کد خبر: ۲۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از شهری که باستانی خوانده شد
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در خصوص قدمت آثار تاریخی کشف شده می گوید: وقتی سکونتگاه مربوط به دوران اسلامی است، اثار کشف شده مربوط به همان زمان است.یک سکونتگاه اسلامی وقتی زمان از ان می‌گذرد سیل و خاک روی ان را می‌پوشاند.










گفتارنو/عارفه مرادی: 
همه چیز از انجا شروع شد که فرماندار فهرج از کشف شهر جدیدی در بخش نگین کویر خبر داد. این اظهارات اما واکنش سازمان میراث فرهنگی کرمان را در پی داشت. تا آنجا که مدیر روابط عمومی این سازمان با انتقاد از آنچه اقدام عجولانه فرماندار ریگان در اطلاع رسانی در خصوص کشف تعدادی کوزه در محدوده فهرج - ریگان خواند، می گوید: ممکن است بسیاری از تپه های استان باستانی باشند اما به محض اطلاع از چنین ویژگی هایی نباید فورا مساله رسانه ای شود چرا که ممکن است موجبات سوء استفاده را فراهم آورد.
محمد مهدی افضلی می افزاید: بر اثر وقوع سیلاب های اخیر و شسته شدن خاک، تعدادی کوزه درمنطقه ای حدفاصل فهرج-ریگان پیدا شده است. 

از قدمت سخنی به میان نیاوردم
از سوی دیگر فرماندار فهرج این انتقادات افضلی را نمی پذیرد و به گفتارنو می گوید: این منطقه به هیچ عنوان منطقه سیلابی نیست. غلامرضا نژادخالقی می افزاید: این منطقه یک شهر باستانی است و بحث مربوط به طوفان است و اصلا به سیلاب مربوط نیست.

فرماندار فهرج در خصوص اعزام تیم کارشناسی سازمان میراث فرهنگی به منطقه هم ادامه می دهد: کارشناسان سازمان میراث فرهنگی پنجشنبه امدند و بررسی کردند ولی هنوز گزارشی را به ما اعلام نکرده اند.

 نژادخالقی در ارتباط با قدمت آثار تاریخی می افزاید:قدمت تاریخی اثار را باید باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی به ما اعلام بکنند. چیزی که وجود دارد این است که این اشیاء تاریخی هستند اما قدمت اثار را من نمی‌توانم تعیین کنم.

او در خصوص انتقاد آقای افضلی  مبنی بر این که بدون اطلاع به سازمان میراث فرهنگی  این موضوع رسانه ای شده است،اظهار می دارد: اگر ما این موضوع را رسانه ای کردیم گفته ایم که یک چیزی پیداشده است و از قدمت و زمان اش چیزی نگفته ایم. در مصاحبه ای که با صدا وسیما داشتم گفتم که دوستان میراث فرهنگی باید قدمت این اثار را مشخص کنند.

شهر باستانی تعریف خودش را دارد
در عین حال مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت‌وگو با گفتارنو با بیان اینکه  کارشناسان میراث فرهنگی پنجشنبه و جمعه به منطقه اعزام شده اند ،می گوید: بررسی های اولیه انجام شده است که نشان می‌دهد انجا یک محوطه قدیمی مربوط به دوران اسلامی است نه یک شهر باستانی.

محمد مهدی افضلی در خصوص قدمت آثار تاریخی کشف شده می افزاید: وقتی سکونتگاه مربوط به دوران اسلامی است، اثار کشف شده مربوط به همان زمان است.یک سکونتگاه اسلامی وقتی زمان از ان می‌گذرد سیل و خاک روی ان را می‌پوشاند.

افضلی مجددا این احتمال را که ممکن است اشیا بر اثر سیلاب به منطقه امده باشند را تکرار می کند و می افزاید:  چون ان منطقه ،منطقه ای است که سیلاب زیاد است و سیل ممکن است از مکانی عبور کند و خرده سفال ها را با خود جابه جا کند ،این احتمال وجود داشت که خرده سفال ها از طریق سیل جابه جا و با وزش طوفان، خاک کناررفته و ان ها نمایان شده اند.

افضلی با بیان اینکه در ریگان و آن منطقه سیل وجود دارد یادآور شد: صحبت اولیه ما این بود که یکسری از این سفال ها بر اثر سیلاب امده باشند ولی در کل انجا یک محوطه قدیمی است.

او در ادامه می گوید : الان همکاران ما بررسی های انجام داده اند و می‌گویند خرده سفال های انجا به احتمال قوی ابزار و وسایلی بوده اند که ان ها استفاده می‌کردند .

او با اشاره به این موضوع که کارشناسی هی اولیه انجام شده است و هنوز ادامه دارد،اظهار می دارد: ولی ان منطقه شهر باستانی نیست. شهر باستانی تعریف خودش را دارد. 

افضلی با بیان این که امنیت منطقه و امنیت نیروهای یگان حفاظت به عهده ی فرماندار فهرج  است خاطرنشان می کند:  نیروهای سازمان میراث فرهنگی مراقبین میراث فرهنگی هستند .نیرو های یگان حفاظت مراقب هستند که سارقان و حفاران انجا نفوذ نکنند .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)