کد خبر: ۲۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره

خبرگزاری خانه ملت نوشت:
دانشجویان، اساتید و نخبگان علمی در شرایطی از فرمان ترامپ درخصوص منع ورود ایرانیان به امریکا متضرر می‌شوند که صاحبنظران اعتقاد دارند دود این تصمیم بیش از همه در چشم خود امریکایی‌ها خواهد رفت و البته فرصت مطلوبی ساخته شده است برای بازگشت نخبگان به میهن.

 هنوز چند روزی از ورود ترامپ به کاخ سفید نگذشته بود که وی با تصمیم و حکمی، همگان را متعجب و حیرت زده کرد. او در نخستین تصمیم‌هایش، قانونی را امضا کرد که توهینی آشکار به مردم کشورمان بود و ایرنیانی را که در این کشور زندگی و یا تحصیل می کنند را با مشکلات فراوانی روبرو کرد که مسلما در دنیای امروز این اقدام قابل پذیرش  و توجیه نیست.

اگرچه در خصوص اقدامات خصمانه و برنامه های ضد ایرانی دولت های مختلفی که در آمریکا بر سر کار آمده اند، هیچ شکی وجود ندارد و با توجه به اینکه در چند صباحی که از امضای این قانون گذشته همگان به آشکارا به آن تاکید کرده اند، اما در این بین مسئله ای که قابل توجه و مورد اشاره است، وضعیت  12 هزار دانشجوی ایرانی است که در آمریکا تحصیل می کنند؛ چرا که دانشجویان ایرانی مشغول و متقاضی تحصیل در آمریکا از اصلی‌ترین گروه‌هایی هستند که تحت تأثیر این سیاست جدید قرار می‌گیرند.

تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا بالغ بر ۱۲هزار نفر است که نسبت به سال تحصیلی گذشته رشد بیش از ۸درصدی داشته که پس از هند، ویتنام و نیجریه بیشترین درصد رشد را داراست و یازدهمین کشور از نظر تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در آمریکا به شمار می رود.

دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا که ویزای یک بار ورود و یا چند با ورود به آمریکا دارند و آن دسته از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند، به دلیل امضای دستور جدید ترامپ با عنوان «حفاظت از ملت در مقابل اقدامات تروریستی تبعه‌های خارجی» که در ۶ صفحه منتشر و به امضاء رسیده است و با نام محدودیت و ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع 7 کشور از جمله ایران شناخته می شود، در استرس ادامه تحصیل در ینگه دنیا به سر می برند.

بیش از 50 درصد دانشجویان ایرانی در آمریکا در رشته‌های مهندسی تحصیل می‌کنند. یک‌سوم آنها را خانم ها تشکیل میدهند و 75 درصد آنها در رشته‌های مربوط به STEM (علوم پایه، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات) در حال تحصیل هستند که بالاترین درصد میان 20 کشور برتر در این زمینه است.

دانشجویان ایرانی در رده نخست تحصیل در بالاترین مقاطع تحصیلی هستند. حدود 60 درصد آنها در مقطع دکترا، 35 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و حدود 5 درصد هم در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در آمریکا هستند و به‌طور تقریبی طی یک دوره چهارساله تحصیلی، 250 هزار دلار برای تحصیل و 200 هزار دلار برای زندگی در آمریکا هزینه می‌کنند.

اگرچه قانون مذکور فعلاً 90روزه خواهد بود اما بعید به نظر می‌رسد محدودیت‌ها کاهش چشمگیری داشته باشد. کاهش ورودی دانشجویان ایرانی به آمریکا در سال تحصیلی جدید را شاید بتوان اولین و محتمل‌ترین اثر دستور اخیر ترامپ دانست.

