از برخورد نبوده است. در زمانی که تعارضات فرهنگی در جامعه به وجود آمده، وزارت فرهنگ و ارشاد به یک سمت میل کرده است، منشأ مشکلات همین مورد است، این در حالی است که وزارت می‌بایست جریان‌ها را داوری کند».

او گفت: «ما به‌هیچ‌عنوان طلبی از وزارت فرهنگ و ارشاد نداریم و می‌دانیم که شما برای نظام زحمت می‌کشید؛ ولی بحث ما این است که شما هر عملی انجام می‌دهید منطبق با فتوای رهبری باشد و در حوزه سینمایی و موسیقی و... برنامه‌ها را با فتوای رهبری پیش ببرید، قطعا بنده نمی‌گویم که هرچه نظر بنده هست بدان عمل کنید».

 علم‌الهدی بیان کرد: «عده‌ای ابتدا و انتهای حرف‌های من را جدا می‌کنند؛ ولی شما به فایل‌های صحبت‌های بنده مراجعه کنید، خطبه‌های بنده در سایت موجود است، در زمانی بنده حرفی را راجع به فردی زدم؛ ولی افرادی به رهبری گفتند که بنده علیه دولت حرف زدم و رهبری فرمودند که فیلم خطبه را بیاورید که بنده ببینم».

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: «دنیا بر آن است که در تمامی حوزه‌ها ما را شکست دهد، شما متولی وزارت فرهنگ و ارشادی هستید که دنیا می‌خواهد آن را براندازی کند».

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: «شما گزارشاتی را به رئیس‌جمهور ارائه می‌کنید و رئیس‌جمهور نیز در سخنرانی علنی موضع می‌گیرد و عده‌ای از حرف گفته‌شده ناراحت می‌شوند؛ بنده سایت دارم و نباید حرف‌های بنده را از رسانه‌ها بگیرید، بدان جهت که گاهی اوقات فضاسازی صورت می‌گیرد».

 علم‌الهدي افزود: «در یک مناظره تلویزیونی گفته شد که فردی گفته است همه مجلس فتنه است که منظورش من بودم؛ ولی بنده گفته بودم در مجلس فتنه است؛ در مشهد سخت‌گیری وجود ندارد و ٢٠ آموزشگاه موسیقی فعالیت می‌کنند که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد کار می‌کنند». 

علم‌الهدی در انتها گفت: «مسئله کنسرت به خاطر حواشی آن است، شما می‌پسندید که در شهر امام رضا(ع) فحشا باشد؟»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)