کد خبر: ۲۰۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از نشست عمومی شورای شهر کرمان:
گفتارنو/کوثر نمک‌شناس: در جلسه این هفته شورای شهر موضوعات بحث برانگیزی مثل تخریب خانه‌ی شهر و بهسازی میدان مشتاق مطرح شد و هنگام رای گیری برای تخریب و عدم تخریب خانه‌ی شهر حجت الاسلام محمد ربانی به نشانه‌ی اعتراض جلسه را ترک کرد و تصمیم گیری برای تخریب خانه‌ی شهر به نشست آینده‌ی شورای شهر موکول شد.

گفتارنو/کوثر نمک‌شناس

اولین جلسه‌ی شورای شهر پس از نشست پر حاشیه‌ی استاندار کرمان و اعضای شورای شهر شب گذشته در حالی برگزار شد که کمال جوانمرد، سعید گیلانی ، زهرا ایرانمنش و ماه بانو معصوم زاده غایب بودند.
طبق آنچه انتظار می‌رفت این جلسه موضوعات بحث برانگیزی مثل تخریب خانه‌ی شهر و بهسازی میدان مشتاق مطرح شد و هنگام رای گیری برای تخریب و عدم تخریب خانه‌ی شهر حجت الاسلام محمد ربانی به نشانه‌ی اعتراض جلسه را ترک کرد و تصمیم گیری برای تخریب خانه‌ی شهر به نشست آینده‌ی شورای شهر موکول شد.

تصمیم گیری را به نظر میراث فرهنگی بسپاریم

این روزها در جلسات مختلف افراد مختلف در مورد تاریخچه‌ی ماجرای تخریب خانه‌ی شهر توضیحاتی را می‌دهند و می‌گوید که در شورای دوم و سوم چه اتفاقی افتاده است؛ این بار رییس شورا در جلسه علنی شورای شهر بار دیگر این توضیحات را ارائه کرد و گفت : نظر من این است که با عنایت به نظر کارشناسان میراث فرهنگی، قسمت‌های میراثی این بنا حفظ شود و قسمت‌های سوله و بی ارزش آن پس از پرداخت پولش توسط استانداری برای ساخت جایگزین تخریب شود.
مشرفی در ادامه خانه‌ی شهر را متعلق به مردم دانست و گفت پول فروش این بنا به استانداری باید صرف ساخت خانه‌ی شهر دیگری برای مردم شود.

او همچنین در ادامه سخنانش اشاره کرد که تخریب این بنا توسط استانداری صورت می‌گیرد و شهرداری دخالتی در این موضوع ندارد.

نتیجه واگذاری تصمیم به نظر میراث فرهنگی از الان مشخص است

اما در پاسخ به پیشنهاد رییس شورای شهر مبنی بر واگذاری تصمیم به نظر کارشناسان میراث فرهنگی، زهرا لری صریحا با این پیشنهاد مخالفت کرد و گفت اگر رای را به نظر کارشناسان میراث واگذار کنیم از الان نتیجه معلوم است. 

لری با اشاره به معاصر بودن معماری خانه‌ی شهر گفت: سازمان میراث فرهنگی شرایط خاصی دارد و در مورد تاریخی بودن بنا اظهار نظر می‌کند.

او همچنین تاکید کرد: این بنا با بودجه مردم ساخته شده است و خاطرات خاصی را برای شهر ایجاد کرده است و نهایتا در معماری معاصر در سطح کشور بی نظیر است.

 ربانی هم که از ابتدای پیش امدن ماجرای تخریب خانه‌ی شهر جزو مخالفین آن بود، این بار از لحاظ شرعی توضیح داد ،چون این بنا ملک مردم است و تخریب ملک کسی مستلزم رضایت صاحب ملک است نمی‌شود اجازه‌ی تخریب این بنا را داد. 