دانشجویان مشغول به تحصیل نیز که معمولاً سالانه یا هر دو سال یک بار برای دیدن خانواده خود به ایران می‌آیند، با این دستور و تبعات آن، به‌احتمال بسیار زیاد قید این دیدار را خواهند زد، چرا که قادر به بازگشت نخواهند بود و زحمات تحصیلی آنان به‌راحتی به باد خواهد رفت. خانواده‌های آن عده از دانشجویان نیز که از تمکن مالی برخوردار بوده و برای دیدار فرزند خود راهی آن‌سوی اقیانوس می‌شدند، نخواهند توانست فرزندان خود را ملاقات کنند.

اما در این بین مطمئنا دیگر کشورهای غربی برای اینکه بتوانند از استعدادهای فراوان جوانان نخبه ایرانی استفاده نمایند، دست به کار شده و سعی در جذب و پذیرش این دانشجویان نخبه ای که در دانشگاه های مطرح آمریکا مشغول به تحصیل بوده، دارند.

کم نیستند دانشگاه های اروپایی که حال از این فرصت برای خود توری را آماده پهن نموده تا از این شرایط استفاده کرده و جوانان ایرانی را به دامان خود بکشانند و مغزهای جوان ایرانی را جذب کنند.

اروپا از سال‌ها قبل برای جبران کمبود نیروی متخصص به جذب نخبگان از کشورهای دیگر با برنامه  "اراسموس" روی آورده که ایران در دوران پسابرجام و پس از قانون جدید آمریکا به یکی از هدف‌های جذاب این برنامه تبدیل شده است.

اراسموس نام یکی از برنامه‌های دیپلماسی تحصیلی (عمومی) اتحادیه اروپاست که هدف آن، فرستادن دانشجویان اروپایی به دیگر کشورها جهت آموزش بالاتر و همچنین جذب نیروهای جوان از کشورهای دیگر و آماده کردن زمینه تحصیل و کار آن‌ها در اروپا است که ایران نیز جزو یکی از این کشورها قرار دارد

نمایندگان پارلمان اروپا روز 4 آبان در استراسبورگ قطعنامه عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران را تصویب کردند که در بند 30 این گزارش آمده است:

" تایید می‌شود با جمعیتی که بیش از 60درصد آن زیر 30 سال، جوان، آموزش‌دیده و پیشرفته از نظر تکنولوژیک تخمین زده می‌شود، ایران و طراوت جامعه‌اش می‌تواند فرصت‌های مشخصی برای پیشبرد ارتباط‌های مردم-مردم با اروپا فراهم کند که اساس آن کنش و احترام متقابل است. باور دارد که برنامه‌های تبادل جوانان از موفق‌ترین فعالیت‌ها در نزدیک‌تر کردن جوامع و فرهنگ‌ها است؛ بنابراین از افزایش بورس‌های دانشجویی اراسموس برای دانشجویانی که از ایران به دانشگاه‌های اروپایی می‌آیند به عنوان راهی برای مبارزه با سوءتفاهم‌ها و کلیشه‌ها حمایت می‌کند؛ خواستار افزایش همکاری‌ها در زمینه آموزش، پژوهش و نوآوری از طریق افزایش تبادل دانشجویان و پژوهشگران می‌شود که همکاری‌های بین دانشگاه‌ها در زمینه‌های متفاوت از جمله در محیط زیست، انرژی‌های تجدیدپذیر، حقوق، حقوق بشر و حکمرانی مطلوب را هم در برمی‌گیرد؛ کمیسیون را فرامی‌خواند که بودجه بورسیه‌های اراسموس دانشجویان ایرانی را افزایش دهد. "

با این اوضاع به راحتی می توان به این نتیجه رسید که غربی ها چه سعی و تلاشی را برای جذب نخبگان کشورمان انجام می دهند و مسئولان باید برای جذب دانشجویان نخبه و توانمند ایران اسلامی برای شتاب بخشیدن به روند توسعه علمی و تحقیقاتی استفاده نمایند و اجازه ندهند که دیگر کشورها از این استعدادها برای رشد علمی خود استفاده نمایند.

