تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
تحقیقات جهانی به صورت علمی نشان می دهد که چرا کودکان نسبت به بزرگترها بیشتر در برابر امواج الکترومغناطیس آسیب می بینند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه بزرگترها دائم در تکاپو هستند تا از کودکان به نحوی مناسب در برابر خطرات و آسیب های احتمالی که آنها را تهدید می کند مراقبت داشته باشند، روند مراقبت ها در سالهای گذشته تقریبا ثابت بوده است اما در چند سال اخیر با ورود تکنولوژی به صورتی موثر در جمع خانواده ها و استفاده پدران و مادران از گوشی های هوشمند، لپ تاپ و تبلت موجب شد تا به دلیل جذابیتی که این ابزار دارند کودکان نیز به آنها گرایش پیدا کرده و این ابزار الکترونیک وسیله ای جایگزین برای بازی های فکری و فیزیکی آنها شود.

علی رغم فرصت هایی که حضور در فضای وب و شبکه های اجتماعی برای افراد دارد اگر مراقبت های جدی در حوزه اخلاقی، سلامت، اجتماعی و ... صورت نگیرد به طور قطع کاربران را دچار آسیب خواهد کرد، نکته مهم و مورد بحث در این گزارش نوع و میزان استفاده کودکان از این فضا و ابزار ارتباطی آن است که بیش از بزرگترها در معرض خطرند.

نیک می دانیم که کودکان مانند بزرگسالان نیستند و تحت تاثیر تمامی امواج منتشر شده از محیط خود میباشند. در واقع بر اساس تحقیقات آژانس بین المللی تحقیقات سرطان وقتی کودکان از دستگاه های بیسیم استفاده میکنند اثرات در آنها تا 2 برابر بیشتر در مغز و 10 برابر بیشتر در مغز استخوان آن ها نسبت به بزرگسالان میباشد.ضروری است که هرگونه استاندارد های جدیدی که برای تلفن های همراه و امواج منتشر شده از آن ها مقرر میگیرد با در نظر گرفتن قشر آسیب پذیر کودکان باشد و سلامت زندگی آن ها را تضمین کند.

تصویر زیر افزایش جذب تابش بی سیم در مغز کودکان در مقایسه با بزرگسالان را نشان میدهد. تابش WIFI هرگز برای تاثیر بلند مدت آن بر مغز در حال رشد ارزیابی نشده است. تحقیقات اخیر ارتباط تابش های بی سیم با اثرات جدی بر روی سلامتی را نشان میدهد.

محمدرضا نظری عضو پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و مدرس دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به دلایل اصلی آسیب پذیری ویژه کودکان نسبت به بزرگسالان اشاره کرد و گفت: سرعت رشد سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن کودکان، ادامه بلوغ مغز تا اوایل دهه بیست سالگی و اینکه کودکان سلول های بنیادی فعال تری دارند که بیشتر توسط تشعشعات مایکروویو تحت تأثیر قرار میگیرند از مهمترین این دلایل به شمار می روند.

وی ادامه داد: در همین حوزه فعالیتی تحت عنوان project baby safe انجام گرفته است. در طول دوران بارداری بدن مادر وظیفه محافظت از کودک را بر عهده دارد ،اگرچه هنوز مسائل ناشناخته زیادی پیرامون رابطه فرزند در حال رشد شما و امواج موجود در محیط اطراف وجود دارند که باید کشف شوند اما ما میدانیم که بدن انسان فقط تا حد معینی میتواند وظیفه محافظت را انجام دهد و نکته دیگری که ما میدانیم این است که تاثیر گذاری امواج به شدت و مدت تماس بستگی دارد .

این پژوهشگر اظهار داشت: یکی از موضوعات تحقیقاتی که روی آن تمرکز شده است تابش های بیسیم میباشد به خصوص خصوص امواج مایکروویو و امواج رادیویی(RFR) تابش های بیسیم نشات گرفته از دستگاه های وایرلسی است که ما هر روز از آن ها استفاده میکنیم.زمانی تصور میشد که این امواج تقریبا بی خطرند. در دهه پیش زمانی که آستانه تابش معین شد اثرات حرارتی و گرمایشی در بافت های انسان اصلی ترین نگرانی بود .

نظری اعلام کرد: با این حال، ما در حال حاضر می دانیم که تابش امواج بی سیم می تواند باعث تاثیرات حرارتی بیولوژیکی از جمله آسیب به سلول ها و DNA حتی در سطوح پایین نیز بشود. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) سازمان بهداشت جهانی (WHO) به تازگی تابش بی سیم را به عنوان عامل احتمالا موثر روی عملکرد سیستم عصبی، به عنوان مثال اختلالات رفتاری،که ممکن است به عواقب طولانی مدت بر سلامت منجر شود طبقه بندی کرده است؛ این مسائل نشان میدهد که در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی خاص برای قشر آسیب پذیر از جمله خانوم های باردار میتواند مفید باشد.

