کد خبر: ۱۹۵۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره

ایرنا نوشت:
محمد بیوک اکشی رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه گفت: سال گذشته صادرات ترکیه به ایران با 35.6 درصد رشد، بیشترین افزایش را در بین بازارهای صادراتی این کشور داشت.

 اکشی روز پنجشنبه در نشست ارزیابی صادرات ترکیه در سال 2016 میلادی که با حضور اعضا و هیات مدیره مجمع صادرکنندگان ترکیه (TİM) در استانبول برگزار شد، افزود: سال گذشته مجموع 142.6 میلیارد دلار بود که این میزان صادرات نسبت به سال 2015 میلادی 0.8 درصد کاهش داشته است.

 آمارهای مجمع صادرکنندگان ترکیه حاکی است که در سال گذشته صادرات ترکیه به ایران بالغ بر سه میلیارد و 690 میلیون و 315 هزار دلار بوده که سهمی برابر 2.8 درصد در کل صادرات این کشور داشت.
او بیان کرد: نرخ واحد صادرات ترکیه در سال گذشته نسبت به سال 2015 میلادی به علت کاهش قیمت نفت و قیمت کالاها در بازارهای جهانی، از 1.44 دلار در هر کیلوگرم در سال 2015 میلادی به 1.37 دلار در سال 2016 میلادی افت کرد و در مجموع تاثیری 3.5 میلیارد دلاری در کل صادرات ترکیه داشت.

اکشی اظهار کرد: در کنار بحران در روابط با روسیه، تحولات در سوریه، عراق و لیبی به عنوان بازارهای سنتی ترکیه نیز عامل مهمی در کاهش صادرات ترکیه شد.
به گفته وی در مجموع صادرات ترکیه به این کشورها در سال گذشته 3.7 میلیارد دلار نسبت به سال 2015 میلادی کاهش یافت.
وی ادامه داد: کاهش ارزش لیرترک و استرلینگ در قبال دلار نیز موجب کاهش صادرات ترکیه شد و تاثیر نرخ اسعار بر صادرات ترکیه نیز در طول سال به میزان 1.5 میلیارد دلار محاسبه شده است.
به گفته رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه، مجموع این تحولات تاثیر 8.7 میلیارد دلاری در کل صادرات ترکیه در سال گذشته داشته است که اگر رخ نمی داد، صادرات ترکیه با پنج درصد رشد به 150.8 میلیارد دلار می رسید.
او با اشاره به رویدادهای مهم امنیتی و سیاسی در سال گذشته به ویژه حملات تروریستی متعدد در شهرهای بزرگ و کودتای نافرجام 15 جولای مدعی شد: به رغم همه این ناملایمات، تلاش شبانه روزی صادرکنندگان در تحقق به موقع سفارشات صادراتی، اجازه نداد که صادرات ترکیه با افت چشمگیری رو به رو شود.

اکشی به شرایط نامطلوب در اقتصاد و تجارت جهانی در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته به عنوان نمونه صادرات روسیه 22 درصد و صادرات انگلیس 12.4 درصد کاهش داشت.
رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه با اشاره به هدف 153.3 میلیارد دلاری صادرات ترکیه در برنامه اقتصادی میان مدت ترکیه برای سال 2017 میلادی بیان کرد: به رغم این، صادرکنندگان ترکیه هدف 155 میلیارد دلاری را دنبال خواهند کرد.
او سال 2016 میلادی را نه تنها از منظر تجارت ترکیه، بلکه از نظر تجارت جهانی نیز سال بسیار دشوار ارزیابی کرد و ادامه داد: تجارت جهانی در سال گذشته از نظر مقدار به استثنای سال 2009 میلادی، بدترین سال در 15 سال اخیر بود و تجارت جهانی در حدود چهار درصد افت کرد و به حدود 16 تریلیون دلار سید.

اکشی در تشریح عملکرد صادراتی ترکیه در بازارهای سنتی و هدف گفت: در سال گذشته صادر کنندگان ترکیه به 250 کشور و منطقه صادرات داشتند در حالی که این رقم در سال 2015 میلادی 246 کشور و منطقه بود.
وی اضافه کرد: صادرات ترکیه در سال گذشته به 127 منطقه و کشور افزایش داشته و در بقیه بازارهای هدف یا افزایشی نداشته و یا با کاهش رو به رو بوده است.
به گفته رئیس تیم، در بین 10 کشور که ترکیه بیشترین صادرات را داشت، ایران با 35.6 درصد رشد، صدر نشین بود و صادرات به هلند با 13.7 درصد رشد، در ردیف دوم و انگلیس با 10.3 درصد در ردیف های بعدی قرار گرفتند.

اکشی در همین حال گفت: رشد صادرات ترکیه به ایران، انگلیس و امارات متحده عربی در سال گذشته ناشی از رشد قابل توجه در صادرات طلا و رشد صادرات ترکیه به آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند و برخی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا نیز به طور عمده ناشی از رشد صادرات تولیدات صنعت خودروسازی بوده است.
وی اظهار کرد: در این میان جایگاه عراق در صادرات ترکیه در سال گذشته از ردیف سوم به چهارم افت کرد و ایتالیا به جای آن نشست.

بیوک اکشی سهم اتحادیه اروپا در کل صادرات ترکیه در سال 2016 میلادی را 49 درصد اعلام کرد و گفت: سهم خاورمیانه در صادرات ترکیه از 19.5 درصد به 18.7 درصد افت کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)