کد خبر: ۲۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون اول رییس جمهور:
معاون اول رییس جمهور حل چالش بیکاری را مهمترین و اصلی ترین دستور کار برای سال 96 دانست و اظهار کرد: متوسط اشتغال ایجاد شده از سال 74 تا 84 سالی 630 هزار شغل بوده است و از سال 84 تا 91 ایجاد شغل جدید بر اساس گزارش مرکز آمار برابر با صفر بوده است و این یعنی حجم انبوه بیکاری از سال های پیش از این دولت انباشت شده است.
جماران نوشت:
معاون اول رییس جمهور حل چالش بیکاری را مهمترین و اصلی ترین دستور کار برای سال 96 دانست و اظهار کرد: متوسط اشتغال ایجاد شده از سال 74 تا 84 سالی 630 هزار شغل بوده است و از سال 84 تا 91 ایجاد شغل جدید بر اساس گزارش مرکز آمار برابر با صفر بوده است و این یعنی حجم انبوه بیکاری از سال های پیش از این دولت انباشت شده است.

اسحاق جهانگیری ظهر امروز (دوشنبه) در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: در حال حاضر مجموعه جوانان تحصیلکرده دهه 60 در حال ورود به بازار کار هستند و ظرفیت اقتصاد ایران حداکثر می تواند سالانه 700 هزار شغل پایدار ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم به نرخ بیکاری کشور اضافه نشود باید هدف گذاری اشتغال زایی برای ایجاد بیش از 700 هزار شغل داشته باشیم، گفت: باید هرچه سریعتر هدفی کمی برای اشتغال زایی تعیین شود و باید به یاد داشته باشیم که اشتغال زایی نیازمند اراده جدی است و نقش استانداران در این میان کلیدی است و بخش خصوصی نیز موتور محرک این حرکت خواهد بود.

وی اظهار داشت: متاسفانه گویا اطلاع رسانی خوب انجام نمی‌شود چرا که کسانی که بدهکار کشور و ملت هستند، امروز طلبکار شده‌اند و گویا زمانی که دولت را تحویل داده‌اند دوران مشعشع با شاخص‌های اقتصادی بسیار عالی بوده و اکنون این شاخص‌ها منفی شده است که طلبکار صحبت می‌کنند.

جهانگیری  با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی اولویت اصلی نظام است و در دستور کار اصلی دولت قرار دارد،‌ خاطرنشان کرد: سال جاری سال اقتصاد مقاومتی ؛ تولید ـ اشتغال نامگذاری شده و این یعنی جامعه به پویایی و تحرک جدی نیاز دارد و ما بعنوان مسئولین کشور باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که چگونه می توانیم اصلی ترین مشکلات مردم را حل و فصل کنیم.

وی افزود: حکمرانی و اداره مطلوب جامعه زمانی محقق می شود که بتوانیم دردی را از مردم دوا کنیم و کارآمدی هر نظام و دولت در این است که در پایان دوره کاری آلام و رنج مردم کاهش پیدا کرده باشد و توانسته باشیم در مسیر حل مشکلات مردم گام برداریم.

جهانگیری با یادآوری اینکه دولت اصلی ترین مسئول اجرای اقتصاد مقاومتی است و این موضوع اولویت نخست دولت را تشکیل می دهد، خاطر نشان کرد: البته اجرای اقتصاد مقاومتی فقط بر عهده دولت نیست و همه قوا، ائمه جمعه، نیروهای مسلح و نخبگان نیز در این زمینه مسئول هستند و قرار نیست که عده ای فقط پرسشگر و عده ای دیگر همواره پاسخگو باشند. هر کس دلسوز کشور است باید از خود سوال کند که من برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه کرده ام.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: گاهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت می گویند که اگر برای اجرای اقتصاد مقاومتی به قانونی نیاز دارید اطلاع دهید اما باید گفت که کار مجلس شورای اسلامی فقط قانون گذاری نیست بلکه نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، علما و دیگران باید در ایجاد فضای مناسب و مثبت برای کار در کشور تلاش کنند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی می تواند بحران ها را از کشور دور کند و با شفاف سازی مانع از بروز رانت و فساد شود، تصریح کرد: در سال جاری اشتغال و تولید در اولویت برنامه ها قرار دارد اما بندهای دیگر اقتصاد مقاومتی نظیر مبارزه با فساد و رانت نیز از دستور کار خارج نخواهد شد و تمرکز ما بر موضوع اشتغال و تولید باعث نمی شود از سایر بندهای اقتصاد مقاومتی غفلت کنیم.

