کد خبر: ۲۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
 حکایت هندوانه در بسته را همه می‎دانند؛ همان که تا باز نشود، نمی‎توان پی به درونش برد. نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هم همانقدر پر رمز و راز است.

خبر انلاین نوشت: نه به اینکه تا چند صباحی پیش از انتخابات ریاست جمهوری، برخی او را از گزینه‌هاي احتمالی مد نظر خبرگان رهبری برای جانشینی رهبری می‌خوانند، نه به حالا که منتقدانش او را یک چهره قضایی و بدون هیچ تجربه‎ای در عرصه سیاست می‎نامند. استنادشان هم به سوابق اوست که دادستان، معاون قوه قضاییه و پیش از آن هم رئیس سازمان بازرسی بوده و این روزها مقدرات آستان قدس رضوی به عنوان رفیع‎ترین مرکز زیارتی کشور را رقم می‎زند.

فارغ از این مجادلات سیاسی، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی عضو جامعه روحانیت مبارز است. تشکل روحانی اصولگرایی که وجهه میانه‌روی در آن بر تندروی غلبه دارد و روسایش هم همیشه ریش‌سفید اصولگرایان بوده‎اند. چه حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق‌نوری که در راس شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در سال 84 قرار گرفت و چه آیت‎الله مهدوی کنی که تا آخرين روز حیاتش برای وحدت در جبهه متحد اصولگرایان کوشید و چه آیت‎الله موحدی کرمانی که هم اکنون سکاندار این جامعه است و مسئولیت ریش سفیدی در این جریان را هم اکنون بر عهده دارد. رئیسی اگر چه همچون حجت الاسلام ناطق‎نوری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چهره مورد وثوق جناح مقابل نیست و حتی در جلب نظر موافق آنان از حجت‌الاسلام حسن روحانی هم عقب‌تر است اما در جلب نظر اصولگرایان به نظر می‎رسد که نامزد موفقی باشد.

فقدان سابقه سیاسی اینجاست که به مدد او می‌آید. او تا کنون در صحنه سیاست، کسانی را بر دیگران ترجیح نداده که مورد رنجش برخی ديگر شود. حلقه منصوبانی نداشته، ولو در دستگاه قضا که وجهه فقهی و قضایی از ضرورت آن بوده است. بنابراین دست کم در میان اصولگرایان، مخالف جدی ندارد. آنها هم که گاهی به نقدش می‎نشینند، عموما از کسانی هستند که نتوانسته‌اند در جمنا نظرات موافق را به خود جلب کنند. اتفاقا رئیسی بنا بر صبغه تشکیلاتی‌اش عمری بلندتر و سابقه‎ای پررنگتر از جمنا دارد. جبهه‌ای که میرسلیم نامزد اختصاصی حزب موتلفه با همین استدلال آن را ترک کرد و گفت که موتلفه صبغه سیاسی جناحی بیشتری از جبهه مردمی نیروهای انقلاب دارد. 

برخی همچون عزت‌الله ضرغامی هم که از گردونه پنج نامزد نهایی جمنا جا مانده‌اند با اشاره به تاخیر رئیسی در اعلام کاندیداتوری و همچنین بیانیه اعلام حضورش که خود را "فارغ از گروه‎های سیاسی" خوانده بود، بر این باورند که جمنا باید از او بگذرد چون او خود را «اصولگرا» معرفی نکرده است. هرچند که جمنا در پاسخ به این قبیل انتقادات بیانیه‌ای داد و گفت که این عبارت در اساسنامه آنها نیز آمده و رئیسی خودش را اصولگرا می‎داند.

ممکن است برخی بر این باور باشند که این بیانیه توجیهی برای بی تفاوتی رئیسی باشد و او در حاشیه حمایت اصولگرایان، خود را «مستقل» هم معرفی کرده تا آرای خاکستری را نيز بتواند جلب کند. اما او با یک تیر چند نشان زده است. نخست اینکه با تاخیر دیرهنگام نامزدی‌اش مانع از تخریب‌های زودهنگام خودش شد. دوم اینکه به مخاطبانش نشان داد فراتر از جمنا است و خودش را فقط در حلقه یک گروه سیاسی نمی‎بیند و در نهایت اینکه همراهی ضمنی روسای جمنا را هم با خود حفظ کرده است. تدبیری که حاکی از «سیاست» اوست.

اخبار جسته گریخته‌ای که پس از آن منتشر شد هم اگرچه بعضا تایید یا رد نشده‌اند اما حکایت از تداوم تدبیر رئیسی دارد. اینکه او سیدمهدی هاشمی از اعضای شاخص جبهه پایداری را به ریاست ستادش انتخاب کرده و حجت الاسلام شکروی را مسئول ستاد روحانیون سراسر کشور کرده است که از شاگردان و نزدیکان آیت‌الله مصباح یزدی است. اخباری که یک باره وجهه "فرا جمنایی" رئیسی را تحت الشعاع قرار داده و او را نزدیک به تندروهای اصولگرا نشان می‌داد. اما ساعتی بعد تصویری از کابینه احتمالی او منتشر شد که هیچ یک از گروه‌های اصولگرا را بی نصیب نگذاشته و شبیه یک شرکت سهامی بود! تصویری که نشان می‎داد قالیباف بر کرسی معاون اولی می‎نشیند و تمامی نامزدهای احتمالی جمنا از آغاز تا کنون نیز یک وزارتخانه را مدیریت خواهند کرد.

گرچه هیچ یک از این اخبار از سوی روابط عمومی آستان قدس رضوی تایید نشده است اما نشان می‎دهد که دست کم تیم رسانه‎ای رئیسی می‎کوشد تا از او «اصولگرایی معتدل و میانه رو» معرفی کند که کسی را از خودش نمی‎رنجاند و با اعطای سمتی به او، از تیزی تیغ انتقادش می‌کاهد.

با این حال هنوز جامعه روحانیت موضعش را مشخص نکرده که در انتخابات پیش رو از این شیخ ميانسال حمایت خواهد کرد یا از شیخ دیپلماتی که برخلاف رئیسی کوله‌بارش پر از تجربه سیاسی و مدیریتی است. از مناصب امنیتی و دیپلماتیک گرفته تا ریاست دولت یازدهم را حجت الاسلام حسن روحانی آموخته و کارنامه موفق و قابل ارائه ای دارد. پایگاه رای او متفاوت از رئیسی است. چه آنکه روحانی صرفا اصولگرا نیست و لزومی نمی‌بیند خود را مستقل نشان دهد. او وجهه‎ای فراجناحی دارد نه حتی فرا جمنایی! روحانی را سیاسیون هر دو جناح به عنوان چهره‎ای معتدل می‌شناسند و به او اعتماد دارند. چهره‌ای که یک دور هم توانسته رای مردم را کسب کند و بنا بر سنت انتخابات‌های ریاست جمهوری در ایران، ریاستش بر دولت دوازدهم نیز قابل پیش بینی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)