کد خبر: ۲۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
نماینده مردم بافت رابر و ارزوییه در گفت وگو با گفتارنو تاکید کرد
گفتارنو/ محبوبه فیروزآبادی: گفت وگو با علیبرز بختیاری نماینده مردم بافت رابر و ارزوییه در چارچوب بررسی روند توسعه در بافت صورت گرفت. نماینده بافت ضمن ابراز نارضایتی از وضع موجود، از این که جوانان این منطقه بخاطر اشتغال مجبور به ترک زادگاه خود می شوند، انتقاد کرد. در ادامه این گفت وگو را می خوانید.
گفتارنو/ محبوبه فیروزآبادی:  گفت وگو با علیبرز بختیاری نماینده مردم بافت رابر و ارزوییه در چارچوب بررسی روند توسعه در بافت صورت گرفت. نماینده بافت ضمن ابراز نارضایتی از وضع موجود، از این که جوانان این منطقه بخاطر اشتغال مجبور به ترک زادگاه خود می شوند، انتقاد کرد. در ادامه این گفت وگو را می خوانید. 


آقای بختیاری! یکی از دغدغه هایی که مردم بافت دارند این است که بافت  توسعه متوازن پیدا نکرده است. شما این نقد را قبول دارید؟

انتظارات مردم، درست و بجا است و من این را در صحبت‌های دیگر در جاهای رسمی عرض کرده‌ام که شاید به دلایلی که یک‌بخشی چانه‌زنی است و متأسفانه بحث‌های بودجه‌ای در کشور ما است و از طرف دیگر شهرستان بافت، رابر  و ارزوئیه شهرستانی است که اساس زندگی مردم کشاورزی، دام‌پروری و صنایع‌دستی بوده و رونق خوبی داشته است.

شاید در 10 یا 20 ساله گذشته به دلیل خشک‌سالی‌هایی که در منطقه اتفاق افتاده است، مردم کشاورزی و دام‌پروری‌شان دچار مشکل شده است؛ بحث صنایع‌دستی بازارش دچار مشکل شده است و الآن از بیکاری و عدم تأمین معیشتشان رنج می‌برند. 
الآن مردم و جوانان عمدتاً برای کار به سیرجان، کرمان، هرمزگان و جاهای مختلف دیگر مهاجرت کرده‌اند که الآن در همین ایام سیل‌زدگی که رفته بودیم  پیرمرد و پیرزن‌هایی بودند که فرزندانشان در شهرهای مختلف برای کاررفته بودند.
 این انتظار درستی است و  آن توسعه اتفاق نیفتاده است  و من معتقدم که این منطقه علاوه بر اینکه بخش‌های کشاورزی و دام‌پروری باید رونق پیدا کند باید بحث‌های صنعت و  توریسم در آنجا جا بیافتد.

 بخشی از صنایعی که در آنجا بدون اینکه خدشه‌ای برای محیط‌زیست داشته باشد ایجاد شود. در همین راستا خوشبختانه طرح‌هایی در سال‌های قبل جرقه‌اش زده‌شده است و بعضی‌ها شروع‌شده است و هم‌زمان تعطیل‌شده است 

آخرین وضعیت فولاد به چه صورت است؟

فولاد بافت حدود 6 الی 7 سال تعطیل بوده است.  آخرین بازدیدی که داشتیم حدود دو هفته قبل بوده است که خوشبختانه بر اساس گزارش مأموران پروژه آقای سلاجقه حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 الآن جاده‌های دسترسی زده‌شده است، بخش عمده سیستم‌های برقی ساختمانی، سیلوها و بخش‌های ابرسانی در حال انجام است.


در تامین انرژی چالش های جدی این پروژه داشت!
 یکی دو مورد از زیرساخت‌هایی که بایستی دولت ایجاد می‌کرد، انجام‌نشده بود.  در فاصله یکی‌دوماهه گذشته با پیگیری‌های استانداری و تهران، خوشبختانه بحث برق حل شد و برق 25 یا 27 مگاوات فعلاً نیاز بود که مصوب شد و مجوز از توانیر را گرفتند و فکر می‌کنم که الآن کار  شروع می‌شود. 
در بحث آب هم خود فولاد یک اختلاف با پیمانکار داشتند که دو سه سالی است تعطیل‌شده است و این هم در آخرین روزهای  گذشته از طریق استانداری پیگیری و قرار شد خودشان انجام دهند و اختلافات پیمانکار را با مجموعه خود سازمان برنامه بودجه حل‌وفصل کنند.

در بخش راه هم این پروژه مشکل داشت!

