کد خبر: ۱۹۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر ضرورت خواندن و شناساندن زندگینامه آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: جانشین ایشان حتما باید فرد مطلعی باشد که اگر الآن در عینیت هاشمی نیست لااقل در استعداد، نگاه و بینش بتواند همان گونه که آقای هاشمی عمل کرد عمل کند.

جماران نوشت:
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با تأکید بر ضرورت خواندن و شناساندن زندگینامه آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: جانشین ایشان حتما باید فرد مطلعی باشد که اگر الآن در عینیت هاشمی نیست لااقل در استعداد، نگاه و بینش بتواند همان گونه که آقای هاشمی عمل کرد عمل کند.

این خطیب دینی برجسته گفت: فوت آیت الله هاشمی واقعا شوک آور بود و همه را در بهت فرو برد ولی الآن می تواند خلأ وجود ایشان عقل ها، اندیشه ها و تجربه ها را وادار کند که شخص مناسبی مسئولیت ایشان را بپذیرد.

آنچه در ادامه می آید متن گفت و گوی حجت الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی است:

به نظر شما میراث آیت الله هاشمی برای عرصه سیاست کشور چیست؟

من معتقدم که بعد از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی ما فرصت داریم درباره این فردی که 82 سال در این دنیا زندگی و 68 سال از حوزه علمیه قم تا تهران کرد ما حداقل سه کار را باید بکنیم، اول اینکه زندگینامه 68 ساله او را به درستی بخوانیم و دوم این زندگینامه را به درستی به دیگران بشناسانیم و سپس این زندگینامه را به عنوان یک روحانی موفق، کارآمد و الگو در جامعه قرار دهیم تا هاشمی زنده بماند.

مهمترین چیزی که از آیت الله هاشمی رفسنجانی و سیره سیاسی ایشان باقی مانده چیست؟

آیت الله هاشمی شخصیتی است که وارد هر کار و صحنه سیاسی، فرهنگی، تبلیغی و مبارزاتی شده و نشانگر این است که مرد مسئولیت پذیری بود؛ مسئولیت مجلس شورای اسلامی، خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، جبهه و امثال اینها را پذیرفت و از عهده همه آنها شایسته و بایسته و آراسته برآمد. البته می توانیم بگوییم اینها همه را یکجا نباید حرف زد؛ جنگ سخت ترین شرایط کشور بود و مرحوم هاشمی از طرف امام فرماندهی جبهه را گرفت و وقت گذاشت و توانست از عهده آن به نحو بسیار بایسته برآید.

مشی اعتدالی ایشان چه تأثیری بر فضای سیاسی کشور گذاشت و ما چطور می توانیم این مشی را برای آینده کشورمان حفظ کنیم؟

من با عبارتی که اول گفتم که زندگینامه ایشان را بخوانیم، به دیگران بشناسانیم و الگو قرار دهیم تقریبا پاسخ این سؤال شما را هم دادم. وقتی آدمی 68 سال در فراز و نشیب، حوزه، زندان، سفر و حضر، تبلیغات و مسئولیت پذیری خودش را کارآمد نشان می دهد می تواند همین اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در صحنه های مختلف می تواند الگوی مناسبی باشد.

به نظر شما آیا جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی پر شدنی است؟

امام خمینی (س) روزی فرمود که «طبقات مسلمین خصوصاً در ایران، به جنبش آگاهانه گراییده اند و به هیچ وجه قائم به شخص یا اشخاص نیست.» (صحیفه امام، جلد 3، صفحه 258) امام که امام، مدیر، پدر و صاحب بود وقتی از دنیا رفت جای ایشان را فرد دیگری پر کرد و ولو اینکه شاگرد امام بود راه او را به درستی ادامه داد و تا الآن که 27 سال از آن زمان می گذرد این مسیر همچنان ادامه دارد.

