کد خبر: ۲۰۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی صنایع و معادن کرمان در گفت‌وگو با گفتارنو:
گفتارنو/محبوبه فیروزآبادی: خیلی ها می‌گویند مهدی سیاوشی دارد یک تنه بار گردشگری استان را به دوش می‌کشند. با این حال انتقاداتی هم ممکن است به عملکرد کمیسیون گردشگری اتاق وارد شود. از سیاووشی در خصوص این مباحث پرسیدم و او با حوصله و خوش‌رویی تک‌تک سوالات گفتارنو را پاسخ داد که می‌خوانید:
گفتارنو/محبوبه فیروزآبادی: خیلی ها می‌گویند مهدی سیاوشی دارد یک تنه بار گردشگری استان را به دوش می‌کشند. در برخی محافل هم که از بی‌برنامگی در بخش میراث فرهنگی و گردشگری سخن به میان آمده است، از نقش تاثیرگذار سیاوشی سخن به میان آمده است. با این حال انتقاداتی هم ممکن است به عملکرد کمیسیون گردشگری اتاق وارد شود. از سیاووشی در خصوص این مباحث پرسیدم و او با حوصله  و خوش‌رویی تک‌تک سوالات گفتارنو را پاسخ داد که می‌خوانید: 


آقای سیاوشی! اگر موافق باشید از عملکرد کمیسیون گردشگری اتاق شروع کنیم.

ما کمیسیون‌های گردشگری‌ را  در چند بخش تقسیم کرده‌ایم. یک بخش دعوت کردیم از افراد مختلفی که بیایند در کمیسیون حضور پیدا کنند تا در ارتباط با بحث‌های گردشگری هم ما مطالبمان را بگوییم و هم آن‌ها در جریان امورات قرار بگیرند.

 مهم‌تر  از همه  آقای پورابراهیمی را دعوت کردیم ایشان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس‌اند و تقریباً 3 ساعت ایشان در جلسه‌ی ما نشستد و موضوعات همه‌ی  بخش‌های مختلف گردشگری، را مطرح کردیم، بحث‌های مالیات، بحث‌هایی که بین اصناف  و سازمان گردشگری است ، همه بحث‌ها و مسایل‌شان را مطرح کردند. نهایتا  این مطالب همه به‌صورت مکتوب خدمت آقای پورابراهیمی فرستاده شد و ایشان در مجلس پیگیری کردند؛ خصوصاً در بحث مالیات. 

یک جلسه آقای شهردار را دعوت کردیم، مسائل مربوط به گردشگری شهر کرمان، و مشکلاتی که وجود دارد، پیشنهاد‌هایی که داریم به ایشان ارائه دادیم، ایشان در جریان امورات قرار گرفتند و قرار همکاری گذاشتیم که  بین کمیسیون گردشگری  و شهرداری توافق‌نامه امضا کنیم تا مسائل شهر کرمان به‌عنوان پیشانی استان کرمان به‌طورجدی پیگیری شود.

ازنظر کمیسیون گردشگری شهر چه مسائل و چالش‌هایی دارد؟

مثلاً ما پیشنهاد دادیم در شهر کرمان تابلوهای با زبان‌های خارجی که مناطق گردشگری را معرفی کند، نصب شود.  الآن اگر یک گردشگر خارجی بخواهد برود حمام گنجعلی‌خان هیچ تابلوی انگلیسی نداریم که خودش راه را پیدا کند و برود.

خط‌کشی‌های عابر پیاده مناسب نیستند یا  میدان ارگ قسمتی که مسافر پیاده می‌کنند، پایانه کرمان، مسایلی دارند همه‌ی این مباحث را با ایشان در میان گذاشتیم و ایشان بسیار استقبال کردند؛ و در همه‌ی جلسات نماینده  می‌فرستند و در  جریان موضوعات قرار می‌گیرند.

این پیشنهاد‌ها اجرایی هم شده است؟
بله؛ یک ماه پیش جلسه داشتیم که ایشان دارند پیگیری می‌کنند.

