کد خبر: ۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد:
رسانه های اجتماعی به مرور جایگزین رسانه های سراسری سنتی می شوند همچنین رسانه های اختصاصی و تخصصی در حال رشد هستند به مرور جایگاه بهتری پیدا خواهند کرد از جمله رسانه هایی که از قضا با فرصت مواجه اند، بر عکس رسانه های سراسری، رسانه های محلی هستند.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات خبر داد که این هیات به تمامی تقاضاهای مربوط به قبل از خرداد ۹۳ پاسخ داده و همه آنها تعیین تکلیف شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست اصحاب رسانه شهرستان‌های استان تهران با حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز شنبه ۱۳ دی در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه تعدادی از فعالان رسانه ای در نشریات، پایگاه های خبری و خبرگزاری های فعال در سطح استان تهران به بیان برخی از مسائل و مشکلات و مطالبات خود پرداختند. توزیع غیر قانونی ویژه نامه های روزنامه های سراسری در شهرها و بخش های تابعه استان تهران، عدم رعایت عدالت در توزیع آگهی های دولتی به نشریات سراسری و محلی، بیمه نبودن رابطین خبری و نامشخص بودن وضعیت حقوق و دستمزد آنها علیرغم فعالیت مستمرشان، مبهم بودن وضعیت استفاده از کلینیک تخصصی خبرنگاران واقع در شهرک غرب و احضار خبرنگاران و مدیران مسئول به دادگاه های انقلاب به جای دادگاه مطبوعات  بخشی از مسائل و مشکلاتی بود که فعالان رسانه ای حاضر در این نشست به طرح آنها پرداختند.

در ادامه حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، با بیان اینکه معاون مطبوعاتی، معاون مطبوعات است و باید حقوق آنها را پیگیری کند، گفت: الگوی مصرف رسانه ای نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان در حال تغییر است. در حال حاضر جایگاه رسانه های سراسری که به شکل سنتی اداره می شوند، با تهدید روبرو شده و روز به روز سهم آنها کاهش پیدا می کند در عوض رسانه های اجتماعی به مرور جایگزین رسانه های سراسری سنتی می شوند همچنین رسانه های اختصاصی و تخصصی در حال رشد هستند به مرور جایگاه بهتری پیدا خواهند کرد از جمله رسانه هایی که از قضا با فرصت مواجه اند، بر عکس رسانه های سراسری، رسانه های محلی هستند.

وی در ادامه در مورد بیمه خبرنگاران گفت: خبرنگار، روزنامه  و کلیه کسانی که فعالیت رسانه ای می کنند، باید هم امنیت شغلی داشته باشند  و هم امنیت حرفه ای؛ امنیت حرفه ای در ادبیات مدیریتی بالاتر از امنیت شغلی است در امنیت حرفه ای فرد با اقتضای توانایی های خودش در حرفه حضور دارد و به این تربیت هاله امنیتی برای خودش ایجاد می کند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد  تصریح کرد: ماده ۴۶ قانون مطبوعات صراحت دارد که  صاحبان امتیاز و مدیران مسئول مکلفند کلیه کارکنان خود را بیمه کنند از طرف دیگر بعضا دولت از زاویه خیرخواهی یا حرکتی پوپولیستی می گوید که من همه خبرنگاران را بیمه می کنم.

وی اضافه کرد: اما مسئله این است که اولا بانک اطلاعاتی مشخصی از خبرنگاران در کشور وجود ندارد البته ما در حال طی کردن مسیری هستیم که بتوانیم به آن بانک برسیم. دوم اینکه وقتی دولت خبرنگار را بیمه می کند، در واقع به استقلال حرفه ای او لطمه می رساند. لذا این اقدام (بیمه کردن خبرنگاران) کاری است که خود نشریات باید انجام دهند.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل خانه به دوشی روزنامه نگاران و خبرنگاران این است که آنها ربط تشکیلاتی و استخدامی با مجموعه خودشان ندارند البته ما هم می دانیم و اطلاع داریم که اقتصاد مطبوعات در کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد و لذا معاونت مطبوعاتی  وزارت ارشاد در ابتدای سال ۹۳ یک بسته حمایتی تدوین کرد که در یکی از بندهای آن تاکید شده بود که هر چقدر یک رسانه بابت بیمه کارکنانش پول پرداخت کند، البته فیش واریزی را به ما ارائه کند، ما مبلغ آن را به رسانه پرداخت می کنیم.