فوت آیت الله هاشمی واقعا شوک آور بود و همه را در بهت فرو برد ولی الآن می تواند خلأ وجود ایشان عقل ها، اندیشه ها و تجربه ها را وادار کند که شخص مناسبی مسئولیت ایشان را بپذیرد.

ایشان مسئولیت های مختلف داشتند. منظور شما از این پذیرش مسئولیت صرفا مجمع تشخیص مصلحت نظام است؟

 حتما فردی که مسئولیت می پذیرد باید چند جانبه باشد و فقط مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست؛ خود مجمع تشخیص مصلحت نظام وظایف متعدد و گوناگون دارد. بنابر این جانشین ایشان حتما باید فرد مطلعی باشد که اگر الآن در عینیت هاشمی نیست لااقل در استعداد، نگاه و بینش بتواند همان گونه که آقای هاشمی عمل کرد عمل کند.

بهترین روشی که ما بتوانیم این راه را به درستی ادامه دهیم و آن روش و بینش را در ادامه راه داشته باشیم چیست؟

من به یاد دارم آیت الله هاشمی حتی برای یک خطبه نماز جمعه در طول هفته وقت می گذاشت. کسی که می خواهد این مسئولیت را بپذیرد باید در خود این روحیه را داشته باشد که اهل مطالعه، مشورت و تبادل نظر باشد و سعه صدر داشته باشد که به قول مرحوم آیت الله طالقانی خداوند دو گوش برای شنیدن و دو چشم برای دیدن و یک زبان برای حرف زدن داده است. این فرد جانشین خیلی باید سعه صدر داشته باشد که سخنان گوناگون را هم بخواند و هم بشنود و هم ببیند تا بتواند در نهایت تصمیم گیری مناسبی داشته باشد.

پیشنهاد شما برای ادامه این راه چیست؟

من دو پیشنهاد دارم که اولا ما باید تا چهلم آیت الله هاشمی این جلسات سخنرانی و یا کنفرانس ها و نشست های خبری داشته باشیم و شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی را موشکافی کنیم و به اطلاع دیگران برسانیم. من امروز مقاله ای می نوشتم تا از منظر قرآن ببینیم آیت الله هاشمی که حافظ و مفسر قرآن بود کدام آیات قرآن می تواند خط دهنده باشد که ما همچنان هاشمی، خمینی، بهشتی یا امثال آنها باشیم و تا چهلم این مسیر را ادامه دهیم.

چرا تا چهلم؟ به نظر شما بعد از آن نمی توانیم این کار را ادامه دهیم؟

مطلب دوم این است که مثل هفتم آیت الله هاشمی یک چهلم برگزار کنیم چون اینها سنت است؛ نه اینکه فقط چهلم. چون اینها حالت سمبل دارد و باید این سمبل ها را هم احیا و چهلم شکوهمندی در سراسر کشور برگزار کنیم و دستاوردهای تا چهلم را بررسی کنیم. وقتی پرچم بیش از 50 کشور دنیا به حالت نیمه برافراشته در می آید، شخصیت های سیاسی و علمی جهان دفتر یادبود امضا می کنند، یا اینکه رهبر معظم انقلاب هم آن پیام را می نویسند و هم آن نماز شکوهمند را برگزار می کنند و در حسینیه امام خمینی (س) جلسه می گذارند، باید این دستاوردها را جمع بندی کنیم و به مردم بگوییم در این شرایط کشور و دنیا چون او یک روحانی قابل، لایق، عالم به زمان و شجاع بود مردم به او توجه داشتند و قطعا در آینده هم این توجه را خواهند داشت. تعبیر من این است که هاشمی تازه ولادت یافته است؛ که تازه بفهمیم تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن دارد و کتابی در مورد امیرکبیر نوشته است. باید کم کم این کتاب ها را هم بشناسیم و به وفور در کتابخانه های سراسر کشور تا مردم بخوانند و این راه زیبا ادامه پیدا کند.
برچسب ها: اکرمی ، هاشمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)