داشتید از عملکرد کمیسیون می‌گفتید؟
در یک جلسه آقای همایی معاون امنیتی استانداری را دعوت کردیم. بحث‌های گردشگری و مسائلی که داشتیم با ایشان مطرح کردیم، برای مثال مطرح کردیم در قرارگاه مرصاد بعضی وقت‌ها شلوغ می‌شود، وقتی گردشگران با اتوبوس می‌آیند  ممکن است معطل بشوند. مطرح شد که تمهیداتی اندیشیده شود که گردشگران راحت‌تر از این مسیرها عبور کند.

یک جلسه آقای الهامی مدیرکل فنی ارتباطات استان را دعوت کردیم در خصوص جاهایی که ایشان می‌توانند در اختیار گردشگران قرار دهند، خصوصاً نرم‌افزارهایی که تهیه می‌شود و ایشان می‌تواند اعتباراتی را بدهد  که این نرم‌افزارها توسعه پیدا بکند  در بخش گردشگری.

یک جلسه آقای رودری رییس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان را دعوت کردیم. هم نظرات ایشان در بحث گردشگری را شنیدیم؛ که گفتند محور توسعه استان بر مبنای گردشگری است.  ما نظرات خودمان را دادیم و درخواست کردیم که اعتبارات عمرانی استان را حتی‌الامکان سوق دهند به سمت  مناطق گردشگری و درخواست کردیم که تسهیلات را با دقت در بخش گردشگری پیگیری کنند که به‌راحتی پرداخت بشود.

 یک جلسه آقای طبیب‌زاده رییس اتاق کرمان را دعوت کردیم. در ارتباط با طرح جامع گردشگری استان، برند گردشگری استان کرمان  نظرات ایشان را گرفتیم که انشاالله در هیات رییسه اتاق  مطرح و پیگیری بشود.
در همه جلسات یا آقای وفایی مدیرکل میراث،یا آقای جهانشاهی معاون گردشگری به ما محبت کردند و حضور داشتند.

در بحث گردشگری استان به یک سری کارها کمک کردیم؛ یکی برگزاری جشنواره‌ی عکس گردشگری بود که ما در کمیسیون پیگیری کردیم. که عکس‌های گردشگری از سراسر استان بود، الآن هم نمایشگاهش دارد در جاهای مختلف کشور برگزار می‌شود.
هماهنگی و کمک به ماراتن کویر یا ابر ماراتن کویر که اثر فوق‌العاده‌ای در معرفی استان و بخش گردشگری  استان در کشور داش و اثرات خیلی مثبتی داشت.

برخی می‌گویند در نتیجه برخی فعالیت‌های گردشگری در استان محیط ‌زیست دارد تخریب می‌شود؛ چقدر قبول دارید؟
باید  روی این مطلب کار شود.  ما الگویمان را گذاشتیم ابر ماراتن.  ما هم نگران کویر بودیم. گفتند ما از کویر که رفتیم فقط یک رد پا از ما در کویر باقی می‌ماند و واقعاً هم رعایت  ‌کردند.

برخی فعالان اجتماعی  در خصوص تابلوهایی که نصب شد و جمع‌آوری نشد. انتقاداتی داشتند.
 واقعاً ماراتنی‌ آلودگی نداشت، من خودم رفتم بازدید کردم. حتی یک لیوان روی زمین بود بااینکه خسته بود خم می‌شد و لیوان را برمی‌داشت و  شعارشان این بود که از ما فقط ردپایی در کویر می‌ماند  و واقعاً همین بود.
حالا بحث گردشگر ان باید آموزش داده شود که رعایت شود.  گردشگری پایدار یعنی گردشگری ای که محیط زیست را آلوده و تخریب نکند.

از عملکرد کمیسیون می‌گفتید؟

کارهای نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی و  فرهنگ بومی را ما در کمیسیون انجام دادیم  که در  محل  دائمی نمایشگاه‌های کرمان به مدت یک هفته برگزار شد. 

پیگیری کردیم اولین انجمن فتو توریسم کشور در استان ثبت شد. به‌صورت رسمی کار خودش را شروع کرده و هیئت‌مدیره دارد. 16 تا کمیته دارد و فتوتوریسم استان را پیگیری می‌کند.