انتظامی سپس ادامه داد: در همین خصوص ما بین رسانه های سراسری و نشریات محلی تفاوت قائل شده ایم به این معنا که تعداد نفراتی که آنها (رسانه های محلی) باید بیمه کنند، کمتر از نشریات سراسری است. این روش در مقایسه با روشی که در گذشته که قرار بود باشد و در آن دفترچه هایی داده شود که فقط هم دفترچه درمانی است، روش بهتری است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در خصوص مشکلات خبرنگاران در زمینه بیمه تکمیلی  یادآور شد: بحث بیمه تکمیلی هم که رئیس جمهور آن را مطرح کرد مبنایش این است که هر کس که بیمه او را رسانه متبوعش پرداخت کند، آن وقت دولت تامین بیمه تکمیلی او را تقبل می کند اما بهتر این است که این کار هم توسط خود رسانه ها انجام شود البته با کمک اعتباری دولت.

وی در مورد مشکلات ناشی از انتشار ویژه نامه های نشریات سراسری در استانها که حوزه توزیع نشریات محلی است، تاکید کرد: مطابق آئین نامه اجرایی قانون مطبوعات، نشریات سراسری چه روزنامه و چه مجله اجازه ندارند در استانها ویژه نامه مستقل توزیع کنند، حتما باید این ویژه نامه لای روزنامه باشد. اگر هم روزنامه ای در استانی توزیع نمی شود، ولی ویژه نامه اش توزیع می شود قطعا این تخلف است و آن شماره از آن ویژه نامه جمع آوری خواهد شد.

انتظامی تاکید کرد: ویژه نامه های روزنامه های سراسری حداکثر می توانند ۳۰ درصد آگهی های دولتی را بگیرند به علاوه اینکه آگهی های دولتی مربوط به استانها مطلقا نباید به ویژه نامه های روزنامه های سراسر داده شود.

در همین راستا توزیع آگهی نامه هایی که توسط کانون های تبلیغاتی صورت می گرفت متوقف شده است.

وی در خصوص وضعیت اخذ مجوز  فعالیت سایت های خبری هم گفت: سایت های خبری باید از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز دریافت کنند. خوشبختانه در حال حاضر فرایند ثبت نام کاملا به صورت اینترنتی درآمده است و هم اکنون پرونده هایی که در هیات نظارت بر مطبوعات در حال رسیدگی است، تقاضاهای بعد از خرداد ۹۳ است و تمامی تقاضاهای قبل از این تاریخ، تعیین تکلیف شده و به آنها پاسخ داده شده است.

همچنین به گفته وی در حال حاضر حدود دو هفته تا ۲۰ روز است که هیات نظارت بر مطبوعات حتی اسامی متقاضیانی را که در نوبت اخذ مجوز قرار دارند، با توجه به نوبتشان در سایت اعلام و منتشر می کند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت که در حال حاضر حدود ۴۵۰ سایت خبری از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز فعالیت اخذ کرده اند، تاکید کرد که نه وی و نه هیچ کس دیگر نمی تواند خارج از قانون مطبوعات در خصوص برر سی این تقاضاها اقدام کند.

انتظامی در مورد فعالیت خانه های مطبوعات در استانها هم گفت: انتخابات خانه های مطبوعات در همه استاهای کشور برگزار شده اما اینکه برخی از دوستان به جهت وسعت استان تهران پیشنهاد تشکیل یک اداره کل ارشاد دیگر مثلا در جنوب شهر و یا شرق تهران را دارند، قطعا این نشدنی است چرا که مسئله به تقسیمات کشوری بر می گردد و امکان آن وجود ندارد.

وی در مورد تصمیم دولت برای بهبود وضعیت آگهی های دولتی برای نشریات محلی هم گفت: تعرفه آگهی های دولتی هر سال افزایش پیدا می کند و نرخ آن هم در سایت معاونت مطبوعاتی منتشر و اعلام شده است اما مبنا و تعرفه آگهی های ثبت و دادگستری را مثلا در مورد مفقود شدن اسناد، مردم پرداخت می کنند و لذا دولت نمی تواند تعرفه آنها را بالاتر ببرد.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد خطاب به فعالان رسانه ای حاضر در این نشست گفت: چیزی که شما باید به دنبال افزایش نرخ آن باشید، تعرفه آگهی های دولتی است. اگر این عزم بوجود بیاید، دولت هم پای کار خواهد آمد و احتمال افزایش این تعرفه ها بیشتر می شود.

انتظامی در مورد علت منتفی شدن استفاده رایگان و یا نیم بهای خبرنگاران از کلینیک تخصصی و درمانی خبرنگاران واقع در شهرک غرب در شهر تهران هم ضمن اظهار بی اطلاعی از این مسئله گفت: کار مبنایی تر این است که همه خبرنگاران در همه کشور از خدمات درمانی خوب و با هزینه های اندک بهره مند باشند نه اینکه یک کلینیک یا یک سینما یا یک مجموعه تفریحی خاص در یک شهر خاص برای خبرنگاران در نظر گرفته شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)