کد خبر: ۱۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره

ایرنا نوشت:
مونا مشهدی رجبی/ روز 16 ژانویه سال 2016 میلادی روزی بود که اجرای توافق هسته ای رسما آغاز شد و انتظار می‌رفت با برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، ایران شاهد افزایش نرخ رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری باشد. حال یک سال از آن تاریخ گذشته است و تاثیرات مثبت توافق هسته‌ای در اقتصاد ایران مشهود است.

در ادامه این یادداشت  می خوانیم: در آن سالها هیچ پروژه تازه‌ای در صنعت فولاد اجرا نمی‌شد و سرمایه تازه‌ای به این صنعت تزریق نمی‌شد. ولی بعد از امضای برجام و اجرایی شدن این توافق صنعت فولاد ایران این امکان را پیدا کرد تا منابع مالی مورد نیاز خود را از بانک های خارجی تامین و پروژه‌های تازه‌ای در صنعت فولاد سازی تعریف و اجرا شد.

بزرگترین تاثیر مثبت در صنعت نفت ایران مشاهده شد و از آنجا که اقتصاد ایران ، یک اقتصاد وابسته به نفت است، نرخ رشد اقتصادی هم تحت تاثیراین سیاست رشد کرد.

 گلف نیوز در این زمینه نوشت: در نتیجه برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی ایران توانست صادرات نفت را افزایش دهد.
در ماه های اخیر تولید و صادرات نفت ایران به سطحی که قبل از تحریم ها وجود داشت نزدیک شد و درآمد زیادی را نصیب اقتصاد ایران کرد. از طرف دیگر ایران به بالغ بر 100 میلیارد دلار از منابع مالی فریز شده در بانک های خارجی دسترسی پیدا کردو از این منابع برای تامین مالی پروژه های مهم اقتصادی استفاده کرد و عدم استفاده از این منابع مالی برای هزینه های جاری دولت باعث شد تا تاثیر وارد شدن این منبع عظیم مالی به اقتصاد به صورت افزایش نرخ تورم ظاهر نشود.

از طرف دیگر محدودیت های شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران برطرف شد و منع قانونی بانک های خارجی برای همکاری با نظام بانکی ایران برطرف شد. اگرچه هنوز بانک های بزرگ دنیا از همکاری با ایران امتناع می کنند ولی برداشته شدن موانع خود گام بزرگی در جهت عادی سازی فضای اقتصادی ایران است. تحلیل گران اقتصادی بر این باورند: برای اینکه بانکهای بزرگ همکاری با ایران را از بگیرند نیاز به صرف مدت زمانی دارند تا از تداوم اجرای برجام اطمینان حاصل کنند و بعد از آن، همکاری با ایران را آغاز می کنند.جلب این اعتماد پروسه ای زمان براست و ولی بدون شک برای اقتصاد ایران اهمیت زیادی دارد.

بهبود فضای کسب و کار در نتیجه اجرای توافق هسته ای

صاحبان کسب و کار در ایران بر این باوراند بعد از توافق فضا برای کار در بازارهای بین المللی بهبود یافته است. نشریه NRT در این مورد می نویسد: با برداشته شدن تحریم های اقتصادی واردات کالاهای اروپایی به ایران سه تا 4 برابر شد. از طرف دیگر واردات از کشورهای چین و هند هم رشد کرد و همین مساله سبب شد تا شرکت هایی که در عرصه تجارت خارجی کار می‌کنند از این فضا منتفع شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد توافق هسته ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک زمینه افزایش سرمایه گذاری در بخش معدن را فراهم کرد و تولید در بخش های مختلف معدنی و صنعت فولاد رشد کرد.
سایت استیل نیوز در مورد وضعیت صنعت فولاد ایران بعد از برجام می نویسد: قبل از اینکه ایران و کشورهای صنعتی به توافق برسند،سرمایه گذاری در صنعت فولاد ایران متوقف شده بود. در آن سالها هیچ پروژه تازه‌ای در صنعت فولاد اجرا نمی‌شد و سرمایه تازه‌ای به این صنعت تزریق نمی‌شد. ولی بعد از امضای برجام و اجرایی شدن این توافق صنعت فولاد ایران این امکان را پیدا کرد تا منابع مالی مورد نیاز خود را از بانک های خارجی تامین و پروژه‌های تازه‌ای در صنعت فولاد سازی تعریف و اجرا شد.
رشد صنعت فولاد سازی برای ایران یک مزیت مهم اقتصادی است زیرا هم باعث نجات فرصت های شغلی می شود و هم توسعه زیرساخت های اقتصادی را به همراه دارد. البته تا بازسازی کامل این صنعت راه درازی در پیش است ولی نکته مهم این جاست که صنعت فولادسازی بعد از اجرایی شدن برجام به تدریج رشد کرده است و این روند مثبت در صنعت فولاد سازی ادامه دارد.

همچنین در یک سال گذشته هیات‌های اقتصادی و تجاری مختلفی به ایران سفر کردند و تفاهم نامه های زیادی بین ایران و شرکت های غربی امضا شد که بستر ساز رشد تجارت ایران شد. افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور در فاصله ماه های مارس تا سپتامبرسال2016میلادی را می‌توان از منافع اقتصادی اجرا شدن برجام دانست.

در این بازه زمانی نرخ رشد اقتصادی ایران 7.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و پیش بینی می رود روند افزایش نرخ رشد اقتصادی و کاهش تورم در ایران ادامه داشته باشد.
تاثیر گذاری کُند ولی مداوم برخی از فعالان اقتصادی از اثر گذاری کُند این تحول مهم اقتصادی و سیاسی بر اقتصاد ایران شکایت دارند. آنها انتظار داشتند بعد از اجرایی شدن برجام تمامی موانع اقتصادی یکباره برطرف و اقتصاد با سرعت بالایی رشد کند ولی تحلیل گران اقتصادی در روزنامه فایننشال تایمز انتظار آنها را غیرواقع بینانه می دانند.

در گزارش این نشریه نوشته شد:به دلیل تحریم اقتصادی ایران ، ارتباط مالی و اقتصادی ایران به دنیا قطع شده بود و تمامی قوانین و اصول بانکی بر مبنای همین انفصال طراحی و اجرا شده بود. حال که تحریم ها برداشته شده است باید بستر برای عادی سازی این رابطه فراهم شود.

باید در نظر داشت نمی توان یک ارتباط اقتصادی منفصل را ظرف مدت کوتاهی بازسازی کرد. باید اعتماد سازی شود،فرصت های همکاری مشترک ارزیابی شود و روابط اقتصادی و تجاری از سر گرفته شود و این پروسه بالغ بر یک سال طول می کشد. ولی مهمترین مساله در آغاز این روند از میان برداشته شدن موانع قانونی است که در نتیجه امضای برجام و تعهد همه کشورها به آن، موانع برداشته شده است.

اکونومیست هم ضمن تایید این نظریات نوشت: روند تاثیر گذاری برجام روی اقتصاد ایران کند خواهد بود ولی در صورت تعهد همه طرفین به این توافق نامه ، این تاثیر ماندگار و با دوام است و زمینه ساز بازسازی تدریجی ولی کامل اقتصاد می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)