خبرگزاری خانه ملت در گفتگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان حوزه آموزش و تحقیقات به بررسی دستور رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر محدودیت ورود ایرانیان به این کشور و تاثیر آن بر ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی حاضر در این کشور پرداخته است.

هروی: کشورهای غربی مترصد استفاده از جوانان ایرانی برای پیشرفت‌های خود هستند

جواد هروی نماینده مردم قائنات و نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم شورای اسلامی  در خصوص دستور رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر محدودیت ورود ایرانیان به این کشور و تاثیر آن بر ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی حاضر در این کشور با بیان اینکه سرزمین عظیم و فرهنگی ایران و اینکه چهره های درخشانی را برای توسعه و پیشرفت علمی به جهانیان معرفی کرده و هیچ گاه دانشجویان ایرانی چشم به راه دانشگاه های آن سوی مرزها و غرب نبوده اند، اظهار کرد: مردم و دانشجویان این سرزمین همواره موفق بوده و زیر یوغ هیچ کشوری قرار نگرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه تلاش و همت جوانان ایرانی در جهت توسعه علمی بوده و اگر می بینیم که فرزندان این سرزمین به مراتب بالای علمی در جهان رسیده بخاطر قدرت بالقوه و هوش ذاتی ایرانیان بوده است، گفت: کشورهای غربی همواره مترصد این هستند تا از جوانان ایرانی بخاطر استعدادها و توانایی بالای که دارند برای پیشرفت های خود استفاده نمایند.

هروی با بیان اینکه مطمئنا اگر درب دانشگاه های غربی  و آمریکایی به روی جوانان ایرانی بسته شود، به مانند دوران بعد از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی موفقیت های بزرگ و بیشتری را به دست خواهند آورد، تصریح کرد: امروز بیش از 5 میلیون دانشجو و 2 هزار و 800 دانشگاه در سراسر کشور وجود دارد و به همت مراکز پژوهشی و تحقیقاتی ایران اسلامی در حال پیشرفت و توسعه علمی بالا می باشد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه بسته شدن درهای دانشگاه های آمریکا هیچ گاه به منزله پایان حرکت علمی  در ایران و اسلام نخواهد بود، گفت: غیرت علمی ایرانیان مطمئنا با این شرایط مضاعف شده و در جهت تعمیق و ایجاد زمینه های توسعه همه جانبه به پیش خواهند رفت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصور غلط آمریکایی ها این است که با بستن مرزهای خود می توانند در مسیر توسعه علمی ایران خللی وارد نمایند، بیان داشت: امثال ترامپ مطمئنا با نگرش و رفتار ناسیونالیستی و تصورات غلط به دنبال محکوم کردن اندیشه های مسلمانان و جلوگیری از پیشرفت های علمی جهان اسلام هستند.

هروی با بیان اینکه جوانان ایرانی به دنبال توسعه ، اقتصاد دانش بنیان و کار آفرینی علمی در کشور حرکت می کنند و مطمئنا در سند چشم انداز به مرزهای بالای علمی خواهند رسید که شاهد صدور دستاوردهای علمی باشیم، اظهار داشت: روند دولت آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت علمی کشور مطمئنا عامل کاهش دهنده رشد علمی نیست بلکه موجب ایجاد غیرت علمی در نسل جوان خواهد بود.

میرزاده: دانشجویان ایرانی سرآمد نخبگان علمی در جهان هستند

میر حمایت میرزاده نماینده مردم گرمی و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس  در خصوص دستور رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر محدودیت ورود ایرانیان به این کشور و تاثیر آن بر ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی حاضر در این کشور، تاکید کرد: دستور رئیس جمهور جدید آمریکا برای منع ورود ایرانیان به این کشور مطمئنا نمی تواند خللی در روند رو به رشد علمی کشورمان بوجود آورد زیرا دانشجویان ایرانی حاضر در این کشور با توجه به استعداد و توانایی بالای که برخوردار هستند همیشه مورد توجه بهترین دانشگاه های این کشور بوده اند.

