کد خبر: ۲۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
احمدی‌نژاد به صورت موکد دستور داده بود که ملاقات‌های آیت‌ا...‌هاشمی تا آنجا که امکان دارد محدود شود. این محدودیت‌ها در برخی اوقات با مشکلاتی نیز مواجه می‌شد. به عنوان مثال در زمانی که دولت احمدی‌نژاد ملاقات‌های خارجی آیت‌ا...‌هاشمی را محدود کرده بودیکی از روسای جمهور کشورهای آسیای میانه در مقابل این محدودیت ایستادگی کرده بود.

روزنامه آرمان در گفت و گو با غلامعلی رجایی نوشت:


ملاقات‌های آیت‌ا...هاشمی و آقای روحانی به چه صورت برگزار می‌شد؟ مکان این ملاقات‌ها کجا بود؟
ملاقات‌های آیت‌ا...‌هاشمی با آقای روحانی به چند صورت اتفاق می‌افتاد. در بیشتر اوقات آقای روحانی به منزل آیت‌ا...‌هاشمی می‌رفتند.
 از سوی دیگر برخی ملاقات‌ها نیز در دفتر آیت‌ا...‌هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت می‌گرفت.
 البته جز آقای روحانی بقیه اعضای دولت نیز با آیت‌ا...‌هاشمی دیدار می‌کردند و تلاش می‌کردند از تجربیات ایشان در کشورداری استفاده کنند. البته در برخی موارد استثنائی نیز آیت‌ا...‌هاشمی به دفتر ریاست جمهوری می‌رفتند و با آقای روحانی دیدار می‌کردند.

آیت‌ا...‌هاشمی بیشتر در چه مواردی به دفتر ریاست جمهوری می‌رفتند؟
ایشان در مسائلی که احساس می‌کردند باید با آقای رئیس جمهور دیدار حضوری داشته باشند به دفتر ریاست جمهوری می‌رفتند. البته این نکته را باید یادآوری کنم که این اتفاق بسیار کم رخ داده است و بیشتر جلسات آقای روحانی و آیت‌ا...‌هاشمی در مجمع یا منزل آیت‌ا...‌هاشمی برگزار می‌شد. 
شرایط به شکلی نبود که آیت‌ا...‌هاشمی همکاران و مشاوران خود را از محتوای این جلسات آگاه کنند. با این وجود ما و همکاران ایشان از فحوای کلام ایشان در جلسات نیمه خصوصی متوجه می‌شدیم که در این جلسات چه گذشته است و چه مسائلی بین دو طرف ردوبدل شده است.
در سال‌های اخیر آیت‌ا...‌هاشمی با رئیس دولت اصلاحات نیز دیدار داشتند؟

بله، دیدارهایی در این زمینه صورت می‌گرفت که در مجمع تشخیص مصلحت نظام نبود.
 به نظر می‌رسید که این جلسات بیشتر در منزل آیت‌ا...‌هاشمی صورت می‌گرفت. البته آیت‌ا...‌هاشمی نیز به منزل رئیس دولت اصلاحات می‌رفتند. بنده برای اولین بار است که این مساله را رسانه ای می‌کنم. با این وجود این اتفاق رخ داده و آیت‌ا...‌هاشمی به منزل رئیس دولت اصلاحات رفته‌اند.آیت‌ا...‌هاشمی به رئیس دولت اصلاحات علاقه داشتند و وجود ایشان را برای کشور و مردم مفید می‌دانستند. 
به همین دلیل ممنوع‌التصویری را نمی‌پسندیدند و این اقدام را مثبت ارزیابی نمی‌کردند. آیت‌ا...‌هاشمی به شکلی که برخی عنوان می‌کنند رئیس دولت اصلاحات را مقصر نمی‌دانستند.

آیا آیت‌ا...‌هاشمی برای لغو ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات اقدامی انجام دادند؟
در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم.
 این در حالی است که آیت‌ا...‌هاشمی نیز در این اواخر به شکل محترمانه‌ای ممنوع‌التصویر بودند و رسانه ملی جز در راهپیمایی روز۲۲بهمن و روز قدس تصویر خاصی از آیت‌ا...‌هاشمی پخش نمی‌کرد. 
احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری خود آیت‌ا...‌هاشمی را ممنوع الملاقات کرده بود.
 به عنوان مثال در سال۱۳۹۱ تعداد ملاقات‌های مقام‌های خارجی با آیت‌ا...‌هاشمی در حدود سه ملاقات بود.این در حالی است که در دولت تدبیر و امید ملاقات‌های مقام‌های کشورهای خارجی با آیت‌ا...‌هاشمی به هفته‌ای سه ملاقات رسیده بود.

احمدی‌نژاد به صورت موکد دستور داده بود که ملاقات‌های آیت‌ا...‌هاشمی تا آنجا که امکان دارد محدود شود. این محدودیت‌ها در برخی اوقات با مشکلاتی نیز مواجه می‌شد. به عنوان مثال در زمانی که دولت احمدی‌نژاد ملاقات‌های خارجی آیت‌ا...‌هاشمی را محدود کرده بود یکی از روسای جمهور کشورهای آسیای میانه در مقابل این محدودیت ایستادگی کرده بود و عنوان کرده بود که تا در ایران است حتما باید با آیت‌ا...‌هاشمی دیدار داشته باشد و براین مساله پافشاری کرده بودند.

کدام رئیس‌جمهور چنین درخواستی را مطرح کرده بود؟

آقای نیازف رئیس‌جمهور سابق ترکمنستان. 
متاسفانه آیت‌ا...‌هاشمی در حصر رسانه ملی قرار داشت. شرایط به شکلی بود که اگر یک مقام خارجی در طول روز با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و آیت‌ا...‌هاشمی دیدار می‌کرد، صداوسیما تنها دیدارهای آن مقام خارجی را با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و حتی در برخی مواقع آقای ولایتی را در برنامه‌های خبری خود پخش می‌کرد، اما دیدار با آیت‌ا...‌هاشمی را پخش نمی‌کرد.
دیدارهای آیت‌ا...‌هاشمی با رهبر معظم انقلاب به چه صورت برگزار می‌شد؟

مبنای این دیدارها دعوتی بود که از آیت‌ا...‌هاشمی صورت می‌گرفت و ایشان نیز این دعوت‌ها را اجابت می‌کردند و به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌رفتند. در صورتی که دیدارهای حضوری وجود نداشت و آیت‌ا...‌هاشمی احساس می‌کردند باید مساله‌ای را با رهبر معظم انقلاب مطرح کنند به دفتر ایشان تلفن می‌زدند که این تلفن‌ها نیز به صورت فوری به دفتر مقام معظم رهبری وصل می‌شدند و گفت وگو صورت می‌گرفت. 
از سوی دیگر در برخی مسائل که نیاز به استناد وجود داشت آیت‌ا...‌هاشمی به رهبر معظم انقلاب نامه می‌نوشتند و در این نامه‌ها دغدغه‌های خود را مطرح می‌کردند.

آیا آیت‌ا...‌هاشمی با احمدی‌نژاد نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام دیداری داشتند؟

خیر، در این زمینه جلسه‌ای برگزار نمی‌شد. آقای احمدی‌نژاد معمولا یا در جلسات مجمع حضور پیدا نمی‌کردند یا دیر می‌آمدند و زود جلسه را ترک می‌کردند. در طول جلسات مجمع نیز ایشان مانند روبات می‌نشستند در اغلب مواقع ساکت بودند و کنش و واکنش خاصی از ایشان مشاهده نمی‌شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)