همکاری با جلسات توریست آپ که توسط جوانان گردشگری و برنامه‌ریزی استان در حال برگزاری است، ماهی یک جلسه دارند، جوانانی که در بحث گردشگری و در بحث  آی تی تخصص دارند، دورهم جمع می‌شود و در خصوص مسائل گردشگری استان صحبت می‌کنند و نظر می‌دهند. 
در برگزاری‌ اولین استارت آپ  گردشگری استان همکاری کردیم و به نحو خیلی خوبی برگزار شد. 

پیگیری کردیم تور هوایی پاراگلایدر ، کایت و کایت موتوری در  کویر شهداد برگزار شد. 80 نفر از سراسر کشور آمدند در این تور و 3 روز در کویر بودند و معتقد بودند که کویر کرمان یکی از بهترین جا برای برگزاری پاراگلایدر و کایت است؛ به دلیل این‌که ارتفاع از سطح دریا در آن منطقه صفر  و برای برگزاری ایمن است. امیدواریم دومین تور را هم برگزار کنیم.

از پروفسور رالف باکلی رئیس مرکز بین‌المللی تحقیقات اکو توریسم دانشگاه گریفیت استرالیا دعوت کردیم. ایشان هم یک هفته با  اساتید دانشگاه علامه طباطبایی در منطقه میمند و شهداد کرمان بودند و این مناطق را به بحث اکو توریسم شان اضافه کردند. 

همایش گردشگری و اقتصاد مقاومتی را پیگیری و در تهران برگزار کردیم که اثراتش  فکر می‌کردیم بیشتر باشد.

جلسات کمیسیون گردشگری را در رفسنجان، سیرجان و بم برگزار کردیم که انشالله در سایر شهرهای استان برگزار خواهیم کرد.

با دانشگاه جامع علمی کاربردی گردشگری همکاری کردیم. تا به الآن 10 دوره آموزش گردشگری در استان برگزارشده، مثل گردشگری الکترونیک، گردشگری سلامت، آموزش برای راهنمایان موزه و ایده‌های تاپ گردشگری از جمله دوره‌هایی بود که ما در برگزاری آن همکاری کردیم.

با بسیج اصناف برای برگزاری اولین جشنواره برترین رستوران‌ها  و سفره‌خانه‌های شهر کرمان همکاری  و هماهنگی کردیم. 
اولین جلسه‌ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را درزمینهٔ گردشگری در حضور آقای استاندار، تعدادی از نمایندگان مجلس و اعضای شورا گفتگوی دولت، با بخش خصوصی برگزار کردیم که تقریباً همه‌ی مشکلات بخش گردشگری در آن جلسه مطرح شد که در حد استان بود و استاندار دستور پیگیری دادند  و الآن پیگیری می‌شود و به نتیجه می‌رسد.

حالا موضوعاتی که به‌صورت ویژه خدمت استاندار و نمایندگان مطرح کردیم مثلا این‌کطلب که تعمیرات باند فرودگاه کرمان به‌گونه‌ای انجام بشود که فرودگاه تعطیل نشود  و نظر استاندار نیز بر همین مبنا بود و به همین شکل هم دارد عمل می‌شود.

از طرف کمیسیون کرمان پیشنهادی مطرح کردیم که الآن در سطح کشور مطرح است و  در کمیسیون اتاق ایران هم تصویب شد مبنی بر این‌که  پیگیری کنیم که کمیسیون گردشگری در مجلس شورای اسلامی تشکیل شود. در مجلس بحث گردشگری زیر نظر کمیسیون فرهنگی است و کمیسیون خاص خود را ندارد.  کمیسیون گردشگری با توجه به شرایط خاص کشور به‌طور مستقل تشکیل شود. 

پیگیری کردیم که اختیارات صندوق کارآفرینان امید که تا سقف 50 میلیون تسهیلات کرمان می‌داد و بالای 50 میلیون باید می‌رفت تهران ، افزایش یابد. الآن تا سقف 100 میلیون تومان در استان‌ها وام تخصیص داده می شود. 