جهانگیری ادامه داد: نحوه تعامل با بخش خصوصی و ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت بخش خصوصی باید تعریف عملیاتی شود و دولت باور قطعی دارد که بخش خصوصی باید میدان دار اقتصاد باشد.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اینکه باید بستر فعالیت و فضای مناسب سیاسی برای بخش خصوصی فراهم شود، گفت: بخش خصوصی از دعوای سیاسی متنفر است و امنیت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی اهمیت ویژه دارد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال جاری و تاکید ایشان بر ضرورت رعایت الزامات اشتغال زایی گفت: یکی از مهمترین الزامات ایجاد اشتغال امنیت سرمایه گذاری است و دستگاه های امنیتی ، اطلاعاتی و قضایی نباید بی جهت با بخش خصوصی برخورد کنند و در این گونه موارد استانداران باید مدافع بخش خصوصی باشند.

جهانگیری اظهار کرد: به زودی مجموعه سیاست هایی برای اشتغال زایی از سوی رییس جمهور محترم ابلاغ می شود که پس از ابلاغ، این دستورالعمل در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار خواهد گرفت چرا که رییس جمهور به شدت نسبت به اجرای اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی حساس است و تاکید دارد که باید به نقطه مطلوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه ریزی های ستاد برای تدوین طرح هایی برای اجرا در سال 96، گفت: برخی طرح ها که در سال گذشته به تصویب رسید طرح هایی مدت دار هستند که در سال جاری نیز دنبال خواهند شد. برخی طرح ها نیز  نظیر کمک به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط باید همواره در دستور کار باشند البته لازم است که نظارت دقیق در این زمینه انجام شود و واحدهای تولیدی در برابر دو شاخص اصلی رشد اقتصادی و اشتغال زایی پاسخگو باشند.

وی همچنین با اشاره به تدوین بسته های رونق تولید و اشتغال در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، گفت: این بسته ها شامل 5 محور اصلی است که بصورت رسمی به استان ها و دستگاه های مختلف ابلاغ خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور بر لزوم تجهیز گمرکات کشور به دستگاه های ایکسری تاکید و اظهار کرد: برای مبارزه با قاچاق کالا باید اراده ی جدی وجود داشته باشد و دستگاه های انتظامی و اطلاعاتی نیز باید بیش از پیش کمک کنند.

وی ادامه داد: با وجود آنکه نظام خوبی برای نظارت و پیگیری طرح های اقتصاد مقاومتی تدوین شده اما لازم است استانداران گروه هایی را برای بازدید میدانی و سرکشی از این طرح ها اعزام کنند تا گزارشات مستمری از میزان پیشرفت فیزیکی این طرح ها در اختیار دستگاه های مسئول قرار گیرد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات پیش رو اشاره و با تاکید بر اینکه انتخابات برای کشور بسیار مهم و فرصت مناسبی برای بالابردن مشارکت مردم، سالم کردن رقابت ها و اخلاقی کردن سیاست است، گفت: انتخابات فرصتی است که سرمایه های اجتماعی کشور را ترمیم کنیم و هرچه انتخابات با شکوه تر برگزار شود شاهد سرمایه اجتماعی بهتر و با نشاط تر خواهیم بود. انتخابات وسیله ای برای توانمند کردن جامعه و ساختن فرصت های خوب برای امروز و آینده ی کشور است.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: در این شرایط مهمترین فرصتی که برای نمایش قدرت و اقتدار کشور فراهم شده انتخابات است و هرچه حضور مردم در انتخابات پرشور تر باشد دستاوردی بزرگ تر برای کشور خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید مر قانون در انتخابات و تایید صلاحیت ها رعایت شود، گفت: نباید با یک گزارش ساده و یک نوشته چند خطی صلاحیت کاندیداها زیر سوال رود بلکه اگر مسئله ای وجود دارد باید مستندات قانونی آن ارائه گردد و در همین راستا وزارت کشور با اقتدار از حقوق مردم دفاع خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه در سایر مراحل برگزاری انتخابات نیز باید مر قانون رعایت شود، از استانداران خواست از اختیارات قانونی خود برای این منظور استفاده کنند و اظهار امیدواری کرد انتخابات های پیش رو که سرنوشت کشور و اداره ی کشور در چهار سال آینده را تعیین می کند هرچه پرشورتر برگزار شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)