کد خبر: ۲۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارشی از علاقه عجیب مادران باردار کرمانی به سزارین؛
هرچند که تاکنون در مورد سزارین مطالب بیشماری گفته و نسبت به معایب و مضرات آن نیز هشدار داده شده است و علی رغم اینکه مادران می دانند بزرگ ‌ترین عیب سزارین مصرف داروهای بیهوشی است که روی جنین تاثیر منفی داشته و احتمال مشکلات تنفسی در نوزادان سزارینی وجود دارد اما همچنان اقبال زنان باردار کشور ما از این روش زایمان بسیار زیاد است، روشی که برای خود مادر هم خالی از خطر نیست و احتمال عفونت رحم، عفونت‌های ادراری، خطر عفونت در محل بخیه و احتمال یبوست به‌ دلیل استفاده از داروهای بیهوشی را در آنها ایجاد می کند.
ایسنا نوشت:
هرچند که تاکنون در مورد سزارین مطالب بیشماری گفته و نسبت به معایب و مضرات آن نیز هشدار داده شده است و علی رغم اینکه مادران می دانند بزرگ ‌ترین عیب سزارین مصرف داروهای بیهوشی است که روی جنین تاثیر منفی داشته و احتمال مشکلات تنفسی در نوزادان سزارینی وجود دارد اما همچنان اقبال زنان باردار کشور ما از این روش زایمان بسیار زیاد است، روشی که برای خود مادر هم خالی از خطر نیست و احتمال عفونت رحم، عفونت‌های ادراری، خطر عفونت در محل بخیه و احتمال یبوست به‌ دلیل استفاده از داروهای بیهوشی را در آنها ایجاد می کند.
با چند زن باردار در فامیل، بیمارستان و اطراف خود هم صحبت شده ام، وقتی در مورد نحوه زایمان از آنها سوال می کنم اغلب آنها علاقه عجیبی به سزارین دارند و هنگامی که از عوارض و معایب آن برایشان توضیح می دهم در کمال تعجب می گویند می دانیم! اما این خطرات احتمالی است.

"سحر" 26 ساله است و نخستین حاملگی را تجربه می کند، او یکی از خانم هایی است که به قول خودش به غیر از سزارین به چیزی فکر نکرده است و برای این عمل نیز یکی از بیمارستان های خصوصی شهر کرمان را انتخاب کرده و حتی نوبت جراحی نیز گرفته است.

این خانم باردار می گوید: من همیشه تصویری که از زایمان طبیعی در ذهن داشته ام ترسناک و پر از درد و فریاد است، به همین خاطر حتی حاضر نیستم به آن فکر کنم، ضمن اینکه در فامیل همسرم نیز خواهران و عروس های دیگر سزارین شده اند بنابراین ترسی که از زایمان طبیعی دارم از سزارین نیست.

"مریم" 34 ساله و سومین فرزند خود را هشت ماهه باردار است، او نیز در مورد انتخاب روش سزارین اظهار می کند: من فقط فرزند اولم را توانستم طبیعی زایمان کنم و برای فرزند دومم سزارین را انتخاب کردم که درنتیجه سومی را هم سزارین خواهم شد.

او می گوید: من حدود 10 سال پیش در یکی از بیمارستان های شلوغ دولتی فرزند اول را زایمان کردم و متاسفانه خاطره بدی به دلیل عدم رسیدگی، نبودن پزشک خودم و فریادهای زیادی که می شنیدم در ذهنم ماند و همین مساله باعث شد تا افسردگی بعد از زایمان برای من طولانی مدت شود و برای فرار از این مشکلات روش به دنیا آوردن فرزند دومم را سزارین انتخاب کرده ام.

"ندا" 30 ساله است و می گوید: همین چند روز پیش برای دریافت نوبت عمل سزارین به پزشکم مراجعه کرده ام و فکر می کنم به دلیل اینکه جثه ای ضعیف دارم توان انجام زایمان طبیعی را ندارم اما خیالم از سزارین آسوده است.

این خانم باردار نیز تقریبا عوارض سزارین را می داند و بیان می کند: هرچند که در سزارین مادر و نوزاد ممکن است دچار عوارض شوند اما در فامیل ما اغلب خانم ها این عمل را انجام داده اند و من هم به تبعیت از آنها و به دلیل اینکه احساس می کنم قادر به زایمان طبیعی نیستم سزارین را انتخاب کرده ام، ضمن اینکه توصیه پزشکم نیز همین بوده است.