وی بیان داشت: مراکز علمی و تحقیقاتی آمریکا با توجه به نیاز خود به دانشجویان توانمند و فعال ایرانی و برای تقویت عرصه علمی خود با این قانون مخالفت کرده و همگان به اشتباه بودن این مسئله اعتراض دارند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه آغوش ایران اسلامی همواره برای حضور فرزندان غیور این سرزمین برای ادامه تحصیل باز بوده و مسئولان علمی کشور باید شرایط را برای بازگشت دانشجویان عزیز به کشورمان فراهم نمایند، گفت: ابلاغ این قانون می تواند یک فرصت برای دانشگاه ها و دانشجویان کشورمان برای ارتقا هر چه بیشتر سطح علمی کشورمان باشد، چرا که مراکز علمی و تحقیقاتی ایران به منظور سرعت بخشیدن به روند رو به رشد توسعه علمی خود نیازمند استعدادهای خوب می باشند.

وی در پایان افزود: این تصورات واهی که از مغز سیاسیون آمریکایی نقش بسته که بتوانند جلوی نشر و نمو علمی و رشد خرد افزایی در ایران را بگیرند فکری باطل هست، چرا که با این اقدامات نه تنها ایران دچار بن بست نمی شود، بلکه شاهد تشدید فعالیت های علمی در کشور خواهیم بود.

سلطانی: آمریکا از هر ابزاری برای جلوگیری از رشد علمی ایران استفاده می‌کند

عطاءالله سلطانی صبور نماینده مردم رزن و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم  پیرامون دستور رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر محدودیت ورود ایرانیان به این کشور و تاثیر آن بر ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی حاضر در این کشور،‌ اظهار کرد: اقدامات دولت جدید آمریکا برای جلوگیری از رشد علمی ایران می باشد، چرا که آنها به هر نحوی به دنبال آن هستند که توسعه و پیشرفت در دیگر کشورها بالاتر از آنها نباشد.

وی با بیان اینکه این دستور ترامپ چهره واقعی آمریکا را به نمایش گذاشت و آنهایی که به لبخند های آمریکا دل خوش کرده بودند باید دشمن واقعی را بشناسند،‌تصریح کرد: آنها نگران هستند که رشد علمی در کشورهایی به مانند ایران عاملی برای آسیب زدن به ابهت پوشالی آنها شود.

سلطانی صبور با تاکید بر اینکه دانشگاه ها و موسسات علمی کشورمان باید ظرفیت های مناسبی را برای پذیرش دانشجویانی که در آمریکا هستند، فراهم کنند و آنها را مورد حمایت قرار دهند، گفت: این قانون رئیس جمهور جدید آمریکا  می تواند فرصت مناسبی برای شرایط علمی کشورمان باشد و دانشجویانی که در این کشور مشغول به تحصیل هستند را جذب دانشگاه های کشورمان کنند.

نماینده سابق مردم رزن در مجلس نهم در پایان با بیان اینکه به نظر می رسد که این دستور ترامپ قابل دوام نیست و تنها به دلیل عوام فریبی و تبلیغاتی و در راستای اقدامات ضد اسلامی آنها باشد، افزود: باید تمامی شرایط مناسب را برای پیشرفت های علمی و تحقیقاتی کشورمان انجام دهیم تا این طور مواقع که برخی کشورهای استبدادی به دنبال ضربه زدن به این مسیر علمی هستند نا موفق باشند.