در 12 جولای سال 2012 آکادمی حمایت از اطفال آمریکا(AAP) یک نامه به FCC(کمیسیون ارتباطات فدرال) نوشت و از FCC درخواست کرد تا استاندارد های لازم برای تابش تلفن همراه را طی یک همه پرسی رسمی تعریف کند زیرا کودکان در برابر این امواج بسیار آسیب پذیر ترند.آنها ادعا میکنند که FCC از سال 1996 تا الان استانداردی را برای تابش های تلفن همراه تعیین نکرده است؛و کودکان تاثیرات نامتناسبی از تمامی تماس ها با اشعه های موجود مثل تلفن همراه میگیرند.

متن بالا نمونه ای اقداماتی که در حوزه امواج در سطح جهانی به آن پرداخته شده و دکتر نظری به آن اشاره کرد.

این محقق تاکید کرد: به خاطر داشته باشید که فرایند توسعه مغز تا اواسط دهه بیست سالگی ادامه دارد، بنابراین کودکان لایق احتیاط بیشتری میباشند.یک تاثیر کوچک بر مغز در حال رشد می تواند منجر به تاثیرات بزرگ در طول سال های مختلف زندگی بشود،جمجمه آنها نرم تر و نازک تر از جمجمه بزرگسالان بوده وحاوی مقداری بیشتری ماده سیال میباشد،در واقع آن ها نسبت به این تابش ها حساس ترند و تابش ها عمیق تر روی مغز آنها تاثیر میگذارند و کودکان نیازمند حمایت بیشتری میباشند.

مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود به تشریح برخی از اقدامات صورت گرفته در جهان در حوزه امواج و حفاظت کودکان در برابر آنها پرداخت و گفت: با توجه به اثرات مخرب و زیان بار امواج به ویژه در مورد کودکان سازمانها و دولت های بسیاری اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه صورت داده و قوانین مورد نیاز را وضع کرده اند، به عنوان مثال فرانسه قوانین ملی کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض امواج در مدارس، بلژیک ممنوعیت استفاده از گوشی موبایل و تبلیغات تلفن همراه برای کودکان، اسپانیا با صدور بیانیه چندین شهرداری برای حذف وای فای و سیستم های بیسیم از مدارس و اماکن عمومی، کانادا با همکاری آژانس سلامت "توصیه هایی عملی" به منظور کاهش قرار گرفتن کودکان در معرض امواج را ارائه می دهند.

وی افزود: استرالیا، ایتالیا، فنلاند، سوئیس، اتریش، هند، روسیه، انگلستان، قبرس، تایوان، پارلمان اروپا، و امریکا نیز هریک در این حوزه قوانین و برنامه های خاصی را پیاده می کنند، در امریکا مسئولان بر این باورند که حق همه مردم است که درباره تابش های تلفن همراه بدانند. برچسب دار کردن وسایل وایرلس در سطح محلی انجام و در سطح ایالتی و ملی نیز معرفی شده است. در برخی از جوامع اطلاعیه و قطعنامه صادر و طرح های ابتکاری برای اطلاع عموم از سلامت افراد در ارتباط با وسایل بیسیم ارائه داده اند.

دکتر نظری در پایان تصریح کرد: علاوه بر این مدارس و مهد کودک ها به عنوان محل هایی که کودکان ساعات بسیاری را در آنها می گذرانند باید ایمنی در مقابل امواج را به طور جدی مد نظر داشته باشند. امروزه در سراسر دنیا مدارس بسیاری در راستای بهبود سلامت و همچنین پیشگیری از خطرات بالقوه امواج اقدامات پیشگیرانه انجام داده اند. این اقدامات گاه تا حذف کامل و ممنوعیت استفاده از وای فای، تلفن همراه و تقویت کننده های امواج موبایل نیز بوده است، تا جای که استفاده از مسدود کننده های سیگنال های موبایل و GPS به دلیل اثرات بسیار زیاد بیولوژیکی توسط سازمانها و کشور های مختلف مثل FCC ایالات متحده آمریکا ممنوع و خرید و فروش و استفاده از آن غیر قانونی اعلام شده است. اما به دلیل قانونی بودن و نیاز به استفاده از شبکه اینترنت و بروز بودن اطلاعات دانش آموزان و معلمان، بسیاری از دولت ها علاوه بر محدودیت های ذکر شده در بالا اقدامات بیشتر برای کاهش مواجهات را بر عهده مدیران گذاشته اند.

در گزارش بعدی به راهکارها، دستورالعمل، منابع تابش در مدارس و نکاتی دیگر در خصوص حفاظت از کودکان در برابر امواج خواهیم پرداخت.