کد خبر: ۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امنیت عراق برای کشورهای منطقه مهم است گفت:‌ عراق می‌تواند نقش ارزنده‌ای در حل مسایل سوریه و لبنان داشته باشد.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بعدازظهر امروز در دیدار وزیر امور خارجه عراق، با اشاره به گام‌های بزرگ عراق در سال‌های پس از سقوط رژیم بعث، همکاری کشورهای عربی و همسایه با عراق را مهم توصیف کرد و گفت: همه می‌دانند که عراق می‌تواند نقش ارزنده‌ای در حل مسایل سوریه و لبنان داشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری کشورهای اسلامی با عراق را به نفع جهان اسلام و در جهت تقویت ملت‌ها و دولت‌های مسلمان دانست و گفت: باید بعضی از کشورهای منطقه را قانع کرد که آتش حضور تروریست‌ها دامن کل منطقه را خواهد گرفت.

وی با بیان عقب ماندگی‌های تاریخی عراق و تخریب منابع این کشور به دلیل بمباران‌های نظامی سال‌های اخیر، منابع نفت عراق را نسبت به جمعیت این کشور، سرمایه‌ای ارزشمند برای سازندگی دانست و گفت: مدیریت و تقویت ارتباطات جهان مهم است که می‌توانید تکنولوژی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب کنید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، همکاری بخش‌های مختلف دولت و مجالس عراق و جمهوری اسلامی ایران را برای تسریع توسعه و پیشرفت بسیار مهم توصیف کرد و گفت: هماهنگی مسؤولین، حل مشکلات را سرعت می‌بخشد و مردم را برای حمایت از مسؤولین ترغیب می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر گسترش همکاری‌های دو کشور، رفت وآمدهای مسؤولین را بسیار مهم دانست و گفت: تقویت روابط دو جانبه تهران ـ بغداد می‌تواند به تقویت روابط همه کشورهای منطقه بینجامد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، علاقه مردم ایران و عراق به همدیگر و عشق و ارادت آنها به مکتب اسلام و مذهب تشیّع را سرمایه‌ای ارزشمند برای مسؤولین دو کشور دانست و گفت: باید از این فرصت تاریخی برای جبران اشتباهات حاکمان گذشته عراق استفاده کنیم و راه را برای رفت و آمد متقابل مردم هموار نماییم.

آقای ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار، با تشریح سفر منطقه‌ای خویش، به هماهنگی‌ها و توافقات دولت‌های منطقه برای مقابله با گروهک تروریستی داعش اشاره کرد و گفت: تقریباً همه کشورهای عربی رویکرد یکسانی برای مقابله با این گروه تروریستی دارند و اعلام همکاری کرده‌اند.

وزیر امور خارجه عراق با ارائه تحلیلی از اوضاع اقتصادی عراق، نسبت به کاهش قیمت نفت ابراز نگرانی کرد و گفت: گروه‌های تروریستی در تولید نفت شمال عراق وقفه انداخته‌اند که برنامه‌هایی برای جبران داریم.

وی با بیان این نکته که «هنوز موصل در اختیار گروه تروریستی داعش است»، گفت: تقریباً اکثر مناطقی که قبلاً اشغال شده و سقوط کرده بودند، به دست نیروهای مسلح و مردمی آزاد شده‌اند و امنیت در آن مناطق برقرار است.

آقای ابراهیم جعفری با یادآوری برنامه‌های سفر خویش به ترکیه و بحرین گفت: سیاست ما همکاری و همراهی همه کشورهای منطقه است و خطر گسترش داعش را به عربستان، کویت و امارات یادآوری کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه عراق با تأکید بر مشترکات کشورهای منطقه، گفت: موضع استراتژیک عراق، برقراری روابط با کشورهای دنیاست و نمی‌خواهیم وارد کشمکش‌های سیاسی بین کشورها شویم.

وی با ارائه گزارشی از روند طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای بمباران مواضع گروهک داعش در سوریه، گفت: باید از همه امکانات برای از بین بردن این گروه خشن و تروریست استفاده کرد.

آقای ابراهیم جعفری با ترسیم دورنمایی روشن برای عراق و مردم آن در جهت مبارزه علیه داعش، گفت: شهروندان کشورهای غربی که در عراق به داعش پیوستند، در برگشت خشونت، نا امنی و ترور را به کشور خود می‌برند.

وزیر امور خارجه عراق با اشاره به تجارب ایران در برخورد با گروه‌های تروریستی و مقاومت در برابر تحریم‌ها، گفت: در اوج این خطرات، فرصت‌های ارزنده‌ای برای گسترش همکاری دو کشور داریم و با همکاری مسؤولین جمهوری اسلامی از آنها استفاده خواهیم کرد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)