کد خبر: ۲۰۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
فرشید گل زاده مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای رفاه در گفت‌وگو با گفتارنو
گفتارنو/محبوبه فیروزآبادی: فرشید گل زاده کرمانی است. گلزاده به عنوان یک فعال اجتماعی و سیاسی نیز مطرح و عضو موسس و هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان است. اخیرا اما حاشیه‌هایی در خصوص او منتشر شده که او کم‌تر پاسخی داده بود. از گلزاده درباره این حاشیه‌ها پرسیدم که می‌خوانید.
گفتارنو/محبوبه فیروزآبادی: فرشید گل زاده کرمانی است. او در سال‌های  82 تا 84 مشاور استاندار کرمان و مدیر پروژه دولت الکترونیکی بود. اینک‌اما عضو هیئت مدیره و مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای رفاه و عضو هئیت مدیره باشگاه پرسپولیس است. به گفته خودش در پرسپولیس هم  به دنبال ایجاد سازمان اقتصادی باشگاه  است و طرح اقتصاد ورزش را طراحی کرده است. 
گلزاده به عنوان یک فعال اجتماعی و سیاسی نیز مطرح و عضو موسس و هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان است. اخیرا اما حاشیه‌هایی در خصوص او منتشر شده که او کم‌تر پاسخی داده بود.  از گلزاده درباره این حاشیه‌ها پرسیدم که می‌خوانید.


آقای گلزاده!‌ اخیرا در برخی رسانه‌ها نقدهایی نسبت به شما مطرح شده است. منتقدان از کثیرالسفر بودن جنابعالی و سفرهای پرتعدادتان به انگلستان می‌گویند. این نقد را می‌پذیرید که کثیر‌السفر هستید؟

به نظر من اینکه فردی سفر بکند یا نکند مبنای خوبی برای قضاوت کردن کارکرد افراد نیست. البته من با توجه به گستردگی شرکت رفاه در کشور هر هفته حداقل از یکی از استان‌ها بازدید می کنم و طبق گفته همکارانم، بیشترین سرکشی‌ها و حضور در سطح فروشگاه‌ها در دوره من اتفاق افتاده است. اما احتمالا منظور برخی خبرها از کثیرالسفر بودن، سفرهای خارجی است. من کل سفرهایی که امسال داشتم 5 یا 6 سفر است که عمدتا با هزینه شخصی بوده است. 

ثانیا، یک بنگاه اقتصادی را روی این معیارها ارزیابی نمی کنند. بنگاه اقتصادی را به عملکردش ارزیابی می‌کنند. شاخص های عملیاتی و  اقتصادی‌اش را بررسی می کنند. این گونه خبرهای مغرضانه یک عوام فریبی برای تحت تاثیر قرار دادن عملکرد همکاران من  در مجموعه رفاه است. در حالی‌که ما در سال  اقتصاد مقاومتی یکی از بهترین عملکردهایی را داشتیم که می‌توانیم بگوییم بهترین اقتصاد مقاومتی است. 

در یکی از دوران سخت اقتصاد کشور . در یکی از رکودی‌ترین دوران اقتصاد کشور و در اوج بی پولی کشور و بنگاه های اقتصادی، ما سرمایه گذاری گسترده ای برای ایجاد ظرفیت‌های جدید و سودآوری پایدارآتی مجموعه انجام دادیم و هم توانستیم  شرایط جاری شرکت را خوب اداره کنیم و سودآوری و عملکرد خیلی خوبی هم داشته باشیم.

پس این سفرها، با هزینه شرکت نبوده ؟

قطعا، سفرهای خارجی از هزینه شخصی انجام شده و فقط یک یا دو سفر کاری از طرف شرکت انجام شده است.من سال های سال تجربه زندگی، تحصیل و کار را در خارج از کشور دارم و بسیاری از کشورها و شرکت ها را از نزدیک بررسی کردم. من اشتیاقی برای سفر خارجی ندارم که اگر داشتم، زندگی بی دردسر و راحت در یک کشور پیشرفته را رها نمی کردم و به ایران برگردم. تحول راهبردی رفاه و یا طرح اقتصادی باشگاه های فوتبال برتر ایران بر اساس همین بازدیدها و جلسات با افراد خبره در کشورهای دیگر طراحی شده است.

در دنیای امروز، آنقدر تغییرات سریع است و آنقدر روش ها و الگوهای جدید و متنوعی در آن ظهور می کند، که اطلاع از دنیای بیرون از ایران و درک تغییرات بین المللی یک ضرورت برای موفقیت مدیران است. من هم مخالف سفرهای بیهوده و بدون برنامه هستم. اما ای کاش مدیران این کشور ارتباطات بین المللی موثر و مفید داشتند و به انجام سفرهای هدفمند با دستاوردهای مشخص تشویق می شدند تا برخی هزینه های گزاف بی اطلاعی مدیران بر این کشور تحمیل نمی شد.

در اقتصاد مقاومتی باید به دنبال توانمندسازی و توسعه ظرفیت‌های  داخلی باشیم. این به معنی است که باید از دنیای رقابت و تحولات بین المللی آگاه باشیم و از دنیای رقابت، ایده بگیریم.

