کد خبر: ۲۱۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
جماران نوشت:
احمدی‌نژاد و اطرافیانش بدشان نمی‌آید که فاصله قابل قبولی از حکومت بگیرند تا خودشان را اپوزیسیون معرفی کنند. به همین دلیل می‌توان گفت که از ردصلاحیت شدن نیز استقبال می‌کنند.

 عباس عبدی معتقد است حسن روحانی دوباره رای می آورد و حضور رییسی و کناره گیری قالیباف به رای آوردن او کمک می کند. این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

  چرا اصولگرایان و جمنا اصرار بر کاندیداتوری ابراهیم رییسی دارند؟

به نظر من دلیل این کار این است که کلیه نیروهای سیاسی‌شان به نوعی به بن‌بست رسیده‌اند و شکست خورده‌اند. بنابراین مایل هستند از یک حوزه غیر سیاسی یک نفر را به عرصه انتخابات بیاورند و در مقابل آقای روحانی مطرح کنند.

‌ آیا رییسی می‌تواند ناجی جناح راست باشد؟

جناحی که یک فرد ناجی‌اش باشد، هیچگاه یک جناح اصیل و کارآمد نخواهد بود. این جناح باید ذاتا بتواند مشکلات خود را حل کند و به سمت جلو برود. بنابراین باید فردی که نامزد یک جناح می‌شود، به نوعی مرتبط با آن جناح باشد. اصلا آقای رییسی تا به حال هیچ ربطی به این جناح نداشته و فعالیتی نیز نکرده است. این امر به منزله اعلام شکست کلیه گروه‌های سیاسی جریان اصولگرا است.

‌ به نظر شما ایشان در نهایت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری‌خواهد بود یا خیر؟

من معتقد بودم که آقای رییسی به عرصه انتخابات نمی‌آید. نه به دلیل اینکه تمایلی به کاندیداتوری نداشته باشد، بلکه دلایلی وجود دارد که می‌داند آمدن یا نیامدنش از دو حال خارج نیست؛ یا شکست می‌خورد یا پیروز می‌شود. اگر در انتخابات آتی شکست بخورد وضعیت بدی بر آنها حاکم خواهد شد. اینکه اصولگرایان همه نیروهای‌شان را پشت یک نفر گذاشته باشند و با همه تبلیغاتی که می‌کنند، شکست بخورند برای‌شان خوب نیست. اگر هم در انتخابات پیروز شوند، بعدا شکست خواهند خورد. ایشان اصلا در عرصه سیاست به عنوان سیاستمدار شناخته نمی‌شود.

‌ کاندیداتوری رییسی از حیث رقابت انتخاباتی به نفع روحانی است یا به ضررش؟ رقابت را سخت‌تر می‌کند برای روحانی یا خیر؟

قاعدتا حضور آقای رییسی انتخابات را دو قطبی می‌کند و حتی از حالتی که آقای احمدی‌نژاد به عنوان رقیب آقای روحانی در انتخابات شرکت کند، دو قطبی‌تر خواهد بود. چرا که اگر آقای احمدی‌نژاد می‌آمد بخشی از اصولگرایان حامی‌اش بودند اما با آمدن آقای رییسی بخش بیشتری از اصولگرایان حامی‌اش می‌شوند. همین مساله باعث می‌شود که انتخابات دو قطبی شود و با فلسفه‌ای که رهبری مانع حضور احمدی‌نژاد شدند، مطابقت نداشته باشد. لیکن حضور آقای رییسی در مجموع به نفع شور انتخاباتی است و در مجموع این مساله به نفع آقای روحانی خواهد بود. البته اینکه این امر به نفع کشور است یا خیر مساله‌ای است که قطعا باید در مورد آن تامل کرد. البته برخی از طرفداران آقای روحانی کم‌انگیزه هستند ولی با آمدن آقای رییسی بسیار برانگیزاننده شده و وارد انتخابات می‌شوند. ضمن اینکه آمدن وی به حذف آقای قالیباف منجر می‌شود و این رای روحانی را زیاد می‌کند.