اختلافی دیدگاهی بین اصناف و اداره میراث فرهنگی  هست مبنی بر این‌که اداره میراث می‌گوید واحدهای گردشگری باید تحت نظر ما باشد ، اصناف هم  می‌گوید باید زیر نظر ما باشد، این مشکل بزرگی بود که با پیگیری ما و دیگران در برنامه ششم حل شد و زیر نظر میراث کشور قرار گرفت.

بازدیدهایی به ادارات گردشگری می‌شود الآن نماینده صنف هم حضور پیدا می‌کند و اثراتش خیلی مثبت است.
من دو ملاقات یکی در تهران و یکی در کرمان باآقای رحمانی موحد  معاون گردشگری میراث کشور داشتم، بحث‌های گردشگری را مطرح کردم. گزارش‌های مفصلی به ایشان دادم. یک ملاقات هم با آقای سلطانی فر رئیس قبلی میراث کشور داشتیم.

برخی مدعی‌اند کمیسیون گردشگری برای هفت‌باغ علوی کار می‌کند نه برای گردشگری استان!
من به شما اطمینان می‌دهم این شرکت هفت باغ علوی است که برای گردشگری استان کار کرده است و عکس آن مصداق ندارد؛ حتی یک‌ریال . هفت باغ علوی در جهت رونق گردشگری استان، زائرسرای ماهان را از اوقاف 10 سال اجاره کرد. حدود یک میلیارد تومان آنجا هزینه کردیم، الآن در حال تبدیل به هتل ایوان است و تا اسفند راه‌اندازی می‌شود تا عید پذیرای مهمانان باشد. یکی از اقامتگاه‌های سنتی زیبای استان کرمان و کشور خواهد بود.  کمپ شهداد را از میراث اجاره کردیم. هزینه‌های زیادی کردیم و الآن تورهای داخلی و خارجی را ساپورت می‌کند.

نشریه ستاره کرمان را داریم منتشر می‌کنیم، کل هزینه‌هایش را هفت باغ علوی می‌پردازد، 4 شماره‌اش چاپ‌شده، اولین نشریه گردشگری‌ای است که در کرمان دارد چاپ می‌شود؛ و فوق‌العاده باکیفیت، کاغذ خوب و مطالب خوب است که همه دوستان و کارشناسان و مدیران ارشاد این مطلب را تابید می‌کنند. 
به نشریه 7 جاده کمک می‌کنیم.

 یک دفتر گردشگری را در تلاشیم که اختصاص بدیم به هفت باغ علوی و هدفش تنها واردکردن گردشگر باشد. خوشبختانه 2-3 تا مجموعه گردشگر آلمانی به ایران آورده‌ایم.  به استانداری پیشنهاد دادیم که تعدادی از سفرای کشورهای خارجی را با خانواده‌هایشان دعوت کنیم تا چند روز در کرمان باشند و مناطق گردشگری کرمان را ببینند.


 اگر خاطرتان باشد ما این تجربه را قبلاً در استان داشتیم. خیلی‌ها می‌گفتند نسبت به هزینه‌ای که داشت، خروجی نداشته است...

من با آقای قشقایی معاون وزیر خارجه  و آقای  رحمانی موحد صحبت داشتم  فوق‌العاده این برنامه را تابید کردند. وقتی من با آقای رحمانی موحد صحبت کردم و گفتم این کار را داریم پیگیری می‌کنیم صحبت مرا قطع کرد و به آقای جهانشاهی گفت من دو سال پیش گفتم  این کار را بکنیم. 
سفرای خارجی اکثراً در این بحث گردشگری و نظارت دستی دارند و وقتی بیایند ببینند، در حوزه گردشگری تأثیر دارد.


آقای سیاوشی! برخی می‌گویند کمیسیون گردشگری فقط جلسه می‌گذارد. شما این نقد را می‌پذیرید؟ 

مطالبی که عرض کردم همه کارهایی بود که  عملیاتی شده است.  ما الآن طرحی دادیم بحث گردشگری در کتاب‌های درسی مطرح شود. ما نمایشگاه گردشگری را ایجاد کردیم و ... 


