کد خبر: ۲۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس جمهور در همایش ملی زنان:
رییس جمهوری صبح امروز با اشاره به اینکه زنانی که در دوران حاکمیت سنت مشکلات داشتند و گرفتار بودند و در زمان ظهور و بروز تجدد و مدرنیته نیز از سوی دیگری گرفتار شدندگفت : آن زمان آنها زندانی نه خانه بلکه اتاق بودند و آن هم نه اتاق اول که آخرین اتاق حیاط و پستو.

رییس جمهوری صبح امروز (یکشنبه) در همایش ملی زنان، نقش آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ، با اشاره به اینکه زنانی که در دوران حاکمیت سنت مشکلات داشتند و گرفتار بودند و در زمان ظهور و بروز تجدد و مدرنیته نیز از سوی دیگری گرفتار شدندگفت : آن زمان آنها زندانی نه خانه بلکه اتاق بودند و آن هم نه اتاق اول که آخرین اتاق حیاط و پستو. وحالا اینگونه مشکل دارند و عده‌ای میخواهند زنان بازیچه و ابزار دست مردان قرار گیرند.

دکترحسن روحانی ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه (س) گفت : آیا با وجود  چنین شخصیتی در میان زنان جهان، همچون فاطمه(س) باز هم نیاز است که از مقام و استعداد و شایستگی و عروج زن سخن گفت؟

وی تاکید کرد : این بدان معنا نیست که احترام و تکریم زنان و سخن گفتن از حقوق بانوان به این روز اختصاص یابد.اما روز زن و نام فاطمه همان علامتی است که راه را گم نکنیم و بدانیم مسیر راه تعالی بانوان و همه انسان‌ها در چه مسیری قراردارد.

وی ادامه داد : زنان که در دوران حاکمیت سنت مشکلات داشتند و گرفتار بودند و در زمان ظهور و بروز تجدد و مدرنیته نیز از سوی دیگری گرفتار شدند. آن زمان آنها زندانی نه خانه بلکه اتاق بودند و آن هم نه اتاق اول که آخرین اتاق حیاط و پستو. وحالا اینگونه مشکل دارند و عده‌ای میخواهند زنان بازیچه و ابزار دست مردان قرار گیرند.

روحانی با اشاره به اینکه ما طبق معیارهای اصیل اسلامی، نه مرد را جنس اول می‌دانیم و نه زن را جنس دوم گفت :  زن و مرد را در برابر یکدیگر نمی‌بینیم، زنان در کنار مردان و هر دوی آنها عین هم و مانند هم دارای مقام و کرامت انسانی هستند. نه زن برتر است و نه مرد بالاتر. نه این فرودست و نه آن فرادست است. نه این دون است و نه آن عالی است. هر دو من نفس واحده هستند.

رئیس جمهور یادآور شد : در تاریخ ایران‌ما، از قرن‌ها پیش زنان برای احقاق حقوق خود به پا خاستند، سخن گفتند، حرف زدند و عمل کردند و مسیر تعالی را پیمودند. از مشروطه تا قبل از مشروطه‌اش. آن زمان که نهضت تنباکو بود، آن کسی که توانست قلیان را از کنار شاه بردارد و به زمین بکوبد، یک بانوی شجاع بود که این قهرمانی را از خود بروز و ظهور داد و وقتی شاه به او اعتراض کرد، گفت این فتوای مرجع تقلید میرزای شیرازی بزرگ است و شاه را به سکوت واداشت.

 وی ادامه داد : این آغاز نهضت اسلامی ماست که زنان در صف مقدم بودند. از ۱۷ شهریورش و به خاک و خون غلتیده شدن زنان و مردانش و تا ۲۱ و ۲۲ بهمنش، همه جا زنان دوشادوش مردان پرچم انقلاب و نهضت اسلامی را بر دوش داشتند.


روحانی با طرح سوالی گفت : چرا عده‌ای حضور زن را تهدید احساس می‌کنند. زن چه تهدیدی است؟ بعضی فکر می‌کنند به محض اینکه زن از در خانه خارج شد عرش اخلاق و عفت عمومی به اهتزاز در آمده است. چرا اینگونه می اندیشیم. زنان خود پاسدار عفت جامعه هستند.

وی تصریح کرد : تردید نکنید حضور زنان در صحنه‌های اجتماعی فرصت است و تهدید نیست. اگر اشکالی در گوشه‌ای وجود دارد، آن را به خود بانوان ما واگذار کنید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نباید با زنان با خشونت برخورد شود تاکید کرد : بگذارید خود آنها حل و فصل کنند. ما نه فرهنگ خشونت و نه خشونت فرهنگی، نه فرهنگ تبعیض، نه تبعیض فرهنگی، نه فرهنگ افراط و نه افراطی‌گری فرهنگی را برای جامعه‌مان و بویژه برای زنانمان نخواهیم پذیرفت.