 در ارتباط با راه‌ها ما مشکلات عدیده‌ای‌ داریم. من در نطق نوبتی که در مجلس داشتم این را عرض کردم که راه‌های ما راه‌های قدیمی است و اکثراً یک بانده است.به دلیل حضور مردم به‌خصوص در بهار و تابستان که منطقه ییلاقی است و ازلحاظ گردشگری بسیار ارزشمند است و الآن ترافیکی در جاده است بسیار مشکل است .
الحمدالله دوستان اداره راه‌سازی قول هایی داده‌اند. حدود 4 الی 5 کیلومتری جاده بافت به سمت کرمان زیرسازی انجام‌شده است و در دو سه ماه گذشته اسفالت شد و قبل از 22 بهمن افتتاح شد و پنج شش کیلومتر بعدی هم کارها در حال انجام است، بحث مسیر جاده بافت به سمت سیرجان بخشی از اماده‌سازی و قرارداد بسته‌شده است، روکش اسفالت از مجموعه تقریباً بزنجان تا هنزا در حال انجام است.

مواد اولیه پروژه فولاد الآن تأمین است؟ چون یکی از چالش‌ها خوراک پروژه بود!

بخشی از مواد اولیه از سیرجان هماهنگی‌هایی کرده‌اند.


یعنی تخصیصی صورت گرفته است؟ چون بحث این بود که خوراکی تخصیصی داده نشده است.

باهم هماهنگی‌هایی کرده‌اند ضمن اینکه خود مجموعه، معدنی را خریده‌اند و امکانات از طریق خودشان تامین می شود.


کجا معدن خریده اند؟

در منطقه سیرجان خریداری کرده‌اند که گویا معدن شماره 5 است. به‌هرحال آماده می‌شود البته تغییرات خوراک هم داده‌شده است که راحت بتوانند کار را پیش ببرند. 

برخی کارشناسان می گویند اصرار بر اجرای پروژه‌ی فولاد بافت اصرار بر یک اشتباه است. معتقدند اگر قرار است در بافت در بخش صنعت و معدن سرمایه‌گذاری انجام شود در پتانسیل‌های خود منطقه این اتفاق بیافتد. نظر شما چه است؟

اساس کار این است که کار اصولی انجام شود. اما  یک کار آنجا اتفاق افتاده است و هزینه‌های هنگفتی شده است، قاعدتاً با تغییراتی در خوراک فولاد اتفاق افتاده است که میمون و مبارک است.
 الآن از نزدیک صوغان تا نزدیک رابر بهترین معادن کرومیت در این منطقه است و در بحث معادن می‌توانند کمک و سرمایه‌گذاری بکنند.

ولی چالش‌های جدی هم دارد.

طبیعی است. محیط‌زیست مشکلات عدیده‌ای دارد. در کل کشور و شهرستان‌های دیگر که این اتفاق افتاده است این چالش‌ها وجود دارد و حل‌وفصل کرده‌اند. ما الآن نمی‌توانیم به دلیل این مشکلات یک منطقه ای را از صنایع و معادن محروم کنیم، باید چالش‌ها را برطرف کنیم.

بافت در کرک و مو در جهان سرآمد بود ولی الآن فعالیتی در آن حوزه نمی‌شود. درست میگویم؟

بله.12 سال کارخانه کرک بنا به دلایل مختلفی تعطیل بوده است و الآن هم ادعای ما این است که کرک شهرستان بافت در دنیا اول است یعنی به‌عنوان یک کرک بز راینی معروف و سفید، بهترین کرک دنیا است. به‌هرحال این موضوع درست است و تعطیلی 10 الی 12 سال بوده است ولی خوشبختانه در حال شکل‌گیری است و اگر بین بانک و آن سرمایه‌گذار توافقی دریکی دو هفته آینده صورت بگیرد.

 دریکی دو ماه آینده این کارخانه راه خواهد افتاد و امیدوار هستیم که هم مسئله کرک وهم گروهی از افرادی که بیکار هستند جذب کار شوند و نکته را من توضیح بدهم که ایجاد فولاد یا معادنی مه الآن وجود دارد مانعی از ایجاد مراکز دام‌پروری و کشاورزی و نهایتاً بوم گردی‌ها و گردشگری‌ها نیست و قطعاً آن‌ها هم سر جای خودشان هستند، چون مجموعه جمعیت آنجا پتانسیل این را دارد که بتواند همه این‌ها را اداره کند والان هم منطقه بافت، رابر و ارزوئیه در بحث گردشگری پتانسیل بالایی دارد ولی زیرساخت ندارد.

 اما کارهایی انجام‌شده است که زیرساخت‌ها تأمین شود. پارک ملی خبر را خانم ابتکار کلنگ ان را زدند  و این کار انشا الله ادامه پیدا کند و آن چیزی که در طرح است که اولین یا بهترین در کشور خواهد بود و کم‌کم در بحث‌های دیگر مثل بندر هنزا که بحث گردشگری اتفاق میافتد و همه این‌ها دست‌به‌دست هم بدهند و چهره‌ی بافت ازنظر اقتصادی تغییر بکند و هتلی هم در ارتباط با مجموعه گردشگری که اگر مسئله زمین اش حل شود کارهایی انجام می‌شود و کلنگ ساخت‌وساز هتل هم زده می‌شود و مردم و گردشگران که از شهرهای مختلف می‌آیند مکانی را برای تفریح داشته باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)