‌ کاندیداتوری رییسی تاثیری بر مشارکت مردمی دارد یا خیر؟

نامزدی آقای رییسی به خودی خود تاثیری بر مشارکت مردمی ندارد. آنچه که اهمیت دارد رقابت دو جناح سیاسی است. وگرنه آقای رییسی چهره سیاسی شناخته شده و مشهوری و حتی معرف مفهوم خاصی نیز در ذهن مردم نیست. ممکن است بتواند از حیث اینکه دو جناح را رو به روی هم قرار دهد موجب افزایش مشارکت و حضور مردم شود. این خود فرد نیست که اهمیت دارد بلکه تقابل و تضاد دو جناح است که ممکن است به چنین پدیده‌ای منجر شود.

‌ موضع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در قبال تحولات انتخاباتی جناح راست باید چگونه باشد؟

هیچ موضع خاصی نباید بگیرند. باید از دیدگاه‌های خودشان دفاع کنند؛ برنامه‌های آقای روحانی را بسط دهند و دفاع کنند. اساسا نیازی ندارند که نسبت به طرف مقابل‌شان موضع خاصی بگیرند. این پرسش و پاسخ نیز تنها از جایگاه ناظر به انتخابات انجام می‌شود. لیکن به لحاظ انتخاباتی هیچ تغییری بر رفتار انتخاباتی اصلاح‌طلبان نباید ایجاد شود و آنها باید رفتار ایجابی خودشان را داشته باشند.

‌ پیش‌بینی‌تان از نتیجه انتخابات ٩٦ چیست؟

صحبت کردن در مورد نتیجه انتخابات کمی زود است چرا که هنوز فضای انتخابات شکل نگرفته است. لیکن نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اوضاع آقای روحانی کماکان رو به بهبود است. چون هنوز فضای انتخابات شکل نگرفته نمی‌توان اظهارنظر کرد. پیش‌بینی‌ای بر اساس اعداد و ارقام نمی‌توانم بگویم ولی براساس تحلیل معتقدم که اتفاق خاصی نمی‌افتد و آقای روحانی دوباره رای می‌آورد.

‌ هدف احمدی‌نژاد و جریان نزدیک به او از حضور در انتخابات چیست؟

اگر یک نیروی سیاسی در انتخابات حضور نداشته باشد، به حاشیه رفته و نابود می‌شود. بنابراین برای خودشان بهتر است که در صحنه حضور داشته باشند. به قول معروف «سنگ مفت، گنجشک مفت» به عرصه می‌آیند؛ حالا یا می‌گذارند در صحنه بمانند یا نمی‌گذارند. معتقدم آقای احمدی‌نژاد اگر می‌آمد ردصلاحیت می‌شد. آقای بقایی هم با توجه به سابقه شورای نگهبان بدون تردید ردصلاحیت می‌شود. آقای احمدی‌نژاد و اطرافیانش بدشان نمی‌آید که فاصله قابل قبولی از حکومت بگیرند تا خودشان را اپوزیسیون معرفی کنند. به همین دلیل می‌توان گفت که از ردصلاحیت شدن نیز استقبال می‌کنند.

‌ ارزیابی شما از کنارگذاشتن مصطفی میرسلیم و سعید جلیلی در نخستین دوره غربالگری جمنا چیست؟ آیا این مساله ممکن است به روند وحدت اصولگرایان خدشه وارد کند؟

در مورد تصمیمات جمنا اطلاع دقیقی ندارم اما فکر نمی‌کنم جمنا بتواند وحدتی میان اصولگرایان تامین کند. اگر هم وحدتی به دلایلی شکل بگیرد، موقتی خواهد بود. اگر شکست بخورند همه عصبانی می‌شوند هر کدام می‌گویند که شما نگذاشتید نامزد انتخابات باشیم. این وحدت حول انتخابات و برای رسیدن به قدرت است، بنابراین چه موفق باشند و چه نباشند، این تضاد در بین اصولگرایان تشدید خواهد شد.

‌ ارزیابی شما از اعلام انصراف قالیباف در شرایط کنونی چیست؟

در مورد آقای قالیباف هنوز اعلام انصرافی از ایشان نشنیده‌ام، اصل آمدنشان را رد کردند. به نظرم شانس وی از رییسی خیلی بیشتر بود و نیامدنش به نفع آقای روحانی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

اطلاعیه سپاه پاسداران در خصوص عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

اسرائیل هر واکنشی نشان دهد، واکنش ما بسیار سخت‌تر خواهد بود /عملیات وعده صادق بیش از انتظار موفق بود

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)