می‌خواهید بگویید سفرهای خارجی برای شرکت مفید بود؟
به هر حال تحولات و رشدی که در مجموعه رفاه اتفاق افتاده است، دوست و رقیب همه برآن معترفند و مردم شاهد تغییر یک شرکت فراموش شده و فرسوده به یک شرکت مدرن و جذاب شده هستند البته در این مسیر هنوز جای کار داریم .
این تحولات  در اثر بینشی است که ما  می‌توانیم از شرکت‌های بزرگ دنیا  بگیریم . یعنی خودمان را به سمت استانداردهای روز دنیا برسانیم. و با توانمندی جوانان و نخبگان ایرانی و با ارتقاء توانمندی و پتانسیل داخلی شرکت، در حد رقابت پذیری با آنها قرار بدهیم  . 
شرکت‌های بزرگ دنیا وقتی که به ایران می‌آیند مجموعه‌ی رفاه را به عنوان یکی از مجموعه‌هایی  که توانسته از یک سازمان سنتی فرسوده و قدیمی به یک سازمان جدید و رو به رشد تبدیل بشود، تحلیل می کنند. رفاه در سال گذشته، مورد توجه خیلی از شرکت های داخلی و خارجی قرار گرفته و در برخی دانشگاه های معتبر نظیر دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر به عنوان یک مطالعه موردی مورد بررسی قرار گرفته است.
و اما بهترین قضاوت را مردم، تولیدکنندگان ایرانی و سهامداران شرکت انجام می دهند. وگرنه فضای رسانه‌ای، فضایی که بخواهند افراد را تخریب کنند، مبنای قضاوت برای عملکرد یک بنگاه اقتصادی نیست.

آخرین خبری که در خصوص سفرهای شما منتشر شد حکایت از خروج هفته پیش شما به انگلستان داشت.  شما فقط در اینستاگرام با انتشار یک عکس به این خبر واکنش نشان دادید. چرا؟
من اساسا علاقه مند به جوابگویی به این تخریب‌ها نیستم. این موضوع آن‌قدر بی‌ارزش است که مردم هم زیاد توجهی نمی‌کنند. اینقدر بی‌اخلاقی رواج پیدا کرده که ترجیح می‌دهم به حرف‌هایی که کام مردم را تلخ می‌کند، بهایی ندهم.

آقای گلزاده!‌ شما مصداق دو شغله محسوب می‌شوید؟
دوشغله بودن بستگی به تفسیری است که از هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس می‌شود.  زمانی که من انتخاب شدم، طی نامه‌ای به وزیر محترم ورزش وقت گفتم اگر این مشکل وجود دارد من استعفا می‌دهم، اما تصمیم بر ادامه و حضور من در هیئت مدیره پرسپولیس شد.

از باشگاه پرسپولیس دریافتی ندارید؟
نه، هیچ کدوم از اعضا هیأت مدیره پرسپولیس  دریافتی از پرسپولیس ندارند.

پاداش و حق الجلسه هم؟
هیچ. مطلقا صفر

شما مصداق فیش‌های نجومی هم معرفی شده‌اید...
والا این حقوقی که برای من منتشر کردند، خیلی از دوستان با من تماس می‌گیرند و تعجب کردند از این حقوقی که من دارم با این حجم کار و با این وضع شرکت می‌گیرم. این‌که این مصداق نجومی است، قضاوتش با مردم است.

این حقوق در مجموعه‌ی رفاه یک حقوق عرفی است؟
بله؛ این دقیقا حقوقی هست که 4 سال پیش در شرکت تعیین شده و اتفاقا قبل از اینکه بحث فیش‌های حقوقی مطرح شود، من خودم به واسطه کنترل هزینه‌های شرکت، دوسال پیش بخشی از حقوق خودم را کاهش دادم و حق ماموریت‌ها را برای خودم حذف کردم؛ فقط به صرف اینکه می‌خواستم بحث کنترل هزینه‌ها را در شرکت اعمال کنم از حقوق خودم شروع کردم. 