ربانی همچنین در ادامه با اشاره به تصویب این طرح توسط شورای سوم گفت: مجلس شورای اسلامی که قانون گذار کشور است ، قانون مصوب شده را در دور بعد اصلاح می‌کنند، اگر در دور قبل شورا کلیاتی تصویب شده است منافاتی ندارد که ما بخواهیم این طرح اصلاح شود.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به مشکل استحکام بنای خانه‌ی شهر خطاب به استاندار کرمان گفت: با توجه به اینکه این مسئله انتظار عمومی مردم شهر است ، عدم استحکام این بنا دلیل بر تخریب آن نمی‌شود ، مگر آقای استاندار زحمت نکشیدند و باغ فتح آباد را که در شرف تخریب کامل بود با میلیاردها تومان احیا کردند؟ نظر من این است که خانه شهر را می‌شود احیا کرد.

تخریب کنیم و پولش را بگیریم

 پس از ربانی و لری که مخالفت خود را با تخریب این بنا اعلام کردند و با تصمیم گیری کارشناسان میراث فرهنگی هم مخالف بودند، علی منصوری حامی پیشنهاد رییس شورای شهر شد و از ربای و لری انتقاد کرد و گفت : نمی‌شود بگوییم سازمان میراث فرهنگی را قبول نداریم ، این حرف منطقی نیست، باید کارشناسان امر توضیح دهند و تنها مرجعی که الان می‌تواند بگوید این بنا میراثی هست یا خیر ، سازمان میراث فرهنگی است.

منصوری در پاسخ به اظهار نظر ربانی در خصوص اینکه خانه‌ی شهر ملک مردم است و نمی‌شود بدون رضایت مردم این ملک را خراب کرد گفت: اگر موضوع نظر مردم است که ما نماینده مردم هستیم همانطور که شورای سوم نماینده مردم بوده است، قرار نیست این بنا را مفت بدهیم، 7ونیم میلیارد بابت تخریب این خانه از استانداری پول می‌گیریم پس به نظر من نمی‌شود گفت پول مردم است و ما نمی‌توانیم دست بزنیم.

او همچنین با اشاره به اینکه برای ساخت ساختمان جدید استانداری هزینه زیادی شده است گفت: خب در ورودی ساختمان استانداری کجا باشد؟ من نظر آقای مشرفی که فرمودند به نظر میراث اقتدا کنیم و قسمت‌های میراثی را نگه داریم ، اگر نه تخریب کنیم و پولش را بگیریم.

منصور ایرانمنش در واکنش به سخنان علی منصوری گفت: همه ساختمان‌ها نیاز به نظر میراث فرهنگی ندارند، شاید این ساختمان به نظر میراث فرهنگی جزو میراث نباشد اما به نظر بسیاری از کارشناسان و اساتید دانشگاه که در شهرسازی مهارت دارند ، این بنا ارزش حفظ دارد و حیف است که تخریب شود، ضمن اینکه تخریب این بنا تبعات اجتماعی زیادی را دارد.

ایرانمنش موضوع خانه‌ی شهر را قابل حل دانست و گفت:  نیازی به بزرگ کردن موضوع نیست و بنده فکر می‌کنم با تجدید نظری در طرح و با انعطلاف بیشتر می‌شود این طراحی را درست کرد که هم بنا حفظ شود هم دسترسی‌های استانداری را پیش بینی شود.

دانشکده‌ی فنی کرمان را هم تخریب کنید/ در شورای سوم حتی کلیات طرح هم تصویب نشده است

زهرا لری هم در پاسخ به علی منصوری از معماری بنای خانه‌ی شهر دفاع کرد و گفت :اگر بنا بر حرف شما باشد که دانشکده فنی کرمان ، میدان آزادی تهران و خیلی از بناهای معاصر دیگر را هم تخریب کنیم چون جزو میراث فرهنگی نیستند، اگر قرار باشد مردمان آثار معاصر خودشان را مداوم تخریب و نوسازی کنند ، کی آثار میراثی و باستانی را خواهیم داشت؟ همین بنا را باید حفظ کرد تا سال‌های آینده میراث فرهنگی شود، یک شبه که میراث فرهنگی ایجاد نمی‌شود.