وی ادامه داد : زنان باید دارای فرصت برابر، مصونیت برابر و حقوق اجتماعی برابر باشند. ما برای اینکه در مسیر راه به مقصد برسیم راهی طولانی در پیش داریم. اقدامات بسیار ارزشمندی برای زنان در زمینه علم و دانش و تحصیل، در زمینه کار اشتغال و تحقیق فراهم شده است. 
روحانی گفت : در کدام کارخانه، صحنه کار، مخصوصاً در شرایط پیشرفت علمی و تکنولوژیکی حضر ندارند. امروز وضعیت کسب و کار الکترونیک برای خانم‌ها مهیاتر و فراهم‌تر است تا دیروزی که تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک وجود نداشت. امروز با پیشرفت علم و دانش صحنه‌های فراوانی برای زنان ما از دیروز مهیاتر است.

روحانی با اشاره به اینکه ما نیازی نداریم برای بانوانمان و راه آینده آنها از غرب تبعیت کنیم یا از آنها الگو بگیریم گفت: روز زن روز فاطمه اطهر است. زن یعنی انسانی که توان پیمودن راه فاطمه و فاطمه شدن را دارد و این بالاترین اسوه و الگو برای زنان جامعه ماست.

وی ادامه داد : نه تنها در اقتصاد و فرهنگ -که این همایش به نام کارآفرینان در عرصه اقتصاد و فرهنگ است و امسال سخن اصلی رهبر فرهنگ اقتصاد بوده- بلکه در تمام صحنه‌ها زن‌ها حضور داشته‌اند و خواهند داشت. اما در عین حال هنوز ظلم و خشونت نسبت به زنان پایان نیافته است. از روستاها گرفته که زنان زحمتکش ما در مزرعه و کنار کارگاه قالی‌بافی و در هنرهای دستی و همه جا بار سنگین اقتصاد روستا را بر دوش می‌کشند و تا زنان شهری و حتی مرکز کشور ما هنوز هم زنانی هستند که از رفتار ناعادلانه مردان نه تنها در فقان هستند که حتی در هراسند و این دوران باید پایان یابد.

رئیس جمهور اذعان کرد : من به وصف یک حقوقدان و هم  به  وصف رییس دستگاه اجرایی کشور اعتراف می‌کنم که هنوزکاستی‌های فراوانی درزمینه احقاق حقوق زنان و عدالت جنسیتی در این کشوروجوددارد. 

روحانی تصریح کرد : دولت تدبیر و امید و بالاتر از آن، نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی خود را مرهون حضور فعال زنان آگاه مشارکت‌جو در صحنه اجتماع و در پای صندوق آراء می‌داند و این عهدی که دولت تدبیر و امید از روز اول با دختران و زنان و بانوان عزیز جامعه ما داشته است که فرصت‌های بیشتری را برای حضور آنها مهیا کند بر آن وفادار خواهد ماند.

وی ادامه داد : البته در بسیاری از زمینه‌ها دست یاری را به سوی ملت، بانوان و به سوی ارکان دیگر نظام دراز می‌کنم. برای اینکه ما به هدف نهایی برای احقاق حقوق زنان برسیم، باید همه مشارکت و کمک کنند. 

روحانی خطاب به زنان ایران اسلامی گفت : این شما هستید که باید نهال امید را در خانه‌ها غرس کنید. این شما هستید که باید نشاط را در خانه نه تنها بر دل فرزندانتان که حتی همسرانتان و پدران ‌و مادرانتان روز به روز بیشتر کنید. اگر پیشرفت و تعالی می‌خواهیم از خانه و خانواده شروع می‌شود. این حرف درست است که خانواده اساس و بنیان اصلی برای جامعه ماست. این سخن به حق است که اصلاح از داخل خانه‌ها آغاز می‌شود اما باید بدانیم اگر به نیمی از جمعیت کشور توجه نکنیم در آن کشور شاهد رشد و توسعه واقعی نخواهیم بود.

رئیس جمهور با ابراز امیدواری از آینده ای بهتر برای زنان در آخر گفت : با حضور زنان در جامعه ونقش بهتر آنان، ان شا الله  شاهد جامعه‌ای بهتر و توسعه یافته‌تر خواهیم بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)