مقتدایی: آمریکایی‌ها مدیون استعدادهای علمی جوانان ایرانی هستند

عباس مقتدایی خوراسگانی نماینده مردم اصفهان و عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم  پیرامون دستور رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر محدودیت ورود ایرانیان به این کشور و تاثیر آن بر ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی حاضر در این کشور،‌گفت: با توجه به اینکه دانشجویان ایرانی در خارج از کشور بخصوص در آمریکا در معتبرترین دانشگاه جزء نخبگان  و دارای استعدادهای درخشان و بالای هستند، هر گونه اعمال فشار و محدودیت برای آنها به ضرر خود کشور صادر کننده احکام و دستورات بی منطق باشد.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها به هر طریق ممکن به دنبال آن هستند که مانع رشد علمی ایران را به هر طریق ممکن شوند، افزود: دولتمردان آمریکایی با تصویب قوانین بی منطق و خصمانه با اعمال فشار درصدد جلوگیری از شتاب علمی و سرعت دست یافتن به مرزهای بالای دانش و فنون جدید توسط جوانان با استعداد ایرانی هستند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم با اشاره به اینکه شاید این مانع تراشی ها در کوتاه مدت باعث کندی حرکت علمی دانشجویان ایرانی برای رسیدن به پیشرفت علمی گردد، گفت: در آینده نه چندان دور همگان به اشتباه تاریخی رئیس جمهور جدید آمریکا پی خواهند برد و جوانان پرتلاش ایرانی به دنیا ثابت می کنند که هیچ قانون بی منطقی نمی تواند جلوی حرکت آنها به سمت توسعه علمی و تحقیقاتی را بگیرد.

وی با بیان اینکه تمامی دنیا  به سطح بالای علمی دانشجویان و محققان ایرانی تاکید دارند، تصریح کرد: امروز تعداد زیادی از ایرانیان در مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا بخصوص آمریکا مشغول تحصیل و فعالیت هستند و عملا بخش قابل توجهی از قدرت علمی آمریکا  و غرب  توسط نخبگان و دانشمندان ایرانی بدست آمده است.

مقتدایی با اشاره به اینکه آنها نگران تداوم رونده رو به رشد و توسعه علمی ایران هستند و با این دست قوانین به  دنبال آن هستند  که سرعت علمی کشورمان را کاهش دهند، بیان داشت: ایران در حال حاضر در حد بالای از پیشرفت علمی و تحقیقاتی در علوم و فناوری های جدید در عرصه های گوناگون دست یافته و افق های بسیار روشنی برای دانشجویان با استعداد و نخبه ایرانی متصور هست که آمریکا ها به دنبال ایجاد خلل در این مسیر هستند.

وی در پایان تاکید کرد: مطمئنا همانگونه که تحریمها نتوانست جمهوری اسلامی ایران را در مسیر سازندگی متوقف کند ، قانون جدید آمریکا نیز نمی تواند در مسیر پیشرفت علمی و توسعه شتابان به سمت توانمندی در عرصه علوم و فنون جدید مشکلی ایجاد نماید.

سلیمی: توانایی علمی و تحقیقاتی ایرانیان با تصمیمات غیرمنطقی خدشه‌دار نمی‌شود

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس  پیرامون دستور رئیس جمهور جدید آمریکا مبنی بر محدودیت ورود ایرانیان به این کشور و تاثیر آن بر ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی حاضر در این کشور، اظهار کرد: اعلام محدودیت برای ورود ایرانیان به آمریکا از سوی رئیس جمهور جدید این کشور مطمئنا برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در آمریکا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد که باید اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه افرادی که پیوسته شعار آزادی و دموکراسی سر می دهند با رفتارهای قرون وسطایی خود در حال نشان دادن واقعیت های خود هستند،‌ تصریح کرد: اینگونه رفتارها به حرکت نظام استبدادی آمریکا به سمت فروپاشی شتاب می دهد و البته نشان دهنده واقیعت های موجود در آمریکا است.

نماینده مردم محلات بیان داشت: آنها با این رفتارها نمی توانند از قدرت فزاینده علمی و تحقیقاتی ایران در منطقه بکاهند و با این اقدامات فقط خود را دچار مشکل می کنند.

وی افزود: مسئولان باید تصمیمات مناسبی برای حمایت از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در آمریکا ، چرا که همگان به توانای علمی ایرانیان اعتراف دارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)