" فاطمه" 31 ساله است و در روزهای پایانی دومین  دوره بارداری اش قرار دارد، او می گوید: من از اینکه برای نخستین زایمانم سزارین را انتخاب کرده ام واقعا پشیمانم چراکه بعد از آن دچار کمردردهای شدیدی شده ام که ناشی از بیهوشی بوده است.

وی تاکید می کند: همچنین بعد از نخستین زایمان مدتی درگیر عفونت زخم هایم بودم و دوره بسیار تلخی را سپری کردم، امروز هم به خاطر آسیب پذیر بودن همان زخم ها نمی توانم به صورت طبیعی زایمان کنم و چاره ای جز انتخاب سزارین ندارم.

این مادر جوان می گوید: اگر مانند کشورهای پیشرفته قوانین پیشگیری از سزارین در کشور ما هم محکم تر بود و تنها در موارد لزوم و اضطرار این عمل انجام می شد، امروز شاهد این همه سزارین نبودیم کما اینکه برای این عمل بهانه های مختلفی آورده می شود و امروز خود من یکی از افرادی هستم که همچنان با عوارض ناشی از سزارین درگیرم.

شیوع سزارین در ایران بیش از دو برابر استاندار جهانی

دکتر "حسن قاضی زاده هاشمی" وزیر بهداشت اخیرا اظهار کرده است: آمار شیوع سزارین در ایران بیش از دو برابر استاندار جهانی و بین ‌المللی است و آمار سزارین از سال‌ های 70 تا 92 از 37 درصد به 56 درصد افزایش پیدا کرده تا حدی که ایران جزء معدود کشور‌هایی است که تا این میزان زایمان سزارین دارد.

وی اظهار می کند: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب طرح تحول نظام سلامت با تغییر تعرفه‌ ها، تشویق ماما‌ها و متخصصین، محدود کردن اعتبار‌بخشی و امتیاز در مواردی که شیوع سزارین بالاست برای افزایش زایمان بیولوژیک تلاش کرده است.

هاشمی با لزوم تشویق به زایمان طبیعی بدون درد عنوان کرد: همه مراکز درمانی باید به سمت شیوع زایمان طبیعی در بارداری اول و نزدیک‌ شدن به استاندارد بین‌ المللی پیش روند.

وقوع ۶۰ درصد مرگ‌ های مادران هنگام سزارین

همچنین" ناهید خداکرمی" رییس انجمن علمی مامایی ایران می گوید: حدود ۶۰ درصد مرگ‌های مادران در هنگام زایمان در سزارین اتفاق می‌ افتد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان سزارین در بیمارستان‌ های خصوصی انجام می ‌شود تصریح می کند: بیش از 80 درصد زایمان در بخش ‌های خصوصی به صورت سزارین است که این موضوع جای نگرانی دارد.

خداکرمی ضمن اشاره به عوارض سزارین می گوید: عوارض ناشی از سزارین به طور کوتاه مدت و بلند مدت در مادر و نوزاد مشکل ایجاد می‌ کند به گونه ‌ای که عوارض بلند مدت بیشتر متوجه نوزاد خواهد شد.

وی خاطرنشان می کند: امروز ثابت شده‌ که بیماری‌ هایی مانند دیابت، آسم، آلرژی، چاقی، بیش فعالی و حتی اوتیسم و کم خونی به شیوه تولد کودک و سابقه بارداری مادر مرتبط است و این بیماری‌ ها در نوزادان که با سزارین متولد شده‌اند بیشتر مشاهده می ‌شود.

گرایش به سزارین به دلیل عدم تحمل درد زایمان طبیعی

دکتر"الهام پورخاندانی" متخصص زنان و زایمان و مامایی بیمارستان افضلی پور کرمان به خبرنگار ایسنا می گوید: یکی از دلایل روی آوردن خانم ها به سزارین این است که در زایمان طبیعی خبری از بیهوشی نیست و مادر درد زیادی را متحمل می شود.

وی اظهار می کند: همچنین بعد از زایمان طبیعی ممکن است عوارضی مانند افتادگی رحم و مثانه، خونریزی و عفونت ناشی از پارگی، شل شدن رحم در مادر ایجاد شود و خانم ها برای فرار از این قبیل عوارض سزارین را انتخاب می کنند.

