کد خبر: ۱۹۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس انجمن پزشکان متخصص داخلی کشور گفت: در ازای کشیدن 10 نخ سیگار، خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی در مردان 18 درصد و در زنان 31 درصد بیشتر می‌شود.
جامعه> سلامت: رییس انجمن پزشکان متخصص داخلی کشور گفت: در ازای کشیدن 10 نخ سیگار، خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی در مردان 18 درصد و در زنان 31 درصد بیشتر می‌شود.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، گفت: نیکوتین و مواد سمی موجود در سیگار با آسیب رساندن به مژک‌های میکروب‌زدایی در سیستم ریوی شده و پیشرفت بیماری‌های ریوی و به دنبال آن نارسایی قلب و ریه را سبب می‌شود.

وی افزود: اختلال در سیستم دفاعی بدن در پیشگیری از بیماری‌های عفونی، باعث شیوع بیشتر بیماری‌های عفونی در معتادان به دخانیات می‌شود. افزایش کلسترول نیز عامل بروز آترواسکلروز و انسداد عروقی، به‌خصوص تنگی عروق کرونر است که می‌تواند باعث بیماری‌های ایسکمیک قلب و در ادامه باعث انفارکتوس قلبی شود.

خسرونیا با اشاره به افزایش 50 درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در مصرف کنندگان دخانیات یادآور شد: در ازای کشیدن 10 نخ سیگار، خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی در مردان 18 درصد و در زنان 31 درصد بیشتر می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در افراد سیگاری احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، به‌خصوص در زنان بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: تغذیه سالم، 30 دقیقه ورزش روزانه، کنترل وزن، عدم مصرف الکل و عدم استعمال دخانیات نشانه‌ یک زندگی سالم و کاهش بسیار زیاد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد است.

خسرونیا گفت: طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد. این تحقیقات نشان می‌دهد چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند و مدت 20 سال آن را ادامه دهند، 20 سال زودتر از افرادی که سیگار نمی‌کشند، فوت می‌کنند.

این متخصص داخلی تصریح کرد: سیگار و سایر فرآورده‌های دخانی یکی از مهم‌ترین علل بروز سکته قلبی است و بیشتر بیمارانی که در بخش‌های قلب و عروق و CCU بستری هستند، معتاد به دخانیات هستند.

خسرونیا گفت: افرادی که روزانه 10 تا 40 نخ سیگار می‌کشند، استعداد بالایی برای ابتلا به سکته قلبی و مغزی دارند که مهم‌ترین علت آن بالا رفتن کلسترول خون و افزایش فشارخون است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در سال‌های اخیر استعمال سیگار میان نوجوانان و دانشجویان افزایش چشمگیری داشته است، گفت: برخلاف گذشته دختران و زنان باسواد بیشتر از افراد بی‌سواد از استعمال دخانیات لذت کاذب می‌برند.

رییس انجمن پزشکان متخصص داخلی کشور خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع استعمال دخانیات، بویژه سیگار و قلیان در افراد جوان، به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شیوع بیماری‌های قلبی - عروقی در افراد 30 سال به بالا باشیم.

خسرونیا گفت: استعمال دخانیات در سال‌های قبل بیشتر در افراد سالخورده و شکست‌خورده در زندگی دیده می‌شد، اما امروز در خوشی و ناخوشی، علنی و غیرعلنی دانش‌آموزان و دانشجویان شروع به استعمال سیگار و دخانیات می‌کنند و بدین ترتیب آمار نشان می‌دهد روزبه‌روز تعداد مراجعین به بخش‌های اورژانس و CCU افزایش یافته و هر روز سن افراد بستری‌ شده در بخش‌های CCU کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: علت شیوع استعمال دخانیات را می‌توان در دسترس بودن سیگار و فروش آن در بیشتر مغازه‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها، ارزان بودن، آزاد بودن استعمال دخانیات در اجتماع و مکان‌های سربسته و تقلید دانش‌آموزان از اولیای مدارس، والدین و ... است.
برچسب ها: سیگار ، عوارض سیگار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)