کد خبر: ۲۰۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون امور فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پول نفت باید صرف سرمایه گذاری در کشور شود نه صرف خورد و خوراک چرا که این پول متعلق به آیندگان نیز است.
 معاون امور فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پول نفت باید صرف سرمایه گذاری در کشور شود نه صرف خورد و خوراک چرا که این پول متعلق به آیندگان نیز است.

به گزارش ایرنا غلامرضا شافعی عصر سه شنبه در نخستین همایش نقش نظام فنی و اجرایی در ارتقاء سطح کیفی پروژه های عمرانی کرمان افزود: تمامی زیرساخت های کشور همچون بزرگراه ها، سدها، دانشگاه ها و ... بعد از انقلاب با پول دولت و فروش نفت ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید عقب ماندگی های تاریخی را جبران کنیم گفت: روش استاندار کرمان در مشارکت دادن مردم و جذب سرمایه گذاری بسیار خوب است و دولت نیز از این ایده ها حمایت می کند.

وی اظهار کرد: من نیز همچون استاندار کرمان اعتقاد دارم که باید کارها را به بخش خصوصی و مردمی واگذار کرد چرا که دولت منابع انسانی و مالی محدودی دارد.

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: باید کارها را به مردم سپرد و دست مردم هم باز گذاشته شود.

وی ادامه داد: همایش نظام فنی و اجرایی 2 سال است که برگزار می شود و باید طوری برنامه ریزی کنیم هر جوانی که می تواند، کار سازندگی انجام دهد.

شافعی گفت: سابقه مهندسی و مشاوره فنی در کشور ما بسیار طولانی است و خواجه نصیرالدین طوسی در 800 سال قبل نمونه ای موفق برای این مدعاست چرا که وی در علوم مختلفی همچون سیاست، فلسفه، ریاضی و نجوم مهارت داشت.

رئیس نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور هم گفت: نظام فنی و اجرایی کشور ضمن اینکه باید کاملا شفاف باشد به یکپارچگی نیاز دارد.

سید حمزه مصطفوی با بیان اینکه مجموعه مقررات، اسناد و دستورالعمل هایی که در اجرای چروژه های عمرانی به کار گرفته می شود، نظام فنی و اجرایی کشور است افزود: قانون برگزاری مناقصات کشور در سال 1383 اجرا شد و تمامی دستگاه ها ملزم شدند بر اساس آن قانون مناقصلت خود را برگزار کنند.
وی خاطرنشان کرد: قبل از این قانون، هر دستگاهی هر طور که تشخیص می داد مناقصات را به صورت غیر شفاف برگزار می کرد و مدیران دستگاه های اجرایی اولین قربانیان این روش می شدند.

وی گفت: بعد از ابلاغ قانون ذکر شده تمامی دستگاه ها در تمام کشور ملزم شدند با یک روش مناقصات را برگزار کنند و امروز می بینیم که همه مردم به تمامی اطلاعات مناقصات دسترسی دارند.

رئیس نظام فنی و اجرایی کشور با اشاره به انعقاد یک قرارداد در سال 1304 عنوان کرد: این قرارداد برای سرمایه گزاری یک شخص حقیقی در چهار نقطه کشور منعقد می شود و سند آن در همان سال به تصویب مجلس رسید.

وی اضافه کرد: جالب اینجا است که آن سند در سال 1304 کاملا با مقررات BOT مطابقت دارد و در آن سند آمده بود که دولت موظف است از این سرمایه گذار بخش خصوصی حمایت کند.

وی گفت: خوشبختانه امروز در دوره ای از تاریخ قرار داریم که خداوند لطف کرده و پول نفت در حال جدا شدن از پروژه های عمرانی کشور است.

مصطفوی اظهار کرد: اگر در سال 1304 توانستند چنین کاری را انجام و توسعه مناطقی را به بخش خصوصی واگذار کنند چرا ما نتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت صرفا حافظ منافع عمومی است عنوان کرد: توسعه کشور به دانایی و شجاعت نیاز دارد و خوشبختانه در استان کرمان تمامی این معیارها وجود دارد و بزرگان کرمان با دست خودشان این استان را آباد می کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در این آیین گفت: در حوزه راهسازی استان کرمان عمر بیشتر ماشین آلات از 40 سال گذشته است و از رده خارج شده اند.

محمدمهدی بلوردی افزود: باید قبول کنیم که سازنده قوی در حوزه ماشین آلات راهسازی نداریم و نیاز است که در تعرفه های گمرکی تجدید نظر شود و اگر می خواهیم پروژه های استان را توسعه دهیمباید ناوگان ماشین آلات راه سازی را متحول کنیم.

وی خاطرنشان کرد: علاقه داریم پروژه ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم اما ایراداتی وجود دارد که مانع این کار می شود.

وی گفت: اینکه بگوییم بخش خصوصی هزینه کامل یک پروژه را بپردازد، هزینه نگهداری پروژه را هم بدهد و این پروژه صرفه اقتصادی هم داشته باشد منطقی نیست و واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی اتفاق نمی افتد مگر اینکه نظام مالی ما اصلاح شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: امکانپذیر نیست با سود 18 درصد یک بیمارستان بسازیم، هزینه نگهداری آن را هم بپردازیم و سود هم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نباید با سرمایه گذار با تحکم مذاکره کرد گفت: وقتی که دولت هیچ پولی پرداخت نمی کند باید برای حضور سرمایه گزار فرش قرمز پهن کرد نه اینکه با تحکم با آنها مذاکره کنیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از قرارداد تسهیلات مالی در پروژه های عمرانی اظهار کرد: چه اشکالی دارد که هر استان 10 درصد از پروژه هایش را از این روش انجام دهد به گونه ای که سرمایه گذار پروژه را تکمیل می کند و سازمان برنامه و بودجه هم تعهد می دهد که از 2 سال بعد پول پروژه را به سرمایه گذار بپردازد.

نخستین همایش نقش نظام فنی و اجرایی در ارتقاء سطح کیفی پروژه های عمرانی با حضور استاندار کرمان، معاون امور فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس نظام فنی و اجرایی کشور و جمعی از مسئولان استانی در سالن اجتماعات دانشکده شهید چمران کرمان برگزار شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)