پس از این سخنان لری ، علی منصوری رو به زهرا لری گفت شما در شورای سوم حضور داشتید و با این طرح موافقت کردید، لری به منصوری پاسخ داد که کلیات متفاوت است و ما نقشه‌ای ندیده‌ایم ، اگر طرحی هم تصویب شده است ، طراحی درستی ندارد.

در این میان منشی جلسات شورا در بحث ورود کرد و به زهرا لری گفت، در شورای سوم کلیاتی هم مورد تصویب قرار نگرفته است. زهرا لری حرف منشی جلسه را تایید کرد و گفت حضور ذهن نداشته است و رو به علی منصوری گفت: طبق گفته‌ی منشی جلسه حتی کلیاتی را هم تصویب نکرده‌اند.

منصوری در دفاع از سخنانش گفت: اگر هرکسی بخواهد نظر خودش را بدهد نمی‌شود، اگر بحث محیط زیست باشد، باید محیط زیست نظر دهد و اگر موضوع میراث فرهنگی باشد ، باید سازمان میراث فرهنگی نظر دهد. نمی‌شود چون نظر میراث با نظر ما همخوانی ندارد بگوییم نظر میراث را قبول نداریم.

ایمان دارم خانه‌ی شهر خراب می‌شود/ ما نوستالژی‌ها را تخریب کردیم

مهنوش مومنی ناامید ترین مخالف اعضای شورا است و با صراحت گفت که مخالف تخریب خانه‌ی شهر است اما ایمان دارد که این ساختمان خراب می‌شود چون ورودی استانداری است. 

مومنی در مورد خاطره انگیز بودن بنای خانه‌ی شهر باز هم موضع ناامیدوارانه‌ای اتخاذ کرد و گفت: آیا مردم کرمان از خانه‌ی شهر بیشتر از میدان آزادی خاطره دارند؟ ما روزی که کفترهای میدان آزادی را پر دادیم باید فکر نوستالژی مردم می‌بودیم نه امروز، ما قبلا این نوستالژی ها را تخریب کردیم.

پس از این بحث‌ها میان منصوری و لری ، رییس شورای شهر خواست تا در مورد خانه‌ی شهر رای گیری کند اما با ترک کردن جلسه تسط ربانی و پادرمیانی دو عضو شورا که برای بازگشت ربانی محل نشست را ترک کردند، ربانی به محل جلسه بازگشت و رای گیری برای تخریب خانه‌ی شهر به دلیل غایب بودن 4 نفر از اعضا از دستورکار جلسه خارج شد.

اصلاح ظاهری میدان مشتاق تصویب شد/ شورای شهر بهترین طرح را انتخاب می‌کند

دستور کار این جلسه رسیدگی به نامه‌های دریافتی شورای شهر بود و اولین نامه‌ای که در صحن علنی شورا مطرح شد ، نامه‌ی رسیدگی به میدان شهدا بود.

علی اکبر مشرفی در توضیح پروژه میدان مشتاق گفت: در طی صحبت‌هایی که با اعضای شورای شهر داشته‌ام کسی با کف و بدنه سازی و زیباسازی ظاهری میدان مشتاق مخالفتی ندارد و مشکل بر سر گودبرداری میدان مشتاق است که مورد تایید قرار گرفته است و در جلسه‌ای که با استاندار داشته‌ایم ، ایشان تاکید کردند که میدان مشتاق با هزینه استانداری اصلاح ساختار می‌شود. 

محمد ربانی در ادامه‌ی سخنان مشرفی خواست شرایط دقیق مصوب شدن این پروژه مثل اصلاح ظاهری و تامین تمامی منابع توسط استانداری را مکتوب کنند.

او همچنین در ادامه گفت: طرح‌های ارائه شده برای کف سازی میدان مشتاق را در شورا ارائه دهند تا بهترین طرح انتخاب شود،نه اینکه فقط یک طرح وجود داشته باشد و ضمنا قبل از سال جدید هم این پروژه شروع نشود.

با توضیح برخی اعضا مبنی بر اینکه به ناچار و به دلیل تمام نشدن طاق‌های میدان شهدا این اتفاق پیش از سال نو نخواهد افتاد، بهسازی میدان شهدا در این جلسه مصوب شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)