اخیرا چه اتفاقی افتاده که این‌قدر مورد انتقاد واقع شده‌اید؟
البته این چیز جدید نیست. از ابتدای ورود من به شرکت هم به دلیل کوتاه شدن دست برخی افراد از منابع شرکت و حذف برخی ویژه خواری ها، تخریب ها و بی اخلاقی ها وجود داشت. ابتدا می گفتند جوان است، دانشگاهی است، بی تجربه است در حالی که من در سن 27 سالگی مدیرعامل یک شرکت با سهامدار خارجی در ایران شدم و بعد از آن ده‌ها شرکت ایجاد و کارآفرینی کردم و ... و بعد از این رشد و ارتقای شرکت، حرف های دیگر می زدند، می گفتند انگلیسی است و ... حالا هم حرف های بی اساس دیگر. 
بالاخره شرکتی که بخواهد اصلاح شود، در این شرکت باید شفافیت مالی برقرار گردد که منجر به کوتاه شده دست یکسری افراد می گردد. متاسفانه شب نامه می دهند، فضاسازی می‌کنند و از آن مایه تاسف تر اینکه برخی رسانه‌ها هم به واسطه نگاه‌های سیاسی که دارند بستری می‌شود برای نشر برخی اکاذیب و مطالبی که کام مردم را تلخ می‌کند.
من فکر می کنم دلیل اصلیش این بوده که  ناچارا  لازم بوده فضای شفافی در فضای شرکت ایجاد کنیم. لازم بوده جلوی برخی از رانت‌ها،برخی از کم کاری‌ها، برخی از زیاده خواهی‌ها گرفته شود و   خب این طبیعتا منجر به یک سری هزینه شده است.
متاسفانه بی اخلاقی، دروغ و بی آبرو کردن افراد شیوه ای شده است برای پیشبرد برخی اهداف فرصت طلبانه و رانت محور. لابی کردن و امتیاز دادن و ... هم شده است شیوه برخی مدیران برای ماندگاری. من ترجیح می دهم یا با شفافیت، سلامت و مفید کار کنم و یا کار نکنم و تا وقتی که مسئولیت داشته باشم، نه وارد لابی و معامله می شوم و نه از تلاش و جدیت برای رشد مجوعه دست می کشم.

خودتان از عملکرد مجموعه رفاه  راضی هستید؟

مردادماه 93 من به اتفاق همکارانم، طرح تحول راهبردی رفاه را طراحی و ده‌ها پروژه بهبود را تعریف کردیم و به سهامداران دادیم. وقتی با مدیران شرکت جلسه گذاشتیم، وقتی با تجربه کاری همکارانم روبرو شدم و با خانواده 3هزارو500 نفری که می‌خواستند بیکار بشوند روبرو شدم. مصمم شدیم که شرایط شرکت را عوض کنیم.

رفاه به عنوان شرکتی اصیل ایرانی که مثل نام‌های ارج، کفش ملی، برای ما یک هویت و شخصیت شده است. لذا عزممان را جزم کردیم که شرایط را عوض کنیم. خیلی ها به من هشدار می دادند که نمی توانید و یا نمی گذارند که تحول را ایجاد کنید. اما به همه سختی، مقاومت ها، کارشکنی ها، تخریب ها و ... در دوسال گذشته، پروژه تحول راهبردی و ده‌ها پروژه زیرساختی را اجرا کردیم، و بیش از 100 میلیارد تومان برای اصلاح شرکت در دوران بی‌پولی شرکت سرمایه گذاری کردیم.
ولی جواب همه بی انصافی ها و بداخلاقی هایی که همکاران من را آماج تخریب قرارداده است، یک جمله است آن هم ارزش سهام شرکت.

دو سال و نیم پیش، سهام شرکت را به ارزش هر سهم 450 تومان کسی نخرید ولی هفته  پیش بانک ملت، سهام خودش را با قیمت پایه 950 تومان عرضه کرد و با استقبال بیش از ده خریدار بزرگ و رقابت بین آن ها برای خرید سهام، نهایتا بعد از چند روز سهام رفاه به ارزش هر سهم 1655 تومان فروش رفت.

شرکتی که در آستانه ورشکستگی بود و به صورت جدی بحث تعطیلی شرکت و بیکاری 3500 نفر و بحران برای بیش از ده هزار نفر و افول دوباره یک برند مطرح ایرانی، امروز به جایی رسیده که  ما با افتخار می‌گوییم سهام این شرکت بیش از چند صد درصد رشد کرده است.

ما در دهه فجر امسال 22 فروشگاه نسل جدید افتتاح کردیم که ایجاد این ظرفیت جدید فروش در بازه زمانی محدود در تاریخ خرده فروشی ایران بی نظیر بود. امسال تعداد فروشگاه های نسل جدید ما در کشور به 50 می رسد. فروشگاه شیان در منطقه لویزان تهران را به مناسبت 22 بهمن و جشن 22 سالگی رفاه افتتاح کردیم که یکی از بهترین فروشگاه های ایرانی و در سطح استانداردهای برتر دنیاست. 

نظام تامین کالا را اصلاح کردیم و هر ماه بیش از 2000 قلم کالا را بین 20 تا 50 درصد تخفیف به مردم ارائه می کنیم. در رکودی ترین دوران اقتصادی کشور، میزان تخفیف های سالانه مان به مردم مجموعا از 15 میلیارد تومان به 70 میلیاردتومان رسیده است یعنی بیش از چند صد درصد رشد. در طرح دوسه شنبه های طلایی، 10 قلم کالای اساسی را در هر دوشنبه و سه شنبه با سود نزدیک به صفر درصد به مردم عرضه می کنیم.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کاظم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
1
0
قبول کن بیش تر از حقت بهت پست دادن
موسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
1
0
حالا شما هم از هیات مدیره پرسپولیس استعفا بده. نمی رسه که. این کاره هم نیستی!
جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
0
0
به نظرم 24 میلیون حقوق نجومی نیست اما قبول داشته باش که زیاد می گیری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)