کد خبر: ۲۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
 عربستان با ترکیبی از امید و نگرانی نسبت به واکنش ترامپ به ترس های دربار سعودی از ایران نگاه می کند.

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: عربستان با ترکیبی از امید و نگرانی نسبت به واکنش ترامپ به ترس های دربار سعودی از ایران نگاه می کند.

به گزارش «انتخاب»؛ رسانه های سعودی با خوشحالی مضاعف درباره مکالمه تلفنی بین ترامپ و ملک سلمان در 29 ژانویه صحبت کردند و گفته اند که این تماس به همکاری های نزدیک تر در حوزه مبارزه با تروریسم و همکاری های نظامی خواهد انجامید. آنها بر توافق دو رهبر بر روی «تهدید ایران» علیه ثبات و صلح منطقه تاکید کردند و مشاوران ترامپ نیز ایران را مشکل اصلی منطقه می دانند و این درست برخلاف ایده دولت قبلی آمریکا یعنی باراک اوباما و همراهان او است که ایران را بخشی از راه حل تنش زدایی در منطقه می دانستند. 

آنها هیچ اشاره ای به ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا نکردند و در پشت پرده سعودی بی شک ازاین این اقدام ترامپ استقبال کرده است چرا که این قانون آمریکایی هایی را که قصد سفر به ایران را داشتند منصرف حواهد کرد . تحریم های بیشتر و فشارهای بیشتر بر ایران مورد استقبال ریاض قرار میگیرد. رهبران آمریکا و سعودی هر دو بر خطرناک بودن توافق هسته ای باور دارند و معتقدند باید این توافق با تغییراتی مواجه شود اما نباید این توافق را لغو کرد.

سعوذی ها از درخواست ترامپ برای ساختن منطقه امن در سوریه استقبال کرده اند. ریاض خواستار درگیری بیشتر واشنگتن در سوریه به ویژه برای مبارزه با ایران و حزب الله است. دولت عربستان نمی خواهد بشار اسد به کارش ادامه دهد، اما ایران روسیه مانع سقوط اسد شده اند. 

در پشت پرده دربار آل سعود، اختلافات قابل توجهی به چشم می خورد. سعودی ها به وضوح در مورد اینکه بسیاری از آمریکایی ها معتفد بودند این کشور نیز باید در میان کشورهایی که ورود آنها به آمریکا به طور موقتی ممنوع شده است قرار میگرفت، نگران بودند. از این گذشته 15 تن از 19 هواپیما ربای 11 سپتامبر، شهروندان سعودی بودند و به راحتی ویزای ورود به آمریکا را دریافت میکردند. صدها عربستانی امروز در میان مبارزان القاعده و داعش اند. ممنوعیت ورود شهروندان سعودی به آمریکا بسیاری از اعضای خانواده ها و خاندان سلطنتی عربستان را که از متحدان اصلی آمریکا به شمار می روند تحت تاثیر قرار می داد و همین مساله می توانست موجب خشم افکار عمومی داخلی عربستان شود. از این رو عربستان همه تلاشش را کرد تا از این کار جلوگیری کند.

عربستان خود را خادم الحرمین الشریفین خطاب میکند. اظهارات ضد اسلام و اسلام هراسانه برخی حامیان دولت ترامپ سعودی ها را نگران کرده است. تماس تلفنی ترامپ به سلمان این دلهره عمیق سعودی ها را برطرف نکرده است. آنها میدانند که افکار عمومی آمریکا علیه آنهاست.

نگرانی هایی نیز از بابت اینکه آیا سفارت آمریکا در اسرائیل قرار است به بیت المقدس منتقل شود یا نه نیز وجود دارد. این مساله یکی از معضلات کلیدی سعودی هاست و انتقال سفارت به اورشلیم برای سعودی خبر خوبی نیست.

مساله یمن نیز در تماس تلفتی ترامپ به سعودی ها چندان مورد بحث قرار نگرفته است. سعودی ها خواستار حمایت غیر مبهم و شفاف آمریکایی ها از آنها در یمن اند اما همزمان خواستار پایانی شرافتمندانه به دو سال مداخله نظامی آنها در منطقه هستند.

سعودی ها و شرکای آن ها اخیرا پیشرفت های اندکی در کرانه دریای سرخ داشته اند اما حوثی ها همچنان از شکست بسیار دورند.

سعودی ها هنوز به سمت آمریکا هجوم نبرده اند. ملک عبدالله درخواست عاجزانه جرج بوش را برای برگزاری یک نشست جهت حل و فصل مسائل موجود را برای مدت یک سال رد کرد چرا که از حمایت های بوش از اسرائیل دلخور بود. عبدالله به اوباما اجازه داد که در سال 2009 به دیدن او برود به جای اینکه خودش به کاخ سفید برود. شکی نیست که آال سعود از اینکه ملک عبدلله دوم اردن یک بار با مایک پنس در 30 ژانویه دیدن کرده است خبر دارند . این برای اردنی ها مساله ای نیست اما برای خاندان آل سعود مشکل بزرگی است.

سعودی ها مانند بقیه شاهد نمایش قدرت دولت آمریکا هستند. رکس تیلرسون وزیر خارجه جدید آمریکا مدیرعامل شرکت نفتی اکسون مبیل است و به همین واسطه به سعودی ها نزدیک است. سازمان سیا از قدیم کانال آلترناتیو خاندان سعودی بوده است. ریاست ان که برعهده ی مایک پومپئو است، به نظر می رسد به زودی از ریاض دیدن کند. محمد بن نایف ولیعهد عربستان با همه روسای سابق سیا از زمان جرج تنت روابط نزدیکی داشته است.

سیستم سعودی ها که امروز بر کاهش قیمت نفت، درگیری های منطقه ای و تغییر در خط جانشینی پادشاه تاکید دارد با چالش های جدیدی با متخدان سابق عربستان روبه روست. خاندان آل سعود حتی در بحرانی ترین دوره ها روابط بین عربستان و آمریکا در از سال 1943 تا کنون و حتی در فشار های سال 1973 نیز یکی از متحدان و شرکای حیاتی آمریکا به شمار می رفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)