 بحث‌هایی مطرح می‌شود مبنی بر این‌که  در ترکیب اعضای  کمیسیون گردشگری اتاق  آدم‌های مؤثر صنعت گردشگری استان  حضور پررنگی ندارند؛ و خیلی جوان‌گرایی صورت گرفته است.  چقدر این نقد را قبول دارید؟

ما در کمیسیون گردشگری تمام روسای انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی را به عنوان عضو داریم. رئیس انجمن هتل داران حضور دارد. رئیس انجمن آژانس‌ها حضور دارد. رئیس انجمن اکو توریسم حضور دارد.
افراد بخش خصوصی حضور دارند. اساتید  دانشگاه، 4 تا استاد  گردشگری در حوزه گردشگری تدریس می‌کنند و دکترا دارند.
فعالین موفق بخش خصوصی گردشگری حضور دارند. آن‌هایی  فعال‌اند و کار می‌کنند حضور دارند.  هر کس دیگری هم که علاقه به حضور در جلسات دارد، درخواستش را مطرح و تخصصش  را اعلام کند تا ما ایشان را به جلسات دعوت کنیم. 

آقای سیاوشی می‌شود تصریح کنید که چرا گردشگران خارجی به هتل‌های خاصی برده می‌شوند. رانت و لابی خاصی در این خصوص وجود دارد؟
برخی هتل ها خیلی  دل به دل گردشگر می‌دهند. مسایلی وجود دارد مثلا خیلی از هتل‌ها وقتی گردشگران مراجعه می‌کنند به‌جای اینکه به تورگردان‌ها  معرفی کنند  خودشان یک تاکسی‌هایی دارند  و گردشگر را می‌فرستند.  و ...

 سکوت کردن در برابر یک سری مباحث حوزه گردشگری از دیگر انتقاداتی است که به کمیسیون گردشگری اتاق می‌شود. مثلا کمیسیون گردشگری در خصوص طرح میدان مشتاق یا  تخریب خانه شهر هیچ موضع‌گیری شفافی نکرده است. چرا ؟

ما موضعی در کمیسیون نگرفتیم دلیلش هم این است که ما ماهی یک‌بار جلسه داریم و این‌گونه نیست هر هفته باشد که بتوانیم به همه موضوع‌ها بپردازیم. در اولین جلسه در اسفندماه در خصوص خانه شهر صحبت می‌کنیم قطعاً و نظر اعضا را هم می‌گیریم و اگر نظر مخالف باشیم؛ به‌عنوان مخالف نظرمان را ارائه می‌دهیم.

طرح جامع گردشگری به کجا رسید؟
داریم مطالعه می‌کنیم .یک کشور خارجی، قیمتش را داده، داریم بررسی می‌کنیم، خود  مرکز تحقیقات اتاق هم دارد بررسی می‌کند. پیشنهاد ما شرکت خارجی بود به‌این‌علت که  شرکت خارجی طرح جامع را ارائه می‌کند چون خودش یک منبع است در بحث گردشگری و می‌تواند در زمینه بین‌المللی بر گردشگری ما تاثیر مثبت بگذارد. 

نقش دولت در این طرح  چگونه لحاظ می‌شود؟
قطعاً دولت پای داستان خواهد بود. میراث بودجه لازم را ندارد. لذا ما شروع می‌کنیم و  با هماهنگی  میراث فرهنگی و گردشگری  داریم کار را دنبال می‌کنیم. استاندار باید در جریان باشد، ما با مشارکت بحث دولتی‌ کار را دنبال می‌کنیم. 

میگویند گردشگری همیشه در جذب تسهیلات ناکام می‌ماند ، درست است؟
در بحث تسهیلات عمده مشکل گردشگری  در بحث تامین وثایق است. گرفتن تسهیلات کار ساده‌ای نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

استاندار کرمان: تغییر الگوی بارشی قابل پیش‌بینی نیست؛ دستگاه‌ها آمادگی تجهیزاتی داشته باشند

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)