این متخصص زنان و زایمان بیان می کند: هرچند که در زایمان طبیعی مادر 24 تا 48 ساعت ممکن است درد را تحمل کند اما بعد از آن فورا به زندگی عادی خود بر می گردد و بیشترین تمرکز بر روی این نوع زایمان به این خاطر است که حین زایمان طبیعی نوزاد با فشار از رحم مادر خارج و بلوغ ریه در او انجام می شود.

پورخاندانی می گوید: همچنین از دیگر مزیت های زایمان طبیعی این است که مادر نیازی به حالت ریکاوری بعد از بیهوشی ندارد، سریع تر می تواند راه برود و تماس پوست با پوست نوزاد و مادر موجب می شود تا تولید شیر در مادر زیادتر شود.

وی با اشاره به شرایط لزوم سزارین ادامه می دهد: زمانی که قلب نوزاد مشکل داشته باشد، وجود جفت سر راهی، مشکل دار بودن مادر، زایمان پر خطر، زایمانی بعد از وقفه چند ساله، زایمان های ریسک و... باید مادر سزارین شود.

احتمال پارگی رحم در حاملگی های بعدی، از عوارض سزارین

دکتر "ویکتوریا حبیب زاده" متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا دلایل اشتیاق خانم ها به سزارین را نخست ترس از زایمان طبیعی و سپس ترس از نبودن پزشک خودشان در هنگام زایمان، کشیدن دردهای زایمان و بعد سزارین و ترس از پیش آمدن مشکل برای نوزاد اعلام می کند.

وی با اشاره به اینکه 15 درصد بیماران من سزارین را انتخاب می کنند بیان می کند: عمل سزارین دارای شرایطی است از جمله؛ سزارین بر اساس مشکلات مادری و جنینی، مشکلات مادری شامل تنگی لگن، سابقه سزارین قبلی، سابقه اعمال جراحی خاصی بر روی رحم و وجود بعضی فیبروم ها در رحم و مشکلات جنینی شامل وضعیت غیرعادی جنین مانند به پا بودن، عرضی بودن، جنین درشت و اختلال در صداهای قلب جنین .

حبیب زاده با اشاره به عوارض سزارین تصریح می کند: عوارضی همچون مشکلات بیهوشی برای مادر، مشکلات عفونت های دستگاه تناسلی برای مادر، احتمال ایجاد ترومبوز در مادر، احتمال پارگی رحم در حاملگی های بعدی، احتمال چسبندگی جفت و جفت سرراهی در حاملگی های بعدی ممکن است ایجاد شود.

وی خاطرنشان می کند: فایده زایمان طبیعی نسبت به سزارین فیزیولوژیک و طبیعی بوده آن است و از تمام خطرات سزارین دوری می شود، بنابراین در شرایطی که گفته شد بهترین نحوه ی زایمان طبیعی محسوب می شود .

عدم اصلاح ایراد مزمن سزارین به صورت یک شبه

دکتر"علی اکبر حقدوست" رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز می گوید: دستورالعمل زایمان طبیعی همان قبلی است، اما آمار سزارین از قدیم بالا بوده ولی اکنون می توان گفت روند آن رو به کاهش می باشد.

وی اطمینان می دهد: ما هم در بیمارستان های تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی و هم مراکز خصوصی به دقت روند را کنترل و نظارت می کنیم اما باید یادآوری کرد که یک شبه هم یک اشکال مزمن اصلاح نمی شود.

 از آنجا که شیوع سزارین در ایران و استان کرمان بسیار زیاد و دلایل قانع کننده نیز برای انجام این عمل وجود ندارد، وقت آن رسیده تا قوانین محکم و نظارت های دقیق تری برای جلوگیری از انجام بی رویه این عمل وضع شود و تنها کسانی که شرایط سزارین را دارا می باشند زیر تیغ جراحان زنان و زایمان بروند، از سوی دیگر بیماری های زیادی که گریبان گیر نوزادان سزارینی و مادران آنها می شود خود دلیل محکمه پسندی برای کاهش این عمل می باشد و برای رسیدن به این مقصود بایستی در خانواده ها، جامعه و همچنین جمعیت پزشکان زنان و زایمان فرهنگ سازی بیشتری نسبت به انجام زایمان